Dia Leoghann
New member
הרפרטואר של מספרי הסיפורים
אני מאמין שכל המשתתפים הוותיקים בפורום כבר מכירים את החלוקה של המיתולוגיה האירית למעגלים או מחזורים (Cycles). המעגל הראשון הוא "המעגל המיתולוגי" המספר על הפלישות ועל הטואט´ה דיי דאנאן. המעגל השני נקרא "מעגל אלסטר" המספר על אירלנד בתקופה הפגאנית ביותר שלה, תקופה בה הפרובינציות היו נלחמות זו בזו ללא הרף ובעיקר פרובינציית אלסטר ופרבינציית קונכט. המעגל השלישי נקרא "המעגל הפיאני" על שם פין מק´קואל מנהיג לוחמי הפיאנה שהיו מעין משמר אזרחי וציידים באירלנד בזמן השינויים שבין הפגאניזם והנצרות. המעגל הרביעי נקרא "מעגל המלכים" המספר בעיקר על מלכי אירלנד השונים, ילדותם, עלייתם למלכות ותקופת מלכותם. ישנו מעגל נוסף שנכתב בתקופה מאוחרת יותר שנקרא "מעגל הקדושים" המספר על הקדושים שהביאו את הנצרות לאירלנד. אולם לכל המעגלים האלו אין תזכורת אחת אפילו בטקסטים העתיקים. אין ספק שמספרי הסיפורים הכירו את ההבדלים בין הסיפורים במעגלים השונים אך שיטת סיווג הסיפורים בעת העתיקה היתה שונה ולא קשורה לסיווג על פי מעגלים בו אנו משתמשים היום. בטקסטים העתיקים הסיפורים מסווגים לפי נושאים, ללא קשר להשתייכות למעגלים או לכרוניקה מסוימת. לא ידוע מאיזו תקופה החלו את הסיווג על פי נושאים, אך שתי הרשימות של הסיווג הזה, המכונות רשימה א´ ורשימה ב´, נמצאות בטקסט כבר מהמאה ה-10. שתי הרשימות אינן זהות. ברשימה א´ ישנם 17 נושאים וברשימה ב´ ישנם 15 נושאים. רק 13 מהנושאים חופפים בשתי הרשימות, אך אין להסיק שנושאים הקיימים רק באחת מהרשימות הם פחות אוטנטיים מנושאים הקיימים בשתיהן. נושאים הנמצאים בשתי הרשימות: חורבן (Togla) פשיטות בקר (Tana) חיזור (Tochmarca) קרבות (Cath) משתאות (Fessa) הרפתקאות (Echtrai) בריחות עם אהובים (Aithid) טבח\קטל (Airgne) פשיטות (Tomadma) חזיונות (Fisi) אהבות (Serca) מסעות (Sluagid) פלישות (Tochomalada) נושאים ברשימה א´ בלבד: מערות (Uatha) מסעות ימיים (Immrama) מוות אלים (Oitte) מצורים (Forbassa) נושאים ברשימה ב´ בלבד: עיבור ולידה (Coimperta) טירוף (Buili) בספר ליינסטר העתיק נכתבה הפסקה הבאה המעלה כמה שאלות: "בהכשרתו של הפייטן בסיפור סיפורים ומעשים, כאן מוזכרים סיפורים שעליו לדעת לספר למלכים ומנהיגים, דהיינו, שבע פעמים חמישים סיפורים, כלומר חמש פעמים חמישים סיפורים ראשיים, ופעמיים חמישים סיפורים משניים. סיפורים משניים אלו מותרים רק לארבע מדרגות הפייטנים, דהיינו, האולאם, האנראט´, הקלי, והקאנו. אלו הם הסיפורים הנקראים ראשיים: חורבן, ופשיטות בקר, וחיזורים, וקרבות, ומערות, ומסעות ימיים, ומוות אלים, ומשתאות, ומצורים, והרפתקאות, ובריחות עם אהובים, וקטל (12 נושאים). חמישה נושאים נוספים נחשבים לנושאי סיפורים ראשיים והם: פשיטות, וחזיונות, ואהבות, ומסעות, ופלישות(5 נושאים נוספים)." למרות שספר ליינסטר מציין כי ישנם 250 סיפורים ראשיים ו-100 סיפורים משניים, הוא מציין את שמם של פחות ממאתיים סיפוריים ראשיים, ואף לא את שמו של סיפור משני אחד. ייתכן אם כן, שישנם נושאים לסיפורים ראשיים שאינם כתובים בשתי הרשימות, כמו למשל נושא "הרפתקאות נעורים" (Macgnimartha) שיכול לכלול אגדות כמו "הרפתקאות הנעורים של קו´הולין" ו"הרפתקאות הנעורים של פין". בכל מקרה חוסר ידיעתנו בקשר ל-100 הסיפורים המשניים הוא אחד מהחורים הגדולים הקיימים במחקר המיתולוגיה האירית. העובדה שנושאי הסיפורים המשניים אינם מופיעים בשתי הרשימות, והעובדה שהסיפורים המשניים היו נחלת זכות של ארבעת דרגות הפייטנים הגבוהות ביותר מראה לנו שהסיפורים המשניים האלו היו כנראה חשובים יותר מהסיפורים הראשיים. באוסף סיפורי המסורת "אסיפת קארמון" מוזכרים נושאים אחרים לסיפורים, שאינם מופיעים בשתי הרשימות, כמו אסיפות, דברי-ימים, איסורים וחלוקות, נושאים אותם נראה ששתי הרשימות אינן מצליחות להכליל. אותו אוסף סיפורים מזכיר גם את ה"דינדשנשס", סיפורי מקומות, שאינם מוזכרים בשתי הרשימות. בהתאם לכל זאת, שתי הרשימות שיש לנו, למרות שהן עוזרות מאוד להבין כיצד היו הפייטנים הקדומים זוכרים, משמרים ומסווגים את סיפורי המסורת, אינן מהוות גוף שלם להבנת המסורת האירית וצורת החשיבה הפייטנית הקדומה. החלוקה של נושאי הסיפורים הראשיים ל-12 ועוד 5 מרמזת על קשר בין הסיווג של הסיפורים לבין הקוסמולוגיה הקלטית. ה-12 מסמל את 12 חודשי הירח, וה-5 מסמל את ארבע עונות השנה ואת השנה עצמה. הנומרולוגיה הזו ומשמעותה נמצאת באגדות קלטיות רבות, וכן באגדות יווניות, רומיות, הודיות ומצריות. בברכת אור ואמת, Dia Leoghann
אני מאמין שכל המשתתפים הוותיקים בפורום כבר מכירים את החלוקה של המיתולוגיה האירית למעגלים או מחזורים (Cycles). המעגל הראשון הוא "המעגל המיתולוגי" המספר על הפלישות ועל הטואט´ה דיי דאנאן. המעגל השני נקרא "מעגל אלסטר" המספר על אירלנד בתקופה הפגאנית ביותר שלה, תקופה בה הפרובינציות היו נלחמות זו בזו ללא הרף ובעיקר פרובינציית אלסטר ופרבינציית קונכט. המעגל השלישי נקרא "המעגל הפיאני" על שם פין מק´קואל מנהיג לוחמי הפיאנה שהיו מעין משמר אזרחי וציידים באירלנד בזמן השינויים שבין הפגאניזם והנצרות. המעגל הרביעי נקרא "מעגל המלכים" המספר בעיקר על מלכי אירלנד השונים, ילדותם, עלייתם למלכות ותקופת מלכותם. ישנו מעגל נוסף שנכתב בתקופה מאוחרת יותר שנקרא "מעגל הקדושים" המספר על הקדושים שהביאו את הנצרות לאירלנד. אולם לכל המעגלים האלו אין תזכורת אחת אפילו בטקסטים העתיקים. אין ספק שמספרי הסיפורים הכירו את ההבדלים בין הסיפורים במעגלים השונים אך שיטת סיווג הסיפורים בעת העתיקה היתה שונה ולא קשורה לסיווג על פי מעגלים בו אנו משתמשים היום. בטקסטים העתיקים הסיפורים מסווגים לפי נושאים, ללא קשר להשתייכות למעגלים או לכרוניקה מסוימת. לא ידוע מאיזו תקופה החלו את הסיווג על פי נושאים, אך שתי הרשימות של הסיווג הזה, המכונות רשימה א´ ורשימה ב´, נמצאות בטקסט כבר מהמאה ה-10. שתי הרשימות אינן זהות. ברשימה א´ ישנם 17 נושאים וברשימה ב´ ישנם 15 נושאים. רק 13 מהנושאים חופפים בשתי הרשימות, אך אין להסיק שנושאים הקיימים רק באחת מהרשימות הם פחות אוטנטיים מנושאים הקיימים בשתיהן. נושאים הנמצאים בשתי הרשימות: חורבן (Togla) פשיטות בקר (Tana) חיזור (Tochmarca) קרבות (Cath) משתאות (Fessa) הרפתקאות (Echtrai) בריחות עם אהובים (Aithid) טבח\קטל (Airgne) פשיטות (Tomadma) חזיונות (Fisi) אהבות (Serca) מסעות (Sluagid) פלישות (Tochomalada) נושאים ברשימה א´ בלבד: מערות (Uatha) מסעות ימיים (Immrama) מוות אלים (Oitte) מצורים (Forbassa) נושאים ברשימה ב´ בלבד: עיבור ולידה (Coimperta) טירוף (Buili) בספר ליינסטר העתיק נכתבה הפסקה הבאה המעלה כמה שאלות: "בהכשרתו של הפייטן בסיפור סיפורים ומעשים, כאן מוזכרים סיפורים שעליו לדעת לספר למלכים ומנהיגים, דהיינו, שבע פעמים חמישים סיפורים, כלומר חמש פעמים חמישים סיפורים ראשיים, ופעמיים חמישים סיפורים משניים. סיפורים משניים אלו מותרים רק לארבע מדרגות הפייטנים, דהיינו, האולאם, האנראט´, הקלי, והקאנו. אלו הם הסיפורים הנקראים ראשיים: חורבן, ופשיטות בקר, וחיזורים, וקרבות, ומערות, ומסעות ימיים, ומוות אלים, ומשתאות, ומצורים, והרפתקאות, ובריחות עם אהובים, וקטל (12 נושאים). חמישה נושאים נוספים נחשבים לנושאי סיפורים ראשיים והם: פשיטות, וחזיונות, ואהבות, ומסעות, ופלישות(5 נושאים נוספים)." למרות שספר ליינסטר מציין כי ישנם 250 סיפורים ראשיים ו-100 סיפורים משניים, הוא מציין את שמם של פחות ממאתיים סיפוריים ראשיים, ואף לא את שמו של סיפור משני אחד. ייתכן אם כן, שישנם נושאים לסיפורים ראשיים שאינם כתובים בשתי הרשימות, כמו למשל נושא "הרפתקאות נעורים" (Macgnimartha) שיכול לכלול אגדות כמו "הרפתקאות הנעורים של קו´הולין" ו"הרפתקאות הנעורים של פין". בכל מקרה חוסר ידיעתנו בקשר ל-100 הסיפורים המשניים הוא אחד מהחורים הגדולים הקיימים במחקר המיתולוגיה האירית. העובדה שנושאי הסיפורים המשניים אינם מופיעים בשתי הרשימות, והעובדה שהסיפורים המשניים היו נחלת זכות של ארבעת דרגות הפייטנים הגבוהות ביותר מראה לנו שהסיפורים המשניים האלו היו כנראה חשובים יותר מהסיפורים הראשיים. באוסף סיפורי המסורת "אסיפת קארמון" מוזכרים נושאים אחרים לסיפורים, שאינם מופיעים בשתי הרשימות, כמו אסיפות, דברי-ימים, איסורים וחלוקות, נושאים אותם נראה ששתי הרשימות אינן מצליחות להכליל. אותו אוסף סיפורים מזכיר גם את ה"דינדשנשס", סיפורי מקומות, שאינם מוזכרים בשתי הרשימות. בהתאם לכל זאת, שתי הרשימות שיש לנו, למרות שהן עוזרות מאוד להבין כיצד היו הפייטנים הקדומים זוכרים, משמרים ומסווגים את סיפורי המסורת, אינן מהוות גוף שלם להבנת המסורת האירית וצורת החשיבה הפייטנית הקדומה. החלוקה של נושאי הסיפורים הראשיים ל-12 ועוד 5 מרמזת על קשר בין הסיווג של הסיפורים לבין הקוסמולוגיה הקלטית. ה-12 מסמל את 12 חודשי הירח, וה-5 מסמל את ארבע עונות השנה ואת השנה עצמה. הנומרולוגיה הזו ומשמעותה נמצאת באגדות קלטיות רבות, וכן באגדות יווניות, רומיות, הודיות ומצריות. בברכת אור ואמת, Dia Leoghann