הצעה למצעד- אלוהים שלי

תשרי

New member
הצעה למצעד- אלוהים שלי

שלום לכם, חשבתי על רעיון נוסף למצעד- שירים העוסקים בקשר בין האדם לבין האלוהים. בין השירים ניתן למשל לציין את: • אדון עולם- עוזי חיטמן • רציתי שתדע- עוזי חיטמן • תפילה- עפרה חזה • תפילה (למדני אלוהי)- ירדנה ארזי • שהשמש תעבור עלי- ירדנה ארזי • כשהלב בוכה- שרית חדד • הליכה לקיסריה • הללויה- חלב ודבש • הללויה- הגבעטרון, דורית ראובני ודודו זכאי • מה אברך- להקת חיל הים מה דעתכם? שבת שלום, תשרי
 

smailie

New member
נקווה שמקבלי ההחלטות יאמצו את הצעתך

והרשימה יכולה להמשיך עוד: 1) "אלוקים" / מוקי. 2) "פגשתי את אלוקים" / משה הררי. 3) "יחזקאל" / החלונות הגבוהים. 4) "מחול עמים" / חיה סמיר. 5) "עד מתי אלוקיי" / זוהר ארגוב. 7) "אליך אלוקיי" / אביהו מדינה. 8) "אחד אלוקים" / איפה הילד. 9) "כשאלוקים אמר בפעם הראשונה" / מתי כספי ושלמה גרוניך. 10) "אלוקים" / תופעת דופלר. 11) "אלוקים" / האחיות יוספי ומקהלת קולן. 12) "אני העבד" / איציק קלה. 13) "מקום לדאגה" / מתי כספי. 14) "חדש באוויר" / ירדנה ארזי.
 

nitsansh

New member
תפילת יום הולדת/חוה אלברשטיין

אלוהים שלי אשר מאחורי הברוש... מלים של תרצה אתר
 

nitsansh

New member
אברהם ושרה/אריק איינשטיין

ברצות אלוהים אפילו מטאטא יורה...
 
יש לציין שיש ביצוע מהמם של הזמר החרדי-חסידי,

אברהם פריד, לשיר "שהשמש תעבור עלי" שנקרא גם "רק תפילה אשא" (אך יורם טהרלב שחיבר את השיר קרא לו לא "שהשמש תעבור עלי"). וכן יש לו ביצוע נפלא לא פחות לשיר "מישהו הולך תמיד אתי".
 

smailie

New member
ה"חוכמה" היא למצוא כמה שיותר שירים על אלוקים

שהם דווקא לא מהז'אנר החסידי.
 

תשרי

New member
לא הייתי פוסל שום ז'אנר

לטעמי דווקא יהיה מאוד מעניין לראות איך סגנונות הכתיבה, הלחנים וכמובן הביצועים והמבצעים עומדים זה לצד זה.
 

smailie

New member
בהחלט

לא כל השירים הפונים לריבונו של עולם אחידים במסרים. לצד תפילה והבעה של כבוד יש גם לא מעט מחאה והתרסה. מסכים איתי ש"אליך אלוקיי" של אביהו מדינה אומר משהו אחר ממה שמתכוון "אלוקים" של מוקי?
 
דווקא השירים שהבאתי אינם חסידיים כלל!

בס"ד השירים האלו אינם במקורם חסידיים, אלא אברהם פריד ביצע אותם כי הם מצאו חן בעיניו! "שהשמש תעבור עלי" הוא שיר שכתב יורם טהרלב והלחין חנן יובל. "את השיר "מישהו הולך תמיד אתי" כתב רמי קידר והלחין אפי נצר. אברהם פריד בביצועיו שינה מלשון נקבה ללשון זכר. מילות "שהשמש תעבור עלי" כפי שנכתבו ע"י טהרלב: ישנם ימים ללא מרגוע בם לא אמצא לי נחמה ומוכרחה אני לנגוע בעשבים, באדמה לפסוע באותה הדרך בתוך פריחת הכרכומים ולהיות כל כך אחרת ולפרוח ערב הגשמים. רק תפילה אשא הוי אלי, אלי שהשמש תעבור עלי ותראה לי שוב את משעולי הוי קלי, קלי רק תפילה אשא שהשמש תעבור עלי ותיקח אותי אל המסע. ואם אשוב אל זאת הארץ ואם אפסע שוב בדרכים האם כקדם יכירוני האנשים והפרחים. רק תפילה אשא... האם אמצא את כל היופי האהבה הנושנה אשר היתה שם כשעזבתי עת אהבתי פעם ראשונה. גרסת הביצוע של פריד (מדובר רק בהשמעה כשרואים תמונה שלו): רק תפילה אשא הוי קלי, קלי כשהשמש תעבור עלי ותראה לי שוב את משעולי הוי אלי, אלי רק תפילה אשא כשהשמש תעבור עלי ותיקח אותי אל המסע תפילה אשא. ישנם ימים ללא מרגוע בם לא אמצא לי נחמה ומוכרח אני לנגוע בעשבים, באדמה לפסוע באותה הדרך בתוך פריחת הכרכומים ולהיות כל כך אחרת ולפרוח ערב הגשמים. רק תפילה אשא... ואם אשוב אל זאת הארץ ואם אפסע שוב בדרכים האם כקדם יכירוני האנשים והפרחים. רק תפילה אשא... האם אמצא את כל היופי את הבאר הנושנה אשר היתה שם כשעזבתי עוד נובעת כבראשונה. רק תפילה אשא... המילים של "מישהו הולך תמיד אתי כפי שנכתבו ע"י קידר: היו ימים חמים ימי בצורת פני יבשו כסדק אדמה שדי קמל ולא נותר לקצור את שאלתי, לחשתי, בשביל מה? החורף שוב היכה בי קור כחרב והמבט כה סגרירי בשתי עיני ומסדקי קירות ניבט העצב שאלתי, לחשתי, עד מתי? אך לעת ערב עם רוח ערב עלה נושר לו על גג ביתי, אני יודעת אני שומעת מישהו הולך תמיד איתי. אני זוכרת בדידותי זועקת אליט פני בשתי כפות ידי את צערי חילקתי עם פת לחם שאלתי, האומנם ואם כדאי את תפילתי אשא כך הלאה הלאה עוד לוחשות שפתי מתוך עוני אני יודעת מישהו למעלה רואה אור עששית בחלוני אך לעת ערב... הגרסה בביצועו של פריד: היו ימים חמים ימי בצורת פני יבשו כסדק אדמה שדי קמל ולא נותר לקצור את שאלתי, לחשתי, בשביל מה? החורף שוב היכה בי קור כחרב והמבט כה סגרירי בשתי עיני ומסדקי קירות ניבט העצב שאלתי, לחשתי, עד מתי? אך לעת ערב עם רוח ערב עלה נושר לו על גג ביתי, אני יודע אני שומע מישהו הולך תמיד איתי. אני זוכר את בדידותי זועקת אליט פני בשתי כפות ידי את צערי חילקתי עם פת לחם שאלתי, האומנם ואם כדאי את תפילתי אשא כך הלאה הלאה עוד לוחשות שפתי מתוך עוני אני יודע מישהו למעלה רואה אור עששית בחלוני אך לעת ערב...
 

smailie

New member
נכון. אבל האומן המבצע כן

אישית, אהבתי את הביצוע של אברהם פריד ל"שהשמש תעבור עליי". הוא נתן לזה פרשנות אחרת ועיבוד שונה מזה של ירדנה ארזי וזה עדיין מתקבל כשיר בפני עצמו.
 

smailie

New member
אני מודה ש"את מישהו הולך תמיד איתי"

בביצוע של אברהם פריד טרם יצא לי לשמוע.
 
אז אתה יכול לשמוע בקישור שהבאתי!

בס"ד הבתי קישורים מיוטיוב לביצועי אברהם פריד לשני השירים בהודעה שכותרתה "‫דווקא השירים שהבאתי אינם חסידיים כלל!" צפייה והאזנה מהנה!
 

תשרי

New member
מאוד נהניתי מההתכתבות שלכם ומהשירים

ואני באמת מקווה שיוחלט לערוך מצעד בנושא לאחר חזרתה של נעמה מהחופשה.
 

smailie

New member
השאלה היא אם "אלוקים" זה לא נושא קצת טעון

ומישהו ברשות השידור עלול לטרפד שידורו של מצעד שזוהי כותרתו. אולי אפשר לפשט את הרעיון למשהו דומה: מצעד שירי תפילה (שוב - גם חומרים של אמנים חילוניים. לאו דווקא פיוטים) ושל פנייה לאֶל. ככה לא צפויות בעיות.
 

תשרי

New member
מדוע שיטרפדו?

יש שירים נפלאים (את חלקם ציינתם כאן) הפונים לאל. חלקם מתריסים, חלקם משבחים, אך כולם יכולים לחיות זה בצד זה. אין כאן שיר אחד שהשמעתו נאסרה ברדיו, איש לא התלונן (למיטב ידיעתי) ששיר כזה פוגע ברגשותיו, ומכאן אני לא רואה סיבה מדוע לא לשדר מצעד שזו כותרתו- "אלוהים שלי".
 

smailie

New member
"אלוקים" ביצירות אמנות זה עניין קצת נפיץ

ברשימה שהצעתי ראית שיר בשם: "מחול עמים" של הזמרת חיה סמיר. סמיר שרה שם שורה: "... ואולי האלוקים לפעמים פושע". יש אנשים שמשפט כזה לא יעבור להם ליד האוזן, אלא יישמע מבחינתם מאוד צורם ואף אסור. מוקי פונה לאלוקים באוֹמרוֹ: "אני לא מפחד ממך". ברור שעם שיר כדוגמת "תפילה" של עפרה חזה ז"ל לא צריכה להיות כל בעייה. כנ"ל לגבי "אנא אלי" של מאיר בנאי. טוב... אבל במערכת של התוכנית ברשת ג' יש אנשים שבטח מודעים לדקויות האלה. נראה מה תהיה התייחסותם בסופו של דבר. האם הם יבחרו - אם אכן ההצעה לנושא תתקבל - רק בשירים המתייחסים לבורא עולם במשמעות הקונבנציונאלית והמכובדת, או שיאפשרו שירים המייצגים מגוון השקפות באשר לדמותו.
 
למעלה