התפילה על פי לייבוביץ.

בורה

New member
התפילה על פי לייבוביץ.

האם זה נכון שלייבוביץ תפס את התפילה כ"אקט" שאינו מצריך כוונה? דהיינו: יכולנו באותה מידה למלמל ספרי טלפונים שחרית, מנחה וערבית אם זה היה דבר האל. בתפילה אין חשיבות לתוכן אלא רק לקיום הציווי (כמו במצוות שמעיות)? שמעתי את הדעה ממקור לא מוסמך ואני מתארת לעצמי שלא ירדתי לעומקם של דברים. אשמח אם תאירו את עיני.
 

תכלת_

New member
תשובה-התפילה ע"פ לייבוביץ´

תכליתה של התפילה, ע"פ ליבוביץ´, היא עבודת ה´ ע"י האדם המקבל עליו "עול מלכות שמיים". האדם המתפלל לפי התפילה הנמצאת בסידור, נבצר ממנו ע"פ רוב ´להתכוון´ לתוכן התפילה, שהרי נוסח התפילה הקבועה שחייבים בה אינו מתגמש אל מול מציאות החיים הפרטית של כל אדם ואדם, שהיא-מטבע הדברים-דינמית ומשתנה. כלומר, התפילה, ברוב המקרים, אין ביכולתה לשקף את משואות נפשך (מעצם היותה קבועה), ומלכתחילה לא נועדה לעשות כן. תפילת ´רפאנו´ , לדוגמה- אדם בריא חייב בה כשם שאדם חולה (שיכול ´להתכוון´ לתפילה...) חייב בה, אפ"ע שהבקשה המצוייה בנוסח התפילה אינו מבטאת את צרכיו באותו רגע נתון.... . מכאן שהתפילה מנוסחת בצורת בקשות, אך לתוכן על פי רוב אין חשיבות....הלוא לא כל אדם ואדם זקוק לאותן בקשות המופיעות בסידור, וספק אם יזדקק להן מס´ רב כ"כ של פעמים, השווה למס´ הפעמים שהוא חייב בתפילה... אולם דווקא כאשר ניטל העוקץ מהבקשות עצמן, את מגיעה למצב של התעלות כיוון שאת מתנתקת מרצונותייך הפרטיים, ומסוגלת לעבוד את ה´ באמת ובתמים- מ ב ל י ל צ פ ו ת לת מ ו ר ה (זוהי האמונה ´לשמה´...להבדיל מהאמונה שלא לשמה, שבה עבודת ה´ נעשית מתוך צפייה לתמורה..). התפילה המנוסחת בסידור כתובה בצורת בקשות ושבחים. כל מה שנכתב עד כה לגבי אי חשיבותו של תוכן התפילה יוחס לתפילה המנוסחת בצורת בקשות, אך מה לגבי תפילה המנוסחת בצורת תשבוחות לה´? אותו הדבר קיים ועומד גם כשמדובר בשבחים. אין בכוחו של האדם להלל את ה´, כדרך עובד אלילים הסוגד לאליליו. מקווה שהבנת..הבורות שלך בנושא לייבוביץ´ משתווה לשלי..אם הבנתי בטוחני שגם ביכולתך להבין:) "העובדה שמצוות תפילה...נוסח התפילה הוא הצורה הריטואלית צרמוניאלית שנקבעה למעמד העבודה שבה האדם עובד את ה´ . אין האדם חייב להתפלל מפני שיש לו לשאול את צרכיו ולשבח את ה´. אלא מאחר שיש טעם דתי עמוק לתפילה קבועה נבחרו כצורת ביצועה אמירת שבח ובקשת צרכים-מטעמים פסיכולוגיים מובנים" (קל יותר להזדהות עם התוכן מאשר עם "מלמול ספרי טלפונים שחרית", כהצעתך למשל..). זהו ציטוט הלקוח ממאמרו של לייבוביץ´-על התפילה-העוסק בדיוק בנושא זה. תוכלי למצוא אותו באתר.
 
ואני רק אוסיף:

תשני את השם
 
למעלה