ובשוך הקרבות...

ובשוך הקרבות...

וכדמסיק תעלא מבי כרבא (כשעולה השועל מבעד לענני אבק המחרשה) הנה המלצה:

בערוץ יוטיוב הועלתה ממש לאחרונה, סדרה של האוניברסיטה המשודרת של ד"ר נעמי כשר על אמונתו של ישעיהו לייבוביץ. זוהי סדרה בת 11 פרקים כמדומני (כעשרים ומשהו דקות בכל פרק) אשר יש בה מן המעלה ככלל, ומעלת שוכני פורום זה בפרט. ואף עוד מעלה לטנטית בה: ניתן לומר כי כשר הייתה מבין אלו שהבינו את לייבוביץ, על פי עדותו שלו, ומוצא אני לעיתים אנשים ההוגים במשנתו, שאינם בכלל הבנה זו. לא שלא מסכימים איתו (זה ודאי שאפשר, ניתן ואף מומלץ!) אלא שלא מבינים את הגותו עד לבית התיתורה - ואם דבר זה יסייע לנו בהבנתו נעלה מכל מעלות בידינו.
 

iricky

New member
יש ספר

עדיף בעיני על הטיוב. מומלץ לכל מי שרוצה ללמוד איך אפשר להפוך אפילו את ליבוביץ לסחורה מקולקלת. היא זו שאחראית לאיוולת שנפוצה ברבים, שליבוביץ למד יהדות אצל הגוי האתיאיסט האנטישמי עמנואל קאנט.
 
אני לא יודע על אחריות שכזאת אבל בויקיפדיה

יש כמה דברים שלא ברורים בעליל.
 

iricky

New member
היא כתבה מאמר בנושא

לפני שנים רבות ומאז כולם מצטטים אותה. המאמר משובח מבחינת ניסוחו ובהירותו - מה שאי אפשר לומר על הספר -, אבל כישלון גמור מצד תוכנו.
 
תלוי

או כירושלמי או כבבלי - ולכ"ע כ"טיזר" תא חזי ותא שמע תא שמע עדיף..:)

לומר שלייבוביץ למד מקאנט "יהדות" - זו איוולת (ואפילו נעמי מודע לאישה..)
 
חז"ל אמרו הודאת בעל דין - כמאה עדים דמי

אף אחד לא אמר שקאנט לימד את ליבוביץ יהדות.
אבל בהחלט לימד אותו כמה עקרונות שמשפיעים ישירות על יהדותו.
&nbsp
 

u r i el

New member
אין ספק

שניתן להתרשם מכך של' הושפע מקאנט בהגותו היהודית. אבל לא די בכך שכך אנו מתרשמים. צריך להוכיח את הדברים ובזיקה ליהדות - וזה כלל לא פשוט.
 
האם הכוונה ליהודי בשם ישעיהו ליבוביץ שלקאנט הייתה השפעה עליו

בהקשר להגותו האישית ולא בהקשר של קיום מצוות......
ההשפעה דבר שישעיהו ליבוביץ לא הסכים לה ושלא לדבר על זה שהוא מבקר
את הגותו של עמנואל קאנט לא פעם אחת .
 
זאת לא סתם התרשמות

שתמיד יכול מישהו לדקדק דקדוקי עניות ולמצוא אאיזה שהם ההבדלים.
ליבוביץ בכבודו ובעצמו הודה בזה.
אז איך אפשר לומר שזאת איוולת?
 

u r i el

New member
שים לב כיצד ניסחתי את הודעתי.

הדגשתי שמדובר על השפעה בתחום היהדות. על המחשבה הכללית וודאי שליבוביץ מודה שאחרי קאנט הכל אחרת, אולם כיצד נוכיח שגם ההגות היהודית הושפעה מקאנט ?
 
ראה בהקשר ללוינס "אבל חיבוריו ביהדות יוצאים מהכלל"

שים לב שליבוביץ לא אומר הגות יהודית בהקשר לחיבוריו של לוינס אלא "חיבוריו ביהדות"
 
לא מדובר במחשבה כללית

מדובר בהשפעות שיש להן השלכות על האמונה היהודית, ועל קיום מצוות מסוימות.
 

u r i el

New member
תוכיח.

ראה, אתה שוב חוזר על מילים.
כפי שכתבתי לך, אין זה מספיק להסתמך על התרשמות. טעון כבד כזה שיהדותו של ל' מושפעת מקאנט חייבת הוכחה ממש וזה לא עניין פשוט כלל להראות שכל ההגות היהודית מימות המקרא ועד קאנט הייתה חסרה אלמנט זה או אחר שסיפק לו קאנט. אדרבא, תרים ת'כפפה ותוכיח.
 
הוכחה

ההוכחה הטובה ביותר היא דבריו שלו.
כי על כל הוכחה נסיבתית (ויש לי הרבה כאלה) יבוא מישהו וינסה להפריך אותה ע"י פלפול זה או אחר.
ולא מדובר בסתם השפעה מחשבתית כפי שאמרת. אלא השפעה שיש בה נפקא מינה להלכה ולאמונה.
&nbsp
ידוע שקאנט השפיע השפעה מכרעת על האמנות ובעיקר על הופעתה של האמנות המודרנית. למרות שהוא לא היה צייר.
&nbsp
 

u r i el

New member
"עדות נסיבתית"

אינני מבין את השימוש שלך במושג הזה במקרה דנן.

על כל פנים, כפי שכתבתי לך, אי אפשר שלא להתרשם שליבוביץ הושפע מקאנט בענייני הדת אלא שהתרשמות איננה מספיקה לצורך הוכחה - ואתה לא הוכחת דבר אלא חזרת על דבריך במילים חדשות.

לצורך הוכחת הטענה עליך להראות ממש שליבוביץ לא יכול היה להגיע לתובנה זו או אחרת דרך הוגים יהודים מסורתיים אלא דרך קאנט ומשימה זו איננה קלה. ידנו קלה על ההדק בנושא זה. אני יכול להעיד מנסיוני שאצל חז"ל ניתן למצוא כמעט כל מה שיעלה על הדעת ולאחר קריאה בספרות חז"ל מצאתי מאמרים "ליבוביציאניים" לא מעטים ואף כאלה שמהם ניתן להפיק את השערוריתיים ביותר בסטיקריו, וזה מדהים. בעניין זה דומה ליבוביץ להוגים הקבליים, שגם הם שאבו הכל מהסיפרות המקראית והחז"לית שלפניהם, אלא שהם הקצינו את הדברים ועשאום בוטים ועיקר, וכך גם ליבוביץ לקח פרור שנשמט מפיו של חכם, הקצין אותו ובטא אותו בבוטות מסמררת ועשהו עיקר.
 
מאחר ו"אי אפשר שלא להתרשם

שליבוביץ הושפע מקאנט" כלשונך,
ומאחר והכל נכתב ע"י חז"ל וליבוביץ "רק" בחר בחירות סלקטביות והקצין אותם, בצורה דומה להפליא למשנתו של קאנט, ואם זה לא מספיק הוא בעצמו הודה שינק מקאנט. אז באמת "למה נרמה את עצמנו"? (כלשונו של ליבוביץ)
 

u r i el

New member
יקירי, אי אפשר שלא להתרשם

שכבודו מתחמק ממתן הוכחה של ממש, ואכן הוכחה כזו קשה לנו. עובדה.
מה שאתה מביא מדבריו של ליבוביץ לא נאמר בהקשר הדתי, נכון ?
... ואולי בכל זאת תנסה להביא בפנינו סוגיה אחת, סוגיה אחת בודדה ותו לא שממנה נוכל להסיק חד משמעית שליבוביץ לא יכול היה לומר דבר פלוני בנושא דת אלא בהשפעת קאנט.

דוליטל - סוגיה אחת בודדה. קדימה !
 
למעלה