הצעת חוק הרשות לוועדות רפואיות
הצעת חוק של חברי הכנסת: אילנה כהן, דוד טל ועמיר פרץ. הצעת חוק הרשות לוועדות רפואיות, התשס”ג-2003 מטרתו של חוק זה הינה להקים רשות עצמאית אשר תפעיל ותפקח על כלל הוועדות הרפואיות הפועלות מכח החוקים במדינת ישראל. וועדות רפואיות הינן וועדות מעין שיפוטיות אשר פועלות, על פי רוב, בתוך הגופים המשלמים את הגמלאות ברשות המבצעת. בעקבות הביקורת הציבורית, והביקורת השיפוטית שנמתחה על כך שמראית הצדק אינה נשמרת, מוצע לבצע רפורמה ולהפריד את הוועדות הרפואיות מהרשויות המשלמות את הגמלאות מכח החוקים. הצעת חוק זו מבוססת, בין היתר, על דו"ח ועדת גולדברג בראשות כב' השופט (בדימוס) גולדברג וועדת ההיגוי בראשות פרופ' אורנוי, אשר מונו על ידי ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, בכנסת החמש עשרה, לבחינת הסוגיה של הוצאת הווועדות הרפואיות מהמוסד לביטוח לאומי. מוצע לקבוע כי בראש הרשות לווועדות הרפואיות, יעמוד מנהל הרשות. כן מוצע למנות רופא רשות אשר ירכז את התחום הרפואי של הרשות. מוצע כי הרשות תהיה כפופה מינהלית לשר המשפטים, ותפעל באמצעות עובדי הרשות אשר יהיו עובדי מדינה ואשר יכללו, בין היתר, יועץ משפטי, מזכירי הווועדות, וחשב. מוצע להקים מועצה לרשות אשר תייעץ לרשות ותפקח על פעולות הרשות. כמו כן מוצע לקבוע כי הווועדות הרפואיות יופעלו במספר מקומות בארץ שייקבעו בידי השר, בתוך מרכזים רפואייים אשר יבחרו במכרז. החוק אף מסמיך את השר לקבוע הוראות בדבר אופן קביעת הווועדות הרפואיות וסמכויותיהן, הרכב הווועדות ואופן העברת המסמכים הרפואיים מהגוף המשלמת את הגמלאות לרשות. בשלב הראשון מוצע כי יועברו לרשות, הווועדות הרפואיות הפועלות על ידי המוסד לביטוח לאומי, מכוח חוק הביטוח הלאומי. מוצע להסמיך את שר המשפטים לקבוע בצו, אופן הפעלת החוק גם על הווועדות הרפואיות הפועלות מכח חוקים האחרים כגון: חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], ובלבד שהעברת כלל הווועדות לרשות תושלם תוך שבע שנים מיום תחילתו של החוק.
הצעת חוק של חברי הכנסת: אילנה כהן, דוד טל ועמיר פרץ. הצעת חוק הרשות לוועדות רפואיות, התשס”ג-2003 מטרתו של חוק זה הינה להקים רשות עצמאית אשר תפעיל ותפקח על כלל הוועדות הרפואיות הפועלות מכח החוקים במדינת ישראל. וועדות רפואיות הינן וועדות מעין שיפוטיות אשר פועלות, על פי רוב, בתוך הגופים המשלמים את הגמלאות ברשות המבצעת. בעקבות הביקורת הציבורית, והביקורת השיפוטית שנמתחה על כך שמראית הצדק אינה נשמרת, מוצע לבצע רפורמה ולהפריד את הוועדות הרפואיות מהרשויות המשלמות את הגמלאות מכח החוקים. הצעת חוק זו מבוססת, בין היתר, על דו"ח ועדת גולדברג בראשות כב' השופט (בדימוס) גולדברג וועדת ההיגוי בראשות פרופ' אורנוי, אשר מונו על ידי ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, בכנסת החמש עשרה, לבחינת הסוגיה של הוצאת הווועדות הרפואיות מהמוסד לביטוח לאומי. מוצע לקבוע כי בראש הרשות לווועדות הרפואיות, יעמוד מנהל הרשות. כן מוצע למנות רופא רשות אשר ירכז את התחום הרפואי של הרשות. מוצע כי הרשות תהיה כפופה מינהלית לשר המשפטים, ותפעל באמצעות עובדי הרשות אשר יהיו עובדי מדינה ואשר יכללו, בין היתר, יועץ משפטי, מזכירי הווועדות, וחשב. מוצע להקים מועצה לרשות אשר תייעץ לרשות ותפקח על פעולות הרשות. כמו כן מוצע לקבוע כי הווועדות הרפואיות יופעלו במספר מקומות בארץ שייקבעו בידי השר, בתוך מרכזים רפואייים אשר יבחרו במכרז. החוק אף מסמיך את השר לקבוע הוראות בדבר אופן קביעת הווועדות הרפואיות וסמכויותיהן, הרכב הווועדות ואופן העברת המסמכים הרפואיים מהגוף המשלמת את הגמלאות לרשות. בשלב הראשון מוצע כי יועברו לרשות, הווועדות הרפואיות הפועלות על ידי המוסד לביטוח לאומי, מכוח חוק הביטוח הלאומי. מוצע להסמיך את שר המשפטים לקבוע בצו, אופן הפעלת החוק גם על הווועדות הרפואיות הפועלות מכח חוקים האחרים כגון: חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], ובלבד שהעברת כלל הווועדות לרשות תושלם תוך שבע שנים מיום תחילתו של החוק.