הצעה ללימוד יומי/ שבועי

יודיX3

New member
לא רק נינוה גדולה בספר יונה

גם רוח גדולה יראה גדולה דג גדול רעה גדולה ושמחה גדולה. אולי לפי הקו מחשבה שהצגנו-קיים משהו גדול, מעבר ליכולת ההבנה הבסיסית שלנו כבני אנוש.
 

מוגג

New member
נכון

זוהי אחת ממילות המפתח בסיפור. לעומת זאת בפסוק האחרון דוקא בולטת המילה "רבה" - יש בה הרבה, ריבוא..רבה. הסיום "ובהמה רבה" נראה לי תמוה כאילו אומר הכתוב אָדָם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע בֵּין-יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה. האנשים בעיר אינם מבחינים בינם לבין הבהמה (כמו שמוכח מהצום שהם מטילים על הבהמות).
 

גרי רשף

New member
מאחר וגם האנשים וגם הבהמות לבשו שק

..אין פלא שלא הבחינו בין זה לזה.
 

מוגג

New member
אני מבין שהמדרשים שאתה מביא

הם פשט וההסבר שלי לא. פשט הוא מושג בעייתי. אני מעדיף לבסס את דבריי מתוך הכתובים. כתבתי "כאילו", לומר כי זה אינו המובן הפשוט של הכתוב, אלא רובד נוסף של משמעות. הצעתי פרשנות לפיה הבחירה לסיים דוקא בבהמה מלמדת על האופי האירוני של הסיפור : הנביא חושב שהוא יכול להתחמק מדבר ה' ולעומתו עובדי האלילים מכירים בכוחו של ה' ואילו שאר היקום מציית לדבר ה' - הים, הרוח, החיות והצומח ממלאים את דבר ה' ללא ערעור.
 
לצערי,

אתה לא מבין, ואני מתנצל - שכחתי שפה בפורום כל אמירה חייבת להוות התרסה כלפי דעה של מישהו אחר... המהלך החז"לי שהבאתי הוא לא פשט, ולכן נקרא דרש... אבל מה שאתה אמרת על הפסוק האחרון של יונה הוא לא פשט. לדבריך - "הסיום "ובהמה רבה" נראה לי תמוה כאילו אומר הכתוב אָדָם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע בֵּין-יְמִינוֹ לִשְׂמֹאלוֹ וּבְהֵמָה רַבָּה. האנשים בעיר אינם מבחינים בינם לבין הבהמה (כמו שמוכח מהצום שהם מטילים על הבהמות)". ואני בתגובתי קיויתי שאתה הבנת שהפשט הוא "העיר נינוה הגדולה, אשר יש בה המון אנשים ובהמות", (כאילו שמים פסיק בפסוק לאחר המילים "בין ימינו לשמאלו"). מצטער שלא התקפתי, התרסתי, הגבתי נחרצות או התנצחתי בויכוח מעמיק על הדת, התנ"ך ובכלל.
 

שיבולית

New member
אולי אין הבחנה בינם לבין הבהמה-

כי התשובה שלהם היא מין סוג של אילוף - כמו שמאלפים בע"ח לתגובה במצב מסויים, אך האילוף שלהם (בניגוד לזה של בע"ח) לא מחזיק מעמד...
 
למעלה