אוהב להתפלסף
New member
וואי איזה שרשור-פלצת יצרתם (דוליטל והמפענח)
השתלשלות הדיון ביניכם די משעשעת, אך מחוץ לזה שהיא משעשעת לא הבנתי מה מטרת הדיון ביניכם.
לדוליטל (נאלצתי להתייחס לדבריך בהודעה חדשה כי "צפוף" לי שם): אני בטוח שליבוביץ קיים כל ימיו את משפט חז"ל: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה", ושרוחו היתה מלאה ברכה והלל לה' על כל המתרחש במציאות. הן על המאורעות הטובים (שעליהן דיברת) והן על המאורעות הרעים. בוודאי ידועה לך אמירתו של ליבוביץ שכל המתרחש בעולמנו קורה בהשגחה אלהית.
לגבי "התערבות אלהית", תן דעתך לכך שמבחינת עומק האמונה המושג "התערבות" הוא בעייתי אם מייחסים אותו לה'. שהרי ה' הוא מעל הזמן, ומהמילה "התערבות" משתמע כביכול שלה' יש תגובה רגעית למה שקורה במציאות, שכאילו יש לו "רגע" שבו הוא כביכול מחליט לשנות משהו בטבע שהוא ברא. כמובן ש"רגעיות" כזו לא ניתן ליחס להקב"ה. אלא לכל היותר ניתן לומר שהבריאה כולה (שכוללת את כל מרחק היקום, ואת כל ציר הזמן מתחילתו ועד סופו) הוא מעשה אחד של הקב"ה, ושכל מאורע הוא פרט קטן בתוך המעשה הגדול הזה.
מבחינה זו, הכל קורה בהשגחה אלהית, וכפי שכתבתי ליבוביץ בהחלט הכיר בכך ובטוחני שבירך על כך. בחינת "שיוויתי ה' לנגדי תמיד".
האם מה שכתבתי מניח את דעתך?
השתלשלות הדיון ביניכם די משעשעת, אך מחוץ לזה שהיא משעשעת לא הבנתי מה מטרת הדיון ביניכם.
לדוליטל (נאלצתי להתייחס לדבריך בהודעה חדשה כי "צפוף" לי שם): אני בטוח שליבוביץ קיים כל ימיו את משפט חז"ל: "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה", ושרוחו היתה מלאה ברכה והלל לה' על כל המתרחש במציאות. הן על המאורעות הטובים (שעליהן דיברת) והן על המאורעות הרעים. בוודאי ידועה לך אמירתו של ליבוביץ שכל המתרחש בעולמנו קורה בהשגחה אלהית.
לגבי "התערבות אלהית", תן דעתך לכך שמבחינת עומק האמונה המושג "התערבות" הוא בעייתי אם מייחסים אותו לה'. שהרי ה' הוא מעל הזמן, ומהמילה "התערבות" משתמע כביכול שלה' יש תגובה רגעית למה שקורה במציאות, שכאילו יש לו "רגע" שבו הוא כביכול מחליט לשנות משהו בטבע שהוא ברא. כמובן ש"רגעיות" כזו לא ניתן ליחס להקב"ה. אלא לכל היותר ניתן לומר שהבריאה כולה (שכוללת את כל מרחק היקום, ואת כל ציר הזמן מתחילתו ועד סופו) הוא מעשה אחד של הקב"ה, ושכל מאורע הוא פרט קטן בתוך המעשה הגדול הזה.
מבחינה זו, הכל קורה בהשגחה אלהית, וכפי שכתבתי ליבוביץ בהחלט הכיר בכך ובטוחני שבירך על כך. בחינת "שיוויתי ה' לנגדי תמיד".
האם מה שכתבתי מניח את דעתך?