מעניין (אולי) להזכיר בכל הדיון הזה את עמדת ההלכה היהודית. לא התעמקתי כך שהדברים לא מתייחסים בהכרח לשאלת הדיון, אבל ניתן להזכיר למשל את הוראת ההלכה שכאשר אתה צר על עיר של אויביך, חובה עליך לקיים את המצור משלושה כיוונים בלבד על-מנת להשאיר לאויב מסלול בריחה במידה וייבחר בכך. כמובן שהדברים אינם אמורים לגבי אויב שינצל מסלול זה לפגוע בך, אלא במצב בו מישהו מקרב תושבי העיר (גם אם הוא עצמו מוגדר כאויב) יעדיף לברוח במקום להתמודד איתך ועם המצור.
בתיאוריה אפשר לראות בזה הוראה מצחיקה. הרי מטרתך היא לחסל את האויב שלך. אבל לא. באה היהדות ומלמדת אותך, מטרתך היא לא בהכרח חיסול האויב (זולת לגבי עמלק) אלא חיסול הסכנה שהוא מהווה כלפיך. במסגרת חיסול הסכנה תעשה כל מה שצריך, אבל אם הוא נכנע ובורח (וזאת לכאורה ההתייחסות לאדם שמבקש לברוח מעיר נצורה), צריך לאפשר לו לעשות זאת.
מה זה בדיוק אומר לענייננו? לא יודע. כאמור בשביל זה צריך להתעמק יותר. מה גם שכאן כלל לא בטוח שניתן לדבר על "אויב". אמנם פורמלית לבנון היא מדינת אויב אבל תכל'ס ברור לכל בר דעת שלפחות חלק גדול מהנפגעים באירוע אינם אויבים שמסכנים אותנו בדרך כלשהי. אולי הם שונאים אותנו. אולי גם לא. גם אם כן, זה נובע מהחינוך שקיבלו ולאו דווקא מתוך שנאת אמת. בקיצור, יתכן שכל הנ"ל לא ממש רלוונטי לנושא הדיון. בכל זאת חשבתי שמעניין יהיה להזכיר את הנ"ל.