זווית אחרת לסיפור הקודם

זווית אחרת לסיפור הקודם


הדבר שאלינור וולף הכי שנאה בבית הספר היו ההפסקות. בכל פעם שנשמע הפעמון להפסקה, כל התלמידים היו טורקים את המחברות והספרים, שולפים את הטלפונים מהתיק ויוצאים לחופש: חלק גדול מהבנים הסתלק לשחק כדורגל, החלק השני העדיף להשאר בכיתה ולשחק בקלפים; הבנות יצאו החוצה או נשארו לדבר בכיתה. ורק אלינור, ברגע שהייתה שומעת את הצלצול, הייתה טורקת את הספר, מוציאה את הטלפון ונשארת במקומה. בדרך כלל בהפסקה השלישית, כשגבה כבר היה מתחיל לכאוב מישיבה ממושכת על הכיסא, היא הייתה קמה והולכת לאט לאט לשירותים, ואחר כך עושה סיבוב ארוך לעבר הקולר הכי מרוחק. ולמרות הטיולים והעצירות ליד תמונות אקראיות ההפסקה לא הייתה מתבזבזת במהירות שרצתה.
העובדה שלא היו לה חברים נבעה מכך שכל חצי שנה היא ואמה עברו דירה ואלינור נאלצה להרשם לבית ספר אחר. בבית הספר היסודי היא עוד ספרה את כמות המעברים, וגם ניסתה להתחבר אל חבריה החדשים לכיתה, אבל כשעלתה לחטיבת הביניים, הפסיקה לספור והתייאשה מלנסות להתחבר. מנגד, ככל שגדלה כך התחילה יותר ויותר לשאול את אמה למה הן חייבות לעבור, ואמה אף פעם לא נתנה לה תשובה מספקת. "זה בגלל העבודה." היא אהבה להגיד, אך כשאלינור התבגרה, היא הבינה שאחות בקופת חולים כלל לא חייבת לעבור דירה בכזאת תדירות, ומאז תשובה כזאת הייתה רק מכעיסה אותה. לא עזרו כעס וצעקות, איומי בריחה מהבית או תלונות שהיא לא מציחה להתחבר אל הילדים, שלרוב נרתעו ואז התעלמו ממנה.
אבל הפעם הזאת הייתה מוגזמת. הפעם היא מצאה את עצמה בכיתה עם זוג מלכים – נטלי ויואל, שאיכשהו גרמו לילדים האחרים ללכת אחריהם בלי התנגדות. וכמובן שאף אחד לא התנגד כשהם הזיזו לה את הכיסא רגע לפני שהיא התיישבה עליו (במקרה הטוב) או זרקו את הטלפון הנייד לשירותים (במקרה הרע). תוך חודש אלינור כבר ציירה טבלת יאוש ותלתה אותה ליד שולחן הכתיבה בביתה ובכל יום כשחזרה מבית הספר מחקה את אותו היום בטוש אדום. למרבה המזל נשאר עוד פחות משבועיים עד לחופש הגדול ואחריו – בית ספר חדש.
אלינור מיששה את הכיס עם הטלפון בזמן שיצאה לטיול-קולר היומי שלה. כמה תלמידים מכיתה ז' עקפו אותה בריצה וכמעט דחפו אל המדרגות, אבל אלינור הצליחה להתחמק ברגע האחרון. נראה שכולם היו שמחים. בכניסה לקפיטריה כמה תלמידים מכיתה ט' הדגימו אחד לשני איך הם קופצים מהמעקה האדום אל הקומה מתחתיהם, וכמה תלמידות מכיתה ח' המקבילה צילמו את עצמן אוכלות קרטיב. אלינור הסתכלה על השעה – עוד שלוש עשרה דקות לסיום – ובזמן שהמשיכה לכיוון כיתתה החליטה שתאכל סנדוויץ' ותשחק בטלפון עד ששיעור ביולוגיה יתחיל.
אלא שלהתפעתה הרבה הכיתה הייתה מלאה בתלמידים שלא יצאו להפסקה, וליד שולחן המורה עמדו נטלי ויואל. אלינור עצרה את נשימתה כשכולם הפנו אליה את מבטם ברגע שנכנסה.
"בואי, שבי כבר." ציוותה נטלי וסימנה לאלינור שתתפוס את מקומה בפינת הכיתה וכשהיא התיישבה, יואל כחכח בגרונו ובעודו נועץ מבט באלינור, אמר, "ואם יתקשרו אל ההורים, נגיד שבמזכירות הודיעו שדינה חולה."
"ואם מישהו יספר משהו," נטלי ליקקה את שפתיה הורודות והעיפה מבט מאיים בכיתה אבל לא המשיכה את המשפט. אלינור נזכרה איך ביום כיף בבריכה – שאליו כולם היו חייבים ללכת – המחנכת שלהם התכוונה לקנות להם גלידות אבטיח, אלא שאז נטלי התעקשה שכולם רוצים גלידת שוקולד. המחנכת הסכימה בתנאי שלא יהיו מתנגדים. אלינור הייתה היחידה שהתנגדה כי היא לא סבלה שוקולד, וכעונש בזמן שאלינור הייתה בבריכה, נטלי צללה מתחת למים, הורידה לה את התחתונים והחביאה אותם מתחת למגלשה. אלינור נשארה בבריכה עד ששפתיה הכחילו והייתה נשארת שם עד שהשמש תשקע וכולם ילכו הביתה, כשהמחנכת שמה לב לכך והחזירה לה את בגד הים.
אלינור לא רצתה להתנגד לה גם הפעם, פשוט שיעור ביולוגיה היה השיעור האהוב עליה והיא ידעה שהם הולכים ללמוד על סוגי דם. היא חיכתה לשיעור הזה שבוע שלם, קראה מראש את הדפים שאותם הם עמדו ללמוד, הורידה סיכומים מהאינטרנט ורשמה לעצמה את השאלה שאת התשובה אליה היא הייתה כל כך להוטה לדעת: איך קורה שיש אנשים שסוג הדם שלהם לא שייך לאף קטגוריה מוכרת? היא ידעה שדינה לא מוכנה לשאלה כזאת (רוב הילדים נימנמו בזמן השיעור שלה) וידעה שהמורה הצעירה לביולוגיה כנראה תחייך ותגיד שזה בלתי אפשרי, אבל אלינור כבר הביאה מכתב מהרופא שלה והשתמשה בו כדי לסמן לעצמה את הפרק שהם עמדו ללמוד. לפני הרבה שנים, כשסוג הדם הנדיר שלה רק התגלה בטעות במרפאה, רופאים וחוקרים ביקשו לבחון
אותה ולנתח את הממצאים, ולמרות שאלינור דווקא התלהבה מהרעיון שיבחנו אותה, אמה לא הסכימה לחתום על שום מסמך, תמורת שום מחיר שהוצע לה. אבל אלינור מעולם לא התייאשה ובכל הזדמנות חיפשה על כך חומר, כמו למשל בשיעור ביולוגיה.
ועכשיו זוג המטומטמים האלה ארגנו הברזה כיתית. אלינור נאנחה.
"בקיצור, מי שרוצה עכשיו לבוא איתנו לקניון –מוזמן." אמר יואל.
"יש מתנגדים?" נטלי חייכה וחשפה שיניים לבנות וישרות.
אלינור התלבטה במשך כמה שניות ואז, בלב פועם במהירות בגרונה, היא הרימה את ידה באיטיות. זה היה הוגן. אם הם התכוונו להבריז, זכותם לדעת שיהיה מי שישאר בכיתה כדי ללמוד. וכשהשיעור יסתיים, יהיה גם מי שיקבל מכתב הביתה.
צל חלף על פניה של נטלי. היא פתחה את פיה ואז סגרה אותו ושפתיה התכווצו. היא נראתה כאילו בכל שניה היא עומדת להסתער על אלינור ולזרוק לה כיסא על הראש. אבל נטלי לא זזה ממקומה. למשך עוד כמה שניות הכיתה הייתה דוממת לחלוטין, כמו בזמן של מבחן קשה במתמטיקה, ואז נטלי הפרה את הדממה ואמרה תוך כדי גלגול עיניים: "ויש עוד מישהו שמתנגד, חוץ מגברת רוּחי?"
'גברת רוחי', ככה הם קראו לה בגלל המראה שלה. אלינור הייתה ילדה רזה, חיוורת, בעלת שיער בהיר ומצח גבוה. הכל היה רגיל לחלוטין פרט לעיניה, שהיו לבנות. הן היו גדולות ובולטות, הקשתית הייתה לבנה לחלוטין ונתחמה על ידי פס שחור דק. אותו מראה מוזר הוא זה שגרם לה להיות דומה לרוח רפאים ומכאן דבק בה הכינוי. היו לה את העיניים האלו מאז שהיא זכרה את עצמה והשאלה שנשאלה הכי הרבה בביתם הייתה: האם גם לאביה היו כאלה עיניים?
'את לא דומה לאבא שלך בכלל!' הייתה תשובתה חסרת ההיגיון של אמה, רונה וולף, שהייתה אישה מלאה, בעלת שיער שחור ועיניים חומות. 'כי את הבת שלי.'
ולא משנה כמה אלינור התחננה, אמה לא הסכימה לומר לה את שמו של אביה או לתאר את מראו, ולמרות שאלינור חיטטה הרבה בחפציה של האם, היא מעולם לא מצאה שום רמז לגביו, אפילו לא תמונה אחת.
"אז לכו, למה אתם מחכים?" אמר יואל ותוך שניות הכיתה שוב הזכירה כיתה רגילה בהפסקה.
כעבור רגע כולם כבר הלכו, חוץ מנטלי ואלינור, שנשארה לשבת קפואה במקומה. נטלי התקרבה אליה והתיישבה על השולחן מולה.
"למה את לא רוצה להבריז? את מפחדת?" שאלה נטלי בקול שליו, שכלל לא היה דומה לקולה שלה.
אלינור, שהופתעה מכך שנטלי רק רוצה לדבר איתה, אמרה, "אני רוצה לשאול משהו את דינה."
נטלי בהתה בה לרגע ואז חיוך התפשט על פניה. "מה את רוצה לשאול?"
אלינור הסתכלה לתוך עיניה הכחולות של נטלי ולא ענתה.
"משהו אישי?"
אלינור הנהנה.
"מה קרה? הכל בסדר?" נטלי הייתה יכולה להיות נחמדה כשהיא רצתה.

"כן, זה..." היא התלבטה רגע והייתה לה תחושה רעה כי נטלי הייתה נחמדה מדי וזה פשוט לא היה הגיוני. אלינור לא ידעה מה גרם לה לפתוח את הפה ולהגיד, "קשור בדם שלי. הוא שונה."
נראה שגילוי הלב פשוט עבר לנטלי בין האוזניים וזה גרם לאלינור להתאכזב קצת. "תוכלי לשאול אותה מחר, בהפסקה."
"לא נראה לי..."
נטלי קפצה מהשולחן וכבר פנתה לכיוון הדלת. "בואי, בואי איתי לקניון. יהיה כיף, נראה סרט."
אלינור היססה.
"בואי," היא הושיטה לה יד ומבלי שהיא שמה לב, אלינור התרוממה.
"נאכל גלידה."
אלינור גיחכה והגיחוך נשמע מוזר באוזניה. היא מעולם לא צחקה או חייכה כשהייתה בבית הספר וילדים שבכו מרוב צחוק בשיעורים עד שהוציאו אותם מהכיתה תמיד נראו לה כמו תעלומה. "אבטיח?"
נטלי קרצה. "שוקולד."
 
המשך

לרגע אלינור ראתה לנגד עיניה את עצמה בבריכה, בלי תחתונים. היא גלשה בחזרה בתוך הכיסא שלה. "אני לא באה."
"אוי, נו. לא נעשה לך כלום." נטלי נשפה אוויר. "נו!"
"לא."
"טוב. איך שבא לך!" נטלי כמעט ירקה את המילים. היא בחנה אותה עוד כמה רגעים ואז הסתובבה, זעופה, והלכה.
אלינור נשארה לבד בכיתה הדוממת, ועד השניה האחרונה של ההפסקה התלבטה אם להשאר או ללכת, עד שדינה, המורה לביולוגיה, נכנסה והבעיה נפתרה. אלינור לא הלשינה על חבריה לכיתה וכשנשאלה איפה כולם – אמרה שהיא לא יודעת. דינה פתחה את היומן שלה ותהתה בקול אם ללמד או לשחרר הביתה את התלמידה היחידה שהגיעה לשיעור אך לפני שהספיקה להחליט, אלינור התפרצה עם השאלה שלה.
המורה לביולוגיה הקשיבה בסבלנות, אחר כך קראה בעיון את הטפסים הישנים של קופת החולים ואז חייכה בנימוס, קיפלה והחזירה אותם לאלינור.
"את יודעת," אמרה דינה, סגרה את היומן שלה והכניסה אותו באיטיות לתוך התיק. "לא תמיד כל מה שהרופאים אומרים לך זה נכון."
"אבל זה מוכח!" אלינור קפצה על רגליה. "כשעשו לי בדיקות דם. אף – אף אחד לא הבין מה קורה שם!"
דינה חייכה בנימוס. "אני מבינה."
"אז איך את מסבירה את זה?"
"אני לא רופאה."
אלינור עקבה אחרי מורתה בזמן שזאת הרימה את תיק הצד החום שלה והתחילה להתקדם לעבר היציאה. "מה זאת אומרת?" היא קראה אחריה.
"שהיום אין שיעור."

החצר של השער האחורי הייתה ריקה לחלוטין. התלמידים שעדיין למדו בשעה כזאת עוד היו בכיתות ואלו שסיימו את היום כבר מזמן היו בבית. השומר בכניסה נמנם בביתן שלו ואפילו לא התעורר כשאלינור פתחה את השער החורק ויצאה החוצה. לרגע היא חשבה לצלצל לאמה ולספר לה מה קרה, אבל במחשבה שניה החליטה שלא כדאי. רונה תמיד עודדה אותה להיות כמו כולם, לא לבלוט ולא ללכת נגד הזרם – היא הייתה נוזפת בה אם אלינור הייתה מספרת שהיא היחידה שנשארה בכיתה. וחוץ מאמה לא היו לה קרובי משפחה נוספים. פעם, כשהייתה קטנה, אלינור מצאה תמונה של שתי נשים, שאחת מהן הייתה אמא שלה והשניה אישה שדומה לה מאוד. להפתעתה הרבה אמה לא הסתירה את העובדה שיש לה אחות, היא רק אמרה שהן לא בקשר.
מאוכזבת מההתפתחות של אותו היום, אלינור עברה את גן המשחקים הקטן שליד בית ספרה והמשיכה בדרך הרגילה אל הבית. השמש החמה הייתה רגילה לחודש יוני ותוך פחות מדקה אלינור כבר התחילה להזיע. מכוניות חלפו לידה וילדי בתי הספר היסודיים שכבר הספיקו לבקר בבית שיחקו כעת בחוץ עם ילדים אחרים. אלינור פנתה לרחוב "אננס", שבסופו היא התגוררה, וכלל לא שמה לב לחום המחניק וגם לא לילדים האחרים והייתה מרוכזת כולה במחשבות על תוכניות שתראה היום בטלוויזיה ועד כמה היה יכול להיות נחמד לצפות בתוכניות האלה עם חברים. היא כמעט ונתקלה בחבורה של ילדים שעמדו מולה וחסמו לה את המעבר.
היא נעצרה מטר מיואל, יניב, ישי וירון – ארבעת היו"דים שתמיד הסתובבו ביחד. ולידם – איך לא? – נטלי.
אלינור נשמה עמוק וניסתה לעקוף אותם משמאל, אבל גם הם זזו וחסמו לה את הדרך, היא ניסתה לעקוף אותם מימין אבל לא היה מעבר גם משם. היא נעמדה בידיים שלובות וניסתה לחשוב איך לצאת מהמצב. הם נראו נחושים ומשועשעים, והיא שנאה את זה. לא היה ברחוב הקצרצר אף אחד, אפילו לא זקנות שבדרך כלל ישבו על הספסל היחיד שעמד בדיוק במרכז, והחליפו זכרונות ישנים.
"מה?" אמרה לבסוף אלינור.
"נו מה, דינה ענתה לך על השאלה?" שאלה נטלי. "עכשיו את יודעת למה יש לך דם מיוחד?"
יואל פלט נחירת צחוק.
"כן. היא חושבת שיש לה דם מיוחד. למי אכפת איזה דם יש לך?"
"לפחות אני יודעת שיש סוגי דם, ולא רק סוגי צלליות."
ירון צחק אבל הוא היה היחיד. נטלי כבר לא חייכה. היא נראתה עצבנית וכלל לא דומה לנטלי הנחמדה שדיברה איתה לפני פחות משעה בכיתה.
אלינור שוב ניסתה לרוץ הצידה אבל הם חסמו אותה, וזה הזכיר לה את משחק הילדים שבו צריך לנסות לעבור מצד אחד של הכביש לאחר מבלי שהעומד באמצע יתפוס אותך. היא שיחקה בו פעם, כשהייתה ממש קטנה ואיכשהו הוכנסה לתוך המשחק.
"דינה רשמה אותנו?" שאלה נטלי.
"היא שאלה מי ארגן את ההברזה?" שאל יואל.
אלינור לא ענתה ונתנה להם לשהות באי וודאות. היא ניסתה, בזריזות, לרוץ אל הצד השני ובאמת הצליחה להתקדם כמה מטרים עד שמישהו תפס בתיק שלה מאחור והילדים שוב היו מולה, חוסמים את המעבר. יואל, שהיה זה שתפס בתיק, משך אותו למטה ולפני שהספיקה להשתחרר, היא נפלה על המדרכה.
במהירות חמשתם נעמדו סביבה, לא נותנים לה אפשרות להתרומם.
"אני אומר שהיא לא הלשינה." אמר יואל.
"נו, היא רשמה או לא?" דרשה נטלי לדעת.
"לכי תבררי איתה את!" צעקה אלינור.
הילדים החליפו מבטים ואז בבת אחת, כאילו תכננו את זה מראש, הם התכופפו. יואל תפס בבית השחי הימנית שלה וירון – בשמאלית, והאחרים תפסו ברגליים ובמותניים. אלינור משכה בידיה וברגליה, שרטה ובעטה, ניסתה להשתחרר, אבל הם ספגו הכל, החזיקו בה חזק ונשאו אותה לעבר פח הזבל הקרוב. יואל וירון קפצו על המיכלית, פתחו את התיקים שלהם והתחילו לשלוף משם לבנים ולהערים אותם על הפתחים של פח האשפה, וכשסיימו עם התיקים שלהם עברו אל התיקים של הבנים האחרים. הפתח הקדמי, שזז על מסילות, נשאר פתוח מעט, ודרכו הם זרקו את אלינור פנימה כמו שקית זבל. היא התגלגלה במורד השיפוע המתכתי, שהיה מצופה בגושים שמנוניים ומסריחים, ונחתה על שקיות חצי קרועות, ידיה פגעו בעיסה נוזלית כלשהי ובחילה עלתה בגרונה. יללת חתול לא מרוצה נשמעה מירכתי הפח והוא ניסה לזנק לכל מיני צדדים, אך הוא היה לכוד. בדיוק כמוה. כשהייתה בפנים, שניים מהבנים סגרו את הפתח הראשי והערימו אבנים נוספות על הפתחים. היא שמעה אותם עוד כמה שניות, צוחקים, ואז הקולות נחלשו והיא נשארה לבד.
אלינור נעמדה מתחת לאחד הפתחים ודחפה את המכסה כלפי מעלה, אבל הלבנים עשו את העבודה והיא בסך הכל הצליחה לראות סנטימטר מהעולם שבחוץ. היא הלכה אל הפתח הבא ואל הזה שאחריו – ניסתה את כולם כמה פעמים, ורק לאחר מכן מצאה מקום שהיה פחות או יותר נקי ובלי חפצים דוקרים והתיישבה בו. החתול יילל, הלך אליה והתחכך ברגליה. הרעיון הראשון שצץ בראשה היה להתקשר אל אמה, אבל כשהיא הבינה שהתיק שלה, עם הטלפון בתוכו, נשאר בחוץ – היא ידעה שתצטרך לחכות שמישהו ירצה לזרוק זבל.
אלינור ניסתה לחשוב מה היה גרוע יותר: תקרית בגד הים או פח הזבל? אבל שני אלה לא השתוו בכלל אל תחילת חצי השנה שלה בבית הספר. בהתחלה המחנכת הכריחה את נטלי לעשות עבודה עם אלינור, שמרוב שמחה הזמינה את חברתה העתידית אליה הביתה. בשעה הראשונה נטלי נראתה כמו ילדה נחמדה (למרות שבכיתה היא לא עשתה כזה רושם) ואז אלינור עזבה אותה והלכה למטבח לשטוף להם פירות. כשחזרה, נטלי קפצה במקומה ומיהרה לסגור את התיק שלה. רק ביום למחרת, כשאלינור הגיעה לבית הספר ומצאה את נטלי עומדת במרכז הכיתה ומקריאה את היומן שלה בפני כולם, הבינה למה נטלי נבהלה כשהיא נכנסה. זה היה יומן מכיתה ד' שבו היא כתבה על הכשלונות בהתחברות עם ילדים אחרים בגלל המראה שלה ועל אביה ועל המעברים לבתי ספר אחרים. נראה שנטלי תזמנה את ההקראה כך שאלינור תחזה בהצגה ולא תגיע כשהכל כבר ייגמר. היא עמדה שם, אדומה מבושה ומשותקת מהתדהמה שמישהי בכלל תוכל לעשות דבר כזה, ולא יכלה לזוז. לבסוף ירון עצר אותה והחזיר לאלינור את היומן ובזאת הסיפור הסתיים.
החתול שוב יילל ואז אלינור שמעה קולות מן העבר השני של הכביש. היא קפצה על רגליה והחלה לבעוט בדפנות הפח ולצעוק שיצילו אותה. למשך כמה רגעים הקולות השתתקו ואז היא שמעה קול של ילדה אומרת: "מה יש שם?" ואישה מבוגרת עונה לה: "תעזבי, מתוקית, עדיף לא להתקרב."
היא המתינה עוד חצי שעה, מדי פעם משנה תנוחה או מנסה בפעם המאה לנסות להזיז את האבנים שלחצו על המכסה, כשאז שמעה קול של נקישות עקבים. היא שוב קפצה על רגליה והחלה לבעוט ולצרוח. העקבים נעצרו, עשו סיבוב מסביב לפח ואז ברחו משם בנקישות קטנות ומהירות.
אלינור נאנחה. אולי היא תצטרך לחכות עד למחר בבוקר כשמשאית הזבל תרוקן את המיכלית, וגם אותה, פנימה. לפחות היה לה את החתול, אבל הוא כבר הספיק לפתוח את כל השקיות שעוד נשארו סגורות, אכל שאריות של בשר ופיזר בכל רחבי הפח זבל נוסף. וכשנמאס לו, הוא קפצץ לעבר הפתח הצר שבראש הפתח שעל המסילה, וכך הנפש החיה היחידה שהייתה במקום הסתלקה החוצה.
אלינור המתינה. היא חיכתה בסבלנות ולא איבדה תקווה שמישהו בכל זאת יהיה מספיק אמיץ כדי לפתוח את הפח ולשחרר אותה החוצה. עברו שעות, השמש החלה לשקוע, הסירחון והריקבון כבר הפסיקו להפריע ולמשך כמה דקות היא אפילו נרדמה.
 
סוף

והתעוררה מקולות התנפצות של משהו כבד על הכביש. לקח לה שניות להבין שההלמות נובעות מכך שמישהו מסלק את הלבנים מן הפח וזורק אותן למטה. אלינור קפצה על ברכיה ולבה החל לפעום במהירות. מי שלא עושה את זה, רק שלא יפסיק, רק שימשיך, לפחות מספיק כדי שתוכל להרים את המכסה בכוחות עצמה.
והמישהו באמת לא הפסיק. כשעוד אבן פגעה במדרכה ולאחריה השתררה דממה, אלינור ידעה שהיא יכולה לצאת. המכסה התרומם ומבעד לשקיעה הכתומה היא ראתה גבר קרח עם זקן תיש ומשקפי שמש. "צריכה עזרה?" הוא שאל. היה לו קול נמוך וצרוד.
אלינור נענעה בראשה ומשכה את עצמה למעלה.
אוויר נקי וצלול הכה באפה ורק אז היא הבינה שהייתה בזבל כל כך הרבה שעות, שכבר הפסיקה להריח אותו. היא התמתחה וחוליות גבה התפוקקו בהרגשה של שחרור נעימה.
"את בסדר?" הגבר הושיט לה בקבוקון קטן שנראה כמו צעצוע של ילדים והייתה בו כמות מים שהספיקה ללגימה בודדת.
אלינור שוב נענעה בראשה לשלילה. "תודה... רבה. אני צריכה לזוז."
"חכי, תשתי. את צריכה לשתות." אמר הגבר. "ובכלל, מה לגבי התיק?" הוא הושיט לה את תיק בית הספר שלה, שלמרבה הפלא עדיין לא נגנב, והפציר בה לשתות את הלגימה.
אלינור החמיצה את פניה.
"כמה זמן היית שם? לא שתית כלום."
היא חייכה ורצתה להגיד שלגימה אחת לא תשנה שום דבר, שהיא גם ככה מיובשת אבל בלי קשר תכף תחזור הביתה ותשתה ותאכל שם – אבל הגבר התעקש באופן מחשיד. כמעט בכל בית ספר שבו היא למדה תמיד היה מגיע מישהו להרצות על כך שבנות צריכות להזהר מגברים שמציעים להן משהו לשתות, ושזה יכול להגמר באסון, והגבר הזה שעמד מולה, למרות ששחרר אותה, בהחלט נראה כמו מישהו שכדאי להתרחק ממנו.
"את יכולה לשתות את זה בדרך הביתה, אם את מפחדת ממני." הוא כאילו קרא את מחשבותיה. "אבל תבטיחי לי שתשתי." חיוך קטן התפרש על שפתיו. "בתור תודה על כך שהוצאתי אותך החוצה לפני משאית הזבל."
"טוב." היא שמעה את עצמה אומרת. היא לקחה ממנו את התיק ואת הבקבוקון הילדותי, הסתובבה והתחילה ללכת משם במהירות מספיקה כדי שלא יחשוב שהיא בורחת ממנו וגם בשביל שאם בכל זאת ירצה להשיג אותה, היא כבר תהיה בבית.
"ילדה – " הוא קרא אחריה והיא הסתובבה לאחור. "החברים שלך שהכניסו אותך לפה – אם תרצי להחזיר להם, כל מה שתצטרכי לעשות זה להתמקד בפעולה שאת עושה, והכל יהיה בסדר."
למרות שלא ממש הבינה את ההדרכה שלו, אלינור הנהנה ומיהרה ללכת הביתה.
בבית אמה כבר בישלה ארוחת ערב וכשאלינור נכנסה והיא הריחה את ריח הזבל שנבע ממנה, עקמה את אפה.
"ליני, איפה היית?" רונה הלכה אחרי ביתה, שלא נעצרה כדי להגיד שלום והלכה ישירות אל המקלחת.
"בזבל." ענתה אלינור וטרקה את הדלת.
"קרה משהו בבית ספר?" אמה לא הייתה מוכנה להתרחק מדלת האמבטיה. "הכנתי סלמון ועוגנת גבינה לקינוח. בואי, אני מחכה לך."
אלינור הניחה את הבקבוקון ליד מתקן מברשות השיניים והתפשטה. היא התכוונה לקפוץ מתחת לזרם המים אבל הבקבוקון תפס את תשומת לבה, התכולה שלו תפסה את תשומת לבה. המים – או איך שאפשר לכנות את מה שהיה בפנים – נצצו. היא ניערה את הבקבוקון כמה שניות וקירבה אותו אל עיניה כדי לראות אם זה סודה או מים בטעמים, אבל לא מצאה בפנים בועות ולא מיני קוביות חצי שקופות שאופייניות לאלוורה. והוא עדיין נצץ בשלל צבעי הקשת. היא חלצה את פקק השעם הקטן וקרבה את הבקבוקון אל אפה. חסר ריח. אבל מה לגבי הטעם...? זה לא היה יכול להיות סם כלשהו, כי כשהיא שותה אותו בבית, לבד, הגבר לא היה יכול לשלוט בה. אבל היא בכלל לא מכירה אותו, למה שירצה לעשות לה משהו רע?
היא קירבה את הפיה הקטנה אל פיה ובלגימה אחת שתתה את הכל. חסר טעם.
ברגע הראשון לא קרה כלום. היא עמדה מול המראה ובדקה שלא צמחה לה אוזן נוספת על המצח ושהשיש הירקרק באמבטיה לא החליף צבע, וכשהגיעה למסקנה שהמים באמת היו סתם מים רגילים, התחילה להרגיש מוזר.
אנרגיה, זאת הייתה ההרגשה. כמו גלי חום שמתפשטים מתוך תנור לוהט אל יתר רחבי הבית, כך הכוח התפשט בגלים מן הקיבה אל שאר הגוף. היא הסתכלה על הכתף שלה ועקבה אחרי האנרגיה יורדת למטה, אל קצות האצבעות. ואז עוד גל, קצת פחות חזק, אך עדיין עוצמתי. היא הרגישה שהיא יכולה לעשות הכל.
אחרי המקלחת היא דילגה אל המיטה הרכה והנקייה שלה וכשנרדמה, ישנה כל כך חזק שאפילו לא שמעה אתה אמה שקראה לה לארוחת הערב.

גם כשהלכה לבית הספר ביום למחרת אלינור עדיין הרגישה שהיא יכולה לעשות הכל, פתאום כל הילדים בשכבה שלה נראו קטנים ומצחיקים. היא לא ייחסה חשיבות כשירון ויניב התחילו לגחך ברגע שהיא חחלפה לידם; לא שמה לב למיכל ועינת שישבו על קיר הבטון הקטן בכניסה וצחקו ממשהו שהן ראו בטלפון. הן הפסיקו כשאלנור חלפה לידן והתחילו לצחקק. ולא נדהמה כשנכנסה לכיתה ויואל זרק לעברה ספידסטיק שפגע לה במצח ונפל על הרצפה.
המקרן היה דלוק ועל המסך נראו פניה המלגלגות של נטלי. המצלמה הסתובבה לכיוון הרחוב ואל חבורת בנים שסחבו משהו מתפתל. היד שהחזיקה בטלפון רעדה מרוב צחוק והתמונה קפצה למעלה ולמטה כשחבורת הבנים זרקו את אלינור לתוך פח האשפה. המצלמה התקרבה אל יואל שהרים את אגודלו ועשה סימן של "כל הכבוד" לכל שאר החברים. גם באותו הרגע, בכיתה, הוא עשה את התנועה. באופן מפתיע נטלי לא הייתה שם.
אלינור התיישבה במקומה והוציאה את מחברת המתמטיקה שלה. למרות שהתקלחה שוב לפני שיצאה, לפתע היא שוב הריחה את ריח הסירחון מאתמול וזה גרם ללבה לזנק לגרונה ולהתחיל לפעום במהירות. אולי בחודש הקודם בבריכה לא כולם צפו בהשפלה, אבל היום אף אחד לא פספס – אולי אפילו ילדים משכבות אחרות כבר הספיקו לראות את הסרטון ביוטיוב.
פרץ של שנאה הציף אותה. גם בבריכה וגם כשהיומן שלה הוקרא בציבור – היא מעולם לא הרגישה כזאת שנאה חזקה כלפי מישהו. כלפי נטלי, שבלי ספק זה היה הרעיון שלה. באותו הרגע אלינור שמחה שנטלי לא בכיתה, כי אם היא הייתה שם, אלינור הייתה חונקת אותה.
מישהו הריץ את הסרטון בשנית וילדים מהכיתות המקבילות זרמו לתוך הכיתה ושאגו מצחוק. ילדים שישבו בדרך כלל בקרבתה קמו והלכו בתיאטרליות מוגזמת בעודם סוגרים את האף עם האצבעות. ילדים אחרים התנדבו לצאת החוצה ולעכב את המורה למתמטיקה כדי להרוויח עוד כמה דקות של בלגאן וצחוק.
אלינור ישבה בפינה שלה אבל כלל לא הרגישה שהיא בפינה, היא הייתה במרכז העניינים. כולם הצביעו עליה וצחקו, סתמו את האף וזרקו לעברה מטהרי אוויר ומנטרלי ריחות. אבל המכות הקטנות של תכשירי הקוסמטיקה שעפו עליה כבר לא כאבו, היא כבר לא הקשיבה להם ומגוון הקולות והצחוק הפכו לערבוביה של רעש לבן. אלינור נעצה את מבטה בדלת וצפתה בכל מי שנכנס לכיתה, מחכה, מוכנה.
ואז נכנסה נטלי. היא סחבה קופסת פלסטיק עם המון ספידסטיקים ובין רגע שוב הייתה במרכז המעגל כשכל הילדים התנפלו עליה כדי לקבל תכשיר.
אבל אלינור לא הלכה לתת לזה לקרות. כל מה שתצטרכי לעשות זה להתמקד בפעולה שאת עושה. היא הייתה מאוד ממוקדת וידעה בדיוק מה היא רוצה.
לא היה לה מושג איך זה קרה אבל לפתע נטלי הוזנקה ממקומה, כאילו נתפסה בקצות האצבעות של הרגליים, והונפה לאוויר, קופסת הספידסטיקים נשמטה מידיה. היא נתלתה על התקרה במהופך, הטלפון נפל מתוך כיס המכנסיים, נפל על הרצפה והמסך התנפץ. אלינור קמה ממקומה באיטיות, שלפה את הטלפון ופתחה את המצלמה. אבל זה לא היה הסוף. ברגע הבא הכפתור של מכנסי הג'ינס שלה נפתח והמכנס הופשל כלפי התקרה. הילדים היו במצב רוח זדוני ומשועשע וכמה תלמידים מופתעים אחרים שלפו את הטלפונים שלהם גם הם והתחילו לצלם אותה תוך כדי שאגות צחוק נוספות. הספידסטיקים התעופפו כלפי נטלי הצורחת והתחילו למרוח את גופה, אבל לא רק הם. גם הטושים של המורה התנתקו מהלוח והצטרפו אל החגיגה. כשחולצת בית הספר הופשלה, הם כתבו על הבטן שלה באותיות גדולות: "כלבה" ועיטרו את המילה בפרחים.
אלינור תפסה את עיניה העגולות של נטלי ובפעם הראשונה בבית הספר חייכה חיוך רחב.
"תורידי אותי!" צרחה נטלי ונופפה בידיים, אבל אז הוילון נתלש ממקומו ונכרך סביב ידיה וסביב פיה וכעת היא נראתה כמו גולם שעומד להפתח לפרפר.
ואז נכנסה המורה למתמטיקה ועל הכיתה נפלה דממה. אלינור איבדה את הריכוז, נטלי התנתקה מהתקרה ונפלה למטה. נשמע בום חזק וכשאלינור החזירה את המיקוד אל מושא הצחוק החדש, ראתה שהיא לא זזה.
 

godright

New member
אני מזמין שכתוב.

כל הקטע הראשוני היה מיותר ומוכר. אם קהל היעד הוא ילדים ונוער הם ודאי קראו את פרסי ג'קסון או אריק רקס.
ההתמקדות היא בכיתה ובמה שקורה בה, אז למה לא להתחיל בזה. הסיפור כרגע לא נוגע למעברי דירה שלה.
לא מובן לי גם באיזה גיל מדובר? בכל מקרה נראה שיואל הוא המניאק הראשי, נטלי מצטייר כמי שמנצלת את עמדת הכח.
המוות של נטלי לא היה מזעזע כמו שציפיתי. ולא רק מבחינת תיאורים מזעזעים, אלא שלא נתת זמן להתחבר לדמות. (לתעב אותה במקרה הזה)
גם להתחבר לדמות של אלינור לא הספקתי.
יש גם מלא דברים לא הגיוניים כמו הברכה, הפח, והשיעור.
בקיצור מחדש...
 
מעניין... ממש בימים אלו אני קוראת את אריק רקס

ורציתי לשאול איזה קטע בפתיחה שלי מזכיר לך אותו?
איזה גיל זה נראה לך?
נטלי לא מתה אבל אתה צודק, זה באמת נראה כאילו היא כן.
תוכל לפרט איזה דברים היו לא הגיוניים בברכה, בפח ובשיעור?
תודה על הקריאה. :)
 

godright

New member
אריק - אלינור

זה שנמאס לו לעזוב בתי ספר וחברים שהוא כבר לא מנסה אפילו.
&nbsp
זה מה שאמרתי שזה לא ברור- זה יכול לנוע בין 9-16 כתבת תיכון אז זה מצמצם. אבל ההתנהגות יכולה לקרות בכל הגילאים הנל
 

godright

New member
לא אמין

ברכה:
א. כמישהו שבילה המון בפארקי מים, אני יכול להגיד לך בוודאות שאם את נשארת יותר מחמש דקות בברכה שבקצה המגלשה יבוא מציל/עוזר מציל/ אחראי מתקן/סתם מישהו שבטוח שהוא אחראי ומקבל שכר מיניכלום.
&nbsp
ב. אם הייתי נכנס לראש של הבריונים- כנראה שהייתי בורח עם התחתונים ולא משאיר אותם בסביבה.
&nbsp
ג. כאיש חינוך אני יודע בוודאות שמקרה כזה לא היה עובר לסדר היום. (עירוב הורים, יועצים, רווחה)
&nbsp
&nbsp
הפח:
&nbsp
א. חסר תיאור יותר ברור של הילדים. אבל רק אם היודים נראים כמו קרב וגויל אז יש סיכוי שהם יצליחו 1. להכניס ילד מתנגד לתוך פח. 2. לסחוב על הגב שלהם משקל הזוי של אבנים (תוך כדי קניות בקניון).
&nbsp
ב. למה הם לא לקחו לה את התיק? בריונים אבל לא גנבים? לפחות לפזר לה אותו או בפח או בחוץ.
&nbsp
ג. כמו שכתב שילק: לא משנה כמה אבנים הם שמו במאמץ והשתוללות היא יכלה להפיל (את כתבת שהיא הצליחה לפתוח טיפה). אם זו הייתה אבן ענקים ששוקלת חמישים קילו ומונעת ממנה אפשרות לפתוח את הפח אז הקטע הזה היה אמין (אבל אז היא תמות מחנק וחום בתוך הפח).
ד. החתול!!! בכל פעם, שאני פותח פח עם חתול הוא ממהר לזנק. לא הגיוני לחלוטין שחתולנו נשאר רגוע בעת שמשליכים עליו משהו שזז ומשתולל. (לכל אוהבי החתולים עילה לתביעה על צער בעלי חתולים)
&nbsp
ה. הבקבוק!!! (משום מה בראש שלי כל סימן קריאה מנשמע כמו "פם פם פם") ממש לא הגיוני שילדה תשתה משהו כשהיא בצלילות דעת. במיוחד אם היא כבר בבית בתוך מקלחת.
הרבה יותר הגיוני התרחיש שחתול כתבה. היא היתה על סף התייבשות/התעלפות ושתתה את הדבר הראשון שהוצע לה. אחרי זה היא פנתה להביט באדם/סוטה/מדען מטורף/קוסם אלכימאי רב עוצמה שהציל אותה. קלטה שהוא חשוד מיהרה לברוח, תוך כדי בריחה היא חושבת שהיא סתם נלחצה כי לא קרה כלום... אבל אז "פם פם פם"
&nbsp
השיעור: שוב כאיש חינוך כשאני מגיע לכיתה שיש בה רק ילד אחד, אני מדווח מיד למזכירות. מודיע למנהל. הילד מקבל איזה פרס. ואם זה שיעור אחרון אז כנראה שמשוחרר הביתה.
&nbsp
היא מבקשת עזרה של מורה אחרי שרופאים אמרו שאין דבר כזה?
יחסית לביישנות שלה, זה לא נראה הגיוני שזאת שאלה שהיא תרצה לשאול ליד כל הכיתה.
הרבה יותר סביר שהיא הייתה ניגשת לדינה (ארבע תשע שש שלוש חמש אחת) ושואלת.
&nbsp
 

shayelk

New member
זה אחלה, אבל...

הסיפור ממש סבבה, כתוב טוב והכל.. אבל כל הקטע של 'ילדה חנונית ולא חברתית שכל בריוני העולם מציקים לה עד שהיא מגלה שיש לה כוחות על והורגת בטעות את הבריון הראשי' כבר די ישן, ולא מצאתי פה שום דבר שלא קראתי כבר איזה 15 פעם.
&nbsp
באשר לכתיבה עצמה- לא יודע אם זה המשלב (ואם לא אני לא בטוח מה זה כן), אבל הסיפור מרגיש כאילו הוא כתוב לילדים-נוער ופחות למבוגרים. הלוואי שהייתי יודע לשים את האצבע למה חלק מהסיפורים מרגישים לי ככה (גם משחקי הרעב, לדוגמה, הרגיש לי ככה, למרות שממש אהבתי את העלילה)
 
תודה רבה! אבל זה לא התכנון של הסיפור

הסיפור לא הולך להיות על גיבורי על... והכתיבה ילדותית כי זה מיועד לנוער, כמו משחקי הרעב. השאלה היא מהבעיה בזה?
 
תודה רבה! אבל מה שאמרת זה לא הסיפור שהולך להיות

זה *לא* סיפור על גיבורת על. וזה באמת כתוב בצורה ילדותית כי זה סיפור נוער, כמו משחקי הרעב. השאלה היא האם יש בעיה בזה? :)
 

shayelk

New member
לא משנה על מה הסיפור, משנה על מה נראה שהוא...

אם הייתי קורא ספר שמתחיל ככה הייתי מניח אותו ואומר "יאללה, כבר קראתי את זה"- לא הייתי מגיע למה שמייחד אותו. הקטע שהעלית הוא לדעתי מספיק ארוך כדי שתראי בו לקורא במה הסיפור שלך שונה.

"האם יש בעיה בזה? :)"
חס וחלילה. כל עוד זה מכוון ובמודע. :)
 
ואולי זה אומר שכדאי להוסיף הערות כאלה מראש?

נניח במסגרת ביקורת אחורית או משהו. הרי נניח עכשיו אתה בא לקרוא את הסיפור, האם בהינתן זה שאתה יודע שזה אחרת, חווית הקריאה שלך לא תהיה שונה? באופן יותר מפורש, האם לא אומר שכדאי להוסיף מראש הערות כגון "זה לא סיפור על גיבורת על וכו' " (אני מודה שהרעיון נשמע תמוה ומבודח, אבל אני רציני)?
 

shayelk

New member
לדעתי לא

לדעתי הסיפור צריך לעמוד בפני עצמו, ולא לצפות שאמשיך לקרוא כי קראתי איפשהו שהוא דווקא אחלה ובכלל לא מה שאני חושב.
אבל אני גם משתדל לא לקרוא את הכריכה האחורית של ספר לפני שאני קורא אותו, אז יכול להיות שאני סתם קיצוני
 

godright

New member
גם אני

ואז לרוב אני אומר לעצמי "ככה הם ניסו למכור את הספר?!"
 

godright

New member
חוץ במקרה שיש תמונה של הסופר...

אז אני לא מצליח להתגבר
 
הבעיה היא שזה נראה לי אבל קצת פוגם בחזון האמנותי של הסופר

כי בכל זאת יש סיבה למה הסופרת החליטה לכתוב באופן כזה או אחר. ככה שאם אפשר לתת לקורא "דחיפה" קטנה, אז זה נראה לי עדיף.
&nbsp
אבל מה שאתה אומר בסה"כ נשמע די משכנע... אולי אני פשוט סובל מעודף רומנטיזציה בקשר לעניין, והשינוי לא יפגום משמעותית בכוונת המשוררת.
 
ואני אתערב גם כאן

העובדה שגם אני וגם שילק חשבנו שמדובר בסיפור על גיבורת על כשהוא לא, לגמרי משחקת כאן לטובתך, את מבינה את זה, כן? זה אומר שכשהקוראים יגלו שזה לא מה שהם חשבו שזה, הם יהיו מופתעים ^^
 
may I להתערב?

"הסיפור מרגיש כאילו הוא כתוב לילדים-נוער ופחות למבוגרים. הלוואי שהייתי יודע לשים את האצבע למה חלק מהסיפורים מרגישים לי ככה (גם משחקי הרעב, לדוגמה, הרגיש לי ככה, למרות שממש אהבתי את העלילה)".
אתה מבין שזה כמו להגיד: "אני לא יודע למה, אבל החולצה הזאת נראית לי ירוקה". או: "אני לא יודע למה, אבל זה מרגיש לי כמו ספר פנטזיה".
זה ציון עובדה. "למרות שממש אהבתי את העלילה" לא אמור לבוא עם זה ביחד.
ספרי נוער הם דבר קיים ולגיטימי לקריאה ולכתיבה. בתור מישהי שקוראת כמעט ורק אותם (כי כמעט כל ספרי המבוגרים משעממים לי את התחת - אבל אני עדיין לא אבוא ואפסול אותם/אציין את גיל קהל היעד שלהם כחסרון) אני מרגישה מחויבת לעמוד על כבודם.
אני בדרך-כלל לא נותנת ביקורת על ביקורת של אחרים. או קוראת ביקורות של אחרים, כי הן ארוכות. but when I do זה כי מדובר בנושא קרוב לליבי.
כן. זהו.
 

shayelk

New member
you may

אבל נראה לי שכבר הודיתי שטעיתי בניסוח.
הרבה פעמים אני רואה סיפורים שלא אמורים להיות כתובים לנוער, אבל מרגישים ככה בגלל כתיבה לא כל כך נכונה (במשחקי הרעב, לדוגמה, זה הרגיש לי ככה כי הרגשתי שצורת הכתיבה לא מתאימה לעלילה).
לא יודע למה הנחתי שכאן זה המקרה ולכן הערתי, כמו שהייתי מעיר על סיפור שאמור להיות כתוב לנוער אבל בפועל מרגיש כמו סיפור למבוגרים. (למרות שטבעי לי יותר לקרוא ספרים למבוגרים ולכן כתיבה למבוגרים מרגישה לי יותר "נכונה" גם אם ברור שזאת שטות)
 
למעלה