הקבלות בין דתות שונות

zzzvik

New member
הקבלות בין דתות שונות

שלום אציג בפניכם את עבודת המחקר שלי. אני חושב שהיא רלבנטית לכאן ומקווה שתעורר עניין ודיון. עבודתי מבוססת על ניתוח סטטיסטי של טקסט, שעיקרו במנייה של צירופי מלים. באמצעות ניתוח כזה אפשר לתפוס משהו מן הסמנטיקה – עולם התוכן של הטקסט. מילים נוטות להיות דומות במשמעותן, או לפחות להתייחס לנושאים קשורים, אם הן מופיעות בסמיכות לאותן מילים -- "אמרי לי מי הם שכנייך ואומר לך מי את". בהמשך לזה אפשר, למשל, לחלק אוסף של מילות מפתח לקבוצות של מילים דומות\קשורות זו לזו ומהחלוקה המתקבלת להסיק לגבי הנושאים בהם מתמקד אוסף מסמכים נתון, אפילו אם אין מושג מוקדם לגבי התוכן. את הגישה הזאת, שלא אני המצאתי, עבודתי מרחיבה לצורך מציאת הקבלות נושאיות בין שני אוספים, או יותר, של טקסטים. התמקדתי בניסיון למצוא הקבלות בין דתות שונות. מדוע בחרתי בנושא הזה? זה נושא מרתק (כמובן!). יש לכל דת אוצר מושגים, פילוסופיה והתבוננות ייחודיים, אבל אמור להיות גם מסר משותף. מצד השיטה החישובית, זהו אכן אתגר מיוחד לנטרל את הייחודיות של כל דת ומושגיה ולהישאר עם מכנה משותף של הקבלות. אני מוצא ממד מלהיב בעצם הנגיעה ברוחני ובמופשט בעזרת אמצעי מכני לחלוטין -- מנייה ממוחשבת של מילים. ולבסוף, יש מחקר אקדמי השוואתי של דתות, שיוכל לספק קריטריונים לבדוק את מידת ההצלחה: פניתי למומחים בתחום וביקשתי מהם לרשום קבוצות מושגים המבטאות הקבלות שונות בין הדתות. אני מעריך את האיכות של קבוצות המושגים שתוכנית המחשב שכתבתי מפיקה, ביחס לקבוצות שהמומחים הפיקו ידנית. באלו דתות עסקתי? בודהיזם, נצרות, הינדואיזם, איסלאם ויהדות. השוויתי בין כל הזוגות בקבוצה זו, וגם -- הקבלות משותפות לכל החמש והקבלות משותפות לשלוש הדתות "המערביות". לא הייתה התייחסות מבחינה לזרמים בתוך כל דת. (שמות של זרמים ואסכולות השתקפו כנושאים מקבילים. לדוגמא: קבוצת מושגים נוצריים שכוללת ´קתולי´, ´פרוטסטנטי´, ´אורתודוקסי´ מקבילה לקבוצת מושגים מוסלמיים הכוללת ´שיעי´, ´סוני´ וכיו"ב קבוצה יהודית עם ´רפורמי´, ´קונסרבטיבי´, וכן הלאה) אלו מסמכים כללתי בניתוח? ערכים אנציקלופדיים; דפי מבוא אינטרנטיים טיפוסיים, כגון דפי "שאלות נפוצות" (FAQ); כתבי עת אינטרנטיים. הכל באנגלית -- מכוון אל "הקורא הממוצע" (לא כתבי הקודש עצמם, אך ציטוטים ממוקדים מופיעים). השתדלתי לבחור מסמכים המתייחסים אל הדת בכללה -- לא כאלה המתמקדים בהיבט מובהק או משקפים אסכולה מסוימת. קצת פרטים נוספים ומספרים: כל אחת מן הדתות מיוצגת באמצעות אוסף מסמכים המתפרשים על-פני כשני מיליון מילים. מתוך אוספי המסמכים הפקתי (אוטומטית) כמאתיים מילות מפתח עבור כל דת, רובן ייחודיות אך חלק חוזרות בכמה דתות. למשל, ´אברהם´, ´משה´ וגם ´ישו´ משותפות לאיסלאם, נצרות וגם ליהדות. ממילות המפתח המשותפות, ישנן כאלה המשנות את משמעותן וזה מתבטא גם בכך שיש להן מילים שכנות אחרות. חישבו לדוגמה על המילה ´חוק´ (LAW) ביהדות ובבודהיזם. קבוצת "המילים השכנות" שמאפשרות חישוב דמיון בין מילות מפתח: אלו מילים שככלל אינן מילות מפתח אך גם אינן מילות לוואי כמו ´של´, ´אולי´ ודומותיהן. והעיקר, הן משותפות לאוספי המסמכים השונים כדי לאפשר השוואה בין עולמות התוכן השונים. מספרן כ-7000. ... הודעתי מתארכת ולכן אדחה תוצאות ודוגמאות נוספות להודעות אחרות, בהתאם לעניין שיתעורר. אתייחס ברצון לתגובות אם יהיו. הנה בינתיים כמה נושאים לדיון: - אלו נושאים מקבילים, לדעתכם, התגלו בנוסף לדוגמה של "זרמים ואסכולות"? - אלו הקבלות אין סיכוי שיתגלו? (נדמה לי שיש כמה הפתעות...) - האם רק ניתוח אנליטי? או גם נגיעה להיבט החוויתי? והרי גם חוויות מבוטאות באמצעות מילים, עם צרופים אפייניים... - האם אנו עומדים בפני "מחשביזציה של הדת" ? (סכנה? סיכוי?) הרבה תודה על תשומת הלב צביקה
 
מרתק !!!! עוד !!!!

אני אפילו לא אנסה לנחש, צביקה. פשוט אשמח לקרוא את תוצאות המחקר. זה רעיון מקורי ומרתק ואפילו מבריק, ואני סקרנית מאוד. (אפשר לצרף קובץ וורד או טקסט אם היריעה כאן קצרה. מבטחה לקרוא בעיון...) שלך, יפעת
 

zzzvik

New member
ובכן...

הרי סקירה תמציתית ולא סופית של הממצאים העיקריים. על סמך הגיון ואינטואיציה בתוספת מעט קריאה של ספרות מקצועית אני מחלק את הנושאים העיקריים המתבטאים בעבודתי כקבוצות מונחים היוצרות הקבלות בין הדתות כלהלן: > מנהגים ופולחן -- ובכלל זה מונחים המתייחסים לחגים, מקומות קדושים, צליינות, כללים הנהוגים בחיי היום יום, כגון כללי תזונה. > ממסד דתי -- כולל תארי כהונה, שמות זרמים ואסכולות, שמות מקומות, בעיקר מדינות, בהם התפתחו או נהוגים בפועל זרמים אלו. > תיאולוגיה ופילוסופיה -- מונחים הקשורים למוסר ולעקרונות דתיים אחרים. נושא זה מתבטא לרוב בשתי קבוצות מונחים נבדלות: - קבוצת תכונות מוערכות, או אידיאליות, הקשורות באלוהות ובאלוהי. לעתים קרובות משתרבב לקבוצה זו שם מייסד הדת. - קבוצת מונחים המבטאים סבל, צער, ייאוש, חטא, עונש (לעיתים גם מעט שכר: ´גן עדן´ לצד ´גיהנום´) > החוויה הדתית -- מונחים הקשורים למצבים רוחניים ומנטליים שונים. מקום די בולט לתהייה ולחיפוש. > כתבי הקודש -- על אף שהם קשורים לכל הנושאים הקודמים, מהווים קבוצה בפני עצמה. בקבוצות נבדלות, על-פי רוב, מתקבלים שני תת-נושאים קשורים - לימוד, הוראה, השכלה וחוכמה - סיפורים ומיתוס -- כולל הרבה שמות אנשים, שמות מקומות, מלים כגון ´מלך´, ´בן´, ´חבר´. זוהי כמובן תמצית בלבד. יש הרבה דוגמאות מעניינות. מעניין למשל לגעת באופן ומידת החפיפה עם קבוצות מונחים שנכתבו על ידי מומחים. ובקשר להיבט המקצועי של חקר הדתות: מצאתי כעין חפיפה חלקית גסה בין הנושאים כפי שתיארתי למעלה עם הניתוח שמציג ניניאן סמארט בספר "דתות העולם" (N. Smart, 1989, The World´s Religions). הוא מחלק את הדתות לשבעה ממדים: מעשי\פולחני, חוויתי\רגשי, סיפורי\מיתי, דוקטרינלי\פילוסופי, אתי\חוקי, חברתי\מוסדי, חומרי. בספרות אחרת, למשל אצל אליאדה, קשה לי לחלץ חלוקה ממדית ברורה שכזו. (אולי יש כאן מישהו שיכול לכוון אותי...?, אפילו לפרט גורמים עיקריים כפי שהוא רואה אותם) לסיום ההודעה, מסקנה אישית -- רושם סובייקטיבי, בהשראת הממצאים -- שבאה בעקבות הנוכחות הבולטת של קבוצת "הצער והייסורים". האם גם אתם חושבים כמוני שללא הנוכחות הבולטת והמובחנת הזאת, יישמט יסוד חיוני ממושג הדת? האם אנשים שהם רק מאושרים -- וכמו כן לא הסבו את תשומת ליבם לקיומם של סבל, חטא ועונש בעולמנו -- האם הם יקדישו מזמנם ומרצם להודות לאלוהים, נאמר, על כל הטוב שפקד אותם? אני מסופק... (...כמובן שאין אנשים כאלו ולכן הדת כל כך אנושית.) אשמח לענות לתגובות ולהשתתף בדיון אם יתפתח. לחליפין, או בנוסף, אוכל לשלוח למעונינים את הפרקים הרלבנטיים של עבודתי (באנגלית) שייכתבו כנראה במהלך השבועות הקרובים. צביקה
 
חוסר התגובה מעיד על קריאה מאומצת

אני מנסה להבין מה המשמעויות. יקח זמן. שלך בתודה, יפעת
 
אתה רוצה להגיד לי שאתה מוצא קורלציה

בין מעמד האדם מול האל ביהדות ובבודהיזם? במיקום האל יחסית לעולם? באופן הפולחן? אפילו בתפיסת הסבל? מעניין אותי לדעת איך. ובנוסף, באיזו מסגרת אתה כותב את העבודה?
 

EMITIST

New member
אהלן צביק... והאמת תארתי לעצמי שזו

כוונתך אך מאחר וכדי שלא לשים את עצמי ללעג ולהיות בטוחה שאכן כך הוא רציתי לשמוע ממך עוד וזה בהחלט מרתק - ושוב כמוך אשיב ואוסיף על דבריך קצת מהאינואיציה וקצת מן ההגיון וזה משהו כמו למשל: אמירת האמן והללויה בכל שלשת הדתות, מזבח התפילה שקיים ביהדות ובנצרות בבתי הכנסת ובכנסיות, יסוד הדת על התנ"ך ואמירת התהילים בשני הדתות, צורת התפילה בכנסיה שדיי דומה לזו של בית המקדש לפחות בשימוש בעוגב שלא קיים כיום בבתי הכנסת, איסור אכילת החזיר והחשבתו לחיה טמאה ביהדות ובאיסלם ואיסור הצלמים ביהדות ובאיסלם, ביום כיפור החזן בבקשת הסליחה ובתחנוניו ובסגידתו עושה זאת בדיוק כדרך המוסלמים בעת תפילתם כורע על הרצפה כשאת המצח הוא מצמיד לרצפה, איסור הצלמים בבתי הכנסת ובמסגדים, זרמי האותודוכסיה שקימים בנצרות וביהודת, הכאה על חטא ביהדות (ביום כיפור) ובנצרות עם אגרוף קמוץ של יד ימין על הלב, ברכת המזון המשותפת לנצרות וליהדות למרות שבנצרות היא נאמרת לפני הארוחה, לבישת כשהיא לבושה לבן ואוחזת פרחים בידה וקידוש הנישואין בטעבעת, עניין הטבילה לדת שקיימת הן בנצרות והן ביהדות (ע"ע פרשת האתיופים עם עלייתם לארץ), האמונה בנירוונה (בהודו) שזה גן העדן ביהדות, נצרות ואיסלם, ובגיהנום, העניין של יום הדין, שכר ועונש, כל הדתות בעולם בהחלט מאמינים שעל מנת להגיע ולזכות בחיים טובים יותר לאחר המוות (אפרופו בין השאר שכר ועונש) קיים הצורך לוותר על החומרי לטובת הרוחני, ואף לצום (ו"עינתם את נפשותיכם") ששוב קיים בכל דתות העולם ולו רק כדי להגיע לזיכוך, ניקוי והארה וזו אגב גם תשובתי לשאלתך בכל הנוגע לייסורים - ואני בהחלט חושבת שכך הוא וזאת מאחר שרק בייסורים ילמד האם להעריך את מה שיש לו ולא לקבל הכל כמובן מאליו כי אחרת הוא הופך ליהיר ואגואיסטי/צנטרי, מושג ההתנזרות וחיי העוני, הצניעות והפרישות שמקורו בתנ"ך וזאת מאחר שהנזיר הראשון היה שמשון ועד היום אגב נזירי הכנסייה הייונית אינם מסתפרים ומתגלחים וגם בין השאר משום שעל פי כל התיאורים ישו נהג אותו הדבר, האמנוה בגלגול נשמות (שאגב עד כמה שידוע לי מקורה בכלל בהודו ואנו לקחנו, אימצנו, ו""תרגמנו"" זאת ליהדות כמו כן את כל הדת היהודית שהיא לא ""טהורה"" ולא המציאה את הגלגל ובפרט כשמדובר ביסודותיה {שוב ע"ע זראסותרא שאת עקרוניות ויסודו אימצה לעצמה ו""תרגמה" לעצמה היהדות}), נוהג הדלקת הנרות בכל הזדמנות, פולחן ותפילה ובבדהיזם, הינדואיזם, הנצרות ואף האיסלם (באם איני טועה) גם קטורת (ושוב לגביי הדתות המערביות זהו מנהג שהיה קיים בבית המקדש) ובכלל כולם מאמינים בדיוואן ובאור הגדול ושכוח עליון אחד אחראי לכל שהאנידיאנים אגב מכנים אותו "הרוח הגדולה", אלף אלפי הבדלות מנהגים אבלות - שוב בנצרות ובהידות בין השאר קריאת פרק תהילים וכשמורידים את הארון לקבר ואו הגופה כל אחד מהנוכחים משליך רגב אדמה, ולאחר מכן שקיימת מצבה נוהגים להניח עליה פרחים ואבנים, ביהדות ובאיסלם נהוג לקבור את המתיים כשהם עטופים בתכריכים בלבד וללא ארון כפי שנהוג בנצרות אך יחד עם זאת ביהודת חללים, ראשי ממשלה ונשיאים כן נוהגים לקבור עם הארון, זריעת אפר של בני משפחת הנפטר על עצמם והשימוש במקוננות אצל האיסלם כפי שהיה נהוג בימי התנ"ך וכן אמירת ההספדים. האם לזאת כוונתך? אשמח להמשיך מאוחר יותר אך כרגע מה לעשות, DYUTY CALL, (נסיעה של 3 שעות לצפון לארוחת צהריים משפחתית) אז בנתיים שבת שלום סוף שבוע נפלא, שקט, רגוע, רוגע ושפוי עד כמה שזה רק אפשר וניתן וחג שמח
 

EMITIST

New member
נ.ב.; צביק, חוץ מאשר הנזירים הבודהי

הבודהיסטים הלבושים כתום - כל שאר הדתות (וכוונתי היא לשלוש הדתות שלנו המערביות) נוהגים משום מה ללבוש שחור לבן. חג שמח ובוקר ויום נפלא
 
אמניסט

איפה ביהדות ובאסלאם יש נזרים שלובשים שחור ולבן אישית אני חושב שזה רק אצל הנוצרים ... תגידי למה את עושה הכללות ???.,
 

אלי ו.

New member
לנזירים יהודיים אין צבע מדים

אסור להם לגזוז את שערם ועוד כמה מגבלות אבל אין להם מדים. למעשה לא ידוע לי על נזירים אחרי בית שני. (אשמח לקבל מידע למי שיש)
 

masorti

New member
היא מערבבת בין כהני-דת לנזירים.

אכן, רבנים וכמרים נוהגים ללבוש שחור ולבן. כנראה שהתפישה של נזיר בודהיסטי ככהן-דת יצרה את הבילבול בין המושגים. נ.ב. את דיני הנזיר אפשר למצוא בספר במדבר פרק ו´.
 

EMITIST

New member
בוקר טוב וחג שמח לך מסורתי../images/Emo42.gif../images/Emo140.gif

והרשה נא לי ברשותך, להעמידך על טעותך; מעולם לא טענתי (ומכאן גם שלא ערבתי ולא בלבלתי או התבלבלתי) כי נזיר וכהן-דת לא כל שכן נזיר בודהיסטי - חד הם. כל מה שציינתי הוא התייחס אך ורק בכל הנוגע ללבושם. ועם כבר הנקודה הועלתה אז בנצרות לא רק הכמרים גם הנזירים וזה בולט בעיקר אצל הנזירות נהוג לבוש השחור לבן. אני מקווה שנקודתי בזאת הובהרה לאלתר, בוקר ויום נפלא לך של פעמיים כי טוב (יום שלישי...
) חג שמח שקט, רגוע, רוגע ושפוי עד כמה שזה רק ניתן ואפשרי, EMITIST
 

masorti

New member
לא נכון. נזירים נוצרים לא מתלבשים..

בהכרח בשחור-לבן. הנזירים הפרנציסקנים לובשים מעין שק בצבע חום. תוכלי לקרוא על כך בשורה הלפני-אחרונה בלינק_1. (Their habit is now typically brown. ) וגם בפיסקה הראשונה של לינק_2 : St. Francis founded his order of "poor friars" in this hillside town nearly 800 years ago, dedicating himself to a life of poverty that was defined by the plain brown robe he chose to wear
 

EMITIST

New member
בוקר טוב לך אלי ו´ וחג שמח../images/Emo42.gif../images/Emo140.gif

נראה שלא ירדת לסוף דעתי ולעומק דבריי ולכן אבהיר; אכן כפי שציינתי אף אני חלים אי אלו איסורים על הנזירים שכוללים כאמור גזיזת שערותיהם, התנזרות מיין, מין ונשים וכו´ - אך בהחלט לא ציינתי שיש להם מדים כל שהם. כל התייחסותי בנוגע ללבוש מדים של נזירים היא נעשתה אך ורק לנזירים ה-נ-ו-צ-ר-י-י-ם ב-ל-ב-ד שהם אגב הנזירים היחידים שקיימים מאז קיום הנצרות (כאמור לאחר בית שני כמובן) ולא זכור ואו נראה לי שרמזתי ולו במשהו על אי אלו נזירים יהודיים שקיימים או היו קיימים לאחר בית שני ובכלל כל התיחסות שלי לנזירים ולכמרים בכלל זה היה רק בנוגע לצבע לבושים על פי רוב שמשותף ליהודות לאיסלאם - השחור לבן. בוקר ויום נפלא לך של פעמיים כי טוב (אפרופו יום שלישי...
) ואני כולי תקווה שנקודתי הובהרה לאלתר, EMITIST
 
אני יודע /

שביוון העתיקה לכל בעל מקצוע של האקדמיה היא צבע אחר של הלבוש שלו וזאת לציין את מעמדו ההיררכי בחברה "הדמוקרטית" של יון ....
 

EMITIST

New member
האייל הקורא כעת א-ת-ה הוא זה שמוציא

דברים מהקשרם. לא דברתי על נזירות בעולם היהודי והמוסלמי. דברתי על תלבושות דת מבלי שום קשר לנזירים (ע"ע היהודים החרדים וכמו כן תלבושות הדת של המוסלמים) וכדוגמא לתלבושת דת נוצרית ור-ק כד-ג-מ-א ציינתי את לבושם של הנזירים ולצורך העניין אני גם כעת מוסיפה של הכמרים הנוצריים שכפי שאתה רואה בודאי למרות דעתך האישית לא רק הם לבושים כך. אז על איזה הכללות שאני עושה כביכול ולכאורה אתה מדבר בכלל???.,
 
אני פשוט מתייחס להודעה שלך

הבודהיסטים הלבושים כתום - כל שאר הדתות (וכוונתי היא לשלוש הדתות שלנו המערביות) נוהגים משום מה ללבוש שחור לבן. מן הוודעה שלך אפשר להבין בקלות שאת מדברת על נזירות סורי ....
 

EMITIST

New member
האייל הקורא כעת א-ת-ה הוא זה שמוציא

דברים מהקשרם. לא דברתי על נזירות בעולם היהודי והמוסלמי. דברתי על תלבושות דת מבלי שום קשר לנזירים (ע"ע היהודים החרדים וכמו כן תלבושות הדת של המוסלמים) וכדוגמא לתלבושת דת נוצרית ור-ק כד-ג-מ-א ציינתי את לבושם של הנזירים ולצורך העניין אני גם כעת מוסיפה של הכמרים הנוצריים שכפי שאתה רואה בודאי למרות דעתך האישית לא רק הם לבושים כך. אז על איזה הכללות שאני עושה כביכול ולכאורה אתה מדבר בכלל??? ואגב שמי הוא אמטיסט ואל אמניסט שזהו בכלל שיבוש שמו של אירוגן אמניסטי שאגב האמיטיס היא אבל האחלמה הסגולה שהיתה אחת מאבני החושן של הכהן הגדול.
 
דתות העולם - מחקר השוואתי

אם כך מה שבעצם עשית היה לחלק את הדתות השונות לפי קבוצת נושאים ולערוך טבלת השוואה? נשמע מעניין מאוד. הייתי מוסיפה לקבוצות ההשוואה האלה עוד שני נושאים שונים: "טקסטים מקודשים" (כבר ניסיתי להצביע על כך שהתנ"ך מקובל הן על הנוצרים והן על היהודים, ויש לכך השלכות. ראה במקום אחר.) וגם "סיפורי חיים" יש דמיון למשל בין חייו של משה שגדל שבן מלך לבין חייו של בודהא שגדל כבן מלך. שניהם נקרעו בבת אחת מעולם השן המוגן שלהם דרך מפגש עם העולם החיצון: משה פגש מצרי מכה עברי ובודהא פגש עוני וחולי. וכן הלאה... כיוון מעניין והייתי שמחה לקרוא את המחקר. איני רואה כל מניעה לפרסם זאת בפורום, אבל אם יש מניעה כזו, נחליף פרטים במסרים ואתה מוזמן לשלוח לי את המסמך.
יפעת
 
למעלה