אביתר 777777777
New member
ח'ברה: אנא נפסיק שרשור זה שאינו
מתייחס לעניינים מקצועיים אלא סטה מדרכו לענייני משמעת. צחקן: תפסיק עם התגובות שלך. הן לא ענייניות וסתם מאריכות את השירשור. תודה על תגובתך אך תן גם לאנשים אחרים מהפורום להגיב - אנשים שבזכותם נכתב המאמר בצורה עמוקה ועניינית.
ח'ברה: אנא נפסיק שרשור זה שאינוחלק ב' של המאמר:
המשך ישיר: 8. משאבים כלכליים מצומצמים בלבד עמדו לרשות מדינת ישראל הצעירה מה גם שמעט מאוד כספים הופנו להשקעות ברכבת לאחר קום המדינה הודות לכך שממשלת המנדאט הבריטי השאירה אחריה "ירושה רכבתית נכבדה" בדמות ציוד נייד ורכוש רב אחר שניתן היה להשמישו ולהפעילו באופן מיידי. מה שלא נלקח בחשבון על-ידי קברניטי הרכבת והאוצר באותה עת, היה הבלאי המואץ, הרב והמצטבר של הציוד הנייד המתיישן (שהשימוש בו בעת שנות המלחמה היה מעבר ליכולתו) והצורך הדחוף שנוצר באספקת חלקי חילוף בשנים הראשונות לאחר קום המדינה. מפעלים לייצור חלפים, לא היו כמעט בנמצא ושנות המיתון המתמשכות, לא איפשרו הקצאת כספים מסודרת למטרת פיתוח הרכבת, אחזקתה השוטפת ואספקת חלפים. 9. אי-קיום חלק ניכר מחזונו של שר התחבורה הראשון – מר דוד רמז ז"ל: ביום 07.08.1949 סעד השר ביחד עם עובדי הרכבת, לאחר הגיע הרכבת הראשונה לירושלים מאז מלחמת העצמאות. בדברי הברכה לעובדים הוא דיבר על 3 מידות שעל-פיהן תתקיים "רכבת-ישראל": א. שירות מהיר, יעיל ומדוייק. ב. סבר פנים וטיפול נאה בקהל הלקוחות ובמטענים. ג. קיום הוגן לעובדי "רכבת-ישראל" הכרוך בהכרח שהרכבת תישא את עצמה כלכלית. ניתן לומר בוודאות כי הסעיפים א' ו-ג' היו רחוקים ממימושם במשך שנים רבות: עקב הציוד הישן והבלוי, מחסור כרוני בציוד חדש ותשתיות רעועות, לא הצליחה הרכבת לעמוד בשאיפות הבאות לידי ביטוי בסעיף א' שלעיל. כמובן שהדבר פגע בתחרות על ליבו של הצרכן, עם אמצעי תחבורה אחרים. "רכבת-ישראל" לא הצליחה לשאת את עצמה כלכלית עד ימינו אנו, למרות חזונו של השר המופיע בסעיף ג' ! ללא סיוע ממשלתי קבוע, היה קורס המפעל. תוצאותיו הבלתי מתממשות של חזון זה נראו למן ההתחלה והשפיעו רבות על שרי תחבורה ואוצר שמונו בהמשך הדרך. כך היינו עדים במשך שנים רבות למתן תקציב קטן באופן משמעותי ל-"רכבת-ישראל" בהשוואה למע"צ למשל. רק במחצית השניה של שנות ה- 1990' חל שינוי במגמת התיקצוב והרכבת החלה לקבל תקציבים מוגדלים ותוספות משמעותיות ביחס לעבר. או אז החלו קברניטי האוצר והתחבורה להבין את חשיבותה של הרכבת במדינה קטנה וכל-כך צפופה כמו מדינת ישראל. למותר לציין כי במשך שנים רבות, היתה הרכבת יחידת סמך ממשלתית ורק החל משנת 1988, עת הועברה לרשות הנמלים, החלה הרשות לממן את פיתוח התשתית ואת גרעונה השוטף של "רכבת-ישראל". בשנת 1995 נטלה הממשלה על עצמה את האחריות בהשקעות ופיתוח התשתית המסילתית ובשנת 1996 היא החליטה להעביר את האחריות על "רכבת-ישראל" אל משרד התשתיות הלאומיות. בחודש דצמבר 1996 ובחודש אוגוסט 1997, החליטה ממשלת ישראל על הפרדת הרכבת מרשות הנמלים ועל הקמת חברת רכבת ממשלתית תוך הסדרת פעילות ענף ההובלה ברכבת בחקיקה חדשה. באופן תיאורטי הוקמה חברת הרכבת בשנת 1998 והממשלה הגישה את הצעת "חוק הרכבות ומסילות הברזל – התשנ"ח – 1998" שאושרה בקריאה ראשונה בכנסת במהלך חודש יוני 1998. כן החליטה הממשלה לשלב את המגזר הפרטי בפיתוח רשת מסילות הברזל בישראל. עם הפיכתה בפועל של "רכבת-ישראל" לחברה ממשלתית בחודש יוני 2003, יש לקוות לשיפור נוסף ומהותי בנושא פיתוח הרכבות בארץ. כל התהפוכות האלה רבות השנים באשר למקומה הראוי ונטילת האחריות על הרכבת בארץ, הביאו לנפילתה של הרכבת "בין הכסאות" ולדחיות חוזרות ונישנות בכל הקשור לפיתוחה ! 10. זכרונות טריים יחסית מתקופת השואה. רבים מיוצאי השואה הגיעו לעמדות מפתח במדינת ישראל בשנות ה-'1950 וראו ברכבת כלי תחבורה טראומטי בעבורם. רובם לבטח לא גילו עניין בפיתוח תחבורה מסילתית בה נהגו להשתמש הגרמנים אל ובתחומי מחנות ההשמדה ברחבי אירופה. 11. ד"ר א. ל. געתון במחקרו "כלכלת ישראל בשנת 1950" העריך את הכנסתו של עובד ברכבת ב-900 ל"י ובתעבורה בדרכים ב-2800 ל"י בשנה, כלומר עובד רכבת הרויח פי 3.1 פחות מעובד בתחבורה הכבישית הממונעת. מכאן, ניתן להסיק כי העבודה ברכבת לא היתה אטרקטיבית במיוחד ורבים העדיפו את העבודה בתחבורה הכבישית. מקום עבודה לא אטרקטיבי מביא בעקבות הרושם מיעוט השקעות וההעדפות התקציביות מופנות לפיכך לאפיקים אטרקטיבים אחרים. כך גוייסו ל-"רכבת-ישראל" לאחר קום המדינה עובדים חדשים שרובם היו עולים חדשים אשר חיפשו עבודה בכל מחיר ולא הבינו את הכלכלה הישראלית המתפתחת, במיטבה. 12. הקמת רשת של כבישים מהירים ברחבי הארץ דחקה את פופולריות הנסיעה ברכבות נוסעים. כך למשל, ירדה רבות חשיבותה של מסילת הברזל בין ירושלים לתל-אביב לאחר פתיחתו של הכביש המהיר – כביש מס' 1 בין שתי הערים בשנת 1978. הדבר הביא לגסיסה מהירה של קו הרכבת בין ערים אלו עד כי קוצץ מס' הנסיעות לנסיעה בודדת ביום ! 13. "הררי" בירוקרטיה הגורמים לכך שפרוייקטים של תשתיות מתעכבים במשך שנים עקב מהמורות בירוקרטיות וחוסר יעילות משרדית ובין משרדית. 14. חוק התכנון והבנייה אינו מגדיר רמה מטרופולינית, וכך נוצר מצב בייחוד באזור המטרופוליני תל-אביב, בו דרגת הפיצול של סמכויות השליטה פסחה על המבנה המטרופוליני כמסגרת אופרטיבית, מה עוד שאזור מטרופוליני זה משתרע על שני מחוזות (תל-אביב + מרכז). החלטות לגבי הקצאת קרקעות נעשות ע"י גורמי תכנון מקומיים וכך נופלת הרכבת "בין הכסאות". 15. בקרב מקבלי ההחלטות רווחה במשך שנים הדיעה שבמדינה קטנה כמדינת ישראל בעלת המרחקים הקצרים ממקום למקום, אין צורך בהקמת רשת רכבות מפותחת ואפשר להסתדר בצורה משביעת רצון עם תחבורה ציבורית אוטובוסית. את התוצאות העגומות למחשבה זו כולנו מכירים: ממשלות ישראל העדיפו לטפח את בעלי הרכב הפרטי מהם הרויחו הממשלות רווחים נאים (המיסוי על כלי רכב פרטיים בישראל הוא מבין הגבוהים בעולם, וביחס להשקעה החוזרת בתשתיות כבישים, המדינה "עושה קופה" נכבדה מעשרות אלפי הנהגים התקועים בכל בוקר בפקקים), הקימו מחלפים אדירים, הוזילו כביכול את מחירי הרכב הפרטי ומחירי הדלק ויצרו מדיניות של "מכונית לכל פועל". רק כיום כשמגיעים לכאוס תחבורתי, מתחילה תנופת פיתוח תשתית הרכבות מחוסר ברירה אחרת ! בנוסף לכך, הולכת וגוברת המודעות הציבורית והרכבת הופכת להיות נושא "חם". פועל יוצא מכך הוא שקברניטי הממשלה מבינים שחוסר השקעה בפיתוח יפגום בתדמית שלהם בעיני הציבור ועשוי להביא לאי בחירתם לתפקידים רמים בשנית ! במשך עשורים שלמים לא הקצו מספר הולם של נתיבים לתחבורה ציבורית והזניחו את הרכבת. תופעה זו מתחילה להשתנות באופן גורף בעשור האחרון. בנוסף על כך יש לזכור כי מרחקים קצרים ושילוב לא מספיק בין אמצעי הסעה אחרים אל ומתחנות הרכבת השונות, מונעים מיצוי של היתרונות הטמונים בשימוש ברכבת ! 16. קורסים העוסקים בנושא רכבת ופיתוח הרכבת, הניתנים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, אינם ממצים את הנושא באופן הראוי. במשך השנים לא היתה חשיבות רבה ומודעות אקדמית למקצועות הרכבתיים הקיימים ! הרכבת נחשבה ל-'עוד נושא' בקורס אך לא ניתן במלואו קורס או סמינר העוסק רובו ככולו ברכבת, פיתוחה ומאפייניה. עם גלי העליה הגדולים מברית המועצות לשעבר, בתחילת שנות ה- 1990' חל שינוי בתפיסה המערכתית הכוללת שכן חלק מעולים אלה הגיעו ארצה כשבאמתחתם השכלה אקדמאית פורמלית במקצועות רכבתיים, אותה רכשו בארצות מוצאם. חלקם אף השתלב בהצלחה יתרה בעבודה ב-"רכבת-ישראל" שהביעה נכונות לקולטם לשורותיה. כאן המקום לציין את "המכללה לרכבתאים" מיסודה של "רכבת-ישראל" הממוקמת בבנין תחנת הרכבת "תל-אביב דרום" אשר פתחה שעריה בפני מתלמדים והפליאה להגיע לרמות לימוד גבוהות הנהוגות במוסדות אקדמיה שונים.
מתייחס לעניינים מקצועיים אלא סטה מדרכו לענייני משמעת. צחקן: תפסיק עם התגובות שלך. הן לא ענייניות וסתם מאריכות את השירשור. תודה על תגובתך אך תן גם לאנשים אחרים מהפורום להגיב - אנשים שבזכותם נכתב המאמר בצורה עמוקה ועניינית.