הפרכה של נושא הקשקשת:

הפרכה של נושא הקשקשת:

הנה הטיעון של הידברות: כוונת התורה ב"אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל אֲשֶׁר בַּמָּיִם כֹּל אֲשֶׁר לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת תֹּאכֵלוּ" היתה להכריז: "כל דג או יצור מים אחר, אם יש לו קשקשת, אזי בהכרח ימצא בו סנפיר". זאת לטענתם הוכחה לכך שנותם התורה ידע דברים שאפשרי לדעת רק בצורה על אנושית. מכאן שנותן התורה היה על אנושי (אלוהים, במקרה הזה). הנה דרך הפרכת הטיעון: הטיעון של ערכים מתבסס לחלוטין על האקסיומה שהתורה לא התכוונה לומר: "בדרך כלל לדג שיש קשקשת יש סנפיר", אלא התכוונה לומר: "תמיד לדג שיש קשקשת יש סנפיר". אם האקסיומה לא נכונה, ממילא הטיעון של ערכים מקורו בטעות. ולכן נוכל לסגור את הנושא. הנה הפרכת האקסיומה לטיעון: ספר הכתב והקבלה על ויקרא פרק י"א פסוק ט´: "סנפיר וקשקשת". לרבותינו (חולין ס"ה ב´): "כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר", ואם מצא חתיכת דג שיש לו קשקשת אין צריך לבדוק אחר סנפיר. ולא היה צורך לקרא למכתב רק סימנא דקשקשת! והא דכתב רחמנא סנפיר - "יגדיל תורה ויאדיר". עד כאן. ויתכן דהך כללא דכיילי רבותינו כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר אינו כלל מוחלט לומר שאין בנמצא כלל מין דג בקשקשת בלא סנפיר, דהא ידענו הפוכו! שבים הספרדי נמצא דג הנקרא סטינקס מרינוס שיש לו קשקשים ואין לו סנפיר. אבל מאמרם "כל שיש וכו´" הוא מאמר שאינו מוחלט. כמאמרם (ר"פ בכל מערבין): "אין למדין מן הכללות ואפילו במקום שנאמר בהם חוץ". ומאמר "כל שיש וכו´", כלומר: רוב שיש לו קשקשת יש לו סנפיר. ומצאתי כדברי בכרתי (סימן פ"ג סעיף קטן ג´) שכתב: בכל הדברים בפרט בטבע הברואים יש דברים יוצאים מן הטבע כמו שהעידו חכמי הטבע בטבעי בעלי חיים, ורבותינו דברו על הרוב, הרוב שיש לו קשקשים יש לו סנפיר. ומין הנמצא בקשקשת ואין לו סנפיר אינו סותר לדברי רבותינו, וכן כתב הרב בעל תשוב´ כנסת יחזקאל (בחידושיו לנדה דנ"א הנדפס בחידשי רשב"א נדה) דמה שאמרו כל שיש לו קשקשת פירושו רוב, ונפקא מינה לדינא דחתיכת דג דאזלינן בתר רובא. והדג שבים הספרדי שאין לו סנפיר ודאי טמא הוא דבעינן תרווייהו סנפיר וקשקשת (כמו שכתב התוספות נדה נ"א ב´ דיבור המתחיל: "ולכתוב") דדומיה לסימני בהמה בעינן מעלה גרה ומפריס פרסה, עיין שם דבריו. ויתכן עוד לדעתי, דמה שאמרו רבותינו בזה: "יגדיל תורה ויאדיר" טעמם בזה, אחר שמגדר התורה לדבר תמיד בדרך קצרה דהיינו על כלליות הדברים לא על פרטיהם, ועל דבר ההווה ורגיל תמיד לא על מילתא דלא שכיחא, ולפי גדרה זה לא היתה צריכה לתת סימן לטהרת דגים רק קשקשת לחוד, כיון דרובא דרובא כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר גם כן, ואף דלמיעוטא דמיעוטא מהם יש קשקשת ואין לו סנפיר, מכל מקום כיון שמגדר התורה לדבר בכל מקום בדרך קצרה על הכלליות והמצוי, לא היה לה לחוש על מיעוטא דמיעוטא ושאינו רגיל, ולא היה מגדרה להזכיר גם סימנא דסנפיר. אמנם כאן יצאה התורה חוץ מגדרה זה ולא רצתה בזה לבחור בדרך קצרה אבל בחרה להאריך ולהגדיל בהוספת תיבת סנפיר, להיותו סימן לנו על המין אף דלא שכיחא כלל וללמדנו איסורו בהיותו חסר סימן זה, (וראיתי להרב פרי מגדים (יו"ד סימן פ"ג בס"ד סק"ב) שכתב: "הא דאמרינן כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר הוא שאין אחד שימצא בקשקשת בלא סנפיר, לא שעל הרוב אמרו, דאזלינן בתר רובא דאינו, ומנא אמינא מהא דפריך ולכתב רחמנא קשקשת, ואי הוה נמצא מיעוטא דמיעוטא בקשקשת בלא סנפיר, לא הוה מקשה". עד כאן. ולדעתי אין זו הכרעה דכיון שאין מדרכי התורה בכל מקום לדבר אמיעוטא דמיעוטא, לא הוה נייחא בדעתיה דמקשן למימר שהוסיפה התורה סימנא דסנפיר אמילתא דלא שכיחא - והפרי חדש כתב שם הא דלא נמצא סנפיר בהך דג ים הספרדי סטינקס מרינוס אף שיש לו קשקשת, הוא דאמרינן הסנפיר נפל ממנו טרם עלותו מן הים, עיין שם. וזה דבר רחוק מאד, כי מטבע הסנפירים להיותם משוקעים בחוזק תוך פנימית בשר הדג ומדובקים היטב זה בזה ולא שייך בהו למימר שנפלו, וגם אם יהיה במציאות האפשרי יהיו מקומות נפילתם נראה ונכר לעינים. לסיכום: ספר הכתב והקבלה כותב בפירוש שהתורה לא התכוונה לומר: "תמיד לדג שיש קשקשת יש סנפיר", אלא התכוונה לומר: "בדרך כלל לדג שיש קשקשת יש סנפיר". בזאת הופרכה האקסיומה שעליה מתבססים "ערכים" בטיעונם. הידברות מוזמנים למחוק מהאתר את טענתם, או למצוא תשובה להפרכה זו.
 
דעות נוספות:

(תוספות חולין, דף ס"ו, עמוד ב´) כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר - ואם תאמר: מנין היה להם זה לחכמים? וכן לעיל (דף סג:) דתניא שאין במיני דגים טמאים אלא ז´ מאות מנין היה להם שהתירו בכך את השאר? וליכא למימר מאדם שקרא להם שמות קים להו הכי שמסר לדורות כך שהם טמאין שכן הוא הכיר את כולם דהא לא משמע במקרא שקרא שמות אלא לבהמות ולעופות שאף על פי שידע שמו של הקב"ה כדדרשינן (במ"ר בראשית פי"ז) אני ה´ (הוא) שקרא לי אדם הראשון בדגים מיהא לא אשכחן. ויש לומר: מכל אשר יקרא לו האדם יש לרבות אפילו דגים ואיכא למימר דמאדם קים להו. ואם תמצא לומר שלא קרא להם שמות, יש לומר דהכי קים להו הלכה למשה מסיני: המשמעות: תוספות שואל: כיצד חכמים ידעו שכל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר? (תוספות לא חושב שניתן לדעת זאת מלשון התורה, אלא כנראה הם ידעו זאת ממקום אחר) תוספות עונה: 1. יתכן שחכמים קיבלו זאת במסורה מאדם הראשון שהכיר את כולם. (תוספות אומר שזה תירוץ דחוק מאוד מאחר שכתוב שאדם קרא שמות רק לבהמות ועופות, לא לדגים. זאת הסיבה שתוספות מנסה את תירוץ 2) 2. תשובה 2 יכולה להתפרש בשני אפשרויות: א. יתכן וחכמים קיבלו מסיני את ההלכה ש: "אם מוצאים דג עם קשקשת ולא ידוע אם היה לו סנפיר - מותר לאכול אותו בגלל שנדיר למצוא דג עם קשקשת ובלי סנפיר". ב. יתכן וחכמים קיבלו מסיני את המידע ש: "כל דג שיש לו קשקשת - יש לו סנפיר. ללא יוצא מן הכלל". נא לשים לב שהוא מנסה תיאוריות. לא ידוע לו שבאמת חכמים קיבלו מידע במסורה, אלא הוא אומר שזה אולי יתכן. הסיבה היחידה שהוא אומר זאת - מפני שהוא מניח (כפי שהניחו "הידברות") שחכמים מתכוונים ל"תמיד לדג שיש קשקשת יש סנפיר" ולא ל"בדרך כלל לדג שיש קשקשת יש סנפיר". לא היה ברור לו מאיפה היה לחכמים את המידע הזה (שהוא רק מניח שהיה להם), ולכן הוא מנסה להעלות רעיונות. נראה שלא נוח לו עם הרעיונות שהוא העלה, והוא מעלה אותן רק כי הוא חייב למצוא דרך להסביר את ההנחה שלו לגבי כוונת החכמים. ---- ובאמת (כפי שהסברתי בפתיל הקודם) ספר "הכתב והקבלה" מצא דרך טובה אחרת לפתור את הענין. הוא לא ניסה להניח שחכמים קיבלו במסורה ידע על אנושי. הוא הסביר שחכמים התכוונו לומר ש"בדרך כלל לדג שיש קשקשת יש סנפיר". ---- כאן קורס הטיעון של הידברות: האם יש מדען בתחום חקר החי שבמים, בעל שם עולמי ככל שיהיה, אשר יעז להרשות לעצמו להכריז משפט זה: "כל שיש לו קשקשת, יש לו סנפיר. ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת". האם יש מי שיעז?! כי הנה התשובה לטיעונם: כן. כל מדען יעז לטעון שבדרך כלל לדג שיש קשקשת יש סנפיר. בדיוק כפי שחז"ל טענו זאת. ---- נ.ב. הבאתי את תוספות כדי להראות שיש מי שלא חשב על הרעיון של ספר "הכתב והקבלה", והעלה רעיון שאולי מדובר בידע על טבעי. אך ברור עכשיו שזה רק רעיון, ויש רעיונות אחרים טובים באותה מידה או יותר (בעל ה"כתב והקבלה" גם הביא מפרשים נוספים שטוענים כמוהו). אי אפשר יותר לטעון שנושא הקשקשת מוכיח את הידע העל טבעי של חכמינו, מאחר שזה לא מוכיח. פשוט, יש אפשרויות אחרות להסביר את ה"ידע" שלהם. (שבכלל לא מדובר כאן בידע. הם התכוונו ל"בדרך כלל"). ברור שמעתה ואילך מי שיטען: "הקשקשת זה הוכחה שחז"ל קיבלו במסורה ידע על טבעי" - הוא בור או שרלטן.
 

דוד1000

New member
אתה רציתי להביא הפרכה, אבל למעשה

הבאת חיזוק לתורה. לפי דבריך רואים שלא רק שהתורה אמת אלא שיש השגחה פרטית מאת בורא העולם. רואים שמה שנקבע להלכה על ידי חז"ל כך הטבע משתנה או פעולם בהתאם,וזאת למרות שיש חולקים על הלכה זאת. כלומר בגלל שחז"ל קבעו שמספיק לבדוק רק שיש קשקשים וממילא חייב להיות גם סנפיר, כך המציאות נקבעה בעולם.
 

G o v er n o r

New member
בס"ד. אי"ה. בע"ה. חבל"ז. הם רק סברו

כך. סברו. לא היו בטוחים. אתה הוא זה שהופך את הענין ל"מופת". אינך מתרץ את הקושי כלל. מדוע דרשה התורה גם קשקשת וגם סנפיר? הרי המשנה טוענת כי כל שיש לו קשקשת, בהכרח יש לו (או, היה לו) סנפיר. אחת משתי הטענות נוסחה על ידי אדם שלא הכיר את החי הימי (כן, אני טוען שהתורה והמשנה הן חבור אנושי). ובנפרד. הסברתי לך כי טענת המשנה אינה בת-הוכחה, אולם היא בהחלט בת-הפרכה, אולם חוששני שלא הבנת...
 

דוד1000

New member
הם גם סוברים שכל מי שמלעיג על

תלמידי חכמים נידון בצואה רותחת.
 

G o v er n o r

New member
הצג אסמכתאות לטענה זו, או שכנראה

היא רק אמונתם של בני פזורה מסוימת מאד אשר אל לבם מיטיב מאד לדבר השדון הכהה המזוקן, צורר ישראל, בעל האנטנה על ראשו, המרקד בגלאביה בהירה (ראה ה- signature שלי). בני פזורה זו ידועים בהיותם שטופי הבלים כגון מקובלים ללא קבלות, קמיעות, גרוש דיבוקים, מעוננים, קומקומי הבאבא יאגא, השתטחות על צדיקות, וכיו"ב הרגלים עכו"מיים...
 

דוד1000

New member
כמו שהם ידעו מה נעשה בכל הימים

כך הם יודעים מה נעשה למי שמלעיג על תלמידי חכמים. וזאת אני אומר לטובתך.
 

G o v er n o r

New member
הם אינם מבחינים בין מרפקם לישבנם,

זאת הוכחתי פעמים אינספור, וה"בוס" שלהם ושלך עובד בשבילי ואוכל מידי הפתוחה והמשביעה לכל חי רצון...
 

G o v er n o r

New member
האם יש לך דברים אלה גם בגרסא

המודפסת על גבי ניר רך, או על גבי מגבונים לחים?
 

דוד1000

New member
הלכה זה לא סברה. הלכה זה הלכה .

מי שעובר על ההלכה עושה עבירה.
 

G o v er n o r

New member
בס"ד. אי"ה. בע"ה. חבל"ז. זו לא הלכה

אלא סברה, והיא מתנגשת בדברי התורה. או שהתורה דרשה תנאי מיותר, או שהמשנה ויתרה על תנאי נחוץ, ומכיוון ששתיהן ניתנו ע"י אותו מקור, המקור טועה באחת מטענותיו וזו ראיה שהמקור היה אדם, בשר-ודם...
 

דוד1000

New member
קשקשים

בס"ד זה הלכה שכתובה בשולחן ערוך. וכן כתוב בילקוט יוסף (מאחרוני הפוסקים). אם מצאנו באחת מחנויות הדגים בעולם, חלקי דג אשר לא ניתן לזהות על פיהן איזה דג הוא זה, אך העור אשר על פני חלקי הדג מכוסה קשקשים, הרי הדין הוא שחלקי הדג הללו מותרים באכילה! אף על פי שסימני הטהרה הם סנפיר וקשקשת, ואנו לא ראינו אם אכן היו לדג זה סנפירים בהיותו שלם. וזאת משום שעל פי הקשקשים הקיימים ברור לנו שהיו לו גם סנפירים - וכעדות כותב התורה. http://www.hidabroot.org/a10.htm
 
תשובה:

הלכה זו מסתמכת על אחד מ2 האפשרויות: 1. חז"ל דיברו על "רוב", ורוב הדגים האלו יהיו כשרים. לכן חלקי הדג מותרים באכילה. 2. חז"ל דיברו על "כלל" בהתבסס על ההנחה (הלא מוכחת) שלחזל היה ידע על טבעי ממסורה. כל הדגים האלו יהיו כשרים. לכן חלקי הדג מותרים באכילה. עם זאת, לא ניתן להוכיח מכאן שלחזל היה ידע על טבעי ממסורה, מאחר והתבססות פירוש דבריהם כאן בנוי על ההנחה הזאת עצמה. סוגית הדג הופרכה. נא קחו לתשומת ליבכם.
 
סוף סוף התחלתם ללמוד את הנושא

אני שמח שהקשבתם לעצתי שאין לכם מה לאמר לפני שתשבו ותלמדו את רשימת המקורות שציינתי - ואכן כך עשיתם וטוב שכך עשיתם. ברשימת מקורותי צויין גם הכרתי ופלתי לרבי יונתן אייבשיץ שעל פי דרכו נוטה לפרש שהכלל נאמר על פי רוב ולא תמיד. אם כי המסקנה שאליה הגעתם שזה מפריך את הטיעון - אינה מספקת. ומדוע? א. יש מחלוקת פוסקים בנושא. ב. רוב הפוסקים סוברים שהכלל נאמר בדוקא - ולא על פי רוב - והסיבה לכך - שהיא סיבה חזקה מאוד לכאורה נגד הכרתי ופלתי היא קושיית הגמרא במסכת נידה דף כ"א ובחולין על המשנה עיין שם. הסיבה אומרת שאם היה מדובר רק ברוב - הגמרא לא היתה מקשה - וזה לכאורה קשה מאוד על הכרתי ופלתי. ג. עיין גם פר"ח על הכרתי ופלתי. ד. עיין ערוך השולחן על כל הנ"ל. לסיכום: רוב הפוסקים סוברים שהכלל הולך בדוקא על כל הדגים ולא כמו הכרתי ופלתי ולפי הכלל שבידינו אחרי רבים להטות - ולכן אין בסיס לאמירה שקביעת "ערכים" הופרכה. הערה: התקדמותכם משביעת רצון, בסוף תהיו למדנים גדולים. מתוך שבא לא לשמה יבוא לשמה וגו´.
 
שמחתי לראות שאתה מקבל מרות!

ראיתי שאתה מדבר אלי בגוף שלישי, ונראה מכאן שאכן למדת ממני הפרכות רבות על דבריך. אני מצפה שתפתח את הודעותיך אלי ב: "רבי אלופי ומידעי". לפי הערות העידוד שלך ("התקדמותכם...בסוף תהיו...")רואים שאתה מחזיק עצמך ללמדן גדול. מסתבר שאם הפרכנו אותך - הפרכנו גם את כל חבריך. ולענינינו: אין משמעות כלל וכלל לכך שפוסקים אחרים העלו רעיונות נוספים. מספיק שפוסק אחד יאמר שקיימת האפשרות שמדובר ב"רוב" ויקרוס הטיעון של הידברות: האם יש מדען בתחום חקר החי שבמים, בעל שם עולמי ככל שיהיה, אשר יעז להרשות לעצמו להכריז משפט זה: "כל שיש לו קשקשת, יש לו סנפיר. ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת". האם יש מי שיעז?! כי הנה התשובה לטיעונם: כן. כל מדען יעז לטעון שבדרך כלל לדג שיש קשקשת יש סנפיר. בדיוק כפי שחלק מהפוסקים מסבירים שחז"ל טענו זאת. ---- אך הנה הפרכה חזקה אפילו לפוסקים האחרים: גם אותם פוסקים שהעלו את הרעיון שלחז"ל היה ידע ממסורה, לא כותבים "זה מה שחז"ל התכוונו, נקודה" אלא כותבים שזה רק תיאוריה, בין תיאוריות נוספות (שבשונה מהתיאוריה ה"ניסית", כן עומדת במבחן ההגיון הפשוט). והתיאוריות שלהם נסמכות על הנחה נוספת! על ההנחה שהם לא הוכיחו: "יש ידע על טבעי שהועבר במסורה לחזל". מבלי ההנחה הזו הם לא היו יכולים להביא את התיאוריה שלהם. אם ההנחה הזאת נכונה, כי אז יתכן והתיאוריה שלהם נכונה. אך מאחר והם מסתמכים בעצמם על ההנחה הזאת, כל התיאוריה שלהם קורסת בתור הוכחה לכך ש"יש ידע על טבעי שהועבר במסורה לחזל". שים לב שזהו כשל לוגי רציני מאוד. ה"הוכחה" של הידברות הופרכה סופית.
 
אוי, קצת ענוה לא תזיק לך , חביבי...

זאת באשר למשאלות לבך באשר לפתיח שבו אני ראוי להתחיל. כידוע לך - כל המתגאה מסתלקת ממנו חוכמתו - וכל גם נראת הלוגיקה שלך במאמר האחרון. אז בו תחזיק ראש לדברים הפשוטים הבאים: 1. כאן מתנהל "דו שיח" חד כיווני - הלהיטות שלך לאמר את משפט הפלא: "הפרכנו אותכם" - כבר גובלת בשגעון גדלות. והסיבה לכך היא די פשוטה: אם יש לך השגות - העלה אותן בתור קושיות והסתפק במינוח - "לכאורה קשה על שיטתכם", עד שתקבל תשובה לקושיות. ריצת האמוק לשימוש במושג "הפרכה" - מעידה על המגמתיות הבולטת של כותבה - ועל חוסר הרצון שלו לחתור לתמצית האמת. 2. לעצם הענין: הכרתי הוא מפרש, כמו שאר המפרשים: משמעות דבריו של הכרתי הוא שהוא מפרש שכלל זה ניתן על רוב ולא על כלל. ממילא פירוש שכזה אין לו השלכה כלפי המציאות ! המציאות היא אחת - או כך או כך ! לכן - הבאת דעה של מפרש - אינה פירכה לכלל שקבעו חז"ל. מהי הפירכה אם כן ? מציאת דג שהוא בעל קשקשים ואינו בעל סנפירים. ביום שתביא לי דג שכזה - יוכח שצדק הכרתי. מקוה שברור לך הסברי והוא עונה לך על טענתך אודות הכשל הלוגי כביכול בדברים הנ"ל.
 
למעלה