הקמת קהילה

  • פותח הנושא mbinh
  • פורסם בתאריך

mbinh

New member
הקמת קהילה

לפני כשנתים בעודי בן 13 הבנתי שאינני מאמין באלוהי היהודים ובכלל ביהדות.לאחר תקופה של מספר חודשים בהם הגדרתי עצמי כאתאיסט הכרתי את הדת הקלטית.למרות שהגדרתי עצמי אתאיסט תמיד האמנתי בכוח עליון,רק שבאותה התקופה לא היה לי הידע איך להגדירו.אני אדם המתענין בהיסטוריה של אירופה ישראל ומצרים בעת העתיקה הכרתי את העמים הקלטים/גאלים אך לא הכרתי את אמונתם.אודות לידידת נפש הכרתי את הדת ובאותו רגע האמנתי לאחר כמה שבועות אמרתי לידידתי שאינני מאמין באמת אך לאחר מספר ימים שמתי לב שחיי שונו האמנתי.אותו היום בעודי בן 13 בתאריך 20 ביוני הבנתי והכרתי באמונתי.היום שנה לאחר מכן אינני מאמין פחות, תודות לאמונה חיי שונו יש לי עוד קצת תקווה דבר שעוזר לכולם גם לחסרי התקווה וגם לבעליה.כאשר עבר אלבאן הרווין ועבר לונסואד ראיתי שמשהו מציק לי,הדבר היה שאינני יכול לחגוג בצורה יותר מסורתית כל מה שאני עושה באותם ימים עוצמתים וימי התודה זוהי תפילה אישית הדבר האמיתי ביותר אולם עדין רציתי להתחבר יותר. לצערי הנני מאמין "בודד" שלא נמצא בקבוצת מאמינים ומסיבה זו אני חושב שהגיע הזמן שכל הפאגנים התארגנו בקהילה. אני מודע לכך שיש קהילות מאמינות אבל בכל זאת אינני חושב שיש ארגון מתאים. אנו צריכים להתארגן ממספר סיבות הראשונה והחשובה ביותר היא לימוד החברים בקהילה והאפשרות לחגוג בצורה רשמית ומסורתית.השניה היא הכרה מבחינת המדינה ומדוע? ובכן גם לזה מספר סיבות האחת נניח ואני רוצה לחגוג את אימבולוק אינני יכול מכיוון שאני צריך לקום בבוקר לבית ספר או לעבודה.זה מאוד נחמד שיש פורום אבל אנחנו צרכים יותר מזה. אם יש קהילות פאגניות קלטיות דרואידיות אני רוצה להכיר ולנסות להצטרף. זיכרו אחיי לאומנה אנו צרכים התארגנות גם בשביל האומנה וגם בשביל ההכרה.
 
ברוך הבא!

תן לי לעודד אותך - יש התארגנויות שהן לא רק אינטרנטיות. נכון לעכשיו הן פחות מפרסמות את עצמן, חלק משום שהן עדיין בתהליכי בניה, חלק חוששות לפרסם את עצמן מכל מיני סיבות. לאט לאט, ככל שתכיר את הקהילה, אתה תיחשף אליהן והן יחשפו אליך. קצת זמן וסבלנות
בעבר הלא רחוק, גם דרך פורום זה פורסמו מפגשים, ובעזרת האלים (ובעיקר בעזרת האנשים), אני מקווה שיהיו עוד מפגשים. יש פה עוד כמה חבר'ה קלטיים/דרואידים, ואני די בטוח שחלק מהם יצרו איתך קשר, בין אם באופן פומבי ובין אם באופן פרטי. לעיתים יש חגיגות פומביות יותר, אשר מפורסמות גם פה (אם כי הן יותר כלליות, ולאו דווקא מהמסורת הקלטית, אלא משלבות מסורות שונות), שפתוחות לכולן. רק תן לי להצביע על בעיה אחת - לפי מה שאני מבין אתה בן 14-15. מבחינת הדתות בארץ, ישנה בעיה מסויימת, בעיה חוקית שגם בתור אזרחי המדינה וגם בתור מי שלא רוצים להסתבך בה - משפיעה על המצב שלך. כדי שתבין יותר טוב במה מדובר אני מציע שתקרא את החוק הזה וגם את זה. אם היית יכול לקבל אישור של ההורים (עפ"י החוק השני שקשרתי אליו), מן הסתם העניינים יכולים להיות פשוטים יותר, אך גם מנסיון אישי אני יודע שהדבר הוא לרוב בעייתי עד בלתי אפשרי. אמנם אנו כאן לא עוסקים בהמרת דת, אך מבחינת החוק אפשר תמיד יש דרך לקטלג זאת כך. אז מה נותר לי להגיד? ברוך הבא, ושתמצא את מה שאתה מחפש
 

mbinh

New member
תודה ועוד כמה שאלות.

אני מודה לך על המידע ויותר מזה. אני בימים אלו בן 15 למרות שהורי אינם אוהבים את ענין הפאגניות(אני פאגני עם השפעות קלטיות דרואידיות)הם עדין מאשרים לי לחיות את חיי ונותנים לי חופש מוגבל,זאת אומרת הורי מאמינים בחופש הדת ובחופש מדת.ולכן אין לי את הבעיה הזו(בנוסף אני המרתי את דתי עוד לפני שהכרתי אנשים מאמינים כך שאין פה המרה ע"י אדם ועל כך תמיד אוכל להעיד).כשאני אומר קהילה אני מתכוון שלכל הפאגנים בארץ תהיה קהילה שתיצג אותם מול הממשל ותאפשר להם ללמוד אודות האומנה שלהם וכמובן לחגוג את חגיהם.בימנו זה פחות נחוץ אך אני מאמין שאם השנים מספר הפאגנים בישראל יגדל ויאלץ לדרוש הכרה מדינית וגם ידרוש נציג/ים בכנסת. עכשיו למשהו קצת יותר אישי אודותיך,כוכב השחר או יותר נכון בעברית הילל בן שחר (בלטינת כמובן לוציוס פרו-לוציפר) זהו כינוי לשטן (במקורות זה שונה השם מוזכר בספר ישעיה והוא מתכוון לנבוכדנאצר) מדוע כינוי זה? ובמה אתה מאמין? אודה לך אם תענה. על החתום מגנוס ברנארד ה-3 אייזק ניוטון המרשלג
 

Wing Chan

New member
הממ

אני יודע שאני לא אתמוך בזה. לא רק שהזרמים הפגאנים שונים (לי ולוויקאנים, נגיד, אין כלום במשותף ואין לי מה לחפש באגודה משותפת איתם), וזה בעייתי ביותר החזון הזה שלך. הכרה מדינית-דתית? מה ז"א? לשנות את העובדה שהיהדות שולטת כאן בארץ? נציג בכנסת? אשליות, חביבי.
 
על לא דבר, ועוד כמה תשובות

לפני לא מעט זמן, משתתפת בשם כרמית כתבה מדוע החזון של הכרה מדינית היא עדיין חזון רחוק. אני נוטה להסכים עם רוב הנימוקים שלה לעניין. צעד צעד - קודם שיכירו בדברים אחרים ונראה איך זה משפיע. אנחנו עדיין לא המדינה הכי דמוקרטית בעולם. אני שמח שאתה מכיר את מקור הכינוי שלי, זה חוסך לי הסברים
בחרתי בכינוי הזה גם מתוך עניין של התרסה, מעין "הפוך על הפוך". במה אני מאמין? אני רואה את עצמי כפגני מחד ומכשף טקסי מאידך. אלו שתי דיסציפלינות שונות ובינתיים הן מסתדרות ביניהן לא רע. בתחום הפגני אני נוטה לאחרונה יותר ויותר אחרי האמונות הכנעניות.
 

Wing Chan

New member
אנחנו מדינה דמוקרטית, רק לא בעיניין

הדתי. אנשים מלפני הרבה שנים קישרו ציונות עם יהדות ואמנם הם קשורים אבל זה לא חייב להיות כך. אני ציוני ואי אפשר בדיוק להגיד עליי שאני חובש כיפה.
 

laoch gaidhlig

New member
פאגנים הם לא מקשה אחת ...

ויש גם כאלה (כמוני) שלא קוראים לעצמנו פאגנים , אלא פוליתאיסטים , "הידן" ועוד. למרות שלאדם הלא מושכל אנחנו אותו דבר. האנשים פה שונים אחד מהשני בהרבה תחומים, אמונתיים , פולחניים , ותרבות מקור האמונה. כך שלנסות ולצרף את כולנו לדרך אחת זה בילתי אפשרי. זה גם נכון לגבי המושג קלטים, מנסיון אני אומר שיש הרבה אשר יגדירו את עצמם כקלטים, מבלי להכנס לויכוח של נכון או לא נכון,יש גם הבדלים בדרך והגישה של כל אחד למה זה קלטי. כך שמה שאני מציע זה , תסביר מה אתה מחפש מבחינה של אמונה ואלה השותפים לדרכך יצרו את הקשר איתך. sl'an agus beannachd
 

mbinh

New member
צער

מצער אותי של הבנת אותי.אינני מתכוון אך ורק לקלטים או לדרואידים שביננו כאשר אני אומר פגאני אני מתכוון לכלל אמונות.דתות פגאניות הן דתות פולותאיסטיות למיטב ידעתי ואינני חסר ידע למרות גילי הצעיר.אני מאמין פגאני ומאמין בריבוי אלים.ואני מדגיש אינני מאמין שמאמין קלטי הוא זהה למאמין כנעני...אינני טוען שאנו צרכים להתאחד ל"דרך" אחת או לאמונה אחת אלא להתאחד כולנו כדי לקבל הכרה בגלל שכן יש ביננו משהו משותף (השוני).אינך צריך להסביר לי על ההבדלים בין הקלטים אנוכי מכיר בכך שיש הבדל{אני מניח שכל אדם שיודע מעט על הקלטים מיד יסיק שיש שוני בין השבטים[הקלטים היו פזורים בכל אירופה בבלקן בגליה(צרפת) באיי בריטניה ועוד]}. שאלה יותר אישית במה אתה מאמין? אודה לך אם תענה לי על החתום מגנוס ברנארד ה-3 אייזק ניוטון המרשלג
 

PaganJane

New member
שלום לכולם, ושאלה לmbinh

שלום, אני קוראת פאסיבית בפורום כבר תקופה ארוכה, ובעיטות קטנות לכיוון התרועעות אינטרנטית פאגאנית, שקיבלתי סימולטנית מ-Animus ומ- Windflute (תודה, חבר'ה), החלטתי להתחיל לכתוב קצת. אני פאגאנית קלטית כבר כשש שנים. למען האמת, די הופתעתי (ושמחתי) כאשר, לאחרונה, התוודעתי לכמות הפאגאניים\פוליתאיסטים\heathens (מחקו את המיותר) בישראל. בקשר למה שכתבת, mbinh (מגנוס?) - נחמד להכיר עוד פאגאני קלטי שמושפע מדרואידיזם
כבר ענו לך בקשר לחגיגות פומביות. השאלה שלי קשורה לעניין ה"יצוג מול המדינה" שכתבת עליו. מתוך סקרנות, הייתי רוצה לדעת מדוע אתה חושב שיש צורך ביצוג כזה? הזכרת מקרה שבו ברצונך לחגוג חג פאגאני, ואינך יכול בגלל שאתה צריך לתפקד במסגרת יום למחורת. האם זה סוג הבעיות היחיד שברצונך לפתור? (בעיות כאלו, כמדומני ניתן לפתור ללא יצוג אל מול המדינה). אני באופן אישי לא רואה סיבה להתארגנות כזו, מאחר ואני חושבת שאין מקום לערב ענייני דת בעניינים פוליטיים. לדעתי, כל זמן שאין גורם שמונע ממני לקיים אורח חיים מתאים לדת שלי, אין סיבה לפנות לאפיקים משפטיים ופוליטיים, ואני לא חושבת שזה המצב. אני גם לא חושבת שהעניין יכול להניב תועלת כלשהי, מכיוון שהמדינה שלנו היא בהגדרתה יהודית ודמוקרטית. ובכנות, נראה לי שגם בלי לערב תפיסות דתיות אחרות המדינה נאבקת ליישב את ההגדרה הזו. כך, שנראה לי שלנסות להשפיע בתחום הזה, שהוא כבר עכשיו דחוס בקונפליקטים יהיה קשה. ושוב, אני לא רואה בכך צורך. אני חושבת שהעירוב הזה בין דת ומדינה, כל דת, כולל פאגאניזם, הוא כמעט דיכוטומי. לדעתי, רק אם וכאשר המדינה תמנע ממשהו לקיים אורח חיים בהתאם לדתו, יהיה צורך לערב פוליטיקה ומשפט בעניין, וגם אז, באופן נקודתי. האם אתה מרגיש שהמדינה מונעת ממך לקיים אורח חיים בהתאם לדתך? אם כן באיזה אופן? שלכם, ג'יין
 

mbinh

New member
שמח על שהגבת

אני שמח להכיר עוד מאמינה כמוני. אני שמח שגרמתי לך לכתוב בפורום(לא רק אני כמובן). אני הבאתי את הדוגמא הכי טובה הדבר הכי קטן לחגוג חג אני לא יכול אני תלמיד את אדם מבוגר את יכולה ללכת לבוס שלך או שאת הבוס של עצמך ולבקש חופש אני צריך לבקש מההורים שלי להמציא תרוץ למורים שלי. זה הרבה מאוד בלאגן בשביל דבר קטן.חוץ מזה אני לפני כמה שבועות יושב מול הטלוויזיה וצופה באוהד אולמרט (ראש הממשלה הנוכחי) נואם על המצב בישראל ואז הוא אומר משפט "...תושבים יהודים נוצרים ומוסלמים..." וזהו רק הם קימים. אני חיי פה ויש לי תחושת שיכות ובי זה פוגע של מכירים בי.כשאת אומרת שלא צריך לערב שלטון ודת את טועה כי שלטון צריך להתבסס על ערכים דתים (חלקו לא כולו).יש הרבה חוקים שאני לא מקבל בגלל שאני פגאני אז אני חושב שצריך להיות קול לפגאנים בחקיקה.(בגדר רעיון). על החתום מגנוס ברנארד ה-3 אייזק ניוטון המרשלג
 

laoch gaidhlig

New member
תשובה לגבי השאלה האישית

שאלת במה אני מאמין בדיוק , התשובה היא סינסרכט (sinnsreachd) , דרך האבות בגיילית. האמונה שלנו די דומה ל אסטרו (Asatru) הנורדית , מבחינה של דרך אבות, רק שאנו גיילים ולא נורדים. אני מצרף פה את הלינק לאתר של הקונפדרציה לפרטים נוספים.
 

PaganJane

New member
תשובה

למיטב ידיעתי, בהקשר הזה, המונח פאגאניזם, או ליתר דיוק ניאו-פאגאניזם, מתייחס לדתות שהן, בהגדרתן דתות חדשות, ומשוחזרות, או בנויות מחדש (reconstructed) על בסיס דתות פוליתאיסטיות קדומות. heathenism הוא מונח חופשי מקונוטצית ה"שחזור", ומשתמשים בו אנשים החיים בתקופתינו, ומאמינים בדתות פוליתאיסטיות, אבל רואים את עצמם כחלק מדת או מסרות שראשיתה בימים קדומים, ונמשכת באופן רציף עד ימינו. נהוג לחשוב שרוב אלו המשתמשים במונח heathens הם מאמינים של הדתות הנורדיות (Asatru), בעוד שרוב הוויקאניים והקלטים מעדיפים את המונח ניאו-פאגאנים. שלך, ג'יין
 
הקמת קהילה היא דבר מאוד מסובך

יש פער מאוד גדול בין התיאוריה למעשה בתחום הזה. קהילה זה הרבה יותר מקבוצה של אנשים שעושים טקסים ביחד. קהילה זה גוף חי ונושם. שיש לו תכלית, שיש לו קיום משל עצמו שהוא יותר מסך חלקיו. קהילה זה גוף שיש לו הנהגה ויש בו הכוונה. קהילה זה גוף שבו כל האנשים יודעים ומכירים אחד את השני, ואיכפת להם אחד מהשני. ובגלל שקהילה היא כל הדברים הללו אי אפשר ליצור אותה באופן מלאכותי. באופן מלאכותי אתה יכול ליצור ליזום ולקיים טקסים משותפים, מפגשים משותפים, פרוייקטים משותפים. ואם האנשים יתמידו בזה, ויהיה להם מספיק נחמד וטוב ביחד, ותיווצר מתוכם הנהגה שתשכל להוביל נכון ולפתח נכון, אז עשוייה בסופו של תהליך ואחרי הרבה מאוד זמן גם להיוולד קהילה. צריך לקחת בחשבון שאי אפשר ליצור קהילה. יצירה מלאכותית כזאת לא תצליח אפשר לנסות ולגרות את ההיווצאות העצמאית שלה. זה לוקח זמן ומאמץ. ברוח הגדולה אנחנו עורכים טקסים שאמניים שפתוחים לקהל כבר 8 שנים. כבר שמונה שנים חוגגים ביחד כל לבנה מלאה ואת זמני העוצמה של השמש. שמונה שנים של עשייה, של מעורבות בחיים של אנשים, של מאמץ, של עזרה הדדית, של קורסים ושל פעילויות. ורק בשנה האחרונה אני מתחילה לחוש שדברים מתפתחים ונולדים ומשתנים ומתהווים להתחלה של סוג של קהילה (וזה עדיין מאוד ראשוני). אני בעד קהילות קהילות זה דבר מאוד בריא לבני אדם. ואם אתה לוקח על עצמך את היוזמה להקים קהילה אני מברכת אותך בהמון הצלחה והמון אורך רוח בעיני המשימה הראשונה היא להתחיל לרכז אנשים סביב משהו משותף, כמו מפגשים וטקסים ובהתחשב במורכבות ובמגוון של סוגי הפאגנים שעובדים בארץ נראה לי שזו משימה מאוד מכובדת... בהצלחה
 
הגדרת באֹפן נפלא את מהותה של קהילה!

קהילה חייבת להיות סינרגית - עולה על סכום חלקיה. אחרת אין לה צידוק. אני חולק עלייך בעניין ההנהגה. בעצם, אני לא יודע אם אני חולק, אבל אני חושב שיש כל מני מודלים של הנהגה, והקונוטציה הראשונית של אנשים מהמושג "הנהגה" לא בהכרח תקלע למודל המתאים. כשאני מחפש מודלים לקהילה, אני מסתכל קודם-כל על הקהילה שאני חי בה - הקהילה של התנועה שלי. היא מאוחדת על ידי אידיאולוגיה משותפת, משימות משותפות וקשרים בין החברים. יש תשתית כלכלית משותפת, ותשתית ארגונית, שעליה נבנה השיתוף החברתי והבין-אישי. אין הנהגה רשמית, אלא צוותי היגוי וחשיבה בכל מני נושאים שכל בוגר של התנועה יכול להיות חבר בהם (אבל יש מספר מקומות מוגבל, בד"כ). כמו-כן הקבוצות הותיקות יותר הן בעלות ניסיון רב יותר, ומתחשבים במה שיש להן להציע. אני חושב שאפשר במידת-מה להעתיק את המודל הזה כדי ליצור קהילה פגנית בישראל. התשתית שאנחנו צריכים כרגע, לדעתי, היא במות מפגש קבועות. הבמות האלה צריכות להיות מספיק תכופות כדי שאפשר יהיה ליצור על בסיסן ומספיק מגוונות כדי שהן תעננה על מגוון רחב של צרכים של קהילה. במות כאלה יכולות להיות מפגשים חודשיים (דוגמת הפיקניקים), מפגשים בעלי אופי דתי יותר (חגיגות ירח, חגים או לימוד משותף סביב נושאים דתיים) ופרוייקטים (בכלל זה קורסים, קבוצות לימוד, פרוייקטים אמנותיים, פרוייקטים סביבתיים וכיו"ב). על ידי הבמות האלה, אני מקווה שיווצרו קשרים אישיים בין חברי הקהילה-שבדרך וגם תווצרנה מטרות ארוכות-טווח משותפות. בהמשך, אפשר ליצור צוותי היגוי (שצריכים להיות מורכבים, בין השאר, גם ע"י נציגים יותר ותיקים של הקהילה בארץ). צוותי ההיגוי האלה יוכלו לחשוב לאן הקהילה יכולה וצריכה להתקדם, ואיך אפשר לעזור לה להגיע לשם. על פי המסקנות הם יוכלו לצאת בפעולה, בשיתוף שאר הקהילה בארץ (באפן לא מחייב כמובן). אני חושב שאם אנשים באמת רוצים קהילה (ואני מאמין שקהילה היא צרך נפשי), ויהיו מספיק מאתנו שתהיה להם המוטיבציה והאמון - אין זו אגדה, גם אם תדרשנה מספר שנים עד שהמאמצים ישאו פרות ראויים.
 

neophile

New member
קהילה דתית

אני מאמין בדגם הדיסקורדיאני של Dis-Organization כלומר - הקהילה מתגבשת לקבוצות קטנות לפי האינטרסים האישיים ,קבוצות קטנות ומלוכדות שיקיימו קשר קרוב בזמן החגים והמועדים ,או כשמתעורר הצורך, כולם מתאספים למען מטרה מסויימת. הרעיון הוא שלמרות השוני , נקיים קשר אנרגטי על ידי יצירת "תצורת מחשבה" שכולנו נזין אותה זה יכול להיות בצורות טקסיות רבות ומגוונות. לכן - זאת קהילה דתית.
 
מה כוונתך ב"תצורת מחשבה"?

ועד כמה שהרעיון האנרכיסטי קוסם לי, אני לא יודע כמה הוא יכול לעבוד בשלב זה. אפילו בתנועה שלי, שמורכבת רובה ככולה מחבר'ה שתומכים באנרכיה סוציאליסטית, יש צֹרך בארגון ולוגיסטיקה.
 

neophile

New member
תצורות מחשבה

כמו מה שמוצע באתר הפאגטרון - יצירת סמל שיהיה ניתן לציור בקלות יחסית . למרות שאני מתקשה לראות סמל שיכלול את האמונות של כולנו ושכולנו נסכים עליו ושבכל זאת ישמור על ייחודיות כלשהיא כי אם נחפש את המכנה המשותף הרחב ביותר ונתפשר על כל דבר בסוף נישאר עם סמל של יין-יאנג .(לשם המחשה) השאלה העיקרית היא האם אנחנו יוצרים סמל שיהיה מעל הבדלי התרבויות בינינו או סמל שיהיה מכוון למוטיבים תרבותיים מסויימים? לדעתי יש מקום לסקר בנושא. סתם בתור דוגמה - אני לא רוצה לראות מגן דויד בסמל כי מבחינתי היהדות ומדינת ישראל מייצגות את כל מה שאני נגד . תצורת מחשבה היא הרעיונות שמקושרים לסמל , תצורות מחשבה מתחלקות לקבוצות ותתי קבוצות לכן השאלה האם אנחנו יוצרים סמח "אוניברסלי" או כזה שמקושר לתרבויות מסויימות הוא כלכך קריטי.
 
למעלה