חידה לחובבי העברית והנימוסים

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
הילדים שלי הכירו את הגרסה האמיתית שאבא שלהם לימד אותם. השפן הקטן מן הבוקר רץ לגן, הוא טיפס על העץ וקיבל נזלת
זו הגרסה האמיתית ?

הגרסה האמיתית היא זו:
השפן הקטן
רץ בבוקר אל הגן.
הוא טיפס
על העץ
הוא נפל
והת פו צץץץץץץץ
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
חברי וידידי אריאל הירשפלד סיפר שיונתן הקטן איננו שיר על ילד שמטפס על עץ ונקרעים מכנסיו, אלא אלגוריה על ילד שעבר אונס. בהנתן כל הסמלים בשיר, כך יש לקרוא את השיר.
התמימות היא רק לילדים קטנים מאוד.
אני מת מסקרנות לשמוע איך הוא מפרש את "השפן הקטן".
 

אבח"י

Well-known member
אני מת מסקרנות לשמוע איך הוא מפרש את "השפן הקטן".
הוא לא מפרש.
חחחחחח
אבל אספר לך, שבחוג ספרות עברית, לימודי תואר שני, שירת הילדים של ביאליק אותו "נד נד" פורש כמאבק בין חיים למוות, ולא אלאה אותך בפרשנויות הססגוניות על "בערוגת הגינה". הבט היטב בפול המסכן, הריק והמשך השיר, וכך כבר תגיע בעצמך אצל אורגיות האביב, פסטיבלי אביב בעולם, חגיגות ט"ו באב ואל אותו חטיאר שעסיס נעוריו כבר אבד לו לעד? האם זה ביאליק? או סוגיית החיים והמוות דרך ריקודי העגבנייה ששורשה - עגב, והקשריו מיניים??
f
 

קלייטון.ש

Well-known member
זה לא נחשב להטרדה מינית בימינו הנאורים?
למשל מישהו יגיד בימינו לאשה לסדר את החזיה?
גם מה בדיוק הסיבה שעיניך נודדות כל כך למטה בגוף שלי, מה מעניין אותך שם?
אני חונכתי טוב ולכן מחזיק את העיניים בגובה עיני העומדת מולי. לא סוקר לה אפילו את החולצה, ומה שהיא אולי מכסה. לא בודק מה מכוסה ועד כמה מכוסה.
למטה מזה באמת חס וחלילה.
וגברים, תסלחו לי, הגוף שלכם לא מעניין אותי. בכלל.
 

סופהו 1

Well-known member
הוא לא מפרש.
חחחחחח
אבל אספר לך, שבחוג ספרות עברית, לימודי תואר שני, שירת הילדים של ביאליק אותו "נד נד" פורש כמאבק בין חיים למוות, ולא אלאה אותך בפרשנויות הססגוניות על "בערוגת הגינה". הבט היטב בפול המסכן, הריק והמשך השיר, וכך כבר תגיע בעצמך אצל אורגיות האביב, פסטיבלי אביב בעולם, חגיגות ט"ו באב ואל אותו חטיאר שעסיס נעוריו כבר אבד לו לעד? האם זה ביאליק? או סוגיית החיים והמוות דרך ריקודי העגבנייה ששורשה - עגב, והקשריו מיניים??
f

פרשנויות, פרשנויות
אני מחברת את דבריה של פרופ' נורית גוברין, הטוענת שחוקרים בטוחים שהם יודעים טוב מאוד למה התכוון הכותב, אפילו טוב יותר מהכותב עצמו, שבעצם אינו יודע למה התכוון, אל אמירתו של (איני מצליחה להיזכר מי זה היה) מי שתיאר פרשנות כניסיון לתרגם תרגום משוער של כוונת הכותב, לכן אני וכנראה רבים אחרים, נמשיך לשאול ו'למה התכוון המשורר'? (או הכותב באופן כללי)

למה התכוונה נעמי שמר, כשכתבה "שֶׁיָּפָה ושׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ ..."
האם השנה תהיה שונה במשמעות אחרת, או שונה במשמעות תחזור על עצמה, תהיה אותו הדבר?
ושני אלונים של נתן יונתן-
פַּעַם עַל גְּדוֹת הַוָּאדִי
שְׁנֵי אַלּוֹנִים בַּסֶּלַע
שְׁנֵי אַלּוֹנִים יָדַעְתִּי
שָׁם בְּמוֹרַד הַוָּאדִי.

אֶת הָאֶחָד הָרַעַם
פַּעַם הִכָּה צַמֶּרֶת.
גֶּזַע אָחִיו קָרוּעַ
בָּאוּ בּוֹ אֵשׁ וָרוּחַ.
אלמלא התבררה כוונת המשורר, אפשר היה להמשיך ולחשוב בקלות שזהו שיר קינה שנכתב על נפילתם של בנו וחברו של הבן ולפרשן בהתאם.

יש מקרים שלעולם לא נדע וחבל. (אולי בעיקר כי נצטרך לסמוך על דברי פרשנים?)
 

אבח"י

Well-known member
פרשנויות, פרשנויות
אני מחברת את דבריה של פרופ' נורית גוברין, הטוענת שחוקרים בטוחים שהם יודעים טוב מאוד למה התכוון הכותב, אפילו טוב יותר מהכותב עצמו, שבעצם אינו יודע למה התכוון, אל אמירתו של (איני מצליחה להיזכר מי זה היה) מי שתיאר פרשנות כניסיון לתרגם תרגום משוער של כוונת הכותב, לכן אני וכנראה רבים אחרים, נמשיך לשאול ו'למה התכוון המשורר'? (או הכותב באופן כללי)

למה התכוונה נעמי שמר, כשכתבה "שֶׁיָּפָה ושׁוֹנָה תְּהֵא הַשָּׁנָה אֲשֶׁר מַתְחִילָה לָהּ ..."
האם השנה תהיה שונה במשמעות אחרת, או שונה במשמעות תחזור על עצמה, תהיה אותו הדבר?
ושני אלונים של נתן יונתן-
פַּעַם עַל גְּדוֹת הַוָּאדִי
שְׁנֵי אַלּוֹנִים בַּסֶּלַע
שְׁנֵי אַלּוֹנִים יָדַעְתִּי
שָׁם בְּמוֹרַד הַוָּאדִי.

אֶת הָאֶחָד הָרַעַם
פַּעַם הִכָּה צַמֶּרֶת.
גֶּזַע אָחִיו קָרוּעַ
בָּאוּ בּוֹ אֵשׁ וָרוּחַ.
אלמלא התבררה כוונת המשורר, אפשר היה להמשיך ולחשוב בקלות שזהו שיר קינה שנכתב על נפילתם של בנו וחברו של הבן ולפרשן בהתאם.

יש מקרים שלעולם לא נדע וחבל. (אולי בעיקר כי נצטרך לסמוך על דברי פרשנים?)
אני שייך לאותם שהמשורר אחרי פרסום השיר הוא "עוד קורא" ו"עוד פרשן". לא מוצא שום סיבה לא לקרוא את שירו של יונתן כשיר קינה, כמו שלא ממש הטרידה אותי התגובה של דקל על השיר "לאבא יש סולם". רק ההמשך המבטל בלעג אנטי-אינטלקטואלי .. זה מטריד.
בשלהי המאה ה- 20 וכנראה עדיין יש נטייה למעבר אל "גילוי הביוגרפיה של היוצר, וחיפוש הקשרים וקשרים ליצירה". אני מאלה שמפהקים, באמת. מה אכפת לי מה רוני סומק אכל/שתה/נח/חשב כשכתב את השיר "אושר"
אגב, אם תתבונני בהערות, תגלי שמישהו כתב שזה שיר על יחסי ישראלים-פלסטינים. [האם המגיב לעג לי או התכוון ברצינות? האם זה חשוב? אם כך השיר נתפס, למה לא?!]
אבל אני מציג כאן עמדה קיצונית מאוד, שכמורה, בחיים לא הייתי נוטה לקבל אותה מתלמידיי ללא אישוש ממשי.
 

סופהו 1

Well-known member
אני שייך לאותם שהמשורר אחרי פרסום השיר הוא "עוד קורא" ו"עוד פרשן". לא מוצא שום סיבה לא לקרוא את שירו של יונתן כשיר קינה, כמו שלא ממש הטרידה אותי התגובה של דקל על השיר "לאבא יש סולם". רק ההמשך המבטל בלעג אנטי-אינטלקטואלי .. זה מטריד.
בשלהי המאה ה- 20 וכנראה עדיין יש נטייה למעבר אל "גילוי הביוגרפיה של היוצר, וחיפוש הקשרים וקשרים ליצירה". אני מאלה שמפהקים, באמת. מה אכפת לי מה רוני סומק אכל/שתה/נח/חשב כשכתב את השיר "אושר"
אגב, אם תתבונני בהערות, תגלי שמישהו כתב שזה שיר על יחסי ישראלים-פלסטינים. [האם המגיב לעג לי או התכוון ברצינות? האם זה חשוב? אם כך השיר נתפס, למה לא?!]
אבל אני מציג כאן עמדה קיצונית מאוד, שכמורה, בחיים לא הייתי נוטה לקבל אותה מתלמידיי ללא אישוש ממשי.

הקיצר

מורים, חוקרים ופרשנים!

תנו לקרוא (סיפור/ שיר) בלי יותר מדי "חפירות".
 

סופהו 1

Well-known member
עד לרגע שקראתי את דבריך, לא זכרתי את התחתונים.
חזרתי אל הספר (שאני שומרת מאז קבלתי אותו כמתנה אי-פעם בילדותי). מה אגיד?
תחתונים? טוב שהרכבתי את משקפי. עד לאותו רגע, נראו כאחת הנוצות.


החלטתי לעשות "עבודת מחקר" קטנטנה ושלחתי את התמונה לקבוצת אנשים.
מתוך שלושה שהגיבו, שניים התיחסו לירח הכועס. אחר להרגשה שנותן הציור. דיווחים נוספים, אם יהיו, בהמשך.

מזל שקראו לי את הסיפור בילדותי. נהניתי מהציורים. כעסתי על הילדה, הבנתי שאבא כועס עליה כי עשתה מעשה לא טוב. וכמו שדבורה עומר כתבה 'כועס אבל אוהב', גם אבא שלה גער בה, אבל לא השאיר אותה "געורה", אלא חיבק ונישק.

מכירה את האתר של מרית בן ישראל (תמונתה מזכירה לי את אנה פרנק). לא מתחברת לפרשנות שלה על הסיפור, או סיפורים אחרים.

צפה בקובץ המצורף 53039
המשך תגובות:
א. העירה על כך שהאב אמר לילדה את ילדה לא טובה ולא המעשה אינו טוב. ומה עם התחתונים? אה.. לא שמתי לב
ב. מכיר את הסיפור ומאד אהבתי. מה בעניין התחתונים? וויי. נכון, רואים לה את התחתונים.
ג. כילד פחדתי מהירח. שמת לב לתחתונים? כן. ו?..אז רואים.
ד.פעם קראתי לילדים, עכשיו לנכדים. מה עם התחתונים בתמונה? לא שמתי לב עד שהסבת את תשומת לבי.
ה. אני מדקלמת את הסיפור בעל פה וגם ילדי. מה גבי התחתונים? לא שמתי לב לתחתונים.
ו. אני יודעת למה את חותרת. לשערוריית התחתונים.. נכון. רואים לה את התחתונים. אולי לא צריך שיראו לה את התחתונים? אולי אשאל את בתי.

קוראים נכבדים!
תחתונים- להראות או לא להראות? זו השאלה.


ובשביל להשוות... שלא תהיינה תלונות מדוע רק בנות בתחתונים, הנה בן בתחתונים:)

קפטן.jpg
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה