השעון הפנימי של התקליט
סידור העבודה של הבחורות בקיבוץ חולק לאזורי שליטה על פי ארץ המוצא. השיבוץ לפי מפתח עדתי היה חכם ויעיל יותר מהשיטה המסורתית שנתנה משקל גדול מדי לכישורים. כך הושגה הרמוניה במקום העבודה, שקט תעשייתי והכי חשוב, השיבוץ איפשר לכל חברה להגשים פוטנציאל של מישהי אחרת, דבר שהלם את רוח הקיבוץ וערכיו. המטבח לדוגמה, היה כולו פולני, המורות רומניות והארגנטינאיות מטפלות בגיל הרך. כך ידעתי כבר בגיל 5 לאמוד במדוייק את אחוז הלחם בקציצה, אבל על קיומה של האות מם למשל, נודע לי רק כשהעפלתי לכיתה ב'. פרט לעניין השולי הזה, אביבה המטפלת הייתה מאוד נחמדה אלינו וידעה המון שירים:
הדואר בא היון באוטו האדון
ולי הביא קופסה קטנה מאמזון
אולי זה חילזון?
אולי זה ברווזון?
אולי זה רק אלבון חדש של בוויס פרונד?
ואז אביבה הייתה מניחה את North Circular , תמיד צד א, על המקול ומאלצת אותנו לשיר את "הפיפס". ומי שלא שר, לא זכה לקבל באותו ערב את הדולסה דלצ'ה המפורסם של אביבה.
כשחושבים על זה, North Circular היה תקליט של 6 צדדים. אלבום משולש. אבל אנחנו הכרנו רק את צד א. וכשאני חושב על זה היום, אני מבין בדיעבד שזו הייתה גדולתו של התקליט.
תקליט, לא משנה אם הוא כפול או משולש או מרובע, אורכו תמיד יהיה עשרים דקות.
זהו זמן הנגינה מרגע נחיתת המחט על החריץ הראשון ועד לחזרתה לבסיס האם.
בדיעבד אני מבין שככה נהגתי לשמוע את כל התקליטים. במעמד צד אחד. אם היה כוח וחשק, הייתי קם להפוך צד, אבל באותה מידה יכולתי להחליף תקליט, או לנגן אותו צד שוב.
ובאמת, לכל תקליט היה צד שחוק מחברו. שבועות שלמים שמעתי רק את צד 6 של Yessongs. שום דבר אחר. 20 הדקות שלי מ Tales from Topographic Oceans היו צד 3.
מאלבומים שהיו לי שנים, לא לגמרי הכרתי שירים מסויימים, רק כי לא ממש עניין אותי להחליף צד.
אמנים התייחסו לתקליט כמו לצמד מיני אלבומים. בדרך כלל החומר הקליל והלהיטי קובץ על צד א ואילו השירים הנסיוניים, הנועזים והארוכים במיוחד, נדחקו לצד ב.
ג'ו ג'קסון חילק את אחד האלבומים שלו לצד Night וצד Day. זו לא רק הייתה אמירה שמדובר בשני מיני אלבומים של 20 דקות כל אחד, אלא גם שאין צד ראשון וצד שני. תשמע איך שבא לך. אחרים, בעיקר מעדות הפרוג, היו מקדישים את צד א לשירים קצרים וצד ב ל"יצירה-על-צד-שלם”, שהייתה כמובן, ההצהרה האמנותית הגדולה.
עוד ברברת - בהמשך
סידור העבודה של הבחורות בקיבוץ חולק לאזורי שליטה על פי ארץ המוצא. השיבוץ לפי מפתח עדתי היה חכם ויעיל יותר מהשיטה המסורתית שנתנה משקל גדול מדי לכישורים. כך הושגה הרמוניה במקום העבודה, שקט תעשייתי והכי חשוב, השיבוץ איפשר לכל חברה להגשים פוטנציאל של מישהי אחרת, דבר שהלם את רוח הקיבוץ וערכיו. המטבח לדוגמה, היה כולו פולני, המורות רומניות והארגנטינאיות מטפלות בגיל הרך. כך ידעתי כבר בגיל 5 לאמוד במדוייק את אחוז הלחם בקציצה, אבל על קיומה של האות מם למשל, נודע לי רק כשהעפלתי לכיתה ב'. פרט לעניין השולי הזה, אביבה המטפלת הייתה מאוד נחמדה אלינו וידעה המון שירים:
הדואר בא היון באוטו האדון
ולי הביא קופסה קטנה מאמזון
אולי זה חילזון?
אולי זה ברווזון?
אולי זה רק אלבון חדש של בוויס פרונד?
ואז אביבה הייתה מניחה את North Circular , תמיד צד א, על המקול ומאלצת אותנו לשיר את "הפיפס". ומי שלא שר, לא זכה לקבל באותו ערב את הדולסה דלצ'ה המפורסם של אביבה.
כשחושבים על זה, North Circular היה תקליט של 6 צדדים. אלבום משולש. אבל אנחנו הכרנו רק את צד א. וכשאני חושב על זה היום, אני מבין בדיעבד שזו הייתה גדולתו של התקליט.
תקליט, לא משנה אם הוא כפול או משולש או מרובע, אורכו תמיד יהיה עשרים דקות.
זהו זמן הנגינה מרגע נחיתת המחט על החריץ הראשון ועד לחזרתה לבסיס האם.
בדיעבד אני מבין שככה נהגתי לשמוע את כל התקליטים. במעמד צד אחד. אם היה כוח וחשק, הייתי קם להפוך צד, אבל באותה מידה יכולתי להחליף תקליט, או לנגן אותו צד שוב.
ובאמת, לכל תקליט היה צד שחוק מחברו. שבועות שלמים שמעתי רק את צד 6 של Yessongs. שום דבר אחר. 20 הדקות שלי מ Tales from Topographic Oceans היו צד 3.
מאלבומים שהיו לי שנים, לא לגמרי הכרתי שירים מסויימים, רק כי לא ממש עניין אותי להחליף צד.
אמנים התייחסו לתקליט כמו לצמד מיני אלבומים. בדרך כלל החומר הקליל והלהיטי קובץ על צד א ואילו השירים הנסיוניים, הנועזים והארוכים במיוחד, נדחקו לצד ב.
ג'ו ג'קסון חילק את אחד האלבומים שלו לצד Night וצד Day. זו לא רק הייתה אמירה שמדובר בשני מיני אלבומים של 20 דקות כל אחד, אלא גם שאין צד ראשון וצד שני. תשמע איך שבא לך. אחרים, בעיקר מעדות הפרוג, היו מקדישים את צד א לשירים קצרים וצד ב ל"יצירה-על-צד-שלם”, שהייתה כמובן, ההצהרה האמנותית הגדולה.
עוד ברברת - בהמשך