והזמנה לדיון מענייו ("דיון"?)...

amitmis

New member
והזמנה לדיון מענייו ("דיון"?)...

שלום רב, עת הלחנתי לפני מספר דקות, חשבתי כמה רעיונות "צפים" לי בראשי בבאת-אחת, וכמה מעניין לשמוע אותם - את רעיונותיי שלי. גם חשבתי, שהרבה יותר מעניין (לי, לפחות, אותי) לשמוע את רעיונותיהם של אחרים. לא מלחינים מפורסמים בהכרח. ולכן - אשמח אם כל מי שהלחין בעבר יצירה ולא שלח אותה לפורום / לא פרסם אותה / שלח מזמן ו"נשכח" - שישלח שוב, בשבילי ובשבילנו, על מנת לשמוע את רעיונותיהם ורגשותיהם של חברי הפורום - בלי מילים. וגם - מי שלא רוצה לשלוח את יצירתו / מוכן לשלוח את יצירתו, מוזמן גם הוא לדבר על תהליך ההלחנה שלו. ההנאה, הסבל, וכל הכרוך בזה. נשמע יהיה לי דיון מעניין במיוחד. תודה רבה, עמית.
 

GustavM

New member
פשוט תקשיב לעצמך

הדבר הכי חשוב בהלחנה זה להקשיב לעצמך ולכתוב משהו שהוא אמיתי - ולא חיקוי של רגשות ו/או שפה של אחרים. זה מאוד קשה לפעמים, אבל בהתחלה יכול מאוד להיות שהרגש האמיתי שלך יבוטא בשפה טונאלית/הרמונית הדומה למלחין זה או אחר. זה בסדר גמור, משם מתפתחים הלאה. מה שעוד חשוב זה להפריד את הביקורת מתהליך הכתיבה עד לשלב הסופי. קודם כל פשוט לכתוב, לזרום עם הכתיבה כמה שרק אפשר, וברגע שאתה מסיים להסתכל על היצירה כאילו לא אתה כתבת אותה, ולחשוב על הערות לתת ליצירה, כאילו היא לא שלך. רק כאן תכניס את הביקורת - הכי חשוב שהיא תהיה עניינית. חשוב מאוד מאוד לא להזניח אלמנטים של פיתוח מוטיבי ותכנון צורני, כמו גם תחושות אצל המאזין. היגיון הרמוני והיגיון בהובלת הקולות (בכל סגנון ובכל תקופה ותקופה עם הגיונה שלה!!!), חשובים מאין כמוהם. בהצלחה!
 

amitmis

New member
תודה.

האם אתה מלחין? האם אוכל (נוכל) לשמוע משהו?
 
דווקא אני תמיד עושה את ההפך...

כשאני מנסה לשפוט יצירה, אני מסתכל עליה כאילו אני כתבתי אותה. ואז עולות לי כל ההערות. מעניין :)
 

GustavM

New member
בבקשה...

כל אחד והשיטות שלו... העיקר שמגיעים למשהו בסוף... ולשאלה הקודמת - כן, אני מלחין. עוד עצה חשובה ששכחתי להזכיר, היא הקשבה מידתית לחומר המוזיקלי עצמו. מה הכוונה? הכוונה היא שהיצירה כותבת את עצמה לא פעם יותר משהמלחין כותב אותה. הדוגמא שאני מעלה על דעתי היא סונטה שכתבתי לפני שנה לצ'לו ופסנתר, שבפרק הראשון שלה הנושא הראשון היה כל כך דומיננטי, שפשוט לא היה לי נושא שני. בסופו של דבר הפרק יצא בצורת סונטה, בה הדבר היחיד שאיכשהו נבדל מהנושא הראשון היה נושא הפיתוח - שגם הוא היה וריאציה על הנושא הראשון. הפרק יצא בסופו של דבר מאוד מגובש ועצמאי, עם נושא אחד בלבד בעצם. לא מה שהתכוונתי מלכתחילה, אלא מה שהחומר המוזיקלי הכתיב לי. המידתיות בהקשבה לחומר המוזיקלי מתבטאת בצורך לרסן אותו מדי פעם. כי כמה שלא מקשיבים לחומר, לפעמים דווקא הרעיון הכי יפה ביצירה יהיה זה שיתקע אותה לגמרי. לכן חשוב לדעת לזהות כאלה, ולעלות עליהם מבעוד מועד, לפני שיהיה מאוחר מדי (כלומר שתכתוב שלושת-רבעי פרק, ואז תתקע, והרבה אחר כך תגלה שרעיון שמופיע בתיבה העשירית למשל ונשמע שם פנטסטי בהמשך מחריב את כל הפרק, ואז צריך לכתוב הכל החל מתיבה 10 מחדש....). והכי חשוב לדעתי, הוא לעמוד מאחורי מה שכותבים. לא לכתוב תו אחד שלא באמת מסוגלים לעמוד מאחוריו, ברמה שבביצוע של היצירה המלחין יוכל לשבת בקהל, להנות מהיצירה, ואח"כ לענות בגאווה על השאלות "כן, זו היצירה שלי". בגלל זה בראהמס גנז ו/או השמיד כל כך הרבה מהמוזיקה שלו. בגלל זה לבטהובן היו 45 טיוטות לתחילת הפרק השני של הסימפוניה החמישית.
 

amitmis

New member
א. תודה על העצות.

ב. בעניין העצה האחרונה (עם ה"לעמוד מאחורי התווים") - אני כבר לגמרי כזה. ושמח שכך. ג (והכי חשובה!). אפשר לשמוע משהו שהלחנת? יותר מאשמח!!! תודה רבה.
 

Shards

New member
אממממ

הנה לינקים לכמה מיצירותיי: http://stage.co.il/Stories/552022 - נוקטורנו בסול דיאז מינור, בהשראת שופן כמובן. http://stage.co.il/Stories/666937 - יצירה מודרנית המבוססת על דואט לפסנתר וחליל ומלווה בתזמורת. http://stage.co.il/Stories/666634 - עוד יצירה מודרנית, מתוך פסקול בהלחנתי לעיבוד תיאטרלי מודרני ל"רומיאו ויוליה" האלמותי. יצירה זו מופיעה בחלק בו יוליה מקבלת את השיקוי מידי הנזיר, והמוטיב הראשי חוזר בכל פעם שהשיקוי מופיע. http://stage.co.il/Stories/616224 - ואחרונה חביבה לעת עתה, יצירה מודרנית לכלי מיתר, ויברהפון, קרן יער וכלי הקשה. תהנו, עומרי.
 

amitmis

New member
ראשית...

בינתיים שמעתי רק את הנוקטורן, ומאוד מאוד מאוד אהבתי אותו. אני חושב שזה מאוד יפה, והצלחת "לחקות" את הסגנון "השופני", אך נתת גם אווירה וטעם משלך, ועשית זאת במקוריות רבה מאוד. כל הכבוד. אשמע את שאר היצירות, ואגיב (האם אתה מעוניין גם בביקורת שלילית יותר ("ביקורת בונה")?) בהתאם, אם תרצה. תודה רבה (מאוד) על הפרסום. מאוד מעניין לשמוע את היצירות הללו. שוב תודה.
 

Shards

New member
מובן שאני מעוניין

בביקורת שלילית, אני חי עליה :) עומרי.
 

amitmis

New member
אם לא היית...

אולי לא היית מלחין טוב כ"כ. וזה רמז לכל המתתחסדים, שממשיכים להלחין גרוע.
 

Shards

New member
קודם כל

תודה רבה על המחמאה העקיפה :) ואני באמת מאמין שביקורת שלילית (שבאה באופן בונה) היא הדבר הכי חשוב למלחין שרוצה להשתפר. וככל שהביקורת יותר מלומדת - ערכה עולה. אי לכך אשמח מאוד אם תיתן לי את הביקורת הכי כנה ובלתי מתפשרת שעולה לך לראש. עומרי.
 

amitmis

New member
ואתן לך! ../images/Emo8.gif

אבל קודם עליי לשמוע את שאר היצירות. לראשונה (הנוקטורן), כאמור, אין לי ביקורת רעה. ממש כל הכבוד. אשמע את שאר היצירות בהקדם האפשרי!
 

amitmis

New member
אני מצטער שזה לוקח לי זמן...

אני צריך לשמוע מספר פעמים. אתן לך את הביקורת, בקרוב, במסרים האישיים.
 
למעלה