הרהורים...

Ron W

New member
בקטנה כבל מקרופון ב 200$

לא ברור למה נמחקה כאן הודעה
א. לא כל מה שמקליטים בהכרח לא פוגע באיכות (מי בודק?)
ב. למקרופון צריך להתיחס לעכבת יציאה לא התנגדות
לדוגמא יש מי שמוכן לשלם 200$ למטר מקסימום 9 מטר
https://monsterstore.com/collection...studio-pro-2000®-pro-audio-microphone-cable-1
40 מטר כבל יעבוד, ישמע טוב אבל האם אין ירידה תאורטית לפחות?
וודאי שכן - רק שאין לנו בבית איך להשוות.
לכן יש גם קופסאות DI box ו/או קדם מגברים שממקמים קרוב לבמה
יש הבדלים שניתן למדוד בביצועי קדם מגברים שונים
בעיקר מהעובדה שלא מתיחסים למקרופון כמקור עם התנגדות מוצא
קבועה אלא עכבה שמשתנה בתחומי תדר שונים וכך גם מגברי הכניסה
וכבלים במרחקים משמעותיים כנ״ל.
אצלי ליד המחשב הביתי 5 מ׳ מולטי כבל מונסטר מהחדר הסמוך ומיקסר קטן
הכל נשמע טוב ב׳רמת שידור׳ אבל האם אולטימטיבי לאודיופייל - ודאי שלא.
 
רון יקירי

נדמה לי כי אתה מנסה להוכיח דברים ממש לא רלוונטיים.
אם חוט המיקרופון מנחית גבוהים (מה, שהוא לא!) אז מה הטעם ליצר וטים למערכת ביתית באיכויות פי אלף גבוהות?
והחוט המחבר בין המגבר לבין המוניטור באולפן (לפני שהחל השימוש הנרחב במוניטורים אקטיביים) היה חוט פשוט של 2 כפול 2.5 ממ"ר ואת ההקלטות שנעשו בתנאים אלו, אנשים רוצים לשמוע במערכות שעולות עשרות ואפילו מאות דולרים למטר חוט המחבר בין המגבר לרמקול...
מה שאותם "אודיופילים לא מבינים הוא, כי לעולם לא יוציאו מהקלטה יותר ממה שיש בה...
וחוץ מזה. השימוש בכיבלול מאוזן מתייחס לשתי חזיתות:
א. מיגון בפני רעשים אלקטרומגנטיים (EMI/RFI) והגדלת יחס האות לרעש.
ב. מניעת אבדן תדירויות גבוהות.
הסבר קצר לגבי ב' - מוליך חשמלי הוא מעגל חשמלי שמעגל התמורה שלו מוצג באמצעות נגד טורי, סליל טורי, נגד מקבילי (זניח) וקבל מקבילי.
מאחר וההתנגדות הטורית מורכבת מהתנגדות המוצא של המגבר והתנגדות החוט עצמו, ושתיהן מחוברות בטור ויחד עם הקיבול המקבילי נוצר מחלק מתח, הרי ככל שאורך החוט והתנגדות המוצא של המגבר גדולים יותר ואז גם הקבל המקבילי גדול יותר, נוצר מחלק מתח המנחית את הגבוהים (HPF) וזה אומר שבחוטים ארוכים יש אבדן גבוהים.
אולם, בשימוש במוליך מאוזן, משתמשים, כאמור בעכבה נמוכה, כלומר התנגדות המוצא של המגבר נמוכה (ועדין, התנגדות החוט ביחס אל התנגדות מוצא המגבר - זניחה) ואז מחלק המתח בין ההתנגדות הטורית לקיבול המקבילי הרבה פחות דומיננטי (ובתדירויות השמע, כמעט שלא מעשי).
לכן כל הכבלול המיקצועי עושה שימוש בכבלים מאוזנים ובעכבות נמוכות.
לא התייחסתי להשראות הטורית, אבל, בתדרי השמע, אין לה כמעט כל משמעות.
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
כבל מאוזן והתנגדות נמוכה

לא בהכרח קשור. יש התנגדות מוצא נמוכה גם unbalanced
מנגד יש יציאות מאוזנות עם שנאי אודיו 600 אוהם ועקומת הענות
פחות אידאלית שהרי ההשראות הפנימית מעלה התנגדות בתדר גבוה.

במאמר מוסגר: יתכן והעורך באולפן לא שומע את כל האיכויות הטמונות
במה שהוא עצמו הקליט ו/או ערך. לרוב יש מספר זוגות רמקולים
כדי לבחון את ההקלטה כמו מאזין ממוצע בביתו.
יש שמשקיעים בחדר עריכה יקר (גם עבור האומנים) ויש שלא.

הייתי מוסיף
ג. נטרול רעשי אדמה אפילו במרחקים קצרים
גם בהתקנה ביתית אם בין הקדם למגבר לולאות אדמה.

להמחשה התקנתי פעם מגברי מקרופון טלפונקן ישנים
שהיו מבוקשים מאוד לאולפנים ביתיים למרות הציוד העדכני ברשותם.
הייתי סקפטי בעצמי לתרומתם - בבדיקה הם הראו הענות שטוחה וסתמית
אלא שהבדיקות נערכות עם אות ממחולל בעכבה נמוכה - אינן זהות
למקרופון אמיתי - או אז העכבה המורכבת של המקרופון ומעגל הכניסה
יוצרים הדגשים והענות שונה לגמרי - שקל אפילו לשמוע דוקא בתחום
הנמוכים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז יש לי שאלה אליך... במופעים כמו מצעדי מחולות של ערב יום
העצמאות, היה מגיע סוג של קילים [שעם הזמן נדמה לי שהפך להיות קילים ובניו] לטבעון,
והוא פיזר על כל עמוד חשמל רמקול שופר. בין העמוד הראשון לאחרון היה מרחק
של כקילומטר, ובין הרמקולים עבר כבל דקיק דו גידי שחור לבן עלבלוב.
הרמקולים שלו אמנם נשמעו צורמניים למדיי, והיו רחוקים מלהיות אודיופיליים,
אבל עצמת השמע הגיעה למרחקי על. אז איך הספק השמע מהמגבר הצליח לעבור
מרחק של קילומטר, ולהזין על הדרך כמה עשרות רמקולים?
[או קיי. אז נניח שעמדת הבקרה של קילים מוקמה באמצע הדרך, ככה שלכל כיוון היא
שלחה "רק" כבל של חצי קילומטר, ונניח שאני קצת מגזים והיה מדובר במרחק של
100 מ' פחות מקילומטר. אבל בכל זאת? איך הפלא עבד?

ועוד שאלה... כשאדיסון המציא את ייצור החשמל להמונים, הוא דגל באספקת חשמל DC.
בא האדון טסלה, והתנגד לעמדתו העיקשת של אדיסון, וטען שחשמל AC יהיה
מוצלח בהרבה, שכן AC אפשר להעלות בעזרת שנאים למתח גבוה מאד, ולשולחו למרחקים
אדירים, בו בזמן שבעבור ה-DC, יש למקם מחוללים בכל כניסה לרחוב ושכונה.
אז למה שלא להעלות את מתח ה-AC, שעובר בכבלים הארוכים בין המיקרופונים
לעמדת ההגברה, כדי לשפר הנחתות?
טוב נו. אתה בטח תצחק עלי כעת, כי אולי דיברתי שטויות, ואו שהמרחקים אינם
מצדיקים זאת, או שפתרון הכבלים המאוזנים פתר זאת בדרך אחרת...
אבל מה שהכי עצוב בכל הסיפור (לפחות בקטע של ייצור החשמל), זה שאדיסון התעשר
כקורח, ואילו טסלה, ששיטתו הוכנסה לשימוש המוני הפך בערוב ימיו לחסר כל...
 
יש הבדל בין העברת סיגנאלים נמוכים להעברת הספקים גבוהים

כאשר מעבירים סיגנאלים נמוכים למרחקים גדולים, ההנחתה פחות דומיננטית. מה שחשוב הם איכות הסיגנל ושלא יהיו רעשים נלווים. את אלו משיגים ע"י שימוש בקווים מאוזנים באימפדנס נמוך (לפני הרבה שנים, יצא לי להעביר תפוקת מיקרופון דינאמי למרחק של כשלוש מאות מטר. מאחר ולא היה ברשותי כבל מסוכך באורך הזה, השתמשתי בחוט חשמל (פנדל) 3x0.75 ממ"ר ולמרות שלא היה מסוכך, לא נקלטו כל רעשים על הקו! והיה קטע שהקו עבר מתחת לעמוד מתח עליון(!) . הדבר היחידי שהייתי צריך לעשות, זה להגביר קצת את כפתור הווליום של המיקסר).
לעומת זאת, כאשר רוצים להעביר הספקים (חשמל "פשוט" או שמע לרמקולים), מעלים את המתח לרמה הגבוהה ביותר המעשית ואז, הזרם הזורם בקו נמוך מאד ולכן ההתנגדות האוהמית של החוטים, מפילה עליה פחות מתח.
למשל בברית המועצות לשעבר, היו קווי מתח עליון של מליון וולט(!).
כאשר רוצים להעביר שמע לרמקולים מרוחקים, מעלים את מתח היציאה של המגבר לכ 70 או 100 וולט וליד הרמקול מורידים אותו חזרה לרמה הנדרשת לרמקול. בצורה זו, מפל המתח על הקו מאד נמוך וניתן להעביר את תפוקת המגבר למרחקים גדולים של כמה מאות מטרים. ייתרון נוסף הוא כי ניתן לחבר מספר רב, יחסית, של רמקולים, על אותו הקו מבלי שהאימפדנס השקול שלהם יעמיס את המגבר (בתכנון נכון, מתייחסים להספק הנדרש לכל רמקול ואז עושים חישוב איזה מתח יש לספק לו ולא מתחשבים בהתנגדות הכוללת של כל הרמקולים המחוברים לקו (כל עוד לא עברו את ההספק המירבי, שהמגבר מסוגל להוציא).
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
יפה מאד. אז למעשה. דרוש שנאי קטן ליד כל רמקול, שינחית בחזרה
את המתח הגבוה למתח הדרוש לרמקול. אז אם כך, לקילים היו חיים די קלים יחסית.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
הודעה נמחקה? אופס. המנהל השתגע*. שמור על סיגנון לא פוגעני
והודעותיך תישארנה כמות שהן.

אז זהו, שיצרני כבלי ה"עלית" טוענים, שאצלם התנגדות הכבל נמוכה מאד ועל כן הכבל
יכול להיות ארוך, מבלי שממש יפגע באיכות. ואם יפגע? מי סופר? הרמקולים על
הבמה הם אודיופיליים? או שהווליומים שאתה שומע באולם הם סבירים? הכל מתעוות
במופעים, ושם או האודיופיל כלל לא מבקר, או שהוא מבקר וסובל [או שהוא נהנה כל כך מהמופע הויזואלי ו"מהחשמל שבאוויר", עד כי הוא שוכח לחשוב גם על האיכות המיטבית]...

חוצמזה. ראית שבכבל המונסטרי שאליו קישרת, יש כמה קטרים של מוליכים, עבור
תדרי השמע השונים... אז אולי זה עוזר ואולי לא. הם טוענים שכן.

אני משער, שגם באולפן ההקלטות, הטכנאי נאלץ להיעזר בכבלים ארוכים, בין קצה
הבמה הרחוק (לדוגמא), עד לעמדת העריכה והמיקסר ומר אריאלי הזכיר זאת.
אז נראה שהאורכים הללו לא ממש מנחיתים, או שהאודיופילים התרגלו ו"זה מה יש".

אלא שכיום נגמר גם דור המיקרופונים החוטיים, ואנו רואים שבמרבית המקרים,
נעשה שימוש באלחוטיים. אז במקום כבל ארוך שמנחית, אנו נעזרים בהמרה לשידור
והחזרה לקליטה ולפיענוח.. [והאוויר מלא בתדרי שידור שונים שמאפיינים כל
מיקרופון בנפרד... האם זה טוב? על זה יוכל להשיב לנו מר אריאלי.

ואם אתה מזכיר את הכבל הארוך שבביתך? האם טרחת לספר לנו באיזה מגבר אתה
משתמש ואילו רמקולים משרתים אותך? סביר שכל הסביבה שלך אינה סביבה
אודיופילית, ולכן אין משמעות יתרה לכל מה שעובר בין מכשיר למכשיר.
ומעבר לכך? 5 מ' זה עדיין "בקטנה", יחסית למרחקים שכבלים עוברים בעבודה ב"חי".

*המנהל הזהיר בעבר. כעת עבר ל"הורדת ידיים".
 
חברת "מונסטר" ידועים ב"המצאות" שהם מכניסים בכבלים שלהם

שבעצם, עיקרן, הוצאת כסף מלקוחות אוויליים.....
לא יודע איזה אחוז, אבל, אחוז מבוטל, אם בכלל, של טכנאי ההקלטות המקצועיים, עובדים עם כל מיני כבלים איזוטריים בעלי שמות מפוצצים ותכונות מהחלל....
הרוב המכריע של טכנאי ההקלטות, מחפשים כבלים שלא ייקרעו ומחברים שלא יתנתקו במהלך ההקלטה. איש אינו מחפש כבל "בעל קטרים שונים לתדיריות שונות" - זה, אולי מתאים לודואיסטים האודיופיליים..
ולגבי השימוש במיקרופונים אלחוטיים - אלו יתנו ת מ י ד תוצאות פחות טובות ממיקרופונים חוטיים! ואם נעשה שימוש במיקרופונים אלחוטיים, הוא נעשה מאילוצים של תנועה ורצון מהמנעות מהסתבכות של הכבלים על הבמה. בשום אולפן לא משתמשים במיקרופונים אלחוטיים.
ואל נשכח לרגע, כי מיקרופונים להקלטות איכות, הם מיקרופונים קיבוליים הדורשים קבלת מתח עבודה מהמיקסר (או כרטיס הקול) - מתח פאנטום. וקצת קשה להעביר את המתח הזה באוויר.....
אריאל אריאלי
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה על תשובתך. ונכון. במרבית הופעות הבמה ה"קלות", שבהן הזמר
או הסטנדאפיסט נמצאים בתנועה מתמדת ותזזיתית, משתמשים באלחוטיים, ואין לי
שום ספק שהם הרבה פחות טובים. אבל היות שהמופע משולב גם במראה עיניים
ואולי גם בפירוטכניקה וריקודים, הכל מתערבב במוח והאיכות האודיופילית מפנה את
מקומה ואינה נמצאת בחזית הבמה.
אז... זה מה יש ורק מובן שבהקלטה של קונצרט או מופע אקוסטי אחר, ההקפדה היא
שונה. ואגב, כבר נכחתי גם בקונצרט שהוגבר באולם מושקע וגם רמקולים השתתפו
בהענקת האפקט הנדרש. לי זה נשמע בסדר, אבל אולי גם "אפקט הגיל" השפיע.
 
שיווק טוב, כבלים פחות! מחיר מופקע.

לא הייתי מיחס למונסטר איכויות ובטח שלא קונה את הסיפורי שמן נחשים שלהם (כבל כיווני היה אחד מהם!). אולי יחסית לאשפה מסין שקונים בעליבאבא, הם טובים. אבל סה"כ המוצרים שלהם לא איכותיים בכלל.
בשיווק הם חזקים, ובצפון אמריקה המדף ברוב המקומות שיש בהם ציוד, תפוס על ידי מונסטר.
כבל שמע מסוג Balanced - XLR. עדיף לעשות אותו לבד. בחנות לרכיבי אלק' כמו טלמיר בחיפה, קונים סט של 2 מחברי זכר ו-2 נקבה של נוטריק, כבל דו גידי מהגליל באורך הנחוץ (כפול 2) אחד אדום ואחד כחול ךהבדיל בין L ל-R, ומכינים לבד. 10 דק' עבודה. צריך קטר ומלחם.

כבל כיווני
אות שמע הוא אוסף של גלי סינוס (ניקויסט). גל סינוס הוא גל AC סימטרי, שב-50% מהזמן הוא זורם בכיוון אחד, וב-50% הנותרים בכיוון המנוגד. נניח, רק נניח, שאכן יש משמעות לכבל כיווני (ואין!) אז באיזה 50% הכיווניות עוזרת?
ויש לזכור שמדובר בגלים שזמן אורך המחזור שלהם ינוע בים 20 פעמים בשניה ל-20,000 פעמים בשניה. אז לטובת תדר של 1KHZ, כל שניה הכיוון מתחלף אלף פעמים.
 

Ron W

New member
היום מאות אומנים בעלי אולפנים משלהם ללא טכנאי הקלטה

אותם אומנים כן רוכשים ציוד ״וודו״ ולפחות לא משתמשים בכבל דו גידי
למקרופונים. נכון כבל טלפון לא דורש סכוך - האם זאת ההענות הנקיה המרעשים?
אגב הענות לתדר גבוה נמדדת גם בהיסט פזה שמתחיל לפני נקודת
ה 3db לכן מגברי אודיו מקצועיים מגיעים להענות של 100khz
חולק לגבי הקטע של מקרופון אלחוטי שהרי היום גם שומעים אלחוטי BT
למקרופון האלחוטי מקור מתח משלו המייצר גם את הפנטום הנמוך שלו
המקרופון נהנה ממרחק קצר לכלי הנגינה ופיתוחים שממזערים אותו
בטכנולוגיות חדשניות עד MEMS

לא די במה שנשמע טוב להקרא מקצועי או אודיופיילי אלא להציב
רף מעל מה שנשמע די טוב לרבים.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אשאל אותך בהפוכה...
1. אותם מאות אמנים בעלי אולפנים משלהם חוסכים כסף כאשר אינם מעסיקים טכנאי הקלטה.
לכן, יש ביכולתם לבזבז כספים על שמני נחשים וכיו"ב. אז הם קונים ציוד "וודו" והכל
טוב ויפה... ותואם לאמונותיהם ו/או להמלצות חבריהם הוותקים יותר "שהצליחו".
לעומת זאת, יש לך כאן איש הקלטות וותיק ומנוסה, שבודאי הוציא כמה וכמה הקלטות
טובות בחייו. לכן אני מעדיף לקבל את המלצותיו ודעותיו, וליהנות מהידע שהוא זה
שמפזר אותו כאן בנדיבות.

2. כבלי הטלפון היו ונותרו חידה בעיניי... בילדותי, סיבי הטלפון היו עטופים בבידוד מנייר
והיו עטופים במעטה עבה וכבד מאד של עופרת. כשטכנאים היו באים לטפל בקצות
הסיבים, הם היו באים עם ברנר ומוטות עופרת, ומקפידים לעטוף שוב את האזור
ש"פתחו" בעזרת הלחמה.
אז באותה תקופה, הסיבים נהנו מאד מסיכוך מושלם. לא מרשת אלא ממעטפת עבה.
מעבר לזה, לכל סיב צבעוני יש בן זוג שהוא "אדמה" ככל שהבנתי. לכן, גם אם הבידוד
כיום הוא מפלסטיק, יש "מספיק" סיכוך לסיבים המובילים. ואם אני טועה, אשמח
מאד אם תואיל ותתקן אותי...
בעיקרון, ככל שהתנסיתי עם הטלפונים הביתיים, הם אינם מתיימרים להעביר אות
אודיופילי. די בכך שתשמע "נקי" ותזהה את קולה של אהובתך, גם כשהיא נמצאת
מעבר לים או האוקינוס. וככל שעוברות השנים, הקו די נקי מהפרעות למרות הכל
(אלא אם חודרים מים פנימה, או שבידוד הסיבים נפגע בשל קרני השמש)...

3. לחלוק לגבי מוקרופון אלחוטי זו "חכמה קטנה", כשם שלא תחלוק (אולי) גם על ה-MP-3
ו/או על כל הדחיסות שמבצעים בשימור השמע. כי בכל אלה ההערה שלך מוצדקת:
"לא די במה שנשמע טוב להקרא מקצועי או אודיופיילי אלא (שיש) להציב רף מעל מה
שנשמע די טוב לרבים".
אמה מה? אתה כנראה צודק דווקא בזה... עובדה! ביבי 'נשמע' טוב מאד לרבים, ולכן
הוא יכול (עדיין) להמשיך וללהטט במדינה שלמה
למרות כתבי האישום
שהוצאו נגדו..
 

Ron W

New member
אני מאתגר כל אחד להראות לנו אולפן עם כבלים ללא סיכוך

בלי להתווכח על הידע של איש מהחברים
אין כאן לדעתי מי שיתחרה על כמות האולפנים בהם ביקרתי ועשיתי עבודות
בין קטנים לבין גדולים כנותן שרות עצמאי גם לתחנות הרדיו המקומי.
מעל 20 שנה (ספציפית לפרו אודיו)
כולל היבואן של נאוטריק akg וכל החברות של הרמן - שעבר אח״כ לכלי זמר
לראיה יצרנים של כבלים לאודיו מקצועי מעבר לחוטי חשמל
החל בחברה שנקראת KLOTS עד http://www.mogamicable.com/

הבאתי דוגמא של כבל טלפון שבאפנון נכון וציוד קצה ניתן לנצל אותו
לצרכים לגמרי שונים שמבטלים את המגבלות שלו.
כך ניתן גם בשדור אלחוטי של מקרופון להתעלות על מה שנחשב
פחות איכותי.

לסיכום בשום אופן לא הייתי מציע להשתמש כמגשר באורך כלשהוא
ללא סיכוך גם בכבל מאוזן - אין מצב שאולפן כלשהוא ילך על זה.
 
תיקון קטנצ'יק -

לא אמרתי כי באולפנים משתמשים בכבלים לא מסוככים. להיפך! אבל, מכאן ועד לשימוש בכבלים איזוטריים - המרחק גדול....
לגבי הכבל הלא מסוכך שהזכרתי, ציינתי כי היה לי מקרה, שהייתי צריך להרחיק מקרופון למרחק של כמה מאות מטרים מהמיקסר ומאחר ולא היה לי חוט מתאים, השתמשתי בחוט חשמל 3x0.75.
ואוסיף ואומר כי גם רוב המקליטים בביתם הפרטי, מעדיפים להשקיע כספם בתוכנות, מחשבים חזקים, כרטיסי אינטרפייס, מוניטורים, מיקרופונים, טיפול אקוסטי וכו'. הדבר האחרון שבו הם ישקיעו את כספם, יהיה כבלים של יצרני "כבלי וודו"......
ומי שבוחר להשקיע באותם כבלים, אל יתפלא, אם התוצאות של עבודתו, תהיינה בהתאם....
אריאל אריאלי
 
היה מדובר בהעברת דיבור למערכת כריזה. לא נדרשה איכות

מה שנדרש היה שלא יהיה רעש על הקו ואכן, למרות שהחוטים עברו מתחת לקו מתח עליון, לא היה כל רעש על הקו!
(מאחר ומדובר בדיבור, לא הייתה חשיבות להעברת תדרים גבוהים - למרות שלא הייתה כל ירידה באיכות ובהבנת השמע).
אריאל אריאלי
 

Ron W

New member
300 מטר מזכיר רץ מנ״א בתותחנים

בין הסוללות למרכז נהול אש היה קשר טלפוני בפריסה
התוף הכיל 400 מ׳ חוט ח10 כמה שאני זוכר
היה טירון שהיו שולחים עם החוט לכוון הנגמש הנ״ל
אבל היינו מתחלפים ובמנ״א גם רצו לקראתו עם חוט כשהאורך לא הספיק.
שמעו באמת לא רע גם כשהוסיפו הגברה לקו בתוך הרכבים
העניין שתוף עם חוט חשמל שעבה פי 3 צריך להיות פי כמה גדול ביחס
לתוף בקוטר כ 40 ס״מ שהיה מותקן על הנגמשים
 
למעלה