וולונטריזם.

במילים אחרות

הרצון כופה, משליך על המציאות מסגרת תפיסתית מסויימת של סיבתיות בתחומו הוא.
מכיוון שכך- דיון על מהן הסיבות האמיתיות לרצון הוא דיון פנים רצוני ולא מטא רצוני.
הבעיה בניסיון להכיר את הסיבות לרצון היא שמכיוון שכל המבנה של סיבה ותולדה הוא מבנה שמושלך על המציאות כאשר יש דרישה אז ברור שכל הצהרה על הסיבות לכל המבנה הזה של דרישה+השלכה "יוכתמו" בדרישה שמובלעת בה.
ולכן ניתן להסביר את הרצון רק מתוך הרצון, באופן השיגרתי ביותר, היומיומי ביותר, כנקודה הקודמת בשרשרת הסיבות.
אבל לא ניתן להסביר את הרצון בפרספקטיבה "אובייקטיבית" (אין כזה דבר מעצם ההגדרה של פרספקטיבה).
הבעיה מחריפה אף יותר כאשר מסתבר שהרצון אינו יכול להימדד באופן אמפירי על ידי כלי מדידה כלשהם.
המופעים שיש לדבר הקרוי רצון הם מופעים בלתי ישירים, כלומר הם עוברים דרך תיווך של מה שקרוי "התנהגות".
ובאותה "התנהגות" יכולות להיות עשרות, מאות, אם לא אלפי שכבות של תנאים שמתווכים בין הרצון להתנהגות. עם כל שיכבה של תנאי פוחתת ההסתברות למצוא קשר סיבתי בין רצון להתנהגות ע"י התבוננות במופעים.
&nbsp
 

u r i el

New member
סירוס הרצון ממניעיו

בהגותו של ליבוביץ נועד לשרת את האינטרס לנתק את קיום המצווה מכל דבר שהוא בחזקת ״בר השפעה״.לא סיפורי התורה, לא אגדות העולם הבא, לא סיפוקי תועלתנות ולא ולא ולא ואפ׳ לא אלהים ״בכבודו ובעצמו״ - אלא רק הרצ׳ון הפרימאלי המנותק מכל, הוא האחראי להיות האדם מקיים מצוות. באופן זה שומר ליבוביץ על חסינותו מפני כל גורם היסטורי, פולקלוריסטי או פסיכולוגי בעשייה הדתית ובעשייה בכלל. תאר לעצמך שהמטריאליסט הקיצון ישעיהו ליבוביץ היה מקיים מצוות בגלל שאלוהים ירד על הר סיני ..... בדיחה !
 
אבל זה לא רק בהגותו

ולא קיים רק בהגות דתית.
זו בעיה של היעדר פרספקטיבה חיצונית לרצון. כל התפיסה היא מונחית רצון. הרציה מעצבת את התבניות התפיסתיות והתבניות התפיסתיות הן אלו שאמורות לתפוס את הרציה.
זו שאלה מעניינת ולא אמונית בכלל- האם הכוח המעצב ניתן לתפיסה על ידי הצורות שהוא מעצב?
 

u r i el

New member
״ ערכים ״

אני חושב ש״ערכים״ היא מילת המפתח במקרהו של ליבוביץ. הוא הרי שואל : למה אתה הגון ולא מנוול ? ועל כך הוא משיב - כי אני רוצה להיות הגון. במקרה זה , למשל, אין הוא מקבל כל הנמקה כי אין סוף לשאלות למה להיות דווקא הגון ולא מנוול. גם עבודת ה׳ היא ערך עבורו שלא ניתן לנמק אותו לא בסיפורי מתן תורה ולא באגדות העולם הבא. על פי תפיסתו, ערכים אינם ניתנים להנמקה ואין הם מושפעים מבחוץ אלא מרצייתו של האדם. אבל הבעייה מתחילה כאשר נתקלים למשל בתופעת החינוך. האם ניתן או לא ניתן לחנך אדם לערכים ? כאן ליבוביץ כבר יהיה פחות נחרץ : מחד הוא אוחז בדעה שלא ניתן להשפיע מבחוץ אולם מאידך אין הוא מתכחש לעובדה שיש והחינוך מצליח, ועל כך אין בפיו מענה.לפיכך אני סבור שליבוביץ נוטה במיוחד בתפיסתו את הרצון לעולם הערכים כשעבודת ה׳ שלו היא לעולם הערך העליון, שלגביה אין הוא רוצה להאחז בשום הנמקה אלא ברצון, ובמובן מסויים ניתן לראות בתפיסה כזו עומק דתי.
 
וזה מתוך הפרספקטיבה של הרצון

אבל אפשר להעלות על הדעת שערכים נוצרו באופן כלשהו.
אני נוטה לסברה שהדיכוטומיה בין ערכים לאמיתות היא לאמיתו של דבר חלוקה בין שני סוגי ערכים:
ערכי חיים וערכי אמת.
ערכי אמת הם אמצעים לרכישת ידע, בין אם הם פיסיים או לוגיים. פונקציה, לדוגמא, שמחזירה ערך לוגי היא אמצעי לרכישת ידע.
ערכי חיים הם היוריסטיקות שמשרתות את החיים ומשתרשות בהרגלים. הן יכולות לחלחל עמוק מאד עד לרמה אינסטנקטיבית ואולי גנטית.
כאשר הן מושרשות היטב בהרגל- הן לא זקוקות להנמקה.
ההבחנה בין צרכים לערכים היא, לפיכך, בטלה באופן מהותי. ההבדל אינו מהותי אלא הוא נעוץ בשוני בזמן השתרשות ההיוריסטיקה. אם בשלב הקופי למדנו את *ערכם* מזונות מסויימים ושלב נוכחית אנו לומדים את *ערכם* של סדרים חברתיים מסויימים, אין בכך שוני מהותי. בשני המקרים מדובר במנגנון זהה (שלא נכנסנו לעומקו) של הפנמת היוריסטיקות מוצלחות.
כל האמור הוא סברה די פשוטה ומתקבלת על הדעת באופן כללי, אולם זה עדיין לא משנה את הבעיה היסודית שכל דעה שתהיה לי לגבי הרצון מגיעה דרך פרשנות לעולם שאותה מייצר הרצון שלי. כך שתמיד ישאר ספק יסודי ועמוק לגבי הרצון. ולכן אני מזהה שבעיית גוף נפש שייכת ביסודה לתחום הספקנות.
 

אלי כ ה ן

New member
ההתגרות מהריח, יכולה להיות סיבה מנגנונית מוחית, אך לא הנמקה.

ליבוביץ דיבר על הנמקה, לא על סיבה. כשמדברים על כך - שלחפצי בדבר פלוני יש הנמקה, מתכוונים לכך - שאני חפץ בדבר פלוני - כדי להשיג את ב'. שים לב, שההתגרות מהריח איננה כרוכה ב"כדי", ולכן היא איננה הנמקה.

אלא אם כן התכוונת להגיד, שאתה חפץ לאכול פלאפל - כדי לפרוק את גירוי-הריח. ובכן, אם אתה אומר זאת, אז זה מעיד שיש לך הנמקה לחפצך לאכול פלאפל, ומכאן שלא באמת "רצית" לאכול פלאפל (מקסימום ניתן לומר ש"חפצת" לאכול פלאפל); אם כי יתכן שבהחלט "רצית" לפרוק את גירוי-הריח, ובלבד שאין לך הנמקה לכך - כי אם יש לך הנמקה לכך (בסגנון "אני חפץ לפרוק את גירוי-הריח כדי...") - אז שוב זה היה מעיד שלא "רצית" לפרוק את גירוי-הריח (מקסימום "חפצת" לפרוק את גירוי-הריח).
 

u r i el

New member
בדיוק.

וכשליבוביץ מקיים מצווה אין שום "כדי" ברקע, אפ' לא "כדי לעבוד את אלהים". אז למה הוא מנענע ענפים ? ככה, כי הוא רוצה. וזה מה שאני טוען כלפיו כבר שנים, שהוא טכנאי של התעמלות פולחנית, ללא אלהים וללא שום סממן יהודי-מסורתי-רווח. כופר.
ולגבי מנגנון מוחי - אין שום חלקיק של זמן בחיי בע"ח, לא בחייו החומריים ולא בחייו הלא חומריים שמנותק ממנגנון מוחו.
 

אלי כ ה ן

New member
לא בדיוק.

אתה כותב: "כשליבוביץ מקיים מצווה, אין שום 'כדי' ברקע, אפילו לא 'כדי' לעבוד את השם. אז למה הוא מנענע ענפים ? ככה, כי הוא רוצה". לא ממש, הרי אילו ליבוביץ פגש אדם, אשר היה מנענע ענפים, ואשר היה מעיד שהוא סתם כך רוצה לנענע ענפים בלי הנמקה, אז ליבוביץ לא היה מחשיב את האדם הזה כדתי. כעת הקשב טוב: ליבוביץ חפץ לנענע ענפים, ונימוקו עימו: "כדי לעבוד את השם (בעבודה המתבצעת במסגרת של נענוע ענפים)"; אבל אין הנמקה לרצונו של ליבוביץ לעבוד את השם (בעבודה המתבצעת במסגרת של נענוע ענפים).

אתה כותב: "ולגבי מנגנון מוחי - אין שום חלקיק של זמן בחיי בע"ח, לא בחייו החומריים ולא בחייו הלא חומריים שמנותק ממנגנון מוחו". מעולם לא הכחשתי טענה זו, ואינני מבין איך היא מתכתבת עם דבריי על המנגנון המוחי.
 

u r i el

New member
ממש בדיוק.

כפי שכתבתי לעיל וכפי שאני טוען כבר שנים :מי שאין לו הנמקה לרצונו לעבוד את ה׳ הינו טכנאי של התעמלות פולחנית, ללא אלהים וללא שום סממן יהודי-מסורתי-רווח. כופר.
 

אלי כ ה ן

New member
לא ממש בדיוק. העדר-הנמקה לרצוני לעבוד את X לא מעיד על העדר-X

להגיד (כמוך) - ש"מי שאין לו הנמקה לרצונו לעבוד את ה׳ - הינו טכנאי...ללא אלהים", זה כמו להגיד (באופן מתמיה) - שמי שאין לו הנמקה לאהבתו לילדיו - הינו טכנאי..."ללא ילדים". האמנם האחרון הוא ללא ילדים? והאמנם הראשון הוא (כלשונך) "ללא אלוהים"? איך אתה מסיק את הסיפא מהרישא?

גם המשך דבריך תמוה ביותר: האמנם אדם שמנענע ענפים בחג הסוכות כי הוא רוצה לעבוד בכך את השם, הוא (כלשונך) אדם "ללא שום סממן יהודי-מסורתי-רווח"? הרי כל סממן הוא בסופו של דבר משהו חיצוני גרידא (גם אם מתעלמים מהכוונה המסתתרת מאחורי אותו סממן). לכן, אם חילוני גמור, ינענע ענפים - מהסוג המסורתי המאד מסויים הזה - במועד המסורתי המאד מסויים הזה, אז זה יהיה סממן (חיצוני) מסורתי באבוה-אבוהא, בלי שום קשר לכוונתו של אותו חילוני, שאולי עושה זאת סתם כך בלי שום הנמקה (או בגלל איזו הנמקה פולקלוריסטית תהא אשר תהא). קל וחומר שזה סממן מסורתי, אם המנענע עושה זאת מתוך רצון לעבוד את השם.

אבל מה שהכי תמוה בעיניי, זה איך כל זה מתקשר לשירשור: כזכור, כבר כתבתי לך פעם, שאתה באמת מומחה גדול (בעצם ענק) - בלקחת דיון תמים וניטרלי מבחינה דתית - ולהסיטו לסוגיית דתיותו של ליבוביץ. הרי נושאו של השירשור הזה היה שאלתך הניטרלית על הוולונטריזם: כשמעיינים בשאלתך המקורית הנ"ל, לא מוצאים בה שום רמז לסוגיה הדתית. גם תשובתי לך על שאלתך לא התיחסה לסוגיה הדתית. והנה, כבמעשה קסמים, אתה שוב מצליח לעשות את הלא יאומן, ולהסיט את הדיון לסוגייה הדתית - כאילו שמישהו דיבר עליה בכלל.
 

u r i el

New member
דווקא כן.

כל בר דעת שמכיר את ליבוביץ יודע שיש קשר הדוק בין הוולונטריזם שלו לדת שלו. מוזר לי שאתה מתמם ומתנהג כמו "עולה חדש" בענייני היחס בין דת-ליבוביץ והרצון.
לפיכך הסוגיה הדתית רלוונטית לוולנטריזם שלו ולדיון בה וגם אם לא - מותר להביא את הדת היהודית המסורתית כדוגמא להמחשת המופרכות של תפיסתו את הרצון בזיקה לדת זו, מאחר שמבחינת היהדות-המסורתית-רווחת קיום מצוות כשמו כן הוא - קיום דבר ה', אולם בדת הליבוביציאנית, תוקפו של המעשה הדתי אינו בצו האלוהי ( כמו אצל המאמין הרווח ) אלא תוקפו של קיום המצוות הוא הרצון. בזה ליבוביץ עובד את רצונו ולא את אלהים ולכן הוא טכנאי של התעמלות פולחנית ללא אלהים. ההשוואה לאהבת ילדים איננה השוואה כי אלהים אינו 'יש' במובן שילדים הם 'יש', ואתה דווקא אמור לדעת את ההבחנה בין ואהבת את ה' אלהיך לבין ואהבת את ילדיך.
אין שום הבדל בין נענוע ענפים של חילוני גמור לבין זה של ליבוביץ כל זמן שליבוביץ לא יסכים שהוא מנענע כי כך צווהו אלהים ואפ' נגד רצונו כפי שהיהדות המסורתית הרווחת רואה בקיום המצוות גזרה אף בניגוד לרצון. למה ליבוביץ עושה זאת דווקא במועד זה ? - כי כך הוא רוצה, ממש כשם שהוא מקיים תפילה בציבור בישורון כל בוקר ודווקא במועד זה - כי זה רצונו, לקיים תפילה בציבור.

זהו. מציתי.
 

י ו ר ם 7

New member
וולונטאריזם היא עמדה שלא קשורה להגותו של

ליבוביץ . אני לא יודע מה נפל עליך לדרוש את הדברים האלה ועוד בהתקפה
של "כופר" ומה אתה יודע על "בעל הרצון" שאנחנו לא יודעים.
עושה רושם שאתה עוסק בעבודה זרה כהרגלך בקודש.
 

אלי כ ה ן

New member
אין קשר בין עמדתו על הוולונטריזם לבין עמדתו על הדת.

כתבת: "כל בר דעת שמכיר את ליבוביץ יודע שיש קשר הדוק בין הוולונטריזם שלו לדת שלו". לדעתי אתה מערבב בין שתי סוגיות בלתי קשורות: נושאו המקורי של השירשור היה - שאלת הוולנטריזם - כלומר סוגיית הנמקת הרצון; זאת סוגיה אחת. מאידך, סוגיה אחרת לגמרי היא - האם הדת נובעת מהרצון. ההוכחה לכך שמדובר בשתי סוגיות בלתי קשורות - היא, שמחד גיסא יכול אדם לחשוב בסוגיית הוולונטריזם (כמו ליבוביץ) שהרצון אינו בר הנמקה - אך גם לחשוב בסוגיה הדתית (בניגוד לליבוביץ) שהדת אינה נובעת מהרצון, ומאידך גיסא יכול אדם אחר לחשוב בסוגיית הוולנטריזם (בניגוד לליבוביץ) שהרצון הוא כן בר הנמקה - אך גם לחשוב בסוגיה הדתית (כמו ליבוביץ) שהדת כן נובעת מהרצון. מסקנה: מדובר בשתי סוגיות בלתי קשורות.

כתבת: "לפיכך הסוגיה הדתית רלוונטית לוולנטריזם שלו ולדיון בה". לדעתי עירבבת כאן - בין עמדתו של ליבוביץ על הוולונטריזם - לבין עמדתו של ליבוביץ לגבי היחס שבין הדת לבין הרצון. לדעתו של ליבוביץ - הרצון רלוונטי לדת; אבל דעתו הזו של ליבוביץ - אינה רלוונטית לנושא המקורי של השירשור, שבכלל לא עסק בדעתו הנ"ל של ליבוביץ - אלא עסק בדעתו של ליבוביץ על הוולונטריזם - שהרצון אינו בר הנמקה. כאמור לעיל, מדובר בשתי דיעות שונות של ליבוביץ, והן באמת בלתי קשורות זו לזו, כפי שכבר הוכחתי לך בפיסקה הקודמת.

כתבת: "מוזר לי שאתה מתמם ומתנהג כמו 'עולה חדש' בענייני היחס בין דת-ליבוביץ והרצון". ומוזר לי שבכל פעם שדנים בסוגיית הרצון, אתה מתישהו תיקח את זה לסוגיית הדתית, למרות - שכפי שהוכחתי לך - מדובר בשתי סוגיות בלתי קשורות.

כתבת: "מותר להביא את הדת היהודית המסורתית כדוגמא להמחשת המופרכות של תפיסתו את הרצון בזיקה לדת זו". לדעתי אתה שוב מערבב כאן בין שתי סוגיות שונות: דעתו של ליבוביץ - על הוולונטריזם - דהיינו שהרצון אינו בר הנמקה, ודעתו של ליבוביץ - שהדת נובעת מהרצון. לגיטימי שנבקר את דעתו השניה של ליבוביץ, אבל גם אם נצליח לנפץ אותה לרסיסים - דהיינו נצליח להראות שהדת אינה נובעת מהרצון, זה עדין לא ישפיע כהוא זה על יחסנו אל דעתו על הוולנטריזם - דהיינו אל דעתו שהרצון אינו בר הנמקה. לכן כל כך התפלאתי, כשנוכחתי שביקורתך הדתית הושחלה לתוך שירשור שמראש עסק - בסוגיה הלגמרי-אחרת של הוולונטריזם - דהיינו בסוגיית דעתו של ליבוביץ שהרצון אינו בר הנמקה.

כתבת: "מבחינת היהדות-המסורתית-רווחת קיום מצוות כשמו כן הוא קיום דבר ה". נכון, אבל גם היהדות המסורתית הרווחת מסכימה שאני דתי רק אם אני "רוצה" לקיים את המצוות שניתנו בהר סיני למשה רבנו מאת מי שברא את העולם בשישה ימים. ממש כמו, שמבחינת הסוציאליזם המסורתי - אני סוציאליסט רק אם אני "רוצה" לבער את הפערים החברתיים, וכמו שמבחינת האגואיזם המסורתי - אני אגואיסט רק אם אני "רוצה" את טובת עצמי בלבד, וכמו שמבחינת דת-המקובלים - אני מקובל רק אם אני "רוצה" לאקמא שכינתא מעפרא וליחדא יחודין עילאין בהאי עלמא ובעלמא דאתי, וכו' וכו'. בקיצור: כל ערך הוא תלוי-רצון, וזה מוסכם על כל בעלי הערכים הנ"ל.

כתבת: "בדת הליבוביציאנית, תוקפו של המעשה הדתי אינו בצו-ה' ( כמו אצל המאמין הרווח ) אלא תוקפו של קיום המצוות הוא הרצון". גם היהדות המסורתית הרווחת מסכימה כי - בלי "בחירתי" לקיים מצוות - לא איחשב כדתי! הרי זהו פסוק מפורש: "ובחרת". אמנם אינני טוען שאין מחלוקת נראטיבית - בין הפילוסופייה הליבוביציאנית של הדת - לבין הפילוסופייה המסורתית של הדת, אבל זו לא מחלוקת בשאלה האם הדת נובעת מהרצון, כי דווקא על זה יש הסכמה מלאה בין כל היהודים הדתיים. אם כבר יש ויכוח בין ליבוביץ לבין היהדות המסורתית הרווחת, אז הוא רק בשאלה הנראטיבית: האם תרי"ג המצוות הללו - שבקיומן רוצה היהודי הדתי - נמסרו ע"י בורא-היקום אל משה בן עמרם על הר סיני במעמד פירוטכני רב-רושם שכלל עשן וברקים וקולות נראים וכו'. אבל כאמור זו מחלוקת רק על הנראטיב, לא על סוגיית הרצון.

כתבת: "ליבוביץ לא יסכים, שהוא מנענע - כי כך ציווהו ה' ואפ' נגד רצונו - כפי שהיהדות המסורתית הרווחת רואה בקיום המצוות גזרה אף בניגוד לרצון". דווקא זו נקודה המוסכמת בין כל היהודים הדתיים כולל ליבוביץ: שגם כאשר קיבלתי איזשהו צו מאת פלוני - בין אם הוא מלך-בשר-ודם ובין אם הוא בורא-העולם-בשישה ימים, אני עדין יכול-טכנית למרוד. עוד מוסכם על ליבוביץ ועל היהדות המסורתית הרווחת, שאם ארצה (כיהודי) למרוד בדת היהודית - איחשב (מבחינת הדת היהודית) כ"רשע" (למרות שכאמור אני יכול-טכנית למרוד). עוד מוסכם על ליבוביץ ועל היהדות המסורתית הרווחת, כי (כיהודי) אני דתי - רק אם אני "רוצה" לקיים את כל התרי"ג. כפי שכבר כתבתי לעיל, אם יש ויכוח בין ליבוביץ לבין היהדות המסורתית הרווחת, אז הוא רק על הנראטיב, לא על סוגיית הרצון.

כתבת: "ההשוואה לאהבת ילדים איננה השוואה כי אלוהים אינו 'יש' במובן שילדים הם 'יש' ". גם אלו שחושבים שהשם הוא 'יש' במובן שילדים הם 'יש', עדין יכולים לחשוב כמו ליבוביץ שהרצון אינו בר הנמקה (כלומר לחשוב שאין הנמקה לרצונם לעבוד את מי שברא את העולם בשישה ימים ושנתן על הר סיני תרי"ג מצוות), ומכאן שמתוך עמדתו של ליבוביץ - שהרצון אינו בר הנמקה - לא יכולת להסיק שלליבוביץ "אין אלוהים". בכך אני שוב חוזר לאחת הנקודות שלי מהפעם הקודמת: אתה מומחה בלהשחיל לתוך דיונים תמימים (כגון הדיון על הוולונטריזם) - את סוגיית דתיותו של ליבוביץ (ואפילו את סוגיית היותו של ליבוביץ "ללא אלוהים" כטענתך), גם כשאין שום קשר בין אותם דיונים תמימים לבין הסוגיות הדתיות הנ"ל.

כתבת: "למה ליבוביץ עושה זאת דווקא במועד זה ? - כי כך הוא רוצה". לדעתי, אין זה נכון להגיד שהוא "רוצה" לעשות את זה דווקא במועד הזה. לליבוביץ אין "רצון" שזה יהיה דווקא במועד הזה, כי לחפצו של ליבוביץ במועד הזה - יש הנמקה, והיא: הרצון (הבלתי מנומק) של ליבוביץ לעבוד את השם במסגרת של קיום תרי"ג מצוות כפי שפורטו ע"י חז"ל. אילו חז"ל היו נותנים מועד אחר, אז ליבוביץ היה עושה את זה במועד האחר.

כתבת: "אין שום הבדל בין נענוע ענפים של חילוני גמור לבין זה של ליבוביץ". ההבדל בין החילוני לבין ליבוביץ הוא תהומי: חילוני שינענע ענפים - יעשה זאת ללא הנמקה (או יעשה זאת מתוך הנמקה פולקלוריסטית כזו או אחרת), בעוד שליבוביץ ינענע ענפים מתוך הנמקה מאד מסויימת - והיא: רצונו (הבלתי מנומק) של ליבוביץ לעבוד את השם במסגרת של קיום תרי"ג מצוות כפי שפורטו ע"י חז"ל.

כתבת: "בזה ליבוביץ עובד את רצונו ולא את השם". לא הבנתי איך היגעת למסקנה הזו, אחרי שכבר הבהרתי לך שלמעשה אין מחלוקת בין ליבוביץ לבין כל יהודי דתי בסוגיית הרצון.

כתבת: "ולכן הוא טכנאי של התעמלות פולחנית ללא אלוהים". לא הבנתי, איך היסקת את זה מתוך עמדתו של ליבוביץ - על הוולונטריזם (נושא השירשור) - כלומר על אי היות הרצון בר הנמקה.
 
שוב.. לא מודע לגורם המנגנוני המפעיל את רצונו, אלא

מודע למציאות ואינו נוהג בהתאם למודעותו זו. רוצה לומר: אין רצונו של האדם כפוי עליו רק כשאינו בעל תודעת מציאות (מה שקרוי תת מודע), אלא הוא כפוי עליו במקרים מסויימים גם כאשר מציאות זו מודעת לו היטב. ואלו ואלו אינן קשורים למושג הוולנטריזם. לייבוביץ על אף שלא גילה דעתו בעניין במפורש, ניכר היה כי הוא נוטה, לפחות באחרית ימיו, לדטרמניזם, רק שהוא טען ובצדק לטעמי, כי דטרמניזם זה הוא אינדפרנטי למושג הוולנטריזם במשמעותו המוסרית/ערכית, וייתכן אף שבמובן זה (ואך ורק במובן זה) דטרמניזם אינו קשור לרצונו של האדם שמטבעו הוא פנומן אנושי חסר מובן, והוא אף טען שזוהי אחת התופעות באקזיסטנציה האנושית שכנראה לעולם לא ניתן יהיה להבינם.

ובזה כך נראה לי, הוא דבק בקאנט, שכידוע קבע בהגותו כי רצונו של האדם הוא אחת מארבע האנטינומיות הגדולות.
 

אלי כ ה ן

New member
דבריך לא סותר כהוא זה את דבריי. אם כבר אז אתה חוזר על דבריי.

כתבת: "הוא טען ובצדק לטעמי, כי דטרמניזם זה הוא אינדפרנטי למושג הוולנטריזם במשמעותו המוסרית/ערכית, וייתכן אף שבמובן זה (ואך ורק במובן זה) דטרמניזם אינו קשור לרצונו של האדם". זה בהחלט חופף אל מה שטענתי בכותרת של הודעתי הראשונה שבשירשור: "מאז דברי-ליבוביץ לא נמצאה אף תגלית-מוח שרלוונטית לוולונטריזם". לכן, אינני מבין - מה הוספת על דבריי - ומה לדעתך לא היה מדוייק בדבריי.
 
למעלה