התייעצות כיתה א...

galibal2

New member
התייעצות כיתה א...

ילדונת אמורה שנה הבאה לעלות לכיתה א. היא ילידת ספטמבר כך שהיא תהיה בדיוק בת 6 כשתעלה. ילדונת פיזית קטנטונת (נולדה הרבה לפני הזמן) היא מדברת בשקט, יש לה קצת חוסר ביטחון בעצמה וקצת בעיה בכתיבה - לא משהו שישנה אם היא תעלה עכשיו או שנה מאוחר יותר.
התייעצנו עם הפסיכולוגית של הגן וגם עם המטפלים שלה. המטפלים אומרים שהיא יכולה לעלות לכיתה א, מבחינת הפסיכולוגית היא גבולית. ההמלצה שלה שתשאר עוד שנה בכדי לצבור בטחון אבל גם יכולה לעלות.
אנחנו לא כ"כ בטוחים שזה כדאי שתשאר, כי גם אם תצבור בטחון, שנה אחרי זה, זה שוב סביבה חדשה וכל הבטחון ילך. בנוסף אנחנו לא מספטים וסומכים על הגננת, שרק באמצע השנה בכלל הבינה שהילדה אמורה לעלות לכיתה א- איפה הייתה כל הזמן הזה, למרות שאמרנו לה.
מצד אחת מאוד בא לי לתת לה עוד שנה בגן, עוד שנה של ילדות מנגד מפריע לי המחשבה שתשאר עם אותה גננת ועוד יותר שחברה הכי קרובה שלה תעלה ויווצר בינהן פער.
כששאלנו את ילדונת מה דעתה, היא גם מתלבטת מצד אחד רוצה לעלות ומצד שני לא, כי היא מפחדת לטעות.
לגבי החשש מטעויות - שמנו לב לזה מזמן ואנחנו כל הזמן מסבירים לה שמותר לטעות וכלום לא קורה. אני מאוד מבינה אותה, כי גם אני כילדה חששתי מלענות תשובות שמא אני טועה.

טוב יצא לי קצת ארוך ואולי גם מבולבל, אני אשמח לשמוע דעות וניסיונות...
 

פלגיה

New member
התיאור שלך

מזכיר לי את בת אחותי. ילידת ספטמבר, קטנטונת וחששנית. במקרה שלה היתה המלצה להשאיר אותה בגן שנה נוספת, אבל לא ציפו שמעצם השנה הנוספת הבעיות ייפתרו, אלא נתנו לה תמיכה רגשית-נפשית בשנה הזאת.
וזה מה שאני רוצה לומר. שנה נוספת בגן היא לא הוקוס-פוקוס. צריכה להיות תכנית עבודה כדי לנצל את השנה הזאת היטב ולהגיע לכיתה א' מוכנים ובשלים.

בשוליים אומר שבדרך כלל משאירים בגן יותר בנים מבנות, וזה בגלל סיבות פיזילוגיות. אצל בנים בגילי יסודי הגודל הפיזי מאוד משמעותי בהקניית מעמד חברתי. לעומת זאת אצל בנות, בעיקר לקראת חטיבת הביניים ההתפתחות הפיזית וההתבגרות הן משמעותיים יותר. ילדה בכיתה ו' שנראית במו ילדה בכיתה ז', גבוהה, עם חזה מפותח, עשויה להרגיש שלא בנוח. זה לא צריך להפריע לך כרגע, אבל זה משפיע גם מיידית. ברור שיהיו בגן של הילדה שלך ילדים שיישארו בגן שנה נוספת. סביר שהם יהיו בנים.
 

galibal2

New member
אם הייתי יכולה לסמוך על הגננת שאכן השנה

שהיא תשאר, תתן לה את התמיכה הראויה ושתהיה תוכנית עבודה אולי אז הרגשו והתחושות שלי לא היו מבולבלים.
אני לא סומכת עליה, הרי היא כבר פיספסה אותה השנה הזו. ובעיקר אני תוהה האם לא ניתן יהיה לתת לה את התמיכה במהלך כיתה א?
אני אסיף שהשנה הזו הצריכה ממנה הסתגלות רבה, גן חדש, סביבה חדשה, אמא מושבתת בגלל הריון ועכשו גם אחרי לידה. הרבה שינויים ששנה הבאה יתמתנו.
האיש מאוד לא בעד, אותו השאירו שנה (יליד דצמבר) ומבחינתו זה רק הזיק לו. אחד הדברים שלמשל מאוד הפריעו לו, זה שהוא התגייס לפני כולם...
 

פלגיה

New member
אני לא יודעת לגבי התמיכה בכיתה א'

סביר שיש קצת תמיכה, אבל היא לא רבה. כל הילדים חווים משבר מעבר בכיתה א', כך שיש התיחסות כללית, אבל אני לא יודעת עד כמה המערכת פנויה לתמיכה אישית בבעיות ספציפיות ועד כמה הילדה לא עלולה לפול בין הכיסאות הללו.

טראומות אישיות זו בעיה, ואני לא יודעת אם יש דרך להתמודד איתן. אני גם לא יודעת אם יש ביסוס לטענות האיש, או שאלה השערות שלו שבדיעבד. אני יודעת שאני העליתי ילידת דצמבר. עכשיו היא בכיתה י"א ואנחנו עדיין חשים ריקושטים מהעליה המוקדמת הזאת. אבל, שלא כמו ילידי דצמבר, את הילדים שנולדו בספטמבר לא משאירים סתם כך על רקע "אם לא יועיל לא יזיק", כך שאם קיבלת המלצה להשארה סביר שיש לה יותר ביסוס.
 

galibal2

New member
ננסה לבדוק מל בית הספר, ברמה העקרונית

יש לה בעיה פיזית שכמעט באופן אוטו מקנה לה טיפולים.
חשבנו גם לבדוק אם יש בסביבה בתי ספר פתוחים, אולי פחות עומס לימודי יקל עליה.

מבחינת הפסיכולוגית זה בהחלט היה נשמע "אם לא יועיל לא יזיק" שהיא בעצם נופלת בתחום האפור ולכן אין המלצה חד משמעית.
 
מסייגת קצת

הבן שלי גם היה ככה
נתנו לו שנה נוספת
בלי שום טיפול מעבר
כן בגן אחר עם גננת הרבה יותר טובה
הוא היה כמו פרי שהבשיל- לא באמת צריך היה לעשות משהו חוץ מזמן וקצת שמש מלטפת....
 

פלגיה

New member
השאלה היא אם כדאי לבנות על זה

ויש כאלה שבאמת הזמן עוזר להם, אבל הם לא צריכים את כל מלוא הזמן, וכך נוצרת בעיה קשה של שיעמום בגן בערך מאמצע השנה. לכן אני ממליצה להתייחס לשנת ההשארה כאל אפשרות לשינוי, ולא בתור השינוי עצמו.
 
אני מאמינה

שכן- רב הילדים "על קצה" השנתון כל מה שהם צריכים זה זמן והבשלה עם קצת טיפוח הורי וגננת טובה
כמובן שאם יש בעיות מאובחנות שהם קצת יותר מביישונות ובטחון עצמי יש לטפל בהן. אבל זה לא קשור לכן או לא עוד שנה
וכמובן שאם אין גננת טובה או אין יכולת הורית לטופח ולתת אתגרים גם לילד "משועמם"- זה לא ישנה כלום
אבל כאמא לאותו ילד שכבר קורא איתי עיתונים, יודע אנגלית ועדיין- לא משועמם בגן-אני בהחלט חושבת שזה אפשרי בלי טיפולים מיוחדים אלא בתשומת לב הורית
 

yoyo10

New member
יש אפשרות לעוד שנה בגן אחר?

מכירה כמה אמהות שישאירו בגן שונה
 

galibal2

New member
חשבנו על זה, אבל אז מה עשינו בזה...המטרה

לתת לה סביבה מוכרת כדי שתקבל בטחון, אם אני מעבירה לגן אחר אז כיתה א זה אותו דבר.
 

yoyo10

New member
זה לא אותו הדבר

היא גדולה היא כבר היתה בגן חובה זה נותן בטחון בכיתה א התמודדות שונה לחלוטין
אני מצטערת שעלתי את האמצעית ההמלצה החד משמעית הייתה לעלות ועכשיו אני רואה כמה זה לא היה נכון
רציתי שתשאר בגן אחר וחבל שלא התעקשתי על האינטואיציות שלי
 

galibal2

New member
נכון, זה לא בדיוק אותו הדבר. יחד עם זאת זה

יפספס את המטרה. מעבר לכך לצערי הבנתי שהשנה הגננות של גן חובה באיזור שלנו כולן לא היו "להיט" כך שאני חוששת להעביר גם ושוב יהיה פיספוס.
אפשר לשאול מה היו הקשיים?
 

yoyo10

New member
אז ככה

מבחינה קוגנטיבית הילדה מוגדרת כמחוננת אבל מחינה רגשית היא לגמרי לא בשלה
קשה לה כל המחויבות ללמידה היא עדיין עוד לא מצתה את שלב המשחק היא מאוד מופנמת לוקח לה זמן להפתח
הכיתה א שלה בחטצ היא תעדיף לשחק עם ילדי הגן
זה פער עצום כי מבחנת ידע יכולת הסקת מסקנות ויכולת ניתוח מצבים היא הרבה יותר מבני גילה
לדעתי עוד שנה בגן הייתה פותח אותה יותר ונותנת לה יותר ביטחון
 

galibal2

New member
את לא חושבת שאם היית משאירה אותה עוד

שנה, היא הייתה יכולה להיות מתוסכלת בגלל שהיכולות הקוגנטיביות והידע שלה היה מעל מה שנלמד? או שהיא הייתה משועממת בכיתה?
 

yoyo10

New member
יש המון ידע

אבל מבחינה רגשית היא לא שם קשה לה הויתור על המשחק לטובת הלימודים לכן מעדיפה גם לשחק עם ילדים שצעירים ממנה
 

רחלילי

New member
הייתי

קצת יושבת ומבררת איתה למה היא מתכוונת שהיא מפחדת לטעות.
ככה לפתוח קצת את הנושא, לפתוח מה היא חושבת שקורה בכיתה א,
קצת להרחיב בענין.
ולא יהיה רע אם יהיה לה (ו/או לכם) ליווי רגשי בתקופה הזו בין עכשיו לבין נאמר כמה חודשים אחרי תחילת השנה. ככה מין מקום כזה שבו תוכלו להתיעץ, ושבו, אם זה יהיה מקום של טיפול *שלה*, היא תוכל להביא את עולמה הפנימי באופן שיעזור לכם ולה להבין מה מטריד אותה, ויעזור ב"להרים" אותה קצת.
בהצלחה. (ואגב אם זו באמת חברה טובה שנותנת לה גם בטחון, אז חשוב אולי גם שתבקשו שישאו ביחד באותה כיתה, אם אתם בטוחים שהחברות הזו טובה לה).
 

galibal2

New member
אז ככה, ליווי רגשי יש לה, ביקשנו בתחילת השנה

ומתוקף הזכאות שלה היא מקבלת אבל זה התחיל רק לפני חודש.
החברה לא לומדת איתה עיר אחרת אבל חברות נפש ורואות כמעט כל יומיים אחת את השניה ולכן החשש שלי מהפער.
אנסה את הכיוון שלך בשאלות. אחת הבעיות שהבת דודה שלה קצת הפחידה אותה מבית ספר.
 
אנחנו התלבטנו האם להקפיץ לכיתה אלף

( ולוותר על גן חובה) ילדונת מאוד מפותחת ובטוחה בעצמה.
התייעצנו עם הגננת שייעצה להשאיר
עם פסיכולוג שאנחנו מעריכים מאוד ומכיר את הילדה ואמר שזה בתחום האפור
ובסוף (מצחיק אבל זו האמת) החלטנו בעקבות התייעצות עם אחת מאמהות הגן להשאיר עוד שנה.
האימא הזאת סיפרה שיש לה שתי ילידות סוף דצמבר/תחילת ינואר- את הבכורה העלו ואת הצעירה השאירו שנה נוספת בגן- והיא אומרת שהפער הבתמודדות הרגשית שלהן במערכת הלא פשוטה הזאת בין שתיהן היה מדהים, ככה שהשארנו- אנחנו לא יודעים האם זן הייתה ההחלטה הנכונה ( היא תתחיל כיתה א' בגיל 6 ושמונה חודשים, וכבר קוראת שוטף להנאתה), אבל עם מערכת החינוך שמצפה להם- העדפתי להשאיר עוד שנה בחממה.
 

שקדייה

New member
לדעתי כשנמצאים בתחום האפור מה שמכריע זו הגננת

אם יש גננת טובה, שווה להשאיר ולתת לה לעבוד עם הילדה עוד שנה.
אם הגננת לא טובה- אני לא רואה מה עוד שנה תיתן לה... היא סתם תדרוך במקום.

באופן כללי ולא מתייחס לפרטים ולניואנס איכשהו יש לי הרגשה שכשיש התלבטות לגבי בת - עדיף הלעלות, וכשיש התלבטות לגבי בן- עדיף להשאיר. אבל זה באמת ברמת תחושה אישית שלי...ומתייחס בעיקר לשנים הבאות ולא לנקודת הזמן הזו.
 

פולספגן

New member
אפשר גם לטפל מחוץ למסגרת הגן

יש מרפאות בעיסוק, קבוצות תמיכה ועוד כל מיני דברים שאפילו הקופות נותנות.
 
למעלה