הרפרטואר של מספרי הסיפורים - חלק ד´
בואו נניח רגע את כל הברכות הנופלות על שומעי הסיפורים, ונסתכל על הסיפורים כמודלים מיתיים. במילותיו של וואן האמל, הסיפורים מספקים לנו דוגמאות בהן "מעשיהם של אנשים אחרים משמשים לנו כמראה (שיקוף)". במקום אחר אומר אותו וואן האמל שהגיבורים של סיפורי המיתולוגיה היו אמורים להיות "דמות לחיקוי בתרבות הקלטית הקדומה". אולם, מעשיהם של הגיבורים המיתולוגיים אינם יכולים להישנות על ידי בני תמותה כיוון שהם פנטסטיים, מנוגדים לסדרי החברה, לא מוסריים וקטסטרופיים. נוצר כאן פרדוקס. האנושות, בעיקר בתרבויות הקדומות, אך גם בימינו, שואבת את משמעות קיומה מעולם מיתולוגי שהחיים בו מתנהלים ומתנהגים בצורה מנוגדת לכל מה שנחשב לנורמלי ומוסרי בהתנהגות והחוויה היום-יומית של העולם האמיתי. בשפה הוולשית (המדהימה לדעתי) המילה ´משמעות´ (ystyr) באה מהמילה הלטינית historia שהעניקה לשפה האנגלית גם את המילה history וגם את המילה story. המילה ´היסטוריה´ נושלה היום לגמרי מכל תוכנה האקסטרה-היסטורי המקורי שהיה טבוע במילה הלטינית historia, הנובעת מהשורש שמשמעו גם ´ידיעה´ (מלשון לדעת), ´למידה´, ´איש חוכמה´ ו´שופט´. המילה הוולשית ´סיפור´ (cyfarwyddyd), משמעה גם ´הדרכה´, ´הכוונה´, ´הוראה´, ´ידיעה´, ´מיומנות´ והיא נובעת מהשורש arwydd, שפירושו ´סימן´, ´סמל´, ´ביטוי´, ´אות´, ´נס´, ו´ראייה´. מספר הסיפורים הקלטי (cyfarwydd) היה במקור חוזה ומורה שהדריך את נשמות שומעיו בדרכי עולם המסתורין. המיתולוגיה היא חלק מעולם הסמלים, ופירושם של סמלים הוא עניין של תובנה אישית. ה´תחום´ של סמל מסוים אינו יכול להיות מוגבל לרעיון בודד או סידרה של רעיונות. אנחנו יכולים להניח שלידתו של גיבור מטילה אור על מסתרי תהליך הלידה של בני האדם, אך אין זה אומר שסיפורי לידה אינם יכולים גם להיות סמלים לטקסי חניכה, המרה או ´לידה מחדש´. ה´מובן המלא´ של סיפור מיתולוגי לעולם לא יכול להיות מובע בצורה שלמה, נכונה ומלאה במילים שאינן הסיפור המיתולוגי עצמו. כמו בספר התנ"ך, גם כאן לא יכול להיות פרוש אחד מוחלט. סיום בברכת אור ואמת, Dia Leoghann