טוב שכתבת כאן את שאלתך
ויכוח עם הנהג
אתמול בלילה עליתי על קו 400 של 'קונקס' בחזרה מירושלים, כשבידי רב-קו עם נסיעת חזור מוטענת (מתוך כרטיסיית הלוך ושוב שהטענתי בבוקר). להפתעתי הנהג טען שברב-קו לא מוטענת נסיעה, ושאני צריך לשלם עבור כרטיס נסיעה. הראיתי לו בקבלה, שבבוקר שילמתי עבור הלוך ושוב, אבל להפתעתי, ראיתי שבנסיעה הלוך, שהיתה בבוקר, הנהג ניקב בטעות גם את ההלוך וגם את החזור. הראיתי לו שזה טעות של הנהג מהבוקר, כי שעת ניקוב נסיעת הלוך היא 09:31 בבוקר, וגם שעת החזור מופיעה 09:31, והרי לא ייתכן שבו זמנית נסעתי בשני הכיוונים הלוך וחזור...
הנהג אמר שעלי לשלם עבור הנסיעה, ואחר כך לדרוש את הכסף בחזרה. אמרתי לו: "מה פתאום, את הכסף אולי בסוף יחזירו, אבל מי יחזיר לי את החצי שעה שאני אפסיד בניסיונות לקבל את הכסף בחזרה?"
הנהג התקשר לממונה עליו, וזה אמר לו שאני חייב לשלם. הנהג אמר בקול, מול כל הנוסעים: 'אני לא נוסע עד שאתה משלם'. אמרתי, גם אני בקול 'אני כבר שילמתי בבוקר, מה אשמים הנוסעים המסכנים, שבגלל טעות של נהג אתה מעכב אותם?'.
זה גרם לי אי נעימות קלה (גם אם נשארתי די רגוע) ובתוך האוטובוס נמצא כבר מישהו חסר סבלנות, שהצדיק את הנהג וקרא לי לשלם, בעוד מישהו אחר בא אליו בטענות "איך אתה מדבר, אתה לא רואה שזה טעות? למה ישר להצדיק את הנהג?"
בעיני זה היה מובן מאליו שאני לא צריך לשלם. הקבלה שהעידה על תשלום נסיעה הלוך ושוב היתה בידי, והיה ברור שחלה טעות בבוקר, ושצריך לתת לי לממש את נסיעת החזור ששילמתי עבורה בבוקר. היה סיכוי קלוש שיעלה מבקר בשעת לילה זו, ובמקרה זה הייתי מסביר לו את הטעות.
האם נהגתי כשורה כשסירבתי לשלם?
____
אגב, הטעות בבוקר חלה לאחר תקלה של הנהג עם נוסעת שעלתה לפני עם תעודת נכה שלא הציגה בזמן, וגם אחרי שהנהג ניסה להחזיר את הגלגל לאחור, הוא לא מצא קוד של נכה אלא רק קוד של עיוור, ובסוף חייב את הנוסעת בתשלום מלא. כשהגיע אלי כנראה כבר היה נסער וזה מה שגרם לו לניקוב פעמיים.
טוב שכתבת כאן את שאלתך
ככל שיגיעו יותר תלונות במקרים כאלה - יהיה יותר סיכוי לשיפור המצב
ברור ששילמת על נסיעה הלוך ושוב, ולא שילמת עבור מישהו אחר. הרי לא היית מטריח את הנהג בירושלים סתם כך, כדי לעבוד על החברה ולא לשלם. אמון הדדי הוא דבר אלמנטרי.
טעות האנוש של הנהג הראשון ברורה, עקב הנסיבות עליהן סיפרת. לנהג השני, כפי שהסביר אורן, לא היתה ברירה, והוא נהג (התנהג
) לפי הנהלים. וזאת בדיוק הבעיה, וזה בדיוק מה שמכעיס בעיני:
לא ההתנהגות של הנהגים, שאפשר להבין אותה כטעויות אנוש, וגם לא הכעסים של נוסעים כמוך, שבצדק אינם מוכנים לשלם שנית על משהו שכבר שילמו.
מרגיז אותי שמערכת התשלום בתח"צ אינה טובה, וגורמת להמון תקלות, עוגמות נפש הדדיות ובזבוזי זמן ואנרגיות.
קראתי כאן בפורום כבר לא מעט סיפורים דומים, וגם שמעתי כמה וכמה כאלה מחברים. יש באמת הרבה יותר מדי תקלות. אז זה אומר שהמערכת פגומה, או שהנהגים אינם יכולים להשתלט עליה עד הסוף, כי הם צריכים גם לנהוג את האוטובוסים ולהתרכז בנהיגה.
ועוד יותר מרגיז שעניין ההנחות לעוורים ולנכים אחרים, כנראה אינו סגור לגמרי. אז הם בכלל מיטרטרים המון, ולהם זה אפילו הרבה יותר קשה ויותר מביך מאשר לנוסעים האחרים.
אין לי כל עניין אישי בנושא התשלומים בתח"צ, כי אני משתמשת בה מעט, ואין לי רב-קו. לא חוויתי טעויות בתשלומים על הנסיעות שלי, למעט פעם לפני כמה חודשים, כשנהג אוטובוס בתל-אביב נתן לי בטעות כמה שקלים יותר מדי כשהחזיר לי עודף. וכשנוכחתי בכך, הלכתי והחזרתי לו אותם.
אבל באמת כואב לי לשמוע את הסיפורים החוזרים ונִשנים של טעויות בתשלומים עם הכרטיסים ה"חכמים", ואני חושבת שהגיע הזמן לשפר את מערכת התשלום. ויחד עם זה, יש לערוך השתלמויות לנהגים, כך שידעו בדיוק איך לנהוג בכל מקרה, כדי להימנע מעימותים לא נעימים. ואולי גם לפרסם הוראות מדוייקות עבור ציבור הנוסעים.
מיכל.