הקבלות בין דתות שונות

אלי ו.

New member
בזמנו עבדתי עם אישה הודית

דתיה (הינדו) למדתי ממנה כמה דברים מענינים. יש הינדים דתיים מאוד שצמים בימי שני וחמישי. (מנהג חסידי סגפני, ימי הקריאה בתורה) דת ההינדו אוסרת על אכילת בקר. כשרצינו ללכת יחד למסעדה כשרה, היתה לה בעיה, מסעדה שמגישה בקר היתה מחוץ לתחום מכיון שלמרות שיכלה להזמין מהתפריט מנות ללא בקר, היא חששה שמה המנות בושלו בכלים בהם בושל בשר בקר. (גישה מאוד דומה לכשרות יהודית) אגב, השוואות בין יהדות לנצרות הן די בעיתיות בגלל החיכוך הרב בין הדתות, וההפריה ההדדית (כתוצאה מויכוחים פומביים למשל)
 

Dia Leoghann

New member
זה הזכיר לי משהו....

הלורד רגלן, שהוא ממומחה גדול לספרות מתחילת המאה שעברה (ה-20), עשה מחקר על גיבורים מיתולוגיים והוא כתב כ-20 "נקודות מעבר" בחייו של גיבור מיתולוגי שמתאימות פשוט לכל גיבור שנתקלתי בו - משה, מוחמד, המלך ארתור, קרל הגדול, קו´הולין, סיגורד, היראקלס, בודהא ועוד ועוד... כתבתי על זה בעבודת גמר שלי.... אני אנסה לחפש את זה.
 
נשמע מעניין

אני מצדי אנסה לחפש עבורך מאמר של ידידה סקוטית שלי, פרופסורית לספרות ומספרת סיפורים מחוננת, שמסתובבת ברחבי העולם עם הרצאה על קווי דימיון בולטים בין סופרים שונים.
 

zzzvik

New member
תגובה לאוהד-EMITIST-תיאולוגיה-אלי

נוח לי לענות בהודעה אחת ואולי לקשור בין הדברים אז סליחה על חוסר ההתייחסות האישית... "אם כך מה שבעצם עשית היה לחלק את הדתות השונות לפי קבוצת נושאים ולערוך טבלת השוואה?" שאלתך, תיאולוגיה, מספקת הזדמנות להבהרה והדגשה: לא אני ערכתי את טבלאות ההשוואה, אלא הן נוצרו, באופן אוטומטי וללא "רמזים" מצדי, בשיטה שתיארתי בהודעה הראשונה -- שיטה המסתמכת על אפיון מילות מפתח על-פי שכנותיהן לטקסט. אני כותב "טבלאות" ברבים כי ערכתי מספר השוואות, בין זוגות, שלישייה וחמישייה של דתות. מה שכן עשיתי במו ידי: לכל שורה בטבלאות מילות המפתח שנוצרו אוטומטית נתתי, לפי מיטב שיפוטי הלא מאוד מקצועי, כותרת שמבטאת את נושא השורה. סיכום הכותרות הללו הוא עיקר מה שהבאתי בהודעה שכותרתה "ובכן...". מתוך הטבלאות עצמן הבאתי רק שבבי דוגמאות: ´גן-עדן´,ו-´גיהינום´ החוזרים ברוב הדתות; ´קתולי´, ´פרוטסטנטי´ לעומת ´שיעי´, ´סוני´ וכו´. נושא "טקסטים מקודשים" ובמידה מסוימת גם "סיפורי חיים" דווקא כן באים בסיכום שלי לידי ביטוי. קראתי להם "כתבי הקודש" (הכותרת שלך, תיאולוגיה, מוצלחת יותר) ו-"סיפורים ומיתוס" (כתת נושא של הטקסטים). שאלה מעניינת שאבדוק בעקבות הכותרת שלך: האם נושא סיפורי החיים מובחן, לפחות בחלק מן הטבלאות, משאר הסיפורים. ניחוש: סיפורי החיים כל-כך דומיננטיים בתוך כלל המיתוס, לכן לא תהיה הבחנה ברורה. באשר ל-EMITIST: צל"ש על ההשקעה, המגוון והדמיון -- הרבה תודה! אבל, בקשה: כשמפרטים, עדיף להתחיל שורה חדשה בכל נושא. נאלצתי להעתיק הודעתך ולערוך אותה בשורות כדי להבין מה כתבת... ולגבי התוכן: מצד אחד מה שכתבת מזכיר במידת מה את הרשימות שקיבלתי מן המומחים למחקר השוואתי שהשתתפו בסקר שלי. להזכירכם, לפי קבוצות מילות המפתח של המומחים אני מתקף את תוצאות עבודתי. הסיבה שפניתי למומחים היא שהם יודעים, או לפחות אמורים לדעת, את המלים המקצועיות הנהוגות באנגלית. מצד שני, הלוואי שעבודתי תוכל ביום מן הימים להגיע לרמת פרוט כזאת. כפי שראית, חמישה נושאים עיקריים באים לידי ביטוי, מתוכם לשניים יש חלוקות משנה. ובכל זאת, אני אעיין עוד ברשימה שלך ואנסה לחפש אם וכיצד פרטיה נרמזים בטבלאות שלי. הערותיו הראשונות של אלי, בנוגע להינדואיזם, מצטרפות לרשימה המעניינת, אך אולי קצת מפורטת מכדי שעבודתי תאתר בשלב הנוכחי. בנוגע להשוואה יהדות-נצרות, אכן יש כאן סיבוך מתודולוגי מסוים. דוגמא חיה לדבריך: קיבלתי את ´ישו´ כמילת מפתח ביהדות. האם זה מוצדק? תשובתי: העובדה האמפירית היא שבמקורות היהודיים (בהם בחרתי להשתמש) דנים בישו ולא מעט. ברמת הניתוח הסטטיסטי זה יכול לבוא לידי ביטוי במלים משותפות רבות, אך באמצעות שיטתי אין סיבה לא לקבל בסופו של דבר השוואה אינפורמטיבית. אוהד נוגע בגורמים מעניינים, שגם הם כנראה ברמת הפשטה או עומק גבוהה יותר ממה שהעבודה הנוכחית יכולה להגיע. ובכן, עבודתי מבחינה (אדגיש שוב, ללא שום נקודת מוצא תאורטית או רמזים אחרים) לא קורלאציה באופן הפולחן, אלא עצם קיום פולחן ומנהגים; לא קורלאציה בתפיסת הסבל, אלא עצם העובדה שהסבל ממלא תפקיד חשוב (לתפיסתי האישית -- שקיבלה חיזוק באופנים שונים מן התוצאות -- תפקיד מכריע). באשר ליחסי אדם-עולם-אל: יש לי רעיונות לשכלול העבודה שיוכלו אולי להרחיב את היריעה בנושא הזה. אפרט על-כך אולי בהודעות נוספות. ובהמשך לכך אשאל (כמדומני שוב) לדעתכם. האם מתקבל שהמחשב, בזמן מן הזמנים, יוכל לתפוס באופן אמין חוויה רוחנית? אם כן, זה טוב או רע? האם זה ישנה התייחסות האנושית לחוויה הדתית (כהמשך טבעי למודרנה ולהשכלה, ואולי צפויה כאן "קפיצת מדרגה")? ואולי המחשב יתברר כמוגבל מטבע ברייתו החומרית? צביקה
 
החוויה הדתית והמחשב

באמצעות המחשב ניתן להתעשר במידע (וגם לקבל מידע מסולף), להעביר בכתב רעיונות ותיאורים רבי השראה, לראות אדם אחר או יצירות שיש בהן השראה, לשמוע מוסיקה מצמררת... כל אלה יכולים להיות מצע להשראה דתית. אולם החוויה הדתית, כפי שאני מבינה אותה, קורית קודם כל בין אדם לאלוהיו, או בתיווך - דרך ההימצאות במחיצתו של "מתווך מואר" נושא שדנו בו כבר בפורום זה. אני אישית סבורה שאמורה להתרחש "קפיצת מדרגה", וזה כבר נושא שכדאי לדון בו בפתיל נפרד. באשר לסבל - שוב - נושא ענק - שכדאי להעלות אותו בפתיל חדש.
 

zzzvik

New member
...

היי תיאולוגיה, לי טבעי להמשיך בפתיל הנוכחי ובהקשר של עבודתי... מידע, רעיונות, תאורים, אמנות, בטקסט ובמדיה אחרת הכל ידוע וזמין כיום. אני כיוונתי את שאלתי אל העתיד. האם המחשב ישאר מתווך להעברת אינפורמציה בלבד? הגזמתי והשתמשתי בדמיון מופלג לגבי האופקים שעבודות מן הסוג שאני עושה יוכלו, בעתיד כמובן, לפתוח לגבי מחקר, תפיסה ואפילו עצם הגדרה של הדתות השונות, ומושג הדת בכלל. ויש, כפי שמשתקף בעבודתי, אך ידוע כמובן מקודם, הרבה רבדים או מימדים: חברתי, ממסדי, חוויתי וכו´. אז (כאן, או בפתיל חדש): האם קפיצת המדרגה שאת רואה, קשורה למעבר אליו אני מתייחס: שלב א´: העברת מידע --> שלב ב´: ניתוח מידע (= הדגשת נתונים משמעותיים) --> שלב ג´ (עתידי): קביעה ממצה של מה משמעותי דוגמא מוחשית: א´: טקסטים (הכוללים גם התייחסות לסבל) --> ב´: הארה של הסבל כגורם מובחן --> ג´: הקביעה שסבל הוא הוא הדבר המשמעותי (כמובן שהמחשב כיום עוד לא בשלב ג´ ובהתאם, הדגשתי שג´ הוא רושם אישי) צביקה ואולי התכוונת למשהו אחר?
 
קפיצת המדרגה

כיוונתי בדבריי לרעיון שבעידן אוטוסטרדות המידע דתות לא תוכלנה יותר להציע "ידע" או "מידע", משום שהידע כבר רווח. גם ידע שהיה אזוטרי (במקור, המלה "אזוטרי" התייחסה למידע "מסווג" שהיה שמור בחוגים פנימים, בניגוד לידע מסוטרי - של שכבת הביניים או חוגי הדת, או אקסוטרי - נחלת הציבור הרחב) זמין כיום כמעט לגמרי. להמחשת העניין - הקבלה היתה פעם גישה אזוטרית שרק מעטים עסקו בה, וגם הם רק אחרי גיל 40. כיום הקבלה היא אקסוטרית כמעט לגמרי, וכל אחד יכול לקבל נגישות לחומר זה. הוא זמין על המדף, אלא שהוא מונח בתפזורת (אסביר זאת בהמשך). נחזור לידע ומידע: גם כיום אנחנו נמצאים במצב שבו כמות המידע עולה על היכולת לספוג אותו, שלא לדבר על לעכל אותו, והמגמה רק תגבר, בהנחה שהתרבות הנוכחית תישמר על כנה ולא יהיו הפתעות שיחזירו אותנו למשבצת 1. אלא שמידע זה "מאורגן" בתפזורת וקשה להבחין בין מידע אזוטרי לבין מידע אקסוטרי. הכל מוצע ב"מישמש" אחד גדול בשווקי העולם. לכן, רעיונות של _ארגון_ המידע יהיו השלב הבא. מהו ארגון מידע: ארגון המידע כפי שהוא מתבצע כיום במערכות ממוחשבות מתבצע בשלושה אופנים: 1. אינדוקס - כלומר חלוקה לאינדקסי נושאים. (למשל במדור קהילות של תפוז יש חלוקה אינדקסית של "אהבה ורומנטיקה", "אנשים וחברה", "בריאות הקהילה"... "רוחניות ומיסטיקה".) ו-2. מיון אלפביתי פשוט. 3. שילובים בין 1. ו2. וכן ניצני בינה מלאכותית אשר "לומדת" את צרכי המשתמש ומנסה לכוון לדעתו ברמה הסטטיסטית. שני אופני המיון הראשונים אינם עונים על צורך תיאולוגי מובהק, והוא הבנת העיקרון, וזוהי למעשה קפיצת המדרגה. השלישי ("למידה") נמצא בחיתוליו ועדיין אינו עונה על הצורך שהגדרתי, משום ש"למידה" אוטומטית עדיין איננה מהווה הבנה. הבנת העיקרון אומרת שאינך חייב להיזקק לכל המופעים של תופעה מסויימת כדי להבין אותה. למשל נושא השימוש בצבעים שהוזכר כאן: אם תבין לחלוטין ולעומק את משמעותו והשפעתו האבסולוטית של הצבע, תוכל לארגן את מופעי הצבעים בדתות על סמך הבנה מקיפה ולא מבוזרת. מהי משמעותו של לבן? מהי משמעותו של שחור? מהי משמעותו של אדום, כחול, ירוק, צהוב, כסף, זהב... כך תפסול מופעים לא רלוונטיים (למשל שימוש משובש בקוד הצבעים) ותוכל להתייחס למופעים עצמם באורח מושכל. תוכל לדעת למשל שהעובדה שבדת הדרוזית משתמשים בחמישה צבעים (למשל נביאים: נביא ירוק, נביא אדום, נביא כחול וכן הלאה) חופפת לחלוטין חלוקה לצבעים שנעשתה בהודו, וכי שתי התופעות "הדתיות" הן למעשה השלכה של תופעות טבעיות אשר רמזים להן נמצאים בכל הדתות ובכל התרבויות. בשורה התחתונה, מה שאני אומרת הוא שלא ניתן לספוג את כל המידע שקיים כיום ברמה זמינה לגמרי דרך אוטוסטרדות המידע, מאגרי מידע ממוחשבים וכן הלאה, וכי יהיה צורך בארגון המידע על פי עקרונות מבוססי הבנה.
 
למעלה