חידה בתורת המספרים

alon14

New member
חידה בתורת המספרים

תסתכלו על המספר 6. יש לו 2 מחלקים, חוץ מ-1 ומעצמו: 2 ו-3. כלומר, מתוך המספרים בין 1 לעצמו, שליש הם מחלקים שאינם 1 ועצמו. נגדיר יעילות של מספר כאחוז המחלקים, במקרה של 6 זה שליש. עכשיו, תבדקו את 12. יש לו את אותה יעילות (2, 3, 4 ו-6 הם המחלקים). עכשיו, תבדקו, נגיד את 24. היעילות שלו היא רבע. למעשה, אין אף מספר חוץ מ-6 ו-12 שהיעילות שלו היא שליש ומעלה (תזכרו שהיעילות של הראשוניים היא תמיד 0!). והחידה: תוכיחו שאכן אין מספר חוץ מ-6 ו-12 שהיעילות שלו היא לפחות שליש!
 

alon14

New member
בשפה פחות פורמלית:

למספר 6 יש 2 מחלקים חוץ מאחד ועצמו, כלומר שליש מהמספר עצמו. כנ"ל 12. החידה היא להוכיח שאין אף מספר חוץ מ-6 ו-12 שמגיע או עובר את השליש הזה.
 
הממ

יש תשובה לזה שאני לא אתאמץ סתם ואחרי זה אגלה שאף אחד לא הצליח להוכיח את זה עדיין.
 

alon14

New member
הקפצה

או בעברית bump
.
 

alon14

New member
צריך לפחות 10 תווים בגוף ההודעה

וההודעה מפסיקה לקפוץ עוד עוד 3 שעות
. ואף אחד עוד לא ניסה.
 

Le Freak

New member
ניסיתי אבל..

אתה חושב שאפשר לפתור את זה עם ידע של כיתה י´? (ידע כושל .. מבחני קיץ :) :) )
 

alon14

New member
זו שלאה תיאורטית

צריך קצת ידע בסיסי בתורת המספרים שאמור להיות לך, ותו לא.
 

alon14

New member
רמז קטן למי שרוצה

נסו להתחיל עם ההגדרה של 6 כ-2*3, ולמצוא דרכים כלליות למציאת מספר יעיל יותר לכל מספר נתון.
 

01001101

New member
היה לי איזה רעיון - האם אני בכיוון?

התחלתי לשרבט את ציר המספרים עם פיתוח לרמות של מחלקים וראיתי שרמה חדשה יכולה להגיע כל חזקה של 2 - 4, 8, 16, 32. ואז ניסיתי להראות את זה עם הגרף של לוג בסיס שתיים של X (כפול 2 כי בכל רמה יכולים להיות במקרה הטוב ביותר שני מחלקים חדשים) לעומת Y=X, לפי זה ברור שבמספרים הגבוהים יעילות המספרים הולכת ויורדת. אבל מהר מאוד נמאס לי מכל הסיפור כי זה נראה לי די מכוער...
 

alon14

New member
בוא נראה

דווקא החזקות של 2 הן מאוד לא יעילות. למעשה, הפתרון שאני מצאתי לא כלל אותן (ואת הראשוניים), אבל עליהן הוכחתי את הטענה בשיטה אחרת. אגב, בדוק את המספר 15. יש לו שני מחלקים. אם מכפילים אותו בשתים מקבלים 6 מחלקים - כך שהוספנו 4. בכל מקרה, זה רעיון יפה.
 

Shiberia

New member
רק התחלה ואין לי כוח עוד

טוב אז כל מספר טבעי X אפשר לייצג כמכפלה של ראשונים Pi בחזקת Ki. אז יעילות של מספר x היא מכפלת כל (Ki+1) נסמן ב q . צ"ל ש q חלקי x לא יכול להיות גדול מ שליש. קשה לי לכתוב כאן.
 
למעלה