הנה קבל שני וורטים חדישים לחג
אחד של בחור בשם מנחם נאבת שכתב את זה בעמוד הפייסבוק שלו. השני של מיודענו ליאור טל שפתח זה עתה בלוג חדש (שיהיה בהצלחה). אפשר להתחיל לדסקס אותם, לטוב ולרע. השורה התחתונה - כל אחד יכול לדלות מהחג הזה מה שבא לו, ממש הפקר. העיקר שמסיימים ב"פסח כשר ושמח" אצל הדתיים, או סתם שמח אצל הכופרים.
1) מנחם נאבת
"שני אלמנטים סותרים לכאורה מסמלים את הגאולה בליל הסדר. הראשון הוא המצה. המצה היא העדר החימוץ, הסמל של החיפזון, של הלחץ, של חוסר הזמן, של הטירדה וחוסר המנוחה המאפיינת את היציאה לחירות. האלמנט השני הוא ההסיבה. ההסיבה מסמלת את הנירוואנה, את השלווה הסטואית, מנוחת הנפש, את החירות של המנוחה. שני האלמנטים הללו לכאורה סותרים זה את זה ובכל זאת רובצים הם זה עם זה. המצה נאכלת בהסיבה.
משום שגאולה שתכליתה היא החלטיות מוגמרת, עולם סטטי, חד גוני, 'ללא זכות וללא חובה', היא גאולה צורמת. ובעצם, היא גאולה חסרה. לחשוב ששלמות באה לידי ביטוי כאשר המציאות רדומה זאת חשיבה בוסרית. גאולה של 'ניצחון הטובים' איננה גאולה, היא דיכוי. דיכוי הנפש, דיכוי הרוח, הפיכת ההוויה לריקה. השלווה של הגאולה, המנוחה והתחושה של גאולה יכולים להתגשם אך ורק כאשר הם חדורים בהוויה 'טרודה', הוויה שתמיד רוצה להספיק עוד, הוויה החשה בתחושה ששום דבר עדיין לא נגמר, שאי אפשר לבזבז זמן. רק הוויה המבקשת לחיות, לחיות את החיים, להתפתל עמן, לסעור בסערותיה, רק היא יכולה להיות הוויה של גאולה. גאולת מצרים היא גאולה של סופה, של סערה, ואות היא למושג הגאולה. נירוואנה שותקת איננה גאולה אלא מחיקה. גאולה אמיתית היא בהתמודדות חיה, בסער ובגעש של החיים.
'לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה' כאשר תופנם הוויה זו של גאולה. המלחמות אינן אלא הרצון לשלטון, להעצמה, להפוך צד אחד לגדול יותר מן השני, ל'נכון' יותר מן השני. הן נובעות מן הניסיון לקבוע באופן החלטי את ה'אני ואפסי עוד' של הגאולה האוטופית. לקבוע בכוח שרק ככה ולא אחרת.
פרדוכס המצה וההסיבה הוא פרדוכס הגאולה עצמה, המלחמה והשלום. משום שהשלום הוא פרדוכסלי כמו גם המלחמה. הרצון של המלחמה הוא להפוך את הכל בכדי ליצור סדר 'אמיתי'. להילחם באויב בכדי לנצחו, לדכא את האחר בכדי להשליט את הטוב. וזאת איננה אלא מלחמה, חורבן. ואילו השלום, שפרדוכס זה מובלע גם בתוכו אולם בשינוי כיוונים מוחלט, מעוניין בהפסקת המלחמה בכדי לתת מקום לאחר, בכדי להעניק אפשרות למי שאינו כמוני להיות בצדק. להיגאל הרי זה להיות בוגר, להיות בוגר הרי זה להבין מורכבות, עולם של גוונים, של דו משמעות, של אפשרויות, ולהכיל אותו, לקדם אותו בברכה. האחדות שבשלום היא אחדות של כבוד, היא לא אחדות של זהות אלא אחדות שבה כולם חולקים כבוד לזולת, להיותו של הזולת שונה. לדון את האדם לכף זכות, לראות את העולם באור חיובי.
ובסופו של דבר גאולת האדם תלויה בגאולה שהוא מעניק לזולת. כאשר האדם דן את חברו לכף זכות, אזי הוא דן את עצמו לכף זכות, משום שבמידה שאדם מודד מודדין לו. בעל לשון הרע מנקז את הרע אליו, עין רעה, אבל בעל הגאולה, זה המכבד את זולתו, גואל את עצמו. זה הוא אפוא שילוב הידיים האמיץ שבין מצה להסיבה.
פסח כשר ושמח!"
2)ליאור טל
[URL]http://www.lior-t.blogspot.co.il/2014/04/blog-post[/URL]_13.html#more