הוא לבן הוא לבן הוא לבן ...
אתחיל בוידוי קטנטן , בכל מה שקשור לספורט ,אמנות ומתופפים , אני תמיד בעד האנדרדוג . ואיך זה בדיוק קשור לענייננו (מי אמר שזה קשור) ?? אמשיך בעוד וידוי , הפעם הוא יערך תוך כדי לחישה חרישית . אם הייתי נתקל בשודד רעול פנים , בסמטה אפלה , אשר היה מכוון אקדח קליבר 45 לכיוון פדחתי ובקול מאיים היה מצווה עלי לחשוף קבל עם וסמטה את תקליט הביטלס האהוב עלי ביותר , ללא כל היסוס ובקול רועם ובטוח הייתי משיב לעברו "התקליט הלבן כמובן". אם זה לא היה מפיל אותו לקרשים , אני בספק מה כן היה גורם לכך. קשה לי להאמין שזה אפשרי , ותקצר היריעה מלהכיל את סיבותיי הכמעט אינסופיות לבחירה הנ"ל , אחת מהן קשורה ל
חוויה מיסטית בעליל שעברתי באחד מביקוריי הרבים בהודו , אך זה עלול להתפרש כפשטני מדי. וזה הזמן להגרר לקצת חשיבה מופשטת ... אחד מהביטויים האהובים עלי ביותר הינו "השלם עולה על סך חלקיו" , ללא ספק מסוג הביטויים שאם אכן יורדים מעט לעומקם , וחוקרים אותם , מגלים את הההדר הנשגב מהם. היופי שגורם לכך ש1+1 לא תמיד שווה 2 , 1+1+1 ללא ספק לא תמיד שווה 3 והנקודה אליה אני חותר , 1+1+1+1 לא תמיד שווה 4 . נמנע כרגע מפלספנות בגרוש , ומחידות מתמטיות מורכבות מדי . לגלות את הנוסחה שעוזרת "לחשב" אינטואיטיבית האם בכל מקרה לגופו השלם עולה על סך חלקיו זו משימה קשה ביותר ורוב הפעמים רק הניסיון הנ"ל מכריע אותנו וגורם לנו לוותר מראש. יש מקרים שזה לא קורה , יש מקרים בהם , בשנייה אחת , הכל מתברר ומתחוור בצורה הבהירה ביותר , בתור דוגמא , מכיוון שבכל זאת מדובר בפורום ביטלס ולא בפורום כדורגל (אחרת הייתי נותן את הדוגמה של אייאקס הגדולה של תחילת שנות ה70) אתן בתור דוגמא את סרג'נט פפר , אותו תקליט שיצא אחרי תקופה לא קלה כלל שעברה הלהקה , תקופה בה החלו ההספדים , תקופה בה אמריקה התגלתה בשיא כיעורה , ובכל זאת , מתוך המערבולת הנ"ל , 4 חברה מוכשרים מליוורפול , הצליחו להוציא את אחד התקליטים שללא ספק הגדיר מחדש את המוסיקה , אחד התקליטים שלאחריהם שום דבר כבר לא נשמע כמו פעם. עד כאן בקשר לנקודת ה"שלם עולה על סך חלקיו" התקליט הלבן , לדעתי , הוא ההיפך המוחלט , תקליט שיצא בתקופה בה חלקיו של השלם כבר היו פזורים ומסוכסכים , ואפילו לשבת יחדיו באולפן אחד היה כבר סוג של קושי עבורם , ובכל זאת , למרות שתיאוריית ה"שלם עולה על סך חלקיו" התפרקה לה לבלי שוב, ניתן לחזות בו בפלא חדש , פלא שעד לאותו רגע היה קשה מאוד לאבחן , הפלא שהוכיח מעבר לכל ספק (ותקליט אחר) שגם כשקיים פיצול כה רב ביצירה של הארבעה , וגם כאשר הם כבר לא חלק משלם אחד כי אם ארבעה חלקים נפרדים , הקסם עדיין נשאר. יש יאמרו שהתקליט לא אחיד , יש שיגידו שיש בו כמה נפילות שהופכות את התקליט הזה למין סוג של אוסף ... אך רק בתקליט הזה אפשר לחוש בצורה כה חזקה בנגיעה האישית של כל אחד מהארבעה ובעובדה שהשלם שהיה מנת חלקם עד אותו רגע אולי פורק לבלי שוב אך הוא יצר תחתיו במקום שלם אחד ארבעה שלמים. או במילים אחרות ,אם נחזור למתמטיקה , בשבילי התקליט הנ"ל הוא פשוט מושלם*4 , התקליט שמוציא כל אחד מהרביעייה לדרך חדשה , סוליסטית יותר , ואיזה תקליט פתיחה נהדר עבור יציאה לדרך חדשה .