התחנה המרכזית של רחובות היא רציף אחד עלוב שפועל בחצר האחורית של קניון

''המודל החיפאי'' של פיצול ל 2 תחנות מרכזיות נעשה בחיפה בעיקר כדי להוריד עומס של קווים בין עירוניים מצפון ומדרום שהיו נכנסים לעיר ומעמיסים על ציר הדר - העיר התחתית. מודה שאני פחות מכיר את התח''צ באזור רחובות, אבל מרשימת הקווים עושה רושם שאין הרבה קווים בין עירוניים שעוברים בתחנה המרכזית של רחובות. אולי יהיה יותר קל לסדר מחדש את רשת הקווים העירוניים כדי להקל על העומס.
 

EHP12

Well-known member
''המודל החיפאי'' של פיצול ל 2 תחנות מרכזיות נעשה בחיפה בעיקר כדי להוריד עומס של קווים בין עירוניים מצפון ומדרום שהיו נכנסים לעיר ומעמיסים על ציר הדר - העיר התחתית. מודה שאני פחות מכיר את התח''צ באזור רחובות, אבל מרשימת הקווים עושה רושם שאין הרבה קווים בין עירוניים שעוברים בתחנה המרכזית של רחובות. אולי יהיה יותר קל לסדר מחדש את רשת הקווים העירוניים כדי להקל על העומס.
אבל תסתכל כמה שירות בינעירוני ושירות אזורי עובר ברחוב הרצל. ותראה איך הוא נראה בגוגל סטריט.
 
אבל תסתכל כמה שירות בינעירוני ושירות אזורי עובר ברחוב הרצל. ותראה איך הוא נראה בגוגל סטריט.
ראיתי. זה מצב שונה מהמצב שהיה בחיפה כי שם לפני פיצול המרכזיות לא היו קווים שחוצים את העיר מצפון לדרום או הפוך. הפתרון למצב של רחובות שבו יש הרבה קווים בינעירוניים שעוברים את כל העיר וממשיכים ליעדים מעבר הוא מסוף/מרכזית אחד בכניסה לעיר שם ניתן להחליף לקווים עירוניים.
 

Ccyclist

Well-known member
''המודל החיפאי'' של פיצול ל 2 תחנות מרכזיות נעשה בחיפה בעיקר כדי להוריד עומס של קווים בין עירוניים מצפון ומדרום שהיו נכנסים לעיר ומעמיסים על ציר הדר - העיר התחתית. מודה שאני פחות מכיר את התח''צ באזור רחובות, אבל מרשימת הקווים עושה רושם שאין הרבה קווים בין עירוניים שעוברים בתחנה המרכזית של רחובות. אולי יהיה יותר קל לסדר מחדש את רשת הקווים העירוניים כדי להקל על העומס.

אני בטוח שהמודל של משרד התחבורה היה מעדיף תחנה מרוחקת ליד רחובות ההולנדית או בילו סנטר, אך מבחינה אזורית הציר של רחוב הרצל ברחובות מחבר אזור נרחב מקריית עקרון ועד נס ציונה ורשל"צ.

בעוד שאני מאד בעד החלפות - אני לא בעד מירוצי שליחים.

למעט ערים גדולות במיוחד,כשמגדירים תחנה כתחנה מרכזית, היא צריכה להיות נקודת ההחלפה העיקרית באותה העיר. לנוסע שצריך להחליף קווים בתחנה מרכזית כלשהי כדי לעבור בין קווים בינעירוניים ואזוריים עדיף שזו תהיה ההחלפה העיקרת בנסיעה. הוספת שלב של נסיעה באמצעי מקומי בעיר לא מוכרת כדי להגיע מתחנה "מרכזית" אחת לתחנה "מרכזית" אחרת במקום מעבר בתחנה מרכזית יחידה זו פגיעה בנוסעים.

אפשר אולי לסבול את המודל החיפאי בחיפה, עיר של כ 300,000, אבל אם כל עיר של 150,000 תאמץ אותו יהיה קשה מאד להתנייד. אפילו בתל אביב שיש לה את מסוף 2000 - אני בספק גדול לגבי מסוף שער חולון שהינו שולי במיוחד בהשוואה לתחנה המרכזית שאותה הוא אמור להחליף.
 

EHP12

Well-known member
אני בטוח שהמודל של משרד התחבורה היה מעדיף תחנה מרוחקת ליד רחובות ההולנדית או בילו סנטר, אך מבחינה אזורית הציר של רחוב הרצל ברחובות מחבר אזור נרחב מקריית עקרון ועד נס ציונה ורשל"צ.

בעוד שאני מאד בעד החלפות - אני לא בעד מירוצי שליחים.

למעט ערים גדולות במיוחד,כשמגדירים תחנה כתחנה מרכזית, היא צריכה להיות נקודת ההחלפה העיקרית באותה העיר. לנוסע שצריך להחליף קווים בתחנה מרכזית כלשהי כדי לעבור בין קווים בינעירוניים ואזוריים עדיף שזו תהיה ההחלפה העיקרת בנסיעה. הוספת שלב של נסיעה באמצעי מקומי בעיר לא מוכרת כדי להגיע מתחנה "מרכזית" אחת לתחנה "מרכזית" אחרת במקום מעבר בתחנה מרכזית יחידה זו פגיעה בנוסעים.

אפשר אולי לסבול את המודל החיפאי בחיפה, עיר של כ 300,000, אבל אם כל עיר של 150,000 תאמץ אותו יהיה קשה מאד להתנייד. אפילו בתל אביב שיש לה את מסוף 2000 - אני בספק גדול לגבי מסוף שער חולון שהינו שולי במיוחד בהשוואה לתחנה המרכזית שאותה הוא אמור להחליף.
רחובות מאוד דומה במבנה שלה לכפר סבא. שאותה אתה מכיר. גם כן עיר לא גדולה. לכפר סבא יש מסוף מערבי (צומת רעננה) ומסוף מזרחי (מרכזית כפר סבא):

עכשיו תאר לך סיטואציה שבה קו 29 פועל במפרקיות והתדירות שלו היא כל 5 דקות, ומסוף צומת רעננה נראה כמו מסוף נורמלי, ולא הג'יפה שהוא עכשיו:

בסיטואציה הזאת יש לקצר את הקווים מהתנחלויות השומרון שנוסעים עד לרעננה עד למרכזית כפר סבא, ושקווים לתל אביב יצאו ממסוף צומת רעננה בתדירות של כל 10 דקות מבלי שהם עוברים את ויצמן. במובן הזה הרצל ברחובות מזכיר מאוד את ויצמן בכפר סבא מבחינת כמות השירות האזורי והבינעירוני שעובר ברחוב עירוני. נכון עכשיו המודל הזה נראה יותר בריא?
 

Ccyclist

Well-known member
רחובות מאוד דומה במבנה שלה לכפר סבא. שאותה אתה מכיר. גם כן עיר לא גדולה. לכפר סבא יש מסוף מערבי (צומת רעננה) ומסוף מזרחי (מרכזית כפר סבא):

עכשיו תאר לך סיטואציה שבה קו 29 פועל במפרקיות והתדירות שלו היא כל 5 דקות, ומסוף צומת רעננה נראה כמו מסוף נורמלי, ולא הג'יפה שהוא עכשיו:

בסיטואציה הזאת יש לקצר את הקווים מהתנחלויות השומרון שנוסעים עד לרעננה עד למרכזית כפר סבא, ושקווים לתל אביב יצאו ממסוף צומת רעננה בתדירות של כל 10 דקות מבלי שהם עוברים את ויצמן. במובן הזה הרצל ברחובות מזכיר מאוד את ויצמן בכפר סבא מבחינת כמות השירות האזורי והבינעירוני שעובר ברחוב עירוני. נכון עכשיו המודל הזה נראה יותר בריא?

כפר סבא ורחובות העתידית של המטרו, הם מצבים בהם המסוף הרחוק יותר מקושר לרכבת - קווי הישובים כולל כוכב יאיר שבתוך הקו הירוק יכולים להתחבר לתחנות הרכבת בכפר סבא או ראש העין, מה שיוצר החלפה יעילה אחת לאמצעי מהיר יחסית וחסין פקקים הישר לתל אביב. ברחובות המטרו אמור לנסוע מתחת לרחוב הרצל עם תחנות לאורכו.

תחנת הרכבת היחידה ברחובות יוצרת מצב שהרבה יותר הגיוני שתהיה תחנה מרכזית אחת בקרבתה, שאוטובוסים מדרום יסעו דרך בגין של רחובות, ויבנו בעייתית חיבור כלשהו משם לכביש 431, אולי דרך "הנפת הדגל" בנס ציונה ומחלף נס ציונה. בצורה כזו אפשר להוריד את העומס הבינעירוני והאזורי - רחוק מרחוב הרצל בצורה שדומה יותר לקווי כביש 4 בדוגמה של מסוף רעננה. קווים עם תחנה חשובה אחת בעיר.

לפני כמה שנים הבאתי דוגמה של נסיעת אוטובוס מקיימברידג', מסטיוסצסטס לניו ארק, ניו ג'רזי. האופציה לאוטובוס בינעירוני היתה מבוסטון לניו יורק, תחנת האוטובוס בניו יורק היתה תחנת האוטובוסים המרכזית של העיר ממש במרכזה. מקיימברידג' לבוסטון ומניו יורק לניו ארק הפתרון היה לנסוע בתח"צ המקומית. גם בלונדון יש תחנת אוטובוסים מרכזית יחידה - Victoria Coach Station. מערך האוטובוסים הבינעירוניים (אופציה זולה שהשתמשתי בה אולי 3-4 פעמים בחיי משנות השמונים ועד העשור שעבר) מרוכז התחנה הזו אף שיש גם אוטובוסים שדה תעופה למסופים ליד תחנות רכבת עיקריות שיש אליהן רכבות משדות התעופה. אלו כמובן ערים גדולות פי 500 בערך מרחובות.
 

EHP12

Well-known member
תחנת הרכבת היחידה ברחובות יוצרת מצב שהרבה יותר הגיוני שתהיה תחנה מרכזית אחת בקרבתה, שאוטובוסים מדרום יסעו דרך בגין של רחובות, ויבנו בעייתית חיבור כלשהו משם לכביש 431, אולי דרך "הנפת הדגל" בנס ציונה ומחלף נס ציונה. בצורה כזו אפשר להוריד את העומס הבינעירוני והאזורי - רחוק מרחוב הרצל בצורה שדומה יותר לקווי כביש 4 בדוגמה של מסוף רעננה. קווים עם תחנה חשובה אחת בעיר.
ליישובים מדרום לרחובות יש את תחנת הרכבת של מזכרת בתיה ושל יבנה. תחנת רחובות לא רלוונטית אליהם.
 

DAVIDADATO

Well-known member
המודל החיפאי'' של פיצול ל 2 תחנות מרכזיות נעשה בחיפה בעיקר כדי להוריד עומס של קווים בין עירוניים מצפון ומדרום שהיו נכנסים לעיר ומעמיסים על ציר הדר - העיר התחתית.
מי שיודע שמרכזית המפרץ לא תוכננה לתחנת קבע אלא כתחנה זמנית עד פתיחת מרכזית חוף הכרמל
 

Ccyclist

Well-known member
מי שיודע שמרכזית המפרץ לא תוכננה לתחנת קבע אלא כתחנה זמנית עד פתיחת מרכזית חוף הכרמל

מעניין. מבחינת הקישור מהצפון לאוניברסיטה ולטכניון היא מוקד חשוב מאד. לחיפה יש עורף יישובי גדול מצפון וממזרח, אך עורף קטן יותר מדרום.
 
למעלה