"זה לא הדוכנים, טמבל"

מסכים עם כל מילה

 

amit1270

New member
דעתי...

אחרי שקראתי את המאמר (למרות שזה "הארץ" ולמרות ביטויי הnewspeak החביבים כל כך על זנדברג ודומיה), יש גרעין מסוים של אמת בדבריה. אני לא חושב שצריך לאסור על קיומם של דוכנים בכלל בטיילת באילת. במידה מסויימת זה מוסיף חן וחיים למתחם שיכול להיות די משעמם באופן כללי. מה שצריך, כמו בכל תחום בחיים, זה לדעת את המידה הנכונה.

אם אני משווה את זה לצמחייה למשל, אז בין ג'ונגל פראי (המצב כיום) למדבר שממה (המצב המוצע) יש לא מעט דרגות ביניים. אפשר לעשות את זה הרבה יותר אסתטי והרבה פחות עמוס, כפי שנעשה בערים רבות בעולם, שהבינו את היתרון במסחר מהסוג הזה למשיכת קהל ויצירת עניין.
 
לא רק מידה נכונה

אלא גם ניהול והסדרה.

באילת צריך להקים מינהלת מיוחדת שתפוקח ע"י העירייה. למינהלת יהיה מנדט לקביעת כללים מסדירים שיכולים להפוך אסופה של דוכנים ממפגע עירוני לאטרקציה תיירותית אמיתית, למשל:
1. מיקום - אני בטוח שאפשר למצוא אתר אחר שהוא לא טיילת החוף.
2. מועדי פעילות - לקבוע יום או יומיים בשבוע שבהם הדוכנים יפעלו.
3. עיצוב - שמירה על כללים נוקשים בנוגע לעיצוב הדוכנים (גודל, צבע, חומרים, "קו בניין", שילוט וכו'.
4. תמהיל - מתן היתר רק לדוכנים שמוכרים דברים עם ערך מוסף ולא סתם פיצ'פקעס שהופכים את המתחם ל"זול".

בעבר כתבתי בפורום בשבחי הדוכנים ברחוב (במקרה זה מזון, אבל לא רק). דוכנים זה כיף, דוכנים יכולים להפוך את העיר (כל עיר, גם אילת בפוטנציה) לתוססת והופכים את ההליכה ברגל ברחובות לחוויה. אבל אין מה לעשות, זה מחייב ניהול, הסדרה ופיקוח. בלעדיהם השטחים הציבוריים הופכים לג'ונגל מכוער ואפשר לראות את זה למשל באילת או בחלקים מסוימים של אפריקה.
 

amit1270

New member
1. למה לא בטיילת?

אם תהיה הסדרה טובה שתדלל קצת את צפיפות הדוכנים, תדאג למראה אסתטי וכו', אין סיבה שהדוכנים יעברו למקום אחר - פינה מרוחקת ומבודדת, שסביר להניח שתהיה הרבה פחות מושכת ולכן עלולה להפוך בסופו של דבר למוקד עליבות ולא למקום שאנשים ירצו להגיע אליו (כדרכם של "מתחמים מוסדרים"). אולי עדיף להקצות חלק מסוים בטיילת או משהו כזה, לא יודע. בכל אופן אסור שיהיה מתחם מבודד.

2. למה רק יום או יומיים בשבוע? תיירים מגיעים לאילת ליום או יומיים. רבים מהם עלולים לפספס את ימי הפתיחה של הדוכנים. זה גם לא מועיל במיוחד לפרנסתם של בעלי הדוכנים.

3. עיצוב - בהחלט בעד. זה המפתח להפיכת הדוכנים ממטרד לתוספת חיובית.

4. תמהיל הוא עניין מעט "טריקי". קשה לקבוע תמהיל בתנאי שוק חופשי, אבל צריך למצוא דרך למנוע השתלטות של דוכני "זבל". דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות הכתבה מלמעלה. דרך אחרת היא ע"י הפיכת אזור הדוכנים לאטרקטיבי מספיק כדי שגם דוכני "יוקרה" ירצו להתמקם שם.
 
1. בגלל שאיך שאני רואה את הדברים

אז התפקיד העיקרי של הטיילת הוא לספק להולכי הרגל "פריים לוקיישן" ציבורי להנאה מהים. הדוכנים פשוט מפריעים לזה. אני מניח שאפשר למצוא מיקום טוב שלא יהיה בסוף העולם. יכול להיות שאפשר גם להקצות רק חלק מהטיילת, לא פוסל את זה.

2. לא רוצה להיות החלטי בנושא הזה אבל יש בעולם המון שווקים שפתוחים רק יום אחד או יומיים.

4. אני מניח שהדרך האופטימלית היא שילוב של שתי המסננות שציינת. בנחלת בנימין, למשל, יוצרים שרוצים לפתוח דוכן צריכים לעבור "ועדה אומנותית":
http://www.nachlat-binyamin.com/he-Admission.aspx
 

itamo

New member
ברוב ערי הנופש שאני מכיר יש שוק לא על הטיילת

ברוב ערי ערי הנופש שאני מכיר, יש שוק עם דוכנים שלא נמצא על קו החוף, אלא בתוך העיר ואין לתיירים בעיה להגיע אליו והוא הופך לאטרקציה בזכות עצמו.
 

ש מים

New member
"תכנון תיירות"

עמית, כתבתי כבר למעלה (אמנם על קצה המזלג), ואני לא מוצא טעם להוסיף על הדברים, אז אגיב ספציפית לנקודה שאתה מעלה כאן.
אתה כותב: "...כפי שנעשה בערים רבות בעולם, שהבינו את היתרון במסחר מהסוג הזה למשיכת קהל ויצירת עניין.". ובכן, אילת ממש אינה אחת מיני "ערים רבות בעולם". מדובר על עיר שכל מהותה וקיומה הינו על תיירות, ועל סוג ומאפיין מאוד מאוד מיוחד בתחום התיירות. לכל פגיעה וטעות הכי קטנה שנעשית בנושא זה יש השפעה עצומה על קיום העיר ועל כלכלת התושבים. לדעתי ולפי כל תפיסות תכנון התיירות הרווחות, הסרת המפגעים תביא לשיפור ועליית כח המשיכה של העיר ולהבאת אוכלוסיית תיירים הרבה יותר רצויה (בעיקר תיירים מבוססים מחו"ל) ומועילה לכלכלה העירונית ולשיפור התדמית וכח המשיכה של העיר.
 

amit1270

New member
הסרת מפגעים זה דבר טוב

ואני לדמרי בעד. השאלה היא אם כל דוכן באשר הוא הוא מפגע ואם אין שום אפשרות להסדיר את הדוכנים בצורה שלא רק שלא יהיו מפגע אלא יוכלו להיות תוספת לטיילת. אני חושב שעם קצת יצירתיות זה בהחלט אפשרי, ויש המון דוגמאות מהעולם, מערים הרבה יותר תיירותיות מאילת.
 
הכל תלוי במראה הדוכנים, במיקום ובסחורה

המראה הנוכחי של הדוכנים רע, המיקום בטיילת שנוי במחלוקת וגם הסחורה לא משהו. הבעיה שקשה להגדיר את כל הקונספט מחדש. בירושלים למשל היה קל למתג את שוק מחנה יהודה מחדש כי לא מתכוונים לשנות את הסחורה או המיקום אלא רק את המיתוג. אבל ידעו גם להמציא את שוק בצלאל שמוכר חפצי אומנות קטנים אבל מבוסס גם על הסטודנטים שלומדים בעיר. בתל אביב ידעו להמציא מאפס את שוק האיכרים אבל זה קונספט שמתאים רק לאזור מאוכלס כי אף אחד לא צריך לייבא מהחופשה שלו בטיילת את הסמרטוטים שמכרו שם גם אם היה מדובר באוכל גורמה או במוצרי בוטיק.
מצד שני העיר אמורה לעבור כמה שינויים מבניים בולטים קודם פינוי נמל התעופה לתמנע ובשלב מאוחר יותר חלקים מהנמל הימי מה שאומר שהיה מקום לשקול לחכות לפינוי נמל התעופה למשל כשברור שכל המתחם יתוכנן מחדש ולשלב שם מתחם ירידים סטייל שוק פתוח או מקורה ויותר אסתטי ועד אז לחכות עם פינוי הטיילת.
ואגב למי שאומר שאין קניון זול עכשיו רוצים להכניס לכמה ערים בארץ סוג של קניון או שוק מקורה בסגנון סיני שמבוסס על מחירי סחורות זולים ותצוגה די צפופה ומחירי שכירות זולים
 
למעלה