יונה הנביא
ליוד3X שלום. הופתעתי לקרא כבר בתגובה הראשונה את ההסר שאני מכיר כאחת התשובות היותר סבירות. אולם הייתי מנסח מעט אחרת את התשובה. יונה אינו מערער על מידותיו של הק"בה, כי אם מלין על כך שהקבה אינו עיקבי בישום מידותיו. כולנו מכירים את 13 מידות המיוחסות לקבה. ובאמת , ב"עימות" המילולי שיונה מקיים עם הקב"ה לאחר שנוכח כי הקב"ה מחל להם עקב הצום והמספד שלהם, איוב טוען כך "ויאמר אנא ד' הלוא זה דברי עד היותי על אדמתי על כן קידמתי לברוח תרשישה כי ידעתי כי אתה א-ל חנון ורחום ארך אפים ורב חסד וניחם על הרעה. מידת האמת אכן נעלמה, ובמקומה מובא "ניחם על הרעה". טענת יונה היא כי תשובת אנשי נינווה היא מהפה ולחוץ, אינה אמיתית, ועל כן בקב"ה אינו נוהג במידת האמת כשהוא מוחל להם. אשור אמורה לגרום צרות רבות לעם ישראל מעט אחרי סיפור נינוה, ואת זה יונה יודע. ועל כן יוצא קיצפו. חז"ל רומזים לנו על כך וטוענים כי "יונה בן אמיתי נביא של אמת". מי שאמת על דיגלו, קשה לו לקבל את החשבון האלוקי , שבאותו רגע נראה מוטעה. ולכן תשובת הקב"ה מנסה אותו בניסיון הקיקיון, על מנת שיבין שחמלה היא ערך כשלעצמו, גם אם אינו יודע את שיקוליו הנוספים של הקב"ה למחילתו.