חג פורים שמח לכולםםםםםםםםםםםם

fatfat

New member
פורים שמח ומבדח


ספרו למה התחפשו הפשושים.

אצלינו בשבוע האחרון בבית הספר התחפשו כל יום על פי נושא. ביום הראשון פיגמות בשני וונפוך הוא - בנים לבנות ובנות לבנים, ביום השלישי קאובויים ופיאות, ברביעי דמויות מהאגדות (הגדול התחפשה לפיית הפרחים והקטנה לסינדרלה) וביום החמישי תינוקות.

היום לחגיגה הגדולה שתיהן יצאו מחופשות לדמויות מפסטיגלים, הגדולה אחת מהדמויות של מאי בוסקילה והקטנה של עדי הימלבלוי.

ועוד היד נטויה. מחר בכוונתן להתחפש למסיבת פורים הגדולה לשחרזדה והקטנה לפיראטית
 
מקסימונת התחפשה לבוקרת - תחפושת שתפרה בזמנו

אמי לאחותי ולי. היה עבורי מרגש מאוד, שכן אמי לא זכתה להכירה.
 

China8

New member
פורים, חג אימוץ/ אומנה נהדר

"איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי בן יאיר בן-שמעי בן-קיש איש ימיני. אשר הגלה מירושלים עם הגלה אשר הגלתה עם יכניה מלך-יהודה אשר הגלה נבוכדנצר מלך בבל: ויהי אומן את-הדסה היא אסתר בת-דודו כי אין לה אב ואם והנערה יפת-תואר וטובת מראה ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת"
חג פורים שמח לכולם!!
 

משתפרת

New member
דווקא מרדכי הוא דוגמא נוראית

איזה אבא מסוגל למסור את ביתו כאובייקט מיני למלך אכזרי... בררתי את המילים בקפידה כדי לא להשתמש בביטויים קשים.
אברהם אבינו הוא דוגמא הרבה יותר טובה למי שהפך לאב עבור בן אחיו.
 

China8

New member
זה עניין של אמונה...

הדסה אסתר הצילה את עם ישראל מהשמדה. היא לא הייתה אובייקט מיני אלא הפכה למלכה תחת ושתי.
מי שמאמין שלכל אדם יש תפקיד בחיים האלה הרי שזהו היה יעודה. הצלת עם ישראל.
את יכולה לפרש את המגילה כראות עינייך, אולם זהו הפירוש הרשמי.
&nbsp
 

KallaGLP

New member
פירוש שאני אישית לא מסוגלת לקבל.

ברור שמרדכי התייחס לאסתר כאמצעי, וציפה שתקריב את עצמה למען עמו. הוא היה מוכן שהיא תהפוך לאשתו של אדם שמחליט את מי להשמיד על פי איזו גחמה, במה שהיועץ המועדף עליו באותו רגע לוחש לו באוזן. ואגב, גם השמדת פרסים חפים מפשע מתוך נקמה ושמחה שהיהודים ניצלו זה דבר נורא שלא מורדכי ולא אסתר לא העלו בדעתם למנוע ואף נהפוך הוא, וזאת בטח לא סיבה למסיבה. בקיצור, בעיניי הסיפור דווקא אינו לכבודו של עם ישראל (כולל התנהגות הורית), כמו גם הסיפור עם דינה, למשל, עקדת יצחק ועוד סיפורים לא מעטים מהתורה והמסורת היהודית.
 

China8

New member
זכותכן לחשוב כך

אבל אנא כבדו את אלה החושבים אחרת מכן.
בעיני הסיפור הוא יפה וערכי ולגבי השמדת הפרסים החפים מפשע אני לא חושבת שהבנת את הקטע הזה במגילה. לא מתכוונת לפתוח כאן ויכוח, הבאתי את הסיפור בהקשרו האימוצי.
פורים שמח לכולם.
 

KallaGLP

New member
חלילה, לא נראה לי שנכתב כאן משהו לא מכבד.

נכתבה כאן דעה אישית, ללא שום זלזול בדעתך (או כל דעה אחרת) או טענה שאין לך זכות לחשוב אחרת. גם עצם העובדה שאת לא מסכימה איתי ורואה את הדברים אחרת לא גורמת לי לחשוב שאת לא מכבדת אותי או את דעותיי. זה בסך הכל דיון על פרשנויות אישיות.
 

סביון1

New member
אני דוקא אשמח לפרשנות בענין השמדת החפים מפשע

אולי תסבירי לנו?
&nbsp
וכמובן שיהיה חג שמח.
 

Noga Lavie

New member
שבעים פנים לתורה

דווקא ביהדות נהוג היה להשמיע כל דעה, ולהגות כל פרשנות. כל מה שאומרים היום חילוניים, כבר נאמר בעבר על ידי פרשנים רישמיים. אין זה קשה למצוא פרשנות והיפוכה בספרות התלמודית בכל נושא שמחפשים.

כדי להמנע מויכוח בנושא אסתר דווקא, אתן דוגמא שונה לחלוטין:
"וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל. (בראשית כ"ד, א`) מאי בכל? רבי מאיר אומר שלא היתה לו בת. רבי יהודה אומר שהיתה לו בת. אחרים אומרים בת היתה לו לאברהם, ובכל שמה" (בבלי, בבא בתרא ט"ז ב`) [סימני הפיסוק הם שלי]
אפשר לאות שהפרשנות של אנשים בעלי מעמד רישמי ביהדות, בזמנם ובזמננו, מפרשים פסוק קצר אחד בצורות שונות לחלוטין. יש מי שאומר שפירוש הפסוק הוא שלאברהם לא היו בנות בכלל. זו הברכה האולטימטיבית בעיניו. הוא בדעת מיעוט, אך פרשנותו רישמית לא פחות משל אחרים. לעומתו יש מי שחושב שללא בת אחת לפחות, לא יכול להיות שאברהם בורך בכל. הפרשנות הזו כה תפסה, עד כי אחרים (הבבלי מתייחס לפרשנות זו בלשון רבים) אפילו יחסו את המילה "בּכֹּל" לשמה של אותה בת.

אפשר לראות כאן פירוש והיפוכו, ושניהם מוזכרים ומקובלים. מכאן אפשר ללמוד שגם מקומות אחרים בתנ"ך יכולים לזכות לפירושים והופכם, ואין פירוש רישמי אחד על פני משניהו.
 

KallaGLP

New member
ואף מעבר לכך, אחד הדברים היפים בסיפורים האלה

הוא שהם לא מנסים לעשות אידיאליזציה לאבות העם ולאישים מהעבר שלנו. הם מציגים את האמת העירומה כמו שהיא, במלוא מורכבותה, ולפעמים כיעורה, ומבלי לייפות או להסתיר את הפגמים האנושיים הרבים שלהם. נכון, מצד אחד צריך לקחת בחשבון שזו הייתה תקופה אחרת, עם מושגים וערכים אחרים (ורצונו של האל, כביכול, היה תמיד תירוץ נוח לחולשות האנושיות), ומצד שני אני כן מרגישה שאין כל פסול בהפעלת שיקול דעתי כשאני באה לבחון את הסיפורים האלה ושהלקח האמיתי של הדברים הוא לאו דווקא לקבל את המעשים באופן עיוור כטובים או ראויים רק כי הם נעשו על ידי בני עמנו או על ידי אנשים שהובילו אותו, אלא שהביקורתיות הזו היא חלק מההתפתחות המוסרית של האנושות בכלל ושלנו כבני התרבות היהודית בפרט לאורך הדורות. העובדה שכיום אנו מסוגלים לראות את הדברים אחרת היא לדעתי דווקא סימן חיובי לכך שאיננו דורכים במקום, אלא משכללים את המוסר והמצפון שלנו.
 

KallaGLP

New member
ואולי הבהרה - כשכתבתי "האמת העירומה"

לא התכוונתי בהכרח לאמת היסטורית עובדתית, כי אני לא מאמינה שכל הסיפורים במקורות אכן התרחשו במציאות או שהתרחשו בדיוק כמסופר, אלא יותר אמת באשר לטבע ולמהות האדם.
 

Noga Lavie

New member
הספרות היהודית בכלל נטולת הקשרים היסטוריים כמעט

ונוטה לשים דגש רב יותר על מוסר ואתיקה. התנ"ך עצמו אינו יהדות למעשה, אלא הספר עליו היהדות מתבססת. מבחינה הסטורית ניתן לראות כמה וכמה מהפכות שהובילו ליצירת היהדות, כשהמהפכה האחרונה התרחשה אחרי חורבן בית שני ויצרה את היהדות ואת הנצרות גם יחד. שתי דתות המתייחסות לתנ"ך כספר בסיס עבורן. מגילת אסתר מתייחסת למהפכה הקודמת, שאמנם קידמה מאוד את האמונה באל יחיד, אך עדין לא חייבה ציות לחוקים שהפכו למקובלים מאוחר יותר (כמו איסור על נישואי תערובת).
היהדות, כפי שנוסחה בספרות התלמודית, היא דת שלא הפסיקה להשתנות (ולהתקדם), עד למאה השמונה עשרה, שאז נוצרה האורתודוקסיה עם הכלל "חדש אסור מן התורה". אז גם נוצרה התפיסה שיש יהדות רישמית אחת, וכל מה שנוגד לאותה רישמיות הוא מעשה כפירה.
 

China8

New member
ולכן כתבתי "זה עניין של אמונה"

הנני מאמינה שהסיפורים המקראיים אכן התרחשו במציאות בדיוק כמסופר.
ועוד אני מאמינה שלא ניתן לשפוט סיפור מקראי שהתרחש לפני 2500 שנה באמות מידה של היום. אני גאה לספר ולהעביר את המסר שבהם לביתי, תוך הדגשת הצדדים החיוביים, הערכיים ומלאי המשמעות עבורנו.
&nbsp
 

KallaGLP

New member
נכון, בעיניי אין שום הצדקה שבעולם

להתנהגות שלו. ולא רק במקרה הזה.
 

Noga Lavie

New member
לא רק בעיניך

פרשנים יהודים לאורך הדורות ראו במוכנותו של אברהם להקריב את בנו ככשלון בנסיון שאלוהים העמיד בפניו.
 
למעלה