הרצון על פי קאנט - פרק ב

לא

זו לא הבנה אפשרית במסגרת השיטה. אתה כותב "גם בעולמם של העצמים יש להבחין בין אותם עצמים כשהם לעצמם, ובין הופעתם או תופעתם, שהיא המשפיעה על חושינו". התופעה של העצמים אינה "משפיעה על חושינו", מכיוון שהתופעה מופיעה לאחר המפגש עם החושים. פשוט זה לא מה שקאנט אומר. התופעה אינה קיימת בעולמם של העצמים, משום שהיא נוצרת במפגש בין החושים וההכרה לבין העצמים. כיצד אתה מבחין בעולם העצמים בינם כשלעצמם לבין תופעתם? זה בלתי אפשרי; התופעה היא אפוסטריורית בהגדרה. לשון אחר, העצמים כפי שהם נתונים לנו בניסיון זה שלב אחרי המפגש בין החושניות לבין העולם. האוקימתא שהצגת זהה להצעתם של שלמה מימון ופיכטה, והיא אכן עוקפת [לא פותרת, אלא עוקפת] את הבעיה. אך זוהי אוקימתא, ולא דברי קאנט בעצמו. אצל קאנט הבעיה במקומה עומדת.
 

kaner91

New member
כמדומני

תומאס ריד הוא הראשון שהצביע על הקושי הזה כשביקר את דקארט לוק ויום על שיטת "האידאות" שלהם.
 
ייתכן

אני לא יודע על זה. עם זאת, ביקורת כזו על ההוגים שציינת פחות חריפה, משום שאם מודים באיכויות ראשוניות אז הקפיצה אל המשניות אינה כזו מרעישה. אצל קאנט הקפיצה בלתי אפשרית לגמרי.
 
שוב..

הערתי הראשונה הייתה סמנטית גרידא וכך היה לך להתייחס אליה.
אך, שוב, אתה משתמש בביטויים בעלי דואליות סמנטית שאף שאינך מתכוון אליהם יכולים להיות מובנים אחרת. אין דבר כזה כוח ראייה כשלעצמו שהוא בעל "קיום ממשי", ללא בעל ראייה זו. או כח מדמה וכו'. זה אינו מנגנון טכני שניתן להעתיקו בדיוק מירבי (וניתן לשכפל את המנגנון הזה בדיוק מירבי) ולומר על רובוט זה שהוא "רואה", כי קיים בו מנגנון בעל חיישנים פוטורצפטורים מסויימים המתורגמים בפולסים חשמליים לאקטים מסויימים וכו וכו'. כל זה בעל מנגנון זהה לאותו כח ראייה ממשי - אך כל זה איו משמעו שרובוט זה "רואה". וכו וכו'.

לגבי השגתי השניה והמענה עליה. מהבנתי מדבריך שוב עולה השגה זו וביתר שאת הפעם. קאנט אינו מדבר בהתייחסו לרצונו של האדם (unwillkürlich) על חוקי הטבע הכפויים על הטבע, ואדם זה כחלק אינטגרלי ממנו. כמו אותו חוק מסה + תאוצה וכו'. זהו חוק אקסטרני לאדם החי בטבע ומבחינה זו הוא אינדפרנטי לו, שכן הוא חי בעולם. הוא מדבר על חוקי הטבע המיוחדים לאדם ואשר היו אמורים להיות כפויים עליו, ואנו יודעים כי הם אינם כפויים עליו בהכרח- ודבר אינטנציונאלי זה הוא נגד חוקי הטבע (כגון, הצורך הבסיסי של אדם לישון, לאכול ו..לחיות!) בו בזמן שאנו יודעים שאדם מרצונו יכול להתנגד לחוקי הטבע האקזיסטנציאליים הללו - שבהם טבע האורגניזם, ואדם הוא אורגניזם, להמשיך את קיומם.
 

iricky

New member
שום אדם אינו יכול להפסיק לישון

לכן זה חוק טבע. אבל, שום אדם אינו כפוי לאכול, לכן האכילה אינה חוק טבע, אלא אדם אוכל כי הוא רוצה בכך. כיוצא בו, שום אדם אינו כפוי לחיות, אלא אדם חי כי הוא רוצה לחיות. החיים אינם חוק טבע, אלא דווקא המוות הוא חוק טבע. כל יצור חי מת בהכרח.
מה שנכון הוא שהאדם אינו כפוי לפעול עלפי נטיותיו ויצריו הפועלים בו מטבעו, ז"א שלא על דעתו ורצונו (כגון הנטיה לאכול), אבל אין בכך הפרה של איזשהו חוק טבע. יחד עם זאת עדיין עומדת השאלה כיצד ייתכן שיצור טבעי כלשהו - והאדם הוא יצור טבעי - לא יפעל על פי טבעו, הכולל בין היתר גם את נטיותיו ויצריו. ובכן כאן באה תשובתו של קאנט ששאלה זו היא שאלה רק מבחינת הטבע המוכר לנו ולא מבחינת הטבע כשהוא לעצמו. אילו הכרנו את הטבע כשהוא לעצמו, הכולל את הרצון כשהוא לעצמו (שהרי הרצון הוא כוח טבעי של החי), לא היתה עולה השאלה כלל.
 
יש לך טעות יסודית (ונפוצה). המוות הוא החריג, לא החיים

כל עולם החי מושתת על התא - ותא בודד (חד תאי) אינו מזדקן ומת לעולם באופן עצמוני (כלומר, ללא גורמים חיצוניים) רציפותו של תא והתמדתו היא ההגדרה המדעית שלו. (לכן, מיקרואורגניזמים אינם מזדקנים להוציא תאים אאוקריטים) רק עם חלוקתו של התא (רב תאי) חל, ככל הנראה, איזשהו שינוי, שטרם אנו יודעים אותו, הגורם להזדקנותו של צבר התאים ולעיתים נדירות גם למותם באופן עצמוני. המוות הוא חריגה בטבע, שכן טבע החי להתמיד את רציפותו, וחוקרי המדע עדיין לא יודעים מהן הגורמים לכך שרב תאיים מזדקנים ומתים בסופו של דבר, האם בשל הפרעה חיצונית (זיהום וכו') או אאופטזה, כלומר משהו המתוכנת אבולציונית מראש.

כך או כך, ידוע לנו כי ברב תאיים קיימים למשל עצים שלא ימותו לעולם ללא הפרעה חיצונית, ואף מספר בעלי חיים (צבים ותנינים), שוב ללא התערבות חיצונית (שלא לדבר על תאי הילה שהוכח מדעית שהם אינם יכולים למות לעולם באופן עצמוני). על כל אלו, וביתר שאת, נדבר על האדם, שהוא אורגניזם מורכב ביותר, שהוא כפי שהגדיר המהרי"ל: "האורגניזם אינו מוגדר אלא ברציפותו ובהתמדתו של תהליך חילוף חומרו". יחד עם זאת ידוע לנו כי מתים בסופו של דבר, (ולמעשה ניתן לומר שזהו אחד הדברים הוודאיים ביותר הקיימים בעולמנו) ומיתה זו היא החריגה בטבע באופן הבולט ביותר, ודווקא דוגמה זו של המוות יכולה להיות אנאלוגית ככלל לתחום שאנו דוברים עליו - אותו פנומן הקרוי חיים אשר הוא כשלעצמו על כל המערכות האורגניות שבו כמו מחזור הדם, הנשימה, הרבייה ואחרים, כשהן לעצמן מתקיימות כמערכות מכניסטיות לכל דבר וחלים עליהן חוקי הביוכימיה, הטרמודינמיקה וחוקי המכניזם הגנטי, אולם הם אינם "חיים" - ואינם בחזקת אורגניזם - ואנו יודעים שבסופו של תהליך זה האדם מת - ומיתה זו היא חריגה בטבע.

שים לב - לא חריגה מהטבע (המוות הוא חלק מהטבע) אלא חריגה בטבע, וזהו אחת מהתופעות שעדיין לא מוסברות, כשם שרצונו של אדם הוא פנומן החורג בטבע ולא מהטבע. אדם שמתאבד - כלומר אדם שחוקי הטבע המכניסטיים לא כפויים עליו, שכן הוא כשלעצמו, ללא רצונו, לעולם לא היה יכול להתאבד שכאמור טבע החי לחיות ולא למות, וזוהי החריגה בטבע - אדם זה שיקפוץ מעזריאלי חוקי הטבע האקסטרניים לו הם אלו שיסייעו לו ברצונו - שכן הוא כמסה המצויה בשדה גרביטציה יתרסק על הארץ במהירות גבוהה וכו' אבל מבחינה אינטרנית, האדם עצמו הוא החריגה הגדולה ביותר בטבע.

אך תופעה זו שרצונו של האדם להפסיק את חייו ולא לאכול ולא לישון וכו' הם החריגה מאותה מערכת ביוכימית המוכרת לנו אינה החריגה היחידה לכך שחלק מחוקי הטבע האכסיומטיים אינם חלים על האדם, גם החוק הראשון של המדע - סיבתיות (פיזיקלית - לא פילוסופית) אינו חל עליו. אתה ודאי יודע שהחוק הפונדמנטלי של הסיבתיות הפיזיקלית קובע כי מצבה של מערכת בזמן מסוים תלוי אך ורק במצבה קודם לכן, ולא במצבה בזמן מאוחר יותר. נו, חוק פיזיקלי זה כפוי על האדם כיצור בעולם הקונטיגנטי, למעט רצונו (קונאטיבי). .

נקודת המוצא של קאנט הייתה כיצד חריגה זו בטבע קיימת? לא חריגה מהטבע - אלא חריגה בטבע - ודבר זה יכול להיות רק באורגניזם מורכב הקרוי אדם (וייתכן שגם בעוד כמה בעלי חיים והדבר מצוי במחלוקת בימינו). ועל כך ענה מה שענה.. וכו'.


חריגה זו מחוקי הטבע היא היא אשר גורמת למדענים רבים בעלי שם לכפור בשל כך באותו דואליסטיקה (גוף ונפש) בחיי האדם - והם ממציאים המצאות שונות ומשונות מהבהייביוריזם ועד לאפיפנומנליזם - ודבר זה לא יצלח בידם - שכן כפי שסיימת את דבריך בציטוט של קאנט - דבר זה אשר הוא חריגה בטבע, לא רק שאינה מובנת ומוסברת, אלא לעולם לא תוכל להיות מוסברת.
 

י ו ר ם 7

New member
"חריגה בטבע " זה כבר התחלה של הסבר

כלומר קשקושים ומעשיות בהקשר של בעייה שעולה בדמיון ובהחלט לא
ברור לנו למה אנו מתים ולמה אנו חיים ולמה אני כותב "שטויות" ברגע הנתון .
 
למעלה