התכנית: ארבע רכבות בשעה לירושלים כבר משנת 2026

  • פותח הנושא d1f2
  • פורסם בתאריך
פה אתה מעלה סוגייה תכנונית מעניינת, אולי לא בכוונה.

האם הצפון יתפתח כי הוא מחובר טוב למרכז? או כי הוא מפותח בתוכו?. התשובה כרגיל היא קצת גם וגם, אבל אם תבחר רק באפשרות הראשונה של חיבור למרכז תקבל צפון "שינה" עם מרחקים לא סבירים עבור יוממות. נעשו על כך מחקרים בעולם ונמצא שפיתוח רכבתי לפריפריה אמנם מסייע הן למרכז והן לפריפריה להתפתח, אך מסייע למרכז יותר מאשר לפריפריה וכך הפער רק גדל.
המרחק לנתב"ג הוא עןבדה, וגם אם יקוצר מ-3 שעות לשעתיים וחצי זה עדיין הרבה. אבל אם ייבנה שדה תעופה משלים אמיתי ברמת דוד, עם כל התעסוקה המשלימה סביבו, הצפון יתפתח יותר גם אם החיבור למרכז יישאר כמו היום. כך אם רק"ל נופית והמטרונית יסייעו למצב את חיפה כמטרופולין עצמאי (תמיד קטן יותר מגוש דן, אבל לא בטל בשישים כמו היום מבחינת הזדמנויות תעסוקה), הצורך של צפוניים לנדוד עד גוש דן בשביל הזדמנויות תעסוקה יירד.

את הקשר למרכז צריך לחזק עם כל הפרויקטים שדוברו פה (ריבוע מסילות, מנשה וכו'), אבל לא כמטרת על יחידה.

אני הייתי מצפה מהשרה להכריז על פרויקט פשוט יחסית לביצוע של הכפלת המסילה לפחות מעפולה עד חיפה (תוכנן אבל לא בוצע כדי לחסוך בתקציב), מול כל הפרויקטים הגדולים שהיא מכריזה עליהם אבל לא באמת מקדמת, זו יכולה להיות סנונית ראשונה לחיזוק הפריפריה.
אני מכיר את המחקרים שאתה מזכיר ובחשיבת טווח ארוך אני דיי מסכים איתם. הבעיה שבישראל אין כל כך תכנון טווח ארוך וגם אם הוא קיים ברמה ההצהרתית הוא כמעט ולא מתממש בשטח. אני מאוד בעד שהצפון יהיה יחידה כלכלית עצמאית וחלק גדול מהקשרים הכלכליים יהיו בתוכו, לחיפה יש פוטנציאל גדול מאוד להיות מרכז כלכלי שני במדינה והוא לא ממומש. השאלה מה יקרה בקצב מהיר יותר, הצפון יתחזק כלכלית כיחידה עצמאית או האוכלוסייה הצעירה תעבור ממנו למרכז בחיפוש תעסוקה קרובה יותר. קישור טוב למרכז כרגע יאפשר לפחות לחלק מהאוכלוסייה שעובדת בעיקר בסקטור השירותים לעבוד במרכז ולחיות בצפון.
הארכת המסילה כרמיאל - קריית שמונה תעזור לחזק את חיפה כעורף כלכלי לצפון הרחוק. וכמו שראינו בסבב הלחימה האחרון, תחבורה מסילתית היא תשתית חיונית קריטית כך שהחיזוק הוא לא רק כלכלי.
לגבי נתב''ג, נכון הפתרון הוא בשדה משלים בצפון שגם ישפר על הדרך את הקישור למרכז כי יהיה צורך בתגבור שירות הרכבת לשם כדי שאזור הביקושים שלו יכלול את כל קו חדרה/נתניה וצפונה.
 

Ccyclist

Well-known member
פה אתה מעלה סוגייה תכנונית מעניינת, אולי לא בכוונה.

האם הצפון יתפתח כי הוא מחובר טוב למרכז? או כי הוא מפותח בתוכו?. התשובה כרגיל היא קצת גם וגם, אבל אם תבחר רק באפשרות הראשונה של חיבור למרכז תקבל צפון "שינה" עם מרחקים לא סבירים עבור יוממות. נעשו על כך מחקרים בעולם ונמצא שפיתוח רכבתי לפריפריה אמנם מסייע הן למרכז והן לפריפריה להתפתח, אך מסייע למרכז יותר מאשר לפריפריה וכך הפער רק גדל.
המרחק לנתב"ג הוא עןבדה, וגם אם יקוצר מ-3 שעות לשעתיים וחצי זה עדיין הרבה. אבל אם ייבנה שדה תעופה משלים אמיתי ברמת דוד, עם כל התעסוקה המשלימה סביבו, הצפון יתפתח יותר גם אם החיבור למרכז יישאר כמו היום. כך אם רק"ל נופית והמטרונית יסייעו למצב את חיפה כמטרופולין עצמאי (תמיד קטן יותר מגוש דן, אבל לא בטל בשישים כמו היום מבחינת הזדמנויות תעסוקה), הצורך של צפוניים לנדוד עד גוש דן בשביל הזדמנויות תעסוקה יירד.

את הקשר למרכז צריך לחזק עם כל הפרויקטים שדוברו פה (ריבוע מסילות, מנשה וכו'), אבל לא כמטרת על יחידה.

אני הייתי מצפה מהשרה להכריז על פרויקט פשוט יחסית לביצוע של הכפלת המסילה לפחות מעפולה עד חיפה (תוכנן אבל לא בוצע כדי לחסוך בתקציב), מול כל הפרויקטים הגדולים שהיא מכריזה עליהם אבל לא באמת מקדמת, זו יכולה להיות סנונית ראשונה לחיזוק הפריפריה.

הויכוח הזה קיים בבריטניה בהקשר של HS2, קו הרכבת המהיר השני שבבנייה.

התומכים מצביעים על מרבית המדינות הגדולות במערב אירופה (צרפת, גרמניה, ספרד, איטליה) שבהן קיימות מערכות מהירות ארציות ומראים את היתרון שהן נותנות לערים הפריפריאליות.

המתנגדים טוענים שהמערכת לא תאפשר לכל תושבי הערים הפריפריאליות לעבוד במרכז, במקרה הזה - לונדון.

יש להדגיש שאפילו בחגורת היוממים הלונדונית אחוז העובדים בעיר נופל ככל שמתרחקים ממנה כי סוג העבודות שמצדיק התניידות מוגבל. מצד שני - כשהשכר מהמרכז מפרנס שכבה של 5%-10% בעיירות המרוחקות שעה נסיעה ממנו - זה תורם לכלכלה המקומית.

במרחקים של שעתיים ומעלה אי אפשר לצפות ליוממים, אבל הגעה לפגישות פעם בשבוע וקשר עם הסניפים נהיה קל יותר מאשר במצב של 3-4 שעות נסיעה ברכבת איטית. קשרי תרבות ומשפחה קלים יותר כשמורידים זמני נסיעה. ההשפעה רכה יותר, אך תורמת באופן כללי ומונעת פערים גדולים.
 
לא לשמוח. מקו השרון למדתי, שאיכשהו כשמתכננים 4 רכבות בשעה, יש נטיה לקצץ את המסלול של רבע מהן, להפוך רבע נוסף ל"מהירות"(= מדלגות על תחנות בערים גדולות). בנוסף, נדרשים שיפוצים ממושכים כל כמה חודשים. בסוף מחליטים שמספיקה לנו רכבת או שתיים בשעה באופן קבוע.
 

toto9

Active member
יש כבר תכנון ל-2040.
מצורפת תמונה של מפת הקווים ב-2040 ופירוט של הרכבות לירושלים
1736865610240.png
נראה ששכחו כמה ערים, אני הייתי עושה אחרת.
  • 2 רכבות ירושלים- באר שבע.
  • 2 רכבות ירושלים- אשקלון דרך אשדוד, יבנה ורחובות.
  • 2 רכבות ירושלים תל אביב דרך מסילת 431.
  • 4 רכבות ירושלים- תל אביב דרך נתב"ג, יכולות להמשיך עד נתניה.
  • 2 רכבות ירושלים- חיפה דרך המסילה המזרחית.
  • 2 רכבות ירושלים- הצפון דרך המסילה המזרחית ומסילת מנשה.
  • שירות בין מודיעין לירושלים צריך להיות מבוצע על ידי מסילת רכבת קלה דרך כביש 443.
לקו דרך מסילת 431 יש שתי אפשרויות אחת שכוללת מעבר דרך לוד, רמלה ובאר יעקב ואחת שמדלגת עליהן,
תמונה
1736866579075.png
מעבר דרך רמלה ובאר יעקב מוסיף 4-5 תחנות.
לדעתי אולי ניתן לעשות קו מהיר וקו פרברי.
הקו הפרברי יעבור דרך רמלה, ובאר יעקב ויעצור בכל התחנות.

והקו המהיר יעבור לאורך 431 עליהן ויעצור רק בתחנות הראשיות כמו
ראשון הראשונים, משה דיין, יוספטל, וולפסון ומחלף חולון,
זאת אומרת שהיא לא תעצור בתחנות "משניות" כמו שורק וקוממיות.
 

טורו123

New member
יש כבר תכנון ל-2040.
מצורפת תמונה של מפת הקווים ב-2040 ופירוט של הרכבות לירושלים
צפה בקובץ המצורף 122521
נראה ששכחו כמה ערים, אני הייתי עושה אחרת.
  • 2 רכבות ירושלים- באר שבע.
  • 2 רכבות ירושלים- אשקלון דרך אשדוד, יבנה ורחובות.
  • 2 רכבות ירושלים תל אביב דרך מסילת 431.
  • 4 רכבות ירושלים- תל אביב דרך נתב"ג, יכולות להמשיך עד נתניה.
  • 2 רכבות ירושלים- חיפה דרך המסילה המזרחית.
  • 2 רכבות ירושלים- הצפון דרך המסילה המזרחית ומסילת מנשה.
  • שירות בין מודיעין לירושלים צריך להיות מבוצע על ידי מסילת רכבת קלה דרך כביש 443.
לקו דרך מסילת 431 יש שתי אפשרויות אחת שכוללת מעבר דרך לוד, רמלה ובאר יעקב ואחת שמדלגת עליהן,
תמונה
צפה בקובץ המצורף 122522
מעבר דרך רמלה ובאר יעקב מוסיף 4-5 תחנות.
לדעתי אולי ניתן לעשות קו מהיר וקו פרברי.
הקו הפרברי יעבור דרך רמלה, ובאר יעקב ויעצור בכל התחנות.

והקו המהיר יעבור לאורך 431 עליהן ויעצור רק בתחנות הראשיות כמו
ראשון הראשונים, משה דיין, יוספטל, וולפסון ומחלף חולון,
זאת אומרת שהיא לא תעצור בתחנות "משניות" כמו שורק וקוממיות.
יש לך את מפת הקווים באיכות טובה יותר?
 

toto9

Active member
הנה תמונה שמישהו יצר על בסיס מפת הקווים,
אני בספק אם זה באמת מה שיהיה.
1737189788586.png
 
למעלה