חוות דעת מפורטת על טיפול בקוגנטיקה ועל CBT

ronias

New member
חוות דעת מפורטת על טיפול בקוגנטיקה ועל CBT

שלום לכולם

קודם כל סליחה מראש על החפירה.

החלטתי לעלות כאן על הכתב את ההתרשמות שלי מטיפול CBT במכון קוגנטיקה ובכלל התרשמות כללית מטיפול CBT (כולל גם מכתבות ומאמרים שקראתי באינטרנט) וממה שהתנסתי בקוגנטיקה, הסיבה לפירוט הארוך היא כי אני חושב שזה יוכל להועיל להרבה אנשים לדעת בדיוק למה הם נכנסים ולדעת מה הם כנראה יעברו במכון קוגנטיקה, כמובן שיש לציין שכל טיפול הוא אינדבידואלי ושונה כך שיכול להיות שלאנשים אחרים תהיה מן הסתם חוויה שונה משלי, לכן גם השתדלתי לכסות עוד תרחישי טיפול ולנסות לצפות מה הם יכללו.

לפני מס' חודשים התחלתי לעבור טיפול תרופתי ובמקביל התחלתי בטיפול במכון קוגנטיקה אצל מטפלת בשם יעל ל'.
ראשית תיאור קצת על ה - OCD שלי: הוא מתבטא בטורדנות במגוון תחומים וגם בין אישי - כלומר סלידה מאנשים מסוימים, הטורדנות גם גורמת לי לקשיי ריכוז במטלות מסוימות, קשיי הרדמות בלילה ועוד..
האנלוגיה הכי טובה שהצלחתי למצוא ל - OCD שלי היא כמו בגד לוחץ שמפריע - כלומר גורם לתחושת אי נוחות וגם שואב ריכוז כך שהמחשבה נודדת כל פעם אליו וקשה להתרכז בדברים אחרים.
אתחיל בנקודה חשובה שזכורה לי מתחילת הטיפול - בהתחלה פירטתי למטפלת את כל הדברים השונים שגורמים לי לטורדנות, ואז היא סיפרה לי קצת מה יעשה בטיפול ונתנה לי למלות טופס שבסופו אני צריך לחתום, באחת השאלות בטופס נשאלתי מה אני מקווה להשיג באמצעות הטיפול, אז אני רשמתי שאני מקווה שפשוט כל הדברים הנ"ל יפסיקו להפריע/להציק לי או שלפחות יפריעו/יציקו פחות.
היא קראה את התשובה ואמרה שלצערה הטיפול לא משיג זאת, אלא הטיפול נותן לי את היכולת לחיות עם תחושת ההפרעה/אי נוחות, אם נחזור לאנלוגיה הקודמת של הבגד הלוחץ, אז היא אמרה שאני אלמד לחיות עם בגד לוחץ כך שלמרות שאני מרגיש את הלחץ אני אלמד להתעלם ממנו/לחיות איתו.
בנקודה זאת מאוד התבלטתי מה לעשות, חשבתי אולי כדאי שלא להמשיך בטיפול וללכת לחפש מקום אחר, בסוף החלטתי שאתן לזה צ'אנס כמה טיפולים ואז אשקול שוב, אז תיקנתי את תשובתי שתתאים למה שהיא אמרה וחתמתי על הטופס.

מרבית הטיפול התמקד במתן הנחיות לתרגול חשיפות וניתוח התחושות והמחשבות בעת/לאחר ביצוען, קודם כל למי שלא מכיר חשיפות זו צורת הטיפול העיקרית ב - CBT והצורה הסופר פרימטיבית (שנראה לי שנעשתה מאז ומעולם) כחלק מהטיפול ב - OCD, חרדות וכ"ו..
חשיפה אומרת שאם לבנאדם מציק/מפחיד משהו מסוים אז הוא צריך להיחשף אליו כמה שיותר בהדרגה ובפרקי זמן ארוכים יותר כל פעם, במקרה של OCD זה הרבה פעמים עד שהמוח "מתעייף" מלחשוב ולהתמקד על אותו נושא מציק, ואז נכנסים לשלב של התרגלות שבו המוח מתרגל לדבר שקודם הציק וזה מפסיק להציק, או שכן מציק אבל מתרגלים לחיות עם זה..
דמיינו נמשל שיש לכם מקרר מאוד מרעיש בדירה, אם כל פעם שתיכנסו לדירה תדאגו לכבות או להנמיך את העוצמה שלו כך שפחות ירעיש אז הרעש תמיד יפריע לכם כשהוא יהיה במלוא העוצמה, אך אם תכריחו את עצמכם לשבת כשהמקרר במלוא העוצמה במשך כמה שעות וכמה ימים יש מצב שתתרגלו לרעש וזה כבר לא יפריע לכם, זה למעשה חשיפה לרעש המקרר.

אצל בני אדם רגילים לרוב קל להם להתרגל לדברים כגון רעש המקרר, אצל אנשים שסובלים מ - OCD לרוב יותר קשה להם משמעותית להתרגל לזה בייחוד בתחומים הספציפיים שבהם ה - OCD מתבטא, בנוסף הם סובלים מהפרעות לא סטנדרטיות כמו נמשל בגדים מסוימים שמפריעים וכאמור מאוד קשה
להם להיגמל מזה רק באמצעות חשיפות.חשוב גם להדגיש לבצע חשיפות בצורה נכונה, כלומר אם נמשל אדם יש לו OCD כלפי בגדים מסוימים והוא מבצע חשיפה של לבישת בגד מציק/מפריע, אז יכול להיות שנמשל צעד שמקל מבחינתו יהיה כל כמה דקות למתוח את הבגד כדי שפחות יפריע לו, אך חשוב להדגיש לו שלא יעשה זאת בביצוע החשיפה.
בגלל המוגבלות כאמור של חשיפות הרבה פעמים לוקחים טיפול משלים תרופתי, הטיפול התרופתי נועד להביא את האדם למצב קרוב למצבו של אדם רגיל מבחינת רמת הפרעת הדברים, קצת התרגלות בחשיפות ועוד.. ואז החשיפה + טיפול תרופתי יכולים להיות מאוד אפקטיבים.

בנוסף לחשיפות המטפלת גם ניסתה דברים נוספים שבכלל לא עזרו לי - היא ניסתה להתמקד איתי על איתור דפוסי חשיבה שאולי אחראים חלקית ל - OCD, גם בעבר וגם בהווה כשביצעתי חשיפות.
נמשל דוגמא הכי פשוטה זה ה - OCD קלאסי של בנאדם ששוטף ידיים 10 פעמים כל פעם במקום פעם אחת, דפוס חשיבה במצב כזה יכול להיות שהוא משוכנע שיש חיידקים שעדיין נשארו על הידיים גם בשטיפה התשיעית אז כמובן צריך לשכנע אותו שזה לא נכון/לא מזיק, בנוסף אם הוא גם חושב זאת תוך כדי השטיפה עצמה אז אפשר לנקוט בשתי גישות: או להגיד לו שיחשוב את זה באופן קיצוני וישנן את זה בראש תוך כדי השטיפות - כלומר שיש לו חיידקים וכמה זה מגעיל וכ"ו.. הצורה הזאת נועדה לכך שהמוח יתעייף מלחשוב על זה כל הזמן ויקבל את זה, או צורה שניה זה להגיד לו שינסה לחשוב בדיוק ההיפך - כלומר שהחיידקים נעלמו.

דבר נוסף שהמטפלת ניסתה אך לא ממש עזר לי היא לחפור בכל ההיסטוריה שלי במטרה למצוא כל מיני מקרים ותובנות שיעזרו לי, דוגמא פשוטה היא נמשל אדם שכאשר היה ילד אביו תמיד היה יורד ומבקר אותו וגורם לו להרגיש שמה שהוא עושה לא מספיק, עכשיו בבגרותו יש לו OCD בין אישי שנמשל
מתבטא בריצוי יתר של בנות הזוג שלו, יכול להיות שאותו אדם לא מודע בכלל שזה נובע מאביו, ובמהלך הטיפול המטפל שיביא זאת לתודעתו יגרום לו להארה מסוימת שתבטל חלק מה - OCD או לפחות תיתן כיוון חדש לטיפול.
אציין רק לזכותה של המטפלת שהיא הקדישה לי גם מזמנה הפרטי מחוץ לזמן הפגישות - נמשל את כל הקו"ח שלי רשמתי בסיכום מפורט במייל והמטפלת קראה אותו מעבר לשעות הפגישות שזה ממש ראוי לציון!!

בגדול אני חושב שהטיפול בקוגנטיקה עזר לי אבל הסיבה העיקרית היא קצת מצחיקה - בגלל העלות הגבוהה יחסית של הטיפול וכן בגלל התחלת תהליך מסודר לשיפור עצמי הייתי מאוד מחויב לטיפול ולמרות הקושי והאי נוחות הרבה הכרחתי את עצמי לבצע חשיפות, בנוסף גם לקחתי טיפול תרופתי שמאוד עזר ורציתי לנצל את התקופה כדי להשתפר, אך אני חושב שהייתי יכול לעשות הכול בעצמי ומה שהיה הכי אפקטיבי - החשיפות זה דבר די טריוואלי.

לסיום אני חושב שבגדול אני ממליץ לאנשים פחות מודעים ולילדים ללכת לטיפול בקוגנטיקה ובכלל טיפול CBT, אני חושב שברוב המכריע של המקרים החלק הכי אפקטיבי בטיפול הוא החשיפות כך שמי
שיש לו יכולת שליטה ועבודה עצמית יכול לעשות את מה שתיארתי לבדו ולהגיע לתוצאות לא פחות טובות, מה שכן עבור ילדים ונוער לדעתי מומלץ גורם חיצוני מוסמך כי כידוע הרבה פעמים הילדים לא מקשיבים ולא מאמינים להורים ולמשפחה.
 

moonwalker1

New member
כל הכבוד


אני מכיר את המרכז.

יש יתרונות ניכרים למכון קוגנטיקה כמו המאמרים המקצועיים שלהם שבאמת נראה לי
שהכי יורדים לעומק ההבנה של מהות האוסידי וגם הרצון שלהם להתחדש בתחום וללמוד ממטופלים.
וגם דברים שלא כל כך אהבתי .

אתה צודק,עם קצת יותר משמעת עצמית וניסיון ,יש אפשרות לטפל לבד ולהגיע לתוצאות טובות דומות,
אבל לאלו שבתחילת הדרך נצרכת תמיכה כלשהי היות והם ממש מבוהלים עוד מהחרדות ומהטריגרים .

בהצלחה רבה ואתה מוזמן לשתף עוד . : )
 

י נ ק י

New member
תודה שחלקת עימנו

את התובנות שלך מנקודת מבטך,כתבת יפה ומעניין,מקווה שזה יועיל למי שצריך.
 
למעלה