הרהורים...

הרהורים...

רבים בתחביב מאמינים שאת הצליל האולטימטיבי אליו הם שואפים, ישיגו בניסוי ותהייה. צריך להפריד בין מרכיבי המערכת, ולבחון כ"א בהתאם לתרומתו. ראשון יהיה
הרמקול:
ראוי שנשמע כמה, וגם נבנה לנו "טעם", כדי לבחור את האחד. ברם, אותו רמקול, מנגן במרחב אקוסטי (חדר) וחשוב להבין שאם רמקול מנגן יפה בהדגמה באולם, לא יתקבל אותו הצליל גם במרחב הביתי.
גם לאחר שנבחר ונרכש, חשוב להבין את המשמעויות של מיקום נכון, לבחון מרחקים מקירות, זווית הטיה פנימה, הגבהה (במקרה של מוניטורים), ועוד. כל אילו יהיו בהתאם להוראות היצרן, וניסיון להגיע לצליל המיטבי. אח"כ נתאים לו
הגברה:
ההגברה תהיה פונקציה של קושי העומס לדחיפה, עוצמה נדרשת למלא את החלל בצליל (בהתחשב בנצילות הרמקול ונפח החדר). ומה עם הכבל שמחבר בין ה-2?
כבל רמקול:
המחשבה התמימה שהכבל הזה הוא דבר ערטילאי, שכל דבר ב-16AWG מספק, או שאין קשר בין אורכו ועוביו, או בין ה-DF של המגבר לעובי הכבל הם פשוט אבסורד. המחשבה שישיגו את הצליל המיטבי בניסוי ותהייה, מעלה את החובב למסלול ארוך ומפותל, שאין סופו מובטח.
גם בבדיקת ראיה, למרות ש-"כל" העדשות מצויות בארגז הכלים של האופטומטריסט, הוא לא עובר על כולם ובטח שלא מתחיל מאפס. קודם עוברים בדיקת ראיה במכשיר בדיקה אוטומטי, שבעצם אומר לאופטומטריסט מה המספר המבוקש. משם, הוא ינסה כמה שיפורים לכאן ולשם. סה"כ גם העדשה שהמכשיר הציע, יהיה טוב למדי.
כך הדבר גם בכל הרמקול. במקום להתחיל ולנסות כל כבל אפשרי ומשם להתחיל על בסיס זיכרון להתכנס, הוא בחירת דרך שגויה להגיע לנחלה. המסלול ראוי שיחל בחישוב. אותו חישוב יאמר מה הכבל הרצוי (עובי בהתאם לאורך וה-DF). אם אין ביכולתו של החובב להרכיב אחד ע"פ הנתונים המחושבים, יפה יעשה אם יחפש אחד שהכי קרוב לערך המחושב.
לצערי, איש לא נוהג כך. ויצרני הכבלים, המוכרנים, וגם החובבים, חסרי מושג מה באמת צריך אותו כבל להיות. חבל...
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
ויתרה מכך: רבים גם בורחים מקבלת העובדות ו/או מניסיון לשפר.
 


האם אתה רומז לאחד הגולשים בפורום הזה?
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
המבין יבין... ואני לא מדבר רק על באי הפורום שכאן.

לפני מספר ימים ביקרתי אצל אדם בעל מערכת מושקעת. הרמקולים שלו נמצאים
בצד הנגדי של ארונית המערכת שלו, ופינת הישיבה שלו מכוונת לעברם.
אני מעריך שמרחקי הכבלים נעים בין 7 ל-10 מ' וזו הערכה גסה.
ככל שראיתי את הכבלים, הם דקים יחסית, ולמרות זאת, המערכת נשמעה לי "נהדר".
המרכאות, מכיוון שקשה לי לומר דברים נחרצים, היות שלא הייתה לי נקודת השוואה.

הערתי לאיש, שמכיוון שהוא השקיע "ים" במערכת משוכללת, יקרה ומשובחת, מן הראוי
שיעשה חישובים מחדש לגבי חתך הכבלים.
הוא החווה במחי יד את הצעתי והבנתי שאין לו כל כוונה אפילו להשקיע בכך מחשבה נוספת.
ולא. ברור שזה לא היה אחד מחברי הפורום שכאן, כך שדבריי הם בכללי ולאו דווקא
כשליחת חץ לעבר אדם זה או אחר.
 
זה בסדר

חבל שאינך מפרט מעט על ההגברה למשל...זה יכל לתת כיוון.
ברם, אל דאגה, רוב החובבים חושבים כמותו.
במצוין של אחד הוא הבינוני של האחר. המידע הזה סוביקטיבי ולא מלמד הרבה.
לא סביר לטפל בכבילה של 7-10 מטר ולעבות אותה...
הפתרון הוא בבנית מע' שבה המגברים ע"י הרמקולים (כבילה קצרה ביותר!) ואילו ההגברה מחוברת לקדם ע"י XLR שבו אורך הכבל אינו מהווה בעיה.
כאשר משתמשים במגבר סטריאו ולא מונובלוקים, נדרשים 2.5-4 מ' כבילה ואז לעובי משמעות רבה. הכפלת העובי פי 2 או פי 4 ב-7-10 מ' לא מעשית כמעט ועולה הרבה כסף.
אם מישהו פספס, אז מדובר באורכים של 2.5 מ' ב-DF המדובר, ב-0 AWG.
ב-7 מ' זה פי 3 וב-10 מ' זה פי 4. כלומר 4 כבלים של 0 AWG מחוברים יחדיו במקביל, עד להדקים (של הרמקול בקצה אחד ושל המגבר בקצה השני).
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
הבנאדם דווקא מצויד יפה. יש לו נגן דיסקים. יש לו DAC ויש לו
מגבר משולב עם פרה ביחידה אחת. כל אלה נמצאים על ארונית אחת ב-2 "שורות",
והארונית הזו "ממשיכה" הלאה, כך שלא נותר מקום לרמקולים.
האמת שלא טרחתי לבדוק, כיצד עוברים הכבלים מהמגבר לרמקולים, אבל מה שברור,
זה שהרמקולים הרצפתיים ניצבים בסמוך לקיר ממול והם גם לא מורחקים ממנו.
אז... יש רמקול אחד שהוא קרוב יותר לקיר הניצב והאחר רחוק ממנו כמובן.
ובכל זאת, המערכת נשמעת "טוב".
מבחינת עיצוב החדר, אין אפשרות למקם את מגבר בין הרמקולים, ומה שנותר זה
או לעבות את הכבלים או.... להישאר איתם כפי שהם.
מה שכן, יש שטיח על הרצפה, ויתכן שהכבלים עוברים ב"קיצור דרך" מתחתיו. ושוב..
לא בדקתי.
אבל מה שכן... ברור שהאיש השקיע 'ים' במערכת שלו, אבל נושא הכבילה כלל לא
מעסיק אותו.

אני מרשה לעצמי להניח, שמי שמכר לו את המערכת היה גם מי שהתקין אותה, וסביר
שמי שמכר לו את המערכת, מבין דבר או שניים במערכות ובמה שאמור להיות ביניהן.
אבל כפי שתיארת לגבי מה שראית לא מזמן בתערוכה, נראה שגם ה"מומחים",
משתדלים בעיקר להציג מוצרים ואולי לנסות ולמכור. מה שמעבר לזה? נו... כבר לא
ממש אכפת להם וחבל.
 
תיאור נפלא אך לא מועיל

מה עם יצרן ודגם של אותו מגבר משולב...?
בסוף יסתבר שמדובר במגבר עם DF של 40, או שפופרתי, ואז באמת אפשר לחבר עם כבל של חוט טלפון באורך 10 מ' או טלפון שדה כאורך הגליל...(הגליל חוט, לא הגליל בצפון המדינה
).
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
נדמה לי שזה היה זה. משהו דומה לזה שרכשתי.
Cambridge Audio 851A
 

Ron W

New member
בלאק פריידי 2 במחיר אחד

1. כבלי אינטרקונקט ארוכים בלי קשר מאוזנים xlr או לא
יוצרים בעיה של קיבוליות וירידה בגבוהים
הפתרון או קדם מגבר עם התנגדות מוצא נמוכה מאוד
או כבלים המיועדים לתמסורת דיגיטלית - דורש התמצאות.

2. אין הגיון כלשהוא לדמפינג פקטור כפי שהודגם והוסבר
מהיחס להתנגדות הסליל במסננת הרמקול.
זה הגיע לרמה של לטמון את הראש בכבל
 

Ron W

New member
balanced יש לך גם בארקם. לביטול רעשי אדמה בעיקר.

הכניסה מפחיתה את המינוס מהפלוס (ב XLR) 2-3
וכך הרעשים common mode מתקזזים - האדמה מהווה רק סיכוך.
ניתן לחבר גם כניסה לא מאוזנת אם מקצרים את 1-3
יש גם פסאודו מאוזן - דוקא במערכות מקצועיות
בהן יש חיבורים ב תקע PL סטריאו (הפין הוא הוא ה +)
והטבעת הפנימית במקום (-) משמשת לחישה של האדמה
המרוחקת ולתיקון במקור.
 
סתם, הערה קטנה

בהקלטות מקצועיות, כל כבלי המיקרופונים הם כבלים מאוזנים, המשתמשים במחברי XLR. התנגדות מוצא אופיינית של מיקרופון מקצועי היא 150 אום, כאשר התנגדות המבוא של ערוצי המיקרופון במיקסרים נעה בין 2KOhms לבין 4KOhms.
אורכי כבלי המיקרופון יכולים לנוע בין 10 מטר לכדי עד 30 ואפילו 40 מטר....

בדרך כלל את ההקלטות הללו משמיעים במערכות הביתיות...
סתם. חומר למחשבה...
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה. יש כאן חומר למחשבה. אבל מה משמעות ה"כן או לא מאוזן"?
 

Ron W

New member
ראה למעלה - בעיקר בעיות אדמה.

בתוך המעבדים/מקורות/מגברים עצמם שעושים שנוי דרמטי לסאונד
מסלול האות הוא לא מאוזן למעט הגברה דיפרנציאלית
מהכניסה למוצא - נדיר למצוא.
במשקף תנודות הישנים האות הוא מאוזן כל הדרך
עד לוחות ההטיה בשפורפרת..
לתקן ש XLRאינו הדרך היחידה לאות מאוזן
יש את ה PL תקע האוזניה סטריאו הגדול
ואפילו חיבורים רב ערוציים בתוך כבל שטוח /מחברי dtype
בחיבורים בין מכונות באולפן. היתרון חסינות לרעש
שמתבטל כיוון שהוא ׳נופל׳ על שני המוליכים ומנוטרל בחיסור.
 

Ron W

New member
אגב שכחנו את המגה שרשורים על האינטרקונקט באורך מטר

ומחיריהם בהתאם - עדיין אין בהם הצעות למרחקים גדולים ובצדק..
ככל שהאות חלש יותר בממתח וגבוה בהתנגדות המוצא - יותר חשוף להפרעות.
 
XLR

כל ההתקנים בציוד מקצועי מחוברים באופן הזה: XLR (Balanced).
מעבר לעובדה שלמחבר יש מבנה שונה (זכא ונקבה) לכניסה ויציאה, מה שנותן הגנה
בפני קצר וגם מאפשר חיבור "חם", יש להם נעילה מכנית כך שלא ישתחררו אלה כאשר רוצים בכך.
המבנה הפנימי, הוא זוג מוליכים (במקום 1) מסוכך. ה: (-) של הזוג אינו מחובר לאדמה! רק הסיכוך.
יציאת Balanced מגבירה את האות ב-6dB והכניסה מנחיתה אותו ב-6dB. זה מוסיף עוד 6dB ל-SNR.
מאחר והחוג מאוזן Balanced והוא הפרשי (דיפרנציאלי), הוא הרבה פחות רגיש להבדלים של קיבול, השראות או התנגדות כל עוד המעמד ההפרשי נשמר.
בהקלטות מקצועיטת (גם גדולות של מוסיקה קלאסית) וכן בהופעות רוק ואחרים במקומות פתוחים וגדולים, כל החיווט הוא Balanced. וכבלים רצים עשרות מטרים. שלא לדבר על כמויות הכבילה הנחוצים, הן להגברה והן למיקרופונים.
החלק המשעשע שחלקו הושלך לציוד הביתי, שלרוב ממוקם במרחק אפס (מקור מהקדם, למשל) ועדין עושים שימוש ב-XLR. זה נחמד, אבל מיקר את העסק ולא ממש מוסיף.
המחברים הטובים והמקצועיים בשוק מסוג XLR, הם של נוטריק (שוויצרי) בהתקן יצוק מאלומיניום. הם לא יקרים אך טובים ועמידים.
https://www.neutrik.com/en/neutrik/products/xlr-connectors/xlr-cable-connectors
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה על המידע והקישורים. אחלה. מכל מלמדיי השכלתי.
 
שנרחיב את הידע?

הנה רכיב שדוחף קו Balanced:
https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/SSM2142.pdf
שים לב שיש לו הגבר של 6dB (פי 4). ברכיב הקליטה (Line Receiver)
והנה אחד שקולט אותו:
https://www.analog.com/en/products/ssm2143.html#product-overview
ראה בכותרת: -6 dB Differential Line Receiver, כלומר ניחות של 6dB.
הרכיבים ניחנים בנתונים מעולים, כמו רוחב סרט: 7 MHz
וביחוד דחיית עדוות ספק: High Common-Mode Rejection kHz ב-20KHZ,
של 85dB.
גם ה-THD נמוך מאוד: Ultralow THD: 0.0006% typ @ 1 kHz.

הצמד, עם הגברה של 6dB ב-Driver וניחות של 6dB ב-Receiver, מבטלים זה את זה: 6-6=0dB. ברם מצד שני אם רעש (לא קרוי ולא רצוי) הצטרף לו על הכבל, הוא יונחת ב-6dB מבלי לפגום באות.
תאום עכבות ואופן המימוש, הופכים את הקו לאידאלי לכבלים די ארוכים (עשרות מטר).
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה על ההרחבה. סך הכל מזכיר מעגל דחסף.. והרעיון באמת יפה.
 
למעלה