התכנית: ארבע רכבות בשעה לירושלים כבר משנת 2026

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך

d1f2

Active member

Ccyclist

Well-known member

בשורה מעולה. עם ריווח נורמאלי של רכבת כל 15 דקות הרווח יהיה לא רק של ירושלים אלא גם של הנוסעים מנתב"ג לאיילון שלעיתים יש להם חור של 25 דקות בלו"ז עקב הצמדה אומללה של רכבות מודיעין וירושלים 5 דקות אלו מאלו.

גם הרכבת ה"שלישית" (כידוע - במשך שעות רבות מדי ישנה רק רכבת אחת לבאר שבע) היא בשורה משמחת.

חבל שהמדור של ואלה לא מודע טכנית מספיק כדי לפלח את נתון 17 הרכבות באיילון ל 4 רכבות המסילה השלישית ותיגבור מסילות 1-2 ל 13 רכבות בשעה, תוספת של 3 רכבות בעידן שלושת המסילות ומצב של 2×13=26 רכבות לכיוון בעידן 4 המסילות על בסיס מערכת האיתות הבאה, עדיין נתון שמפגר ב 11 רכבות לשעה למסילה בהשוואה לנתון של 24 רכבות למסילה ברוב המסילות הפרבריות - חוצות באירופה.
 

מיקלוש77

Well-known member
"כבר בשנת 2026"?
חברים וחברות, בדו"ח השנתי של רכבת ישראל של שנת 2023, שפורסם ב 2024 (כלומר, כבר אחרי שהמלחמה נמשכה כמה חודשים והיה ברור שהיא לא תסתיים בקרוב) נרשם הדבר הבא:

1736707407858.png
אז מילא לא קרה ב 2024, למה לא בתחילת 2025, כשהרוב המכריע של נהגי הרכבת והפקחים כבר חזרו לעבודה (ואם לא כולם חזרו, אז היית מצפה שאחרי 15 חודשים של מלחמה הרכבת כבר תכשיר מספיק עובדים לגיבוי)? למה רק ב 2026?

אתר וואלה אפילו לא טורח לפשפש קצת במסמכים של הרכבת שנגישים לציבור ורואה שזה כבר הובטח ב 2024, ואז רושם בכתבה "כבר" ב 2026 במקום "רק" ב 2026? כמה אפשר לעבוד עליו, וכמה חסר מקצועיות אפשר להיות? מצרף פה לינק לטובת הכתב.

אני לא מזכיר פה את עניין קו טבעת השרון שעדיין עובד ב 55% תדירות ממה שפעל לפני המלחמה, גם את זה היו צריכים להחזיר לתדירות הקודמת כבר מזמן! אז לא רק את הגזירה הזאת הציבור צריך לבלוע, עכשיו גם את דחיית ה ERTMS בעוד שנתיים?

הקו לירושלים סובל מעומסים קשים ביציאה מתחנת נבון (מניסיון של מי שמשתמש בקו הזה 2-3 פעמים בשבוע), וזה שהגדילו את כמות הקרונות ל 12 זה מבורך, אבל זה לא פותר את בעיית 3 המעליות בתחנת נבון! הדבר היחיד שיפתור את העומס העצום שם זה הגדלת הרכבות ל 4 בשעה לפחות (וכמובן הוספת תחנות נוספות בעיר, אבל זה עוד רחוק מאוד).
 
בינתיים נראה שמרכז הכובד של הפיתוח המסילתי נשאר במרכז/דרום ללא פרויקטים משמעותיים לצפון.
 
בינתיים נראה שמרכז הכובד של הפיתוח המסילתי נשאר במרכז/דרום ללא פרויקטים משמעותיים לצפון.
רכבת ירושלים - הרצליה יועדה להגיע לכרמיאל
תודות ליהב שתקע את החשמול בחיפה לשנים, יקח עוד הרבה זמן עד שזה יתאפשר טכנית.
 
רכבת ירושלים - הרצליה יועדה להגיע לכרמיאל
תודות ליהב שתקע את החשמול בחיפה לשנים, יקח עוד הרבה זמן עד שזה יתאפשר טכנית.
זה לא רק החשמול. ברשימת הפרויקטים התחבורתיים העתידית אין שום דבר משמעותי לצפון בטווח הסביר או בביצוע. לא קווים חדשים, לא תחנות חדשות, לא שדה תעופה משלים. כל הפיתוח מתמקד כרגע באזור המרכז וקצת נטייה דרומה.

יש קצת בשורות טובות, בשעה טובה הסתיימה הרחבת הכביש בין צומת שבע לכרמיאל ל שני נתיבים בכל כיוון אחרי משהו כמו 5 שנים של עבודות (על קטע כביש של בערך 8 ק''מ). זה ישפר את הנגישות לתחנת כרמיאל לבאים ממזרח.
 
זה לא רק החשמול. ברשימת הפרויקטים התחבורתיים העתידית אין שום דבר משמעותי לצפון בטווח הסביר או בביצוע. לא קווים חדשים, לא תחנות חדשות, לא שדה תעופה משלים. כל הפיתוח מתמקד כרגע באזור המרכז וקצת נטייה דרומה.

יש קצת בשורות טובות, בשעה טובה הסתיימה הרחבת הכביש בין צומת שבע לכרמיאל ל שני נתיבים בכל כיוון אחרי משהו כמו 5 שנים של עבודות (על קטע כביש של בערך 8 ק''מ). זה ישפר את הנגישות לתחנת כרמיאל לבאים ממזרח.
למיטב ידיעתי העבודות על ה"נופית" כבר החלו, אז זה לא מדויק שאין שום דבר בביצוע. גם חשמול מסילת כרמיאל-עכו מתבצע, ומאחר ואין אפשרות להפעיל את הקו הזה בנפרד, סביר להניח שנראה עבודות חשמול גם בקריות כבר השנה אם לא בתחילת השנה הבאה.
אני מנחש שנראה עבודות על מסילת מנשה ועל ריבוע מסילות החוף לפני 2030, וששני הפרויקטים האלה יתחילו ביצוע לפני כל פרויקט גדול עתידי אחר של ר"י (חוץ מהארכת המנהרות בירושלים), אלא אם שכחתי משהו.
 
למיטב ידיעתי העבודות על ה"נופית" כבר החלו, אז זה לא מדויק שאין שום דבר בביצוע. גם חשמול מסילת כרמיאל-עכו מתבצע, ומאחר ואין אפשרות להפעיל את הקו הזה בנפרד, סביר להניח שנראה עבודות חשמול גם בקריות כבר השנה אם לא בתחילת השנה הבאה.
אני מנחש שנראה עבודות על מסילת מנשה ועל ריבוע מסילות החוף לפני 2030, וששני הפרויקטים האלה יתחילו ביצוע לפני כל פרויקט גדול עתידי אחר של ר"י (חוץ מהארכת המנהרות בירושלים), אלא אם שכחתי משהו.
''נופית'' היא פרויקט בעל חשיבות מקומית, אין לו משמעות בקישור הצפון למרכז. חשמול המסילה לכרמיאל לא עוזר ללא המקטע של חיפה שכרגע לא ברור מה יקרה איתו ומתי. לגבי מסילת מנשה לא שמעתי שיש צפי למשהו בתקופה הקרובה.

הפרויקטים שהצפון צריך ובאמת יכולים לחזק אותו ויש להם גם חשיבות אסטרטגית ברמה ארצית הם הארכת המסילה מכרמיאל לקרית שמונה ושדה תעופה משלים ברמת דוד.
 
נערך לאחרונה ב:
הזכרת נשכחות! לדמיין מציאות אחרת של רכבת ישירה מירושלים לחיפה זה משהו....
נחמד לדמיין אבל לא כזה קריטי כי באותו רציף שבו אתה יורד מירושלים לתל אביב אוניברסיטה בו אתה גם ממשיך לאחר 4-6 דקות לחיפה, ככה שלא כזה משמעותי (גם מהבחינה שלא מחליפים רציף, וגם מבחינת זמן ההמתנה המאוד קצר)
 
נחמד לדמיין אבל לא כזה קריטי כי באותו רציף שבו אתה יורד מירושלים לתל אביב אוניברסיטה בו אתה גם ממשיך לאחר 4-6 דקות לחיפה, ככה שלא כזה משמעותי (גם מהבחינה שלא מחליפים רציף, וגם מבחינת זמן ההמתנה המאוד קצר)
מצד שני - בהחלט מתאים שהקו המהיר מירושלים ימשיך כקו מהיר לחיפה.
 
מצד שני - בהחלט מתאים שהקו המהיר מירושלים ימשיך כקו מהיר לחיפה.
נכון. חיבור בין מטרופולינים ראשיים מרוחקים נחוץ מאוד. התכנית לשנת 2040 מדברת על חיבור מהיר בין באר שבע, ירושלים, תל אביב וחיפה, ועל חיבור אילת וקרית שמונה לאותם מטרופולינים ראשיים.
 

Ccyclist

Well-known member
נכון. חיבור בין מטרופולינים ראשיים מרוחקים נחוץ מאוד. התכנית לשנת 2040 מדברת על חיבור מהיר בין באר שבע, ירושלים, תל אביב וחיפה, ועל חיבור אילת וקרית שמונה לאותם מטרופולינים ראשיים.

מערכתית עדיף שיהיו באיילון קווים קבועים ותדירים מאשר צירופי קווים נדירים שקשה ללמוד אותם.

יש כיום 3-4 נסיעות לחיפה ( 2 מודיעין נהריה, 1 באר שבע נהריה 1/0 באר שבע כרמיאל תלוי בשעה ). על אותו זוג מסילות מצפון להרצליה מעבירים גם 4 רכבות פרבריות מאספות - 3 של קו בנימינה אשקלון כולל רכבות המסתיימות בנתניה ורחובות, 1 של בית שמש.

נסיעות ישירות בין המטרופולינים אפשר להטיל על המסילה המזרחית כשתיפתח, וגם אז - יותר מציאותי שנוסעים הירושלים לבאר שבע ללא מעבר בתל אביב יחליפו רכבות בתחנת תעופה (צומת אל על, יתכן שיקראו לה בשם האורווליאני "שוהם").
 
רכבת ירושלים - הרצליה יועדה להגיע לכרמיאל
תודות ליהב שתקע את החשמול בחיפה לשנים, יקח עוד הרבה זמן עד שזה יתאפשר טכנית.
אני לא יודע, אבל מאמין ומקווה שהרחבת הרציף הרביעי בחוף הכרמל והרחבת החישמול הצפויה עד אליו תאפשר למתוח את הרכבת מירושלים עד לחיפה חוף הכרמל עם עצירה רק בתחנות נבחרות (נתניה+חדרה) אולי לא לכל ארבעת הרכבות המתוכננות בשעה אלא רק לשתיים מהן, אבל זה יהיה שיפור נחוץ לקו החוף. והוספת יעד חזק ללא מעבר לתחנות חזקות של רכבת ישראל (נתניה וחדרה, מבחינתי שידלג על השאר).
 

Ccyclist

Well-known member
אני לא יודע, אבל מאמין ומקווה שהרחבת הרציף הרביעי בחוף הכרמל והרחבת החישמול הצפויה עד אליו תאפשר למתוח את הרכבת מירושלים עד לחיפה חוף הכרמל עם עצירה רק בתחנות נבחרות (נתניה+חדרה) אולי לא לכל ארבעת הרכבות המתוכננות בשעה אלא רק לשתיים מהן, אבל זה יהיה שיפור נחוץ לקו החוף. והוספת יעד חזק ללא מעבר לתחנות חזקות של רכבת ישראל (נתניה וחדרה, מבחינתי שידלג על השאר).

עד ריבוע מסילות החוף היא תהיה צוואר בקבוק כי צריך ריווח בין רכבות של 160 קמ"ש מחד, ומרווחי בטיחות מול הרכבות שעוצרות בתחנות של הרכבת הפרברית.

להבנתי מה שמגביל את קיבולת האיילון הוא היעדר ענפים מצפון לתל אביב. במקום שהקו החדש לירושלים יכביד על מסילת החוף - עדיף שיעבור למסילה המזרחית דרך לולאת השרון ויתן קישור ישיר לתל אביב מהתחנות הפרבריות במסילה המזרחית שתפתח בקרוב.

הארכת קו ירושלים למסילה המזרחית יאפשר גם לחבר את תחנות מסילת השרון ישירות לתל אביב דרך הרצליה. לא משנה אם זה יהיה באמצעות הקו לירושלים או היפוך כיוון קו השרון.
 
בינתיים נראה שמרכז הכובד של הפיתוח המסילתי נשאר במרכז/דרום ללא פרויקטים משמעותיים לצפון.

מרכז האוכלוסייה המשמעותי עדיין נותר במרכז/ דרום.

זה גם לא מדוייק לטעון שאין פרויקטים בצפון.
ריבוע המסילות לחיפה (וחציית חיפה שנתקע בגלל התנגדויות) בהחלט נועד לשרת את הצפון.
רק"ל נופית (בחירה אומללה אבל היא כבר קיימת) מוקמת בצפון בין חיפה לגוש נצרת.
קידום פרויקט המטרונית בכל מרחב חיפה והקריות כולל ציר צפונה לכיוון עכו ונהריה.

קידום מסילת מנשה/ חריש והמשכה לטבריה דרך עפולה + קידום הכפלת וחשמול מסילת העמק.
קידום המשך מסילת כרמיאל לקריית שמונה.

2 פרויקטים מאוד מורכבים שההצדקה הכלכלית שלהם מורכבת מאוד בגלל שילוב של טופוגרפיה קשה ומורכבת, עניני בעלות קרקע מאוד מסובכים שיש בעיקר בצפון בחברה הלא יהודית ופיזור אוכלוסייה לא מאוד גדול.

כל מרחב קריית שמונה כולל ישובי צפון הגולן וכל קשת היישובים הכפרים כוללת בקושי 65 אלף איש.
מרחב צח"ר (צפת- חצור- ראש פינה) כולל 65 אלף נוספים.
מרחב טבריה - 100 אלף כולל כל מרחב הגולן, הכנרת ועמק הירדן והגליל התחתון.

לצורך השוואה -
במרחב נהריה מתגוררים מעל 130 אלף תושבים לא כולל מרחב מעלות-תרשיחא.
במרחב כרמיאל - מעל 150 אלף איש לא כולל מרחב מעלות - תרשיחא.
במרחב עפולה (לא כולל גוש נצרת, ואדי ערה, עמק חרוד/ בית שאן) מעל 130 אלף תושבים.
רק בעיר עכו "על הדרך" (וזה - ללא היישובים והכפרים שמסביב שרובם קרובים יותר לתחנת אחיהוד שבהם - רק במרחב הקרוב לתחנת אחיהוד מעל 100 אלף איש) 55 אלף תושבים.
כולם במישור החוף/ העמק. נהריה ועכו על תוואי המסילה ההיסטורית.
 
מרכז האוכלוסייה המשמעותי עדיין נותר במרכז/ דרום.

זה גם לא מדוייק לטעון שאין פרויקטים בצפון.
ריבוע המסילות לחיפה (וחציית חיפה שנתקע בגלל התנגדויות) בהחלט נועד לשרת את הצפון.
רק"ל נופית (בחירה אומללה אבל היא כבר קיימת) מוקמת בצפון בין חיפה לגוש נצרת.
קידום פרויקט המטרונית בכל מרחב חיפה והקריות כולל ציר צפונה לכיוון עכו ונהריה.

קידום מסילת מנשה/ חריש והמשכה לטבריה דרך עפולה + קידום הכפלת וחשמול מסילת העמק.
קידום המשך מסילת כרמיאל לקריית שמונה.

2 פרויקטים מאוד מורכבים שההצדקה הכלכלית שלהם מורכבת מאוד בגלל שילוב של טופוגרפיה קשה ומורכבת, עניני בעלות קרקע מאוד מסובכים שיש בעיקר בצפון בחברה הלא יהודית ופיזור אוכלוסייה לא מאוד גדול.

כל מרחב קריית שמונה כולל ישובי צפון הגולן וכל קשת היישובים הכפרים כוללת בקושי 65 אלף איש.
מרחב צח"ר (צפת- חצור- ראש פינה) כולל 65 אלף נוספים.
מרחב טבריה - 100 אלף כולל כל מרחב הגולן, הכנרת ועמק הירדן והגליל התחתון.

לצורך השוואה -
במרחב נהריה מתגוררים מעל 130 אלף תושבים לא כולל מרחב מעלות-תרשיחא.
במרחב כרמיאל - מעל 150 אלף איש לא כולל מרחב מעלות - תרשיחא.
במרחב עפולה (לא כולל גוש נצרת, ואדי ערה, עמק חרוד/ בית שאן) מעל 130 אלף תושבים.
רק בעיר עכו "על הדרך" (וזה - ללא היישובים והכפרים שמסביב שרובם קרובים יותר לתחנת אחיהוד שבהם - רק במרחב הקרוב לתחנת אחיהוד מעל 100 אלף איש) 55 אלף תושבים.
כולם במישור החוף/ העמק. נהריה ועכו על תוואי המסילה ההיסטורית.
סיבה ותוצאה. הסיבה שרב האוכלוסייה עדיין מתגוררת במרכז/דרום היא בדיוק בגלל היעדר התשתיות שאני מדבר עליהם. כדי לפזר אוכלוסייה בצורה טובה יותר צריך שיהיו קודם כל תשתיות. מקו חיפה צפונה מתגוררים כיום כמעט 2 מיליון תושבים ואני לא עושה הפרדה בין אלו שגרים ליד מסילה לאלה שלא. הפרויקטים של הארכת המטרונית ו''נופית'' שאתה מזכיר הם חשובים אבל הם בעלי חשיבות מקומית בלבד, אין להם תרומה ליצירת חיבור טוב יותר בין הצפון למרכז. להארכת מסילת מנשה מזרחה והארכת המסילה לקריית שמונה אין צפי ראלי כרגע.

פרויקט נופית כמו שאתה אומר עדיף שהיה נבנה במתכונת של רכבת כבדה, מרחב נצרת לבדו קרוב ל 200 אלף איש. התחנה שאמורה לתת היום שירות לנצרת היא מגדל העמק, במצב של רכבת אחת לשעה ופקקים בעיר נצרת אין סיכויי שהקו שמקשר בין התחנה לעיר (111) יגיע בזמן לרכבת.
לתושב הגליל (לא הצפון הרחוק) נדרש בממוצע כ 3 שעות להגיע לנתב''ג (זמן של טיסה ממוצעת לאירופה) ואין תחבורה חלופית במידע והקו נהריה נתב''ג לא פעיל. בינתיים ההעדפה אצל מקבלי ההחלטות היא דווקא לשדה משלים בנבטים.
לקח קרוב ל 15 שנה לשכנע את מקבלי ההחלטות שהמסילה לכרמיאל נחוצה, והנה היא מראה נתוני פעילות מאוד יפים מאז שנפתחה (בזמנו זאת הייתה הטענה, למה בעיר של 40 אלף תושבים צריך רכבת).
 
סיבה ותוצאה. הסיבה שרב האוכלוסייה עדיין מתגוררת במרכז/דרום היא בדיוק בגלל היעדר התשתיות שאני מדבר עליהם. כדי לפזר אוכלוסייה בצורה טובה יותר צריך שיהיו קודם כל תשתיות. מקו חיפה צפונה מתגוררים כיום כמעט 2 מיליון תושבים ואני לא עושה הפרדה בין אלו שגרים ליד מסילה לאלה שלא. הפרויקטים של הארכת המטרונית ו''נופית'' שאתה מזכיר הם חשובים אבל הם בעלי חשיבות מקומית בלבד, אין להם תרומה ליצירת חיבור טוב יותר בין הצפון למרכז. להארכת מסילת מנשה מזרחה והארכת המסילה לקריית שמונה אין צפי ראלי כרגע.

פרויקט נופית כמו שאתה אומר עדיף שהיה נבנה במתכונת של רכבת כבדה, מרחב נצרת לבדו קרוב ל 200 אלף איש. התחנה שאמורה לתת היום שירות לנצרת היא מגדל העמק, במצב של רכבת אחת לשעה ופקקים בעיר נצרת אין סיכויי שהקו שמקשר בין התחנה לעיר (111) יגיע בזמן לרכבת.
לתושב הגליל (לא הצפון הרחוק) נדרש בממוצע כ 3 שעות להגיע לנתב''ג (זמן של טיסה ממוצעת לאירופה) ואין תחבורה חלופית במידע והקו נהריה נתב''ג לא פעיל. בינתיים ההעדפה אצל מקבלי ההחלטות היא דווקא לשדה משלים בנבטים.
לקח קרוב ל 15 שנה לשכנע את מקבלי ההחלטות שהמסילה לכרמיאל נחוצה, והנה היא מראה נתוני פעילות מאוד יפים מאז שנפתחה (בזמנו זאת הייתה הטענה, למה בעיר של 40 אלף תושבים צריך רכבת).
פה אתה מעלה סוגייה תכנונית מעניינת, אולי לא בכוונה.

האם הצפון יתפתח כי הוא מחובר טוב למרכז? או כי הוא מפותח בתוכו?. התשובה כרגיל היא קצת גם וגם, אבל אם תבחר רק באפשרות הראשונה של חיבור למרכז תקבל צפון "שינה" עם מרחקים לא סבירים עבור יוממות. נעשו על כך מחקרים בעולם ונמצא שפיתוח רכבתי לפריפריה אמנם מסייע הן למרכז והן לפריפריה להתפתח, אך מסייע למרכז יותר מאשר לפריפריה וכך הפער רק גדל.
המרחק לנתב"ג הוא עןבדה, וגם אם יקוצר מ-3 שעות לשעתיים וחצי זה עדיין הרבה. אבל אם ייבנה שדה תעופה משלים אמיתי ברמת דוד, עם כל התעסוקה המשלימה סביבו, הצפון יתפתח יותר גם אם החיבור למרכז יישאר כמו היום. כך אם רק"ל נופית והמטרונית יסייעו למצב את חיפה כמטרופולין עצמאי (תמיד קטן יותר מגוש דן, אבל לא בטל בשישים כמו היום מבחינת הזדמנויות תעסוקה), הצורך של צפוניים לנדוד עד גוש דן בשביל הזדמנויות תעסוקה יירד.

את הקשר למרכז צריך לחזק עם כל הפרויקטים שדוברו פה (ריבוע מסילות, מנשה וכו'), אבל לא כמטרת על יחידה.

אני הייתי מצפה מהשרה להכריז על פרויקט פשוט יחסית לביצוע של הכפלת המסילה לפחות מעפולה עד חיפה (תוכנן אבל לא בוצע כדי לחסוך בתקציב), מול כל הפרויקטים הגדולים שהיא מכריזה עליהם אבל לא באמת מקדמת, זו יכולה להיות סנונית ראשונה לחיזוק הפריפריה.
 
למעלה