דוד- לעולם לא אעלב בוויכוח מקצועי! ותמיד תמיד
חשובה לי האמת ולא "לנצח בוויכוח"! ובטח ובטח כאשר הוויכוח הוא מקצועי, תרבותי ובקשר לעבודות עץ! כל העבודות שהעלית באות להצדיק את מה שאמרתי - אף שאולי לא דייקתי בדבריי, או שפשוט לא הובנו. דבר ראשון - במילה "מקורי" לא התייחסתי חלילה לעבודתך המדוברת. כוונתי היתה שכאשר אתה מניח בול עץ על המחרטה ולאחר הורדת החומר הגס - אתה מתחיל לתת צורה למוצר שבדעתך לבצע. רוב רובן של עבודות החריטה למעשה כבר בוצעו ע"י כל מיני חרטים בזמן זה או אחר. כאן אתה נכנס יותר לעומק עם סכין המחרטה, שם פחות, ולאט לאט נותן לעץ את הצורה שבדמיונך. בשלב הזה קווי המתאר של העבודה הם קווים שאחרים לפניך כבר עשו - אולי לא במדויק, מי שהירבה ומי שהמעיט להיכנס בעץ. בשלב הזה התכוונתי שרוב עבודות המחרטה אינן "מקוריות" שכן כך או אחרת, במרוצת מאות או אלפי השנים שעבדו במחרטה כבר ביצעו עבודה דומה יותר או פחות. הדבר נובע מעצם צורת העבודה במחרטה. (מה שאמרתי כאן זו מחשבה שלי שלא העתקתי משום מקום אחר אף שאפשר שאיני "מקורי"). לעומת זאת, וכפי שהיכרתי את הטבע האנושי, רבים נוטים ורוצים להיות "מקורי". אך איך אפשר להיות שכזה בעבודת מחרטה ללא "התחכמויות"? וכאן אני מתכוון ל"תוספות" לגוף החרוט - אם בכך שהושאר חומר לא חרוט בעבודת חריטה, או שהודבק חומר זר לפני או אחרי החריטה, או שהמוצר עבר עבודה נוספת בצורה כלשהי - גילוף, צריבה, עבודה עם דרמל וכדומה. בשום פנים לא התכוונתי שהעבודה שהצגת אינה מקורית שכולה פרי דמיונך ומעשה ידיך. "חוסר המקוריות" שלה מקורו רק בכך שהיא בוצעה על מחרטה - ואי פה אי שם ייתכן ובוצעה כבר עבודה שבפרט זה או אחר מזכירה את שלך! עד כאן דעותי שלי - הפרטיות - בנושא המחרטה. אין לי כל ענין לחשוב שאני מקורי או שבשום פנים איני יכול לטעות אני תמיד פתוח ללמוד, לשנות את דעתי ולקבל דעה מוצקה והגיונית. לעולם לא אתיימר ש"אני תמיד צודק"! ואם קודם לא הבנת את דברי לאשורם - זו אשמתי ואני מתנצל בפניך. :