לְבַדֵּךְ – נתן אלתרמן - ניתוח השיר
לְבַדֵּךְ – השם יוצר אצלי כקוראת ציפייה לעיסוק בשיר, באשה בודדה, עזובה ואולי חסרת אונים. (קונוטציה שנשברת כבר בשורה הראשונה בשיר). בית ראשון: שׁוֹקַיִךְ תְּהִלָּה לְלוֹטְשֵׁי הַמַּתֶּכֶת - שוקי הדמות הנמענת, הנערצת (פנייה בגוף שני) נרמזים כפסל אשר לוטשי המתכת עיצבו באופן אולי מושלם, והיא הסיבה להערצה. הנמענת לא בודדה, יש מי שמעריץ אותה, בדמותה פיסלו. מֵרוֹץ גִּזְרָתֵךְ מְפַנֵּק וּמָהִיר - בניגוד לדמות הדוממת המתכתית המלוטשת, הדמות אשה מהירה . פה יש אוקסימורון - שוקייך (המתכתיות) - מרוץ גזרתך. בָּךְ מִסְתַּכְּלִים כּוֹכְבֵי הַלֶּכֶת - ההערצה נמשכת, הדובר הופך את הדמות לדמות שמיימית, אלוהית שאפילו כוכבי הלכת מתבוננים בה. לָךְ נוֹהֲמִים דֻּבֵּי הַצִּיר - מהות האשה, הדמות הנערצת כ"כ מסחררת ורבת רושם עד שדובי הציר נוהמים לה מתוך הערצה ותהילה. ( כאן אכן עולה הקונוטציה כמו שהזכרתם כאן, כי מדובר בדובה הקטנה ובדובה הגדולה). בית זה מסתיים באוירה של דמות, מעין דמות אלוהית. מצד אחד פסל מתכתי קר ומרוחק, נשוא הערצה ומצד שני אינה דוממת, מהירה, נעה במהירות. קיימת הערצה, כמעט סגידה לדמות. בית שני: שָׂדוֹת שֶׁחָוְרוּ וְעֵצִים נוֹשְׂאֵי שֹׁבֶל - עָמְדוּ בְּאוֹרֵךְ הַלָּבָן. * הדמות מאירה אור לבן על השדות והם מחווירים למראה אורה, זה יוצר קונוטאציה להינומה לבנה של כלה ואולי גלימת מלכות. ההערצה/ההאללה ממשיכה, גם בבית זה. הַלַּיְלָה, סְחַרְחַר מִיּוֹנִים עַל הַשֹּׂבֶךְ, מַדְלִיק לָךְ עֲצֵי דֻּבְדְּבָן . * הלילה, ראשו סחרחר עליו. כאן יש האנשה של הלילה הסחרחר מאורה של הלבנה, והוא עושה לדמות מחווה ומדליק עבורה את עצי הדובדבן. הלילה התואר אולי כנער מאוהב זוהי מטאפורה חיה - אנחנו כקוראים לא רגילים לצימוד של לילה עם סחרחר, מילה המשתלבת יותר עם אדם הלום יין או נער מאוהב. בד"כ לילה יכול להשתלב כשחור, סוער, שקט, בהיר וכדומה. הרומן עם הלילה, החיזור שלו והערצת הכוכבים ודובי הציר מעבירים את התחושה שמדובר בדמות שמיימית - הלבנה ואולי איזו אלה מיתולוגית. * השם לבדך עולה אצלי שוב בסיומו של השיר, היא דמות נערצת, דמות שמיימית, אבל היא לבד! כמו כל דבר שאליו נשואות העיניים אך הוא מרוחק ונמצא לבדו במרומי "האולימפוס" או במרום. הלילה מחזר אחרי הדמות, לא נושא אותה לאשה, אפילו לא מתואר קשר ביניהם, רק הערצה/האללה מרחוק ובסופו של דבר הדמות נשארת בודדה. ההערצה המתוארת לאורך כל השיר יכולה להיתפס גם כפחד "השדות חוורו, עצים נושאי שובל עמדו" - כאילו שהדמות, כאשר היא מופיעה ומפיצה מאורה, היא אלילה המטילה אימה על נתיניה. קיימת חריזה בשיר: אלתרמן חוזר וחורז בשיריו פואטיקה אוקסימורונית הבנויה על תופעות מנוגדות או מלכד ניגודים (שוקי מתכת ומרוץ גזרתך). לדוגמא: החרוז לבן-דובדבן. צבעי האדום המרמזים על דם ואולי סוף עקוב מדם, או על חושניות האשה לעומת הלבן החיוור. לסיכום: הדמות הנערצת יכולה להיות הלבנה, ויכולה להיות דמות אשר המשורר מעריץ והיא בלתי מושגת והוא מדמה אותה בעיני רוחו ללבנה או לאלילה. לכן הוא השתמש בגורמי השמיים ובמרום. לאלו מביניכם שחשבו על השירה, זו לא הכוונה, אלתרמן השיג את השירה, כתב ויצר אותה גם בעבור הדורות הבאים, הרומן שאלתרמן ניהל עם השירה, נשאו פרי, היא לא הייתה בלתי מושגת. מטאפורה, אחת היפות היא: מֵרוֹץ גִּזְרָתֵךְ. קסנדרה