התייעצות (או אם תרצו, שאלה לגב' mיטלמן וחבריה)

Harrington

Well-known member
מנהל
אני שוקל לאכול המבורגר עם צ'יפס, אבל מולי שוכבת חפיסת שוקולד (תוצרת ישראל למקרה שתהית, @חורזת באהבה) במילוי קרם נוגט שלמיטב ידיעתי חלבי. מהיכרות עם עצמי אני יודע שליבי יחשוק בשוקולד הנ"ל ואתקשה להתאפק. יש מצב שארצה לנגוס ממנו בחלוף כ59.5 דקות מסיום אכילת ההמבורגר.

מאחר ולמדתי במוצש"ק האחרון שפעילותי האישית ובוודאי זו הקשורה כביכול לענייני דת הינה מעסקה של הגב' @mיטלמן וחבריה, הייתי רוצה לשמוע מהם כיצד עלי לנהוג במקרה דנן.

ככל שזה רלוונטי להחלטתכם, אין בכוונתי לפרוס מפה ו/או לערוך שולחן לצורך הסעודה ואוכל את המנה הבשרית ככל הנראה בסמוך למחשב (אגב, האם המקלדת הופכת בכך לבשרית?). כמו כן על-מנת שהתמונה המלאה תונח בפניכם בבואכם להחליט עבורי כיצד לנהוג, אציין כי המנה תיאכל ככל הנראה ללא לחם הפעם, על אף החיבה להמבורגר בלחמניה טריה.


לא הייתי מטריח אתכם בשאלות כגון אלו בימים כתיקונם. אך מאחר והוצהר והוכרז באוזני באופן חד-משמעי שאינו משתמע לשתי פנים ש"זו עסקי" (ראו תגובה #5 בשרשור המרתק ממוצש"ק כי תשא), הרי שאינני מרגיש בנוח להתמודד עם שאלה זו מבלי לקבל את עצותיכם שלא לומר, הנחיותיכם בסוגיה.

תודה המוקדמת לכל המשיבים נאמנה ופותרים אותי מלחשוב בעצמי על סוגיות הרות גורל אלו.
 

התייעצות (או אם תרצו, שאלה לגב' mיטלמן וחבריה)​

לא אמרת שאתה נגד פתיחת שרשורים ייעודיים על גולש/ת?
אני שוקל לאכול המבורגר עם צ'יפס, אבל מולי שוכבת חפיסת שוקולד (תוצרת ישראל למקרה שתהית, @חורזת באהבה) במילוי קרם נוגט שלמיטב ידיעתי חלבי. מהיכרות עם עצמי אני יודע שליבי יחשוק בשוקולד הנ"ל ואתקשה להתאפק. יש מצב שארצה לנגוס ממנו בחלוף כ59.5 דקות מסיום אכילת ההמבורגר.
לשאלתך, צריך לחכות 6 שעות מבשר לחלב וההפך "רק" 3 שעות, בטח לא 59.5 דקות.
מאחר ולמדתי במוצש"ק האחרון שפעילותי האישית ובוודאי זו הקשורה כביכול לענייני דת הינה מעסקה של הגב' @mיטלמן וחבריה, הייתי רוצה לשמוע מהם כיצד עלי לנהוג במקרה דנן.

ככל שזה רלוונטי להחלטתכם, אין בכוונתי לפרוס מפה ו/או לערוך שולחן לצורך הסעודה ואוכל את המנה הבשרית ככל הנראה בסמוך למחשב (אגב, האם המקלדת הופכת בכך לבשרית?). כמו כן על-מנת שהתמונה המלאה תונח בפניכם בבואכם להחליט עבורי כיצד לנהוג, אציין כי המנה תיאכל ככל הנראה ללא לחם הפעם, על אף החיבה להמבורגר בלחמניה טריה.
בוודאי, בדיוק כמו צלחת.
לא הייתי מטריח אתכם בשאלות כגון אלו בימים כתיקונם. אך מאחר והוצהר והוכרז באוזני באופן חד-משמעי שאינו משתמע לשתי פנים ש"זו עסקי" (ראו תגובה #5 בשרשור המרתק ממוצש"ק כי תשא), הרי שאינני מרגיש בנוח להתמודד עם שאלה זו מבלי לקבל את עצותיכם שלא לומר, הנחיותיכם בסוגיה.

תודה המוקדמת לכל המשיבים נאמנה ופותרים אותי מלחשוב בעצמי על סוגיות הרות גורל אלו.
עכשיו, נראה אם תמלא אחר העצות שקיבלת :-):
 

SupermanZW

Well-known member
לא אמרת שאתה נגד פתיחת שרשורים ייעודיים על גולש/ת?

לשאלתך, צריך לחכות 6 שעות מבשר לחלב וההפך "רק" 3 שעות, בטח לא 59.5 דקות.

בוודאי, בדיוק כמו צלחת.

עכשיו, נראה אם תמלא אחר העצות שקיבלת :-):
יהודי הולנד ויהודי איטליה נוהגים להמתין שעה אחת בין בשרי לחלבי.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יהודי הולנד ויהודי איטליה נוהגים להמתין שעה אחת בין בשרי לחלבי.
אכן, בכל אופן לגבי יהודי הולנד (וליתר דיוק, נעדרלנד). אולם ליבי חשקה בשוקולד כאמור לאחר חמישים ותשע דקות ומחצה. כידוע מקרב הממתינים 6 שעות, יש הממתינים 5 שעות ועוד קצת ולא ממש מגיעים עד לקצה הדקה השישית, על בסיס הכלל לפיו 'מקצת שעה כשעה'. אם כן על-פי כלל זה, לכאורה ההולנדים (ולטענתך האיטלקים) יכולים להסתפק בהמתנה של 5 דקות בלבד בין בשר לחלב.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
לא אמרת שאתה נגד פתיחת שרשורים ייעודיים על גולש/ת?
של גולשים על גולשים אחרים, בהחלט כן. של גולשים על עצמם? שיפתחו כאוות נפשם.
לשאלתך, צריך לחכות 6 שעות מבשר לחלב וההפך "רק" 3 שעות, בטח לא 59.5 דקות.
הממ... את בטוחה? רוצה אולי לבדוק עוד פעם?
בוודאי, בדיוק כמו צלחת.
לא הבנתי למה ה"בוודאי" מתייחס, אך הצלחת תהיה ככל הנראה מפלסטיק חד-פעמי אם זה חשוב.
עכשיו, נראה אם תמלא אחר העצות שקיבלת :-):
לא יכול. לפחות לא על-פי אלה שלך, שסותרות את ההלכה היהודית. אמנם אילו היית הגב' בירוק, הייתי כמובן נאלץ לבכר את דברייך על-פני מה שאני מכיר כהלכה, שכן היא יודעת טוב יותר מפוסקי ההלכה ומכירי היהדות וכו'. אבל כל עוד לא תוכיחי שאת במעמדה, הכנסת אותי כאן לבעיה לא פשוטה.

עם זאת, מאחר ודברייך מחמירים את ההלכה (בכל אופן ביחס להולנדים. בנוגע לאחרים דברייך מקלים דווקא ובכל מקרה שגויים), אני יכול כמובן בכל זאת לפעול כעצתך. אצטרך לחשוב על זה.
 

פולגאר

Well-known member
לשאלתך, צריך לחכות 6 שעות מבשר לחלב וההפך "רק" 3 שעות, בטח לא 59.5 דקות.
6 שעות הוא כלל אצבע, אולם אף אחד לא עומד עם טיימר בכדי למדוד את זה ולכן בהתבסס על הכלל ההלכתי "מקצתו ככולו", ישיבות מתחילות לאכול ארוחת ערב בין 5-6 שע' לאחר ארוחת הצוהריים.
בין חלב לבשר הנוהג הוא חצי שעה ויש כאלו שלא מחכים כלל.
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
6 שעות הוא כלל אצבע, אולם אף אחד לא עומד עם טיימר בכדי למדוד את זה ולכן בהתבסס על הכלל ההלכתי "מקצתו ככולו", ישיבות מתחילות לאכול ארוחת ערב בין 5-6 שע' לאחר ארוחת הצוהריים.
בין חלב לבשר הנוהג הוא חצי שעה ויש כאלו שלא מחכים כלל.
המקפידים המחמירים שומרים 6 ש', המקלים מסתפקים ב3 שעות.
ואם ההמבורגר צמחוני המנגינה שונה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
המקפידים המחמירים שומרים 6 ש', המקלים מסתפקים ב3 שעות.
ואם ההמבורגר צמחוני המנגינה שונה.
אם יורשה לי לחלוק על דברייך, מבחינת החמרה אין הבדל בין 6 שעות לשעה אחת. יש הבדל מול הנוהגים 3-4 שעות, מנהג שאין לו מקור קדום מוסמך.
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
לא אמרת שאתה נגד פתיחת שרשורים ייעודיים על גולש/ת?

לשאלתך, צריך לחכות 6 שעות מבשר לחלב וההפך "רק" 3 שעות, בטח לא 59.5 דקות.

בוודאי, בדיוק כמו צלחת.

עכשיו, נראה אם תמלא אחר העצות שקיבלת
אולי ההמבורגר צמחוני
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
אני שוקל לאכול המבורגר עם צ'יפס, אבל מולי שוכבת חפיסת שוקולד (תוצרת ישראל למקרה שתהית, @חורזת באהבה) במילוי קרם נוגט שלמיטב ידיעתי חלבי. מהיכרות עם עצמי אני יודע שליבי יחשוק בשוקולד הנ"ל ואתקשה להתאפק. יש מצב שארצה לנגוס ממנו בחלוף כ59.5 דקות מסיום אכילת ההמבורגר.

מאחר ולמדתי במוצש"ק האחרון שפעילותי האישית ובוודאי זו הקשורה כביכול לענייני דת הינה מעסקה של הגב' @mיטלמן וחבריה, הייתי רוצה לשמוע מהם כיצד עלי לנהוג במקרה דנן.

ככל שזה רלוונטי להחלטתכם, אין בכוונתי לפרוס מפה ו/או לערוך שולחן לצורך הסעודה ואוכל את המנה הבשרית ככל הנראה בסמוך למחשב (אגב, האם המקלדת הופכת בכך לבשרית?). כמו כן על-מנת שהתמונה המלאה תונח בפניכם בבואכם להחליט עבורי כיצד לנהוג, אציין כי המנה תיאכל ככל הנראה ללא לחם הפעם, על אף החיבה להמבורגר בלחמניה טריה.


לא הייתי מטריח אתכם בשאלות כגון אלו בימים כתיקונם. אך מאחר והוצהר והוכרז באוזני באופן חד-משמעי שאינו משתמע לשתי פנים ש"זו עסקי" (ראו תגובה #5 בשרשור המרתק ממוצש"ק כי תשא), הרי שאינני מרגיש בנוח להתמודד עם שאלה זו מבלי לקבל את עצותיכם שלא לומר, הנחיותיכם בסוגיה.

תודה המוקדמת לכל המשיבים נאמנה ופותרים אותי מלחשוב בעצמי על סוגיות הרות גורל אלו.
כך התשובה ועשה כרצונך.
לעומת זאת, הרמ"א העיד שהמנהג בארצות אשכנז היה לאכול חלב אחר שעברה שעה מסיום אכילת הבשר, ובתנאי שהסתיימה סעודת הבשר וברכו ברכה אחרונה. על סמך דברים אלו נהגו יוצאי הולנד להמתין שעה אחת, ויש שנהגו להמתין שלוש שעות (כן נהגו יוצאי גרמניה).[5] אומנם הרמ"א עצמו סיים ש"יש מדקדקים להמתין שש שעות... וכן נכון לעשות", ולכן גם רוב האשכנזים נהגו להמתין שש שעות אחר אכילת בשר "שכן נכון לעשות לכל מי שיש בו ריח תורה".[6]
 

Harrington

Well-known member
מנהל
כך התשובה ועשה כרצונך.
הפחדת אותי עם ה"עשה כרצונך". הכיצד זה אוכל לעשות כרצוני ואולי אף כהבנתי את ההלכה, כאשר כל צעד ושעל שאני נוקט נבחן בזכוכית מגדלת של כאלו ש"זה עסקן" כאן בפורום? עוד עלול להכשיל את הרבים חו"ח ל"ע טט'ט (גם אם זה ינבע מבורותן בלבד) אם בפשטות "אעשה כרצוני".
 

חורזת באהבה

Well-known member
מנהל
הפחדת אותי עם ה"עשה כרצונך". הכיצד זה אוכל לעשות כרצוני ואולי אף כהבנתי את ההלכה, כאשר כל צעד ושעל שאני נוקט נבחן בזכוכית מגדלת של כאלו ש"זה עסקן" כאן בפורום? עוד עלול להכשיל את הרבים חו"ח ל"ע טט'ט (גם אם זה ינבע מבורותן בלבד) אם בפשטות "אעשה כרצוני".
מה שלא תעשה, או כן תעשה, האוהבים להתעסק במעשיך ימצאו דבר שלילי, לכן הצעתי עשה כרצונך, ולא כדי לרצות.

כך בל"נ לגבי ספירת העומר
 

Harrington

Well-known member
מנהל
קרם נוגט עשוי להכיל פיסטוק חלבי, אבל הוא לא חלבי.
בדקתי. מה שאני כיניתי קרם נוגט, מסתבר שהכיתוב על החפיסה מגדיר "במילוי קרם חלב". כך שבכל מקרה מדובר בשוקולד חלבי בסופו של דבר, גם אם המילוי כשלעצמו לא חייב להיות כזה.
 
למעלה