זמני כניסת ויציאת השבת

jackie111

Well-known member
אני מבקש מהדתיים שנשארו בפורום להסביר כיצד
בולחרים את זמן כניסת השבת בכל עיר?

מצורפת רשימת הערים וזמן כנסית השבת בכל עיר.
השוני הוא של 16 דקות.

זמני כניסת השבת.jpg
 
אני מבקש מהדתיים שנשארו בפורום להסביר כיצד
בולחרים את זמן כניסת השבת בכל עיר?

מצורפת רשימת הערים וזמן כנסית השבת בכל עיר.
השוני הוא של 16 דקות.

צפה בקובץ המצורף 121074
אתה מנסה בצורה עקיפה להבין מה ההגיון בלהיות דתי?

דרך רוחנית מוסדרת ע"י הקהילה מזה דורות.

בנוסף דרך לשמור על הבריאות בלי להתעמק יותר מידי,

למשל אדם עשוי להתחכם ולעבוד כל השבוע כי הוא חייב

כסף או סתם רוצה להתעשר מהר,באים ואומרים לו אל תעשה

את זה - אסור.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
אני מבקש מהדתיים שנשארו בפורום להסביר כיצד
בולחרים את זמן כניסת השבת בכל עיר?

מצורפת רשימת הערים וזמן כנסית השבת בכל עיר.
השוני הוא של 16 דקות.

צפה בקובץ המצורף 121074
די פשוט. זמן כניסת השבת נקבעת כפונקציה של שקיעת החמה, הוא הזמן בו השמש שוקעת מעבר לקו האופק. לא איכנס כעת לחישוב המדויק שכן הוא מעט מורכב יותר, אבל די להבין שכניסת השבת היא פונקציה של הזמן האמור, בשביל לקבל תשובה לשאלתך.

מאחר והמדינה לא נמצאת כולה במקום אחד (זולת לדעת אנשי המרכז ;-)), זמני שקיעת החמה משתנים מנקודה לנקודה. כך הזמן בו השמש נעלמת מעבר לקו האופק בצפת הצפונית כנראה שונה במעט מהשעה בה זה קורה באילת הדרומית. כך גם מבחינת רוחב הארץ. ממילא אם שעת שקיעת החמה אינה זהה, גם זמני כניסת השבת שהם כאמור פונקציה שתלויה בכך אינם יכולים להיות זהים.

זהו.


כעת אפשר לשאול, אם כך, כיצד יתכן שגם ישובים סמוכים גיאוגרפית לא תמיד מקבלים את השבת באותה שעה?

מעבר לכך יש היבט נוסף והוא מקומות שקיבלו על עצמם לאורך השנים להכניס את השבת מספר דקות מסוים קודם לשעה הרשמית בה היא נכנסת. למעשה, זה מקובל בכל הארץ (אם לא בכל העולם) ומכונה 'תוספת שבת'. כלומר הזמן שמופיע בתקשורת השבועית, הוא לא הזמן האמיתי, הרשמי, בה השבת נכנסת. אבל זה שייך לחלק המורכב יותר שציינתי :). כאן רק שייך לומר שאם יש עיר שתושביה קיבלו על עצמם, סתם לדוגמה, לקבל את השבת 43 דקות לפני הזמן הרשמי, הרי שיחול פער בין אותו ישוב אף לישוב הסמוך אליו למרות קרבתם הגיאוגרפית.

דוגמה מוכרת לכך היא העיר פתח תקווה, אשר מכניסה שבת לפי שעת כניסת השבת בירושלים (הסיבה לכך היא שהעיר הוקמה על-ידי אנשי תורה שהגיעה אליה מירושלים עיה"ק). מאחר וזמני כניסת השבת בירושלים מוקדמים יחסית לאלו של אזור 'המרכז', יוצא שפתח תקווה מכניסה את השבת בשעה מוקדמת יותר משכנותיה הקרובות אליה גיאוגרפית.


כל הנ"ל, על קצה המזלג בלבד. אפשר ללמוד יותר דרך המרשתת כמובן למי שמעונין. אבל בגדול יש היבטים נוספים, יש הבדלים בין גברים לנשים, ועוד.
 

xyxy210

Well-known member
די פשוט. זמן כניסת השבת נקבעת כפונקציה של שקיעת החמה, הוא הזמן בו השמש שוקעת מעבר לקו האופק. לא איכנס כעת לחישוב המדויק שכן הוא מעט מורכב יותר, אבל די להבין שכניסת השבת היא פונקציה של הזמן האמור, בשביל לקבל תשובה לשאלתך.

מאחר והמדינה לא נמצאת כולה במקום אחד (זולת לדעת אנשי המרכז ;-)), זמני שקיעת החמה משתנים מנקודה לנקודה. כך הזמן בו השמש נעלמת מעבר לקו האופק בצפת הצפונית כנראה שונה במעט מהשעה בה זה קורה באילת הדרומית. כך גם מבחינת רוחב הארץ. ממילא אם שעת שקיעת החמה אינה זהה, גם זמני כניסת השבת שהם כאמור פונקציה שתלויה בכך אינם יכולים להיות זהים.

זהו.


כעת אפשר לשאול, אם כך, כיצד יתכן שגם ישובים סמוכים גיאוגרפית לא תמיד מקבלים את השבת באותה שעה?

מעבר לכך יש היבט נוסף והוא מקומות שקיבלו על עצמם לאורך השנים להכניס את השבת מספר דקות מסוים קודם לשעה הרשמית בה היא נכנסת. למעשה, זה מקובל בכל הארץ (אם לא בכל העולם) ומכונה 'תוספת שבת'. כלומר הזמן שמופיע בתקשורת השבועית, הוא לא הזמן האמיתי, הרשמי, בה השבת נכנסת. אבל זה שייך לחלק המורכב יותר שציינתי :). כאן רק שייך לומר שאם יש עיר שתושביה קיבלו על עצמם, סתם לדוגמה, לקבל את השבת 43 דקות לפני הזמן הרשמי, הרי שיחול פער בין אותו ישוב אף לישוב הסמוך אליו למרות קרבתם הגיאוגרפית.

דוגמה מוכרת לכך היא העיר פתח תקווה, אשר מכניסה שבת לפי שעת כניסת השבת בירושלים (הסיבה לכך היא שהעיר הוקמה על-ידי אנשי תורה שהגיעה אליה מירושלים עיה"ק). מאחר וזמני כניסת השבת בירושלים מוקדמים יחסית לאלו של אזור 'המרכז', יוצא שפתח תקווה מכניסה את השבת בשעה מוקדמת יותר משכנותיה הקרובות אליה גיאוגרפית.


כל הנ"ל, על קצה המזלג בלבד. אפשר ללמוד יותר דרך המרשתת כמובן למי שמעונין. אבל בגדול יש היבטים נוספים, יש הבדלים בין גברים לנשים, ועוד.
ומה קורה כאשר "שמש בגבעון - דום, וירח בעמק איילון ". ?
גם כניסת השבת נעצרת ?
מעבר לעובדה שאכן השמש "יורדת" מעבר לקו האופק בזמנים שונים , במקומות שונים, כל השאר חירטוט מעולמו של פאשיסט חרד"לי.
 

jackie111

Well-known member
די פשוט. זמן כניסת השבת נקבעת כפונקציה של שקיעת החמה, הוא הזמן בו השמש שוקעת מעבר לקו האופק. לא איכנס כעת לחישוב המדויק שכן הוא מעט מורכב יותר, אבל די להבין שכניסת השבת היא פונקציה של הזמן האמור, בשביל לקבל תשובה לשאלתך.

מאחר והמדינה לא נמצאת כולה במקום אחד (זולת לדעת אנשי המרכז ;-)), זמני שקיעת החמה משתנים מנקודה לנקודה. כך הזמן בו השמש נעלמת מעבר לקו האופק בצפת הצפונית כנראה שונה במעט מהשעה בה זה קורה באילת הדרומית. כך גם מבחינת רוחב הארץ. ממילא אם שעת שקיעת החמה אינה זהה, גם זמני כניסת השבת שהם כאמור פונקציה שתלויה בכך אינם יכולים להיות זהים.

זהו.


כעת אפשר לשאול, אם כך, כיצד יתכן שגם ישובים סמוכים גיאוגרפית לא תמיד מקבלים את השבת באותה שעה?

מעבר לכך יש היבט נוסף והוא מקומות שקיבלו על עצמם לאורך השנים להכניס את השבת מספר דקות מסוים קודם לשעה הרשמית בה היא נכנסת. למעשה, זה מקובל בכל הארץ (אם לא בכל העולם) ומכונה 'תוספת שבת'. כלומר הזמן שמופיע בתקשורת השבועית, הוא לא הזמן האמיתי, הרשמי, בה השבת נכנסת. אבל זה שייך לחלק המורכב יותר שציינתי :). כאן רק שייך לומר שאם יש עיר שתושביה קיבלו על עצמם, סתם לדוגמה, לקבל את השבת 43 דקות לפני הזמן הרשמי, הרי שיחול פער בין אותו ישוב אף לישוב הסמוך אליו למרות קרבתם הגיאוגרפית.

דוגמה מוכרת לכך היא העיר פתח תקווה, אשר מכניסה שבת לפי שעת כניסת השבת בירושלים (הסיבה לכך היא שהעיר הוקמה על-ידי אנשי תורה שהגיעה אליה מירושלים עיה"ק). מאחר וזמני כניסת השבת בירושלים מוקדמים יחסית לאלו של אזור 'המרכז', יוצא שפתח תקווה מכניסה את השבת בשעה מוקדמת יותר משכנותיה הקרובות אליה גיאוגרפית.


כל הנ"ל, על קצה המזלג בלבד. אפשר ללמוד יותר דרך המרשתת כמובן למי שמעונין. אבל בגדול יש היבטים נוספים, יש הבדלים בין גברים לנשים, ועוד.
שאלתי את הששאלות האלה כדי לקבל הסבר
ולא לקרא סיפורים.
 

חנן44

Well-known member
די פשוט. זמן כניסת השבת נקבעת כפונקציה של שקיעת החמה, הוא הזמן בו השמש שוקעת מעבר לקו האופק. לא איכנס כעת לחישוב המדויק שכן הוא מעט מורכב יותר, אבל די להבין שכניסת השבת היא פונקציה של הזמן האמור, בשביל לקבל תשובה לשאלתך.

מאחר והמדינה לא נמצאת כולה במקום אחד (זולת לדעת אנשי המרכז ;-)), זמני שקיעת החמה משתנים מנקודה לנקודה. כך הזמן בו השמש נעלמת מעבר לקו האופק בצפת הצפונית כנראה שונה במעט מהשעה בה זה קורה באילת הדרומית. כך גם מבחינת רוחב הארץ. ממילא אם שעת שקיעת החמה אינה זהה, גם זמני כניסת השבת שהם כאמור פונקציה שתלויה בכך אינם יכולים להיות זהים.

זהו.


כעת אפשר לשאול, אם כך, כיצד יתכן שגם ישובים סמוכים גיאוגרפית לא תמיד מקבלים את השבת באותה שעה?

מעבר לכך יש היבט נוסף והוא מקומות שקיבלו על עצמם לאורך השנים להכניס את השבת מספר דקות מסוים קודם לשעה הרשמית בה היא נכנסת. למעשה, זה מקובל בכל הארץ (אם לא בכל העולם) ומכונה 'תוספת שבת'. כלומר הזמן שמופיע בתקשורת השבועית, הוא לא הזמן האמיתי, הרשמי, בה השבת נכנסת. אבל זה שייך לחלק המורכב יותר שציינתי :). כאן רק שייך לומר שאם יש עיר שתושביה קיבלו על עצמם, סתם לדוגמה, לקבל את השבת 43 דקות לפני הזמן הרשמי, הרי שיחול פער בין אותו ישוב אף לישוב הסמוך אליו למרות קרבתם הגיאוגרפית.

דוגמה מוכרת לכך היא העיר פתח תקווה, אשר מכניסה שבת לפי שעת כניסת השבת בירושלים (הסיבה לכך היא שהעיר הוקמה על-ידי אנשי תורה שהגיעה אליה מירושלים עיה"ק). מאחר וזמני כניסת השבת בירושלים מוקדמים יחסית לאלו של אזור 'המרכז', יוצא שפתח תקווה מכניסה את השבת בשעה מוקדמת יותר משכנותיה הקרובות אליה גיאוגרפית.


כל הנ"ל, על קצה המזלג בלבד. אפשר ללמוד יותר דרך המרשתת כמובן למי שמעונין. אבל בגדול יש היבטים נוספים, יש הבדלים בין גברים לנשים, ועוד.
למה זה צריך לענין אותנו
 

דגלמנגל

Well-known member
אני מבקש מהדתיים שנשארו בפורום להסביר כיצד
בולחרים את זמן כניסת השבת בכל עיר?

מצורפת רשימת הערים וזמן כנסית השבת בכל עיר.
השוני הוא של 16 דקות.

צפה בקובץ המצורף 121074
שקיעת השמש, עפ"י קו האופק, הנצפה מכל ישוב. פעם היו מעמידים צופים ואיזה חכם עבדקן היה פוסק. היום, ניתן לחשב את זה בדיוק של שניות*.
ההבדלים בין אורכי הימים, במשך השנה, הם מינוריים. כדי לאפס את התחלת השנה, מעבר הלוח עברי כל שנה רביעית ואילו הלוח הגרגוריאני מוסיף
יממה לחודש פברואר. ההבדלים, בין תוספת חודש, לבין תוספת יממה, הם בגלל אורכי החודשים; 29/30 בלוח העברי, לעומת 30/31 (בערך) בגרגוריאני.

____________________________
* כשעדיין הלכתי לדוג בים, השתמשתי באפליקציה, שמספרת לי, מתי עולה הירח, בנקודה מסוימת בחוף, באיזה אזימוט ואיזה חלק ממנו רואים.
כשמשווים את זה לחישובי הגאות והשפל, אפשר לדעת למה לצפות בסמוך לחוף. בגיאות, העומק ליד סלעי החוף גדל והדגים מתקרבים.
 
נערך לאחרונה ב:

הפרבולה1

Well-known member
שקיעת השמש, עפ"י קו האופק, הנצפה מכל ישוב. פעם היו מעמידים צופים ואיזה חכם עבדקן היה פוסק. היום, ניתן לחשב את זה בדיוק של שניות*.
ההבדלים בין אורכי הימים, במשך השנה, הם מינוריים. כדי לאפס את התחלת השנה, מעבר הלוח עברי כל שנה רביעית ואילו הלוח הגרגוריאני מוסיף
יממה לחודש פברואר. ההבדלים, בין תוספת חודש, לבין תוספת יממה, הם בגלל אורכי החודשים; 29/30 בלוח העברי, לעומת 30/31 (בערך) בגרגוריאני.

____________________________
* כשעדיין הלכתי לדוג בים, השתמשתי באפליקציה, שמספרת לי, מתי עולה הירח, בנקודה מסוימת בחוף, באיזה אזימוט ואיזה חלק ממנו רואים.
כשמשווים את זה לחישובי הגאות והשפל, אפשר לדעת למה לצפות בסמוך לחוף. בגיאות, העומק ליד סלעי החוף גדל והדגים מתקרבים.

הפרשי זמן שקיעת החמה תלוי גם בעונות השנה , בימי ההיפוך ( 21 בספטמבר ובמרץ ) שעת השקיעה והזריחה היא אותו דבר בכל מקום באותו קו אורך, בלי תלות בקו הרוחב.
בחורף השקיעה מוקדמת ככל שמתקרבים לקוטב ( מעבר לקו רוחב 23 יש ימים שהשמש לא מאירה בכלל ) , ובקיץ השקיעה מתאחרת ככל שמתקרבים לקוטב ( מעבר לקו רוחב 23 יש ימים שהשמש כל הזמן מאירה )

מענין איך מציינים את תחילת השבת בישובים הקרובים לקוטב שבה השמש לא זורחת במשך חודשים בחורף, וזורחת כל הזמן למשך חודשים בקיץ.
 

xyxy210

Well-known member
מענין איך מציינים את תחילת השבת בישובים הקרובים לקוטב שבה השמש לא זורחת במשך חודשים בחורף, וזורחת כל הזמן למשך חודשים בקיץ.
את מי זה מעניין ?
מיציתי כבר ימצא לך שיטה אם זה כ"כ חשוב לך לדעת..... 🤣
 

דגלמנגל

Well-known member
מענין איך מציינים את תחילת השבת בישובים הקרובים לקוטב שבה השמש לא זורחת במשך חודשים בחורף, וזורחת כל הזמן למשך חודשים בקיץ.
זה דבר שגם אלוהים לא ידע, שכן נולד וחי כל ימיו במזה"ת.
אגב, כששאלו את המורה שלי לביולוגיה, בתיכון, שאלה שלא ידעה לענות עליה, היתה אומרת: זה בדיוק מה שהשאירו לך לחקור, אחרי שתסיים תואר שני.
בעניין השבת בסמוך לקוטב - תמצא לך קהילה יהודית בצפון קנדה (יש יהודים בכל חור) ותשאל שם.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
זה דבר שגם אלוהים לא ידע, שכן נולד וחי כל ימיו במזה"ת.
אגב, כששאלו את המורה שלי לביולוגיה, בתיכון, שאלה שלא ידעה לענות עליה, היתה אומרת: זה בדיוק מה שהשאירו לך לחקור, אחרי שתסיים תואר שני.
בעניין השבת בסמוך לקוטב - תמצא לך קהילה יהודית בצפון קנדה (יש יהודים בכל חור) ותשאל שם.
אולי יענין אותך:
כניסת השבת באזורי הקוטב | שאל את הרב - כיפה

מאמר נרחב (אך גם מקצועי) יותר תמצא כאן:
sar-shalom-12-1-23.pdf
 

mיטלמן

Well-known member
אני מבקש מהדתיים שנשארו בפורום להסביר כיצד
בולחרים את זמן כניסת השבת בכל עיר?

מצורפת רשימת הערים וזמן כנסית השבת בכל עיר.
השוני הוא של 16 דקות.


צפה בקובץ המצורף 121074
17! בין אשדוד לבית שמש.
ורק 9 ביציאת השבת,
אם כבר הסברים, רק בעדינות עלינו הכופרים, קצר וברור בבקשה.
 

jackie111

Well-known member
הנושא הזה הוא מתמטי טהור ולא מין סוג של ראיתי או שמעתי.
ההנחות היסוד צריכות להיות
1. אין הרים או עצים שמסתירים או עמקים
שחושפים את השמש יותר זמן.
2. מפלס כל הישובים הם בגבה פני הים.
3. לכל ישוב יש נקודת הערכה אחת - במרכזו.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הנושא הזה הוא מתמטי טהור ולא מין סוג של ראיתי או שמעתי.
ההנחות היסוד צריכות להיות
1. אין הרים או עצים שמסתירים או עמקים
שחושפים את השמש יותר זמן.
2. מפלס כל הישובים הם בגבה פני הים.
3. לכל ישוב יש נקודת הערכה אחת - במרכזו.
זמן שקיעת החמה הוא זמן מדעי יקירי. זה שלדעתך המדע שוגה וכל היישובים צריכים להיות זהים, אוקיי, זכותך לחשוב כך. אבל המציאות מה לעשות, מסתברת כמעט שונה. זאת מעבר לכך שכפי שהוסבר למעלה, זה רק היבט אחד של התשובה לשאלת השרשור.
 

xyxy210

Well-known member
הנושא הזה הוא מתמטי טהור ולא מין סוג של ראיתי או שמעתי.
ההנחות היסוד צריכות להיות
1. אין הרים או עצים שמסתירים או עמקים
שחושפים את השמש יותר זמן.
2. מפלס כל הישובים הם בגבה פני הים.
3. לכל ישוב יש נקודת הערכה אחת - במרכזו.
מצורף וידאו שמראה שקיעה מצולמת מידי יום מאותו המקום ובאותו כיוון של המצלמה. במשך 365 ימים ברצף.
שקיעות
 

jackie111

Well-known member
שאלתי איך הגיעו להפרש מקסימלי של 17 דקות
בין ישובים כאשר לכל רוחב ישראל כ100 קמ'
ההפרש הזמן לזריחות בין ישוב לישוב הוא כ7 דקות.
 
למעלה