קודם כל האבחנה בין גירוש לבריחה היא שברירית
מאד. באיזה מידה הופך לחץ צבאי ופסיכולוגי להברחה? המודיעין של צה"ל אישר חודשים אחרי כיבוש חיפה את הלוחמה הפסיכולוגית בערביי חיפה ותרומתה (מופיע ב"לידתה של בעית הפליטים"). באיזו מידה הימלטות מאש בזמן קרב הופכת לבריחה? תחנת השידור של ההגנה מסרה בעצמה כי כמה מראשי חיפה הערבית נמלטו בעיצומו של קרב (מתועד ב"מערכות צפון" עמ' 104). בכניסת כוחות ההגנה לעיר התחתית בתחילת אפריל הם השתמשו בטנדרים עם רמקולים שהזהירו את הערבים לפנות משם נשים וילדים, וכל זאת בשילוב מסכי אש של מרגמות וכיבוש בית אחר בית תוך הוראה "להרוג כל ערב שפוגשים" לשרוף עם פצצות תבערה כל אובייקט אפשרי לשריפה (מופיע ב"מערכות" עמ' 356). התגובה של השלטונות האזרחים היהודים השתנתה תוך שבוע. בתחילה זרם הפליטים הביך אותם, ושבתאי לוי אכן פנה לערביי העיר שישארו. תוך מספר ימים האוירה השתנתה- "בהתחלה גם אבא חושי היה מעוניין להחזיק את הערבים. אח"כ באה רוח אחרת: טוב בלי הערבים. זה יותר נוח" (פ' אלונים בארכיון השו"צ). הערבים שנשארו בעיר בינתים סבלו ממאסרים, הצקה, הכאות וביזה. גם דו"ח אנגלי של "רג'ימנט קולדסטרים" (public record office wo261-297) טוען כי מדיניות האצ"ל בכניסתם לעיר ב-23 באפריל היתה "הגברת מספר הפליטים ויצירת גל חדש של טרור". לא ידוע לי מניין לכרמל הידיעה מה פקד המופתי על החיפאים (ואגב הוועד הערבי העליון ישב בדמשק לא בקהיר), אבל לא הגנרל סטוקוול ולא סיריל מריוט (הקונסול האנגלי המיועד בחיפה) שכינסו את הישיבה ההיא לא העידו על שום דבר כזה. יותר מכך, אפילו בסיכום הסופי של שירות המודיעין של צה"ל מיום 30/6/48 הטענה של המודיעין היא שהבריחה היא עקב כיבוש העיר ע"י כוחות ההגנה (מתוך הדו"ח "תנועת ההגירה של ערביי א"י בתקופה 1/12/47-1/6/48") ואין אפילו רמז לטענה של כרמלי. ע"פ טענת הספר של מוריס ("לידתה של..") הוועד הערבי העליון שתק ולא נתן כל תשובה לראשי הקהילה החיפאית. בסופו של דבר, ברור שגם ההימנעות של הוועד הערבי מקשר ומהנחיות לקהילה החיפאית להשאר בעיר, תרמו את חלקם לעזיבת העיר. העם הפלסטיני בכללותו בשנים אלה היה עדיין תחת השפעת ההלם של גל הטרור הפנימי של הזרם הפוליטי של משפחת חסייני, שחיסל מספר שנים לפני כן יריבים פוליטים מתונים. ייתכן מאד שחיפאים רבים חששו מה יקרה להם מידי הפנאטים, אם יישארו בעיר תחת שלטון הציונים. בכל מקרה, מתוך ידיעה שמלחמות זה דבר אכזרי ותמיד קורים בהן דברים קשים, אני נוטה פחות לשפוט לחומרה את התנהגות ההנהגה הציונית בזמן המלחמה. החטא הכבד שלהם הוא מה שעשו אחרי שביתת הנשק, כשניתן היה להניח לכל אותם חיפאים, שרק שנה לפני שבתאי לוי ביקש מהם כל-כך יפה שלא יעזבו, לחזור, ואפילו בתנאים של שלום עם מדינות ערב (בוועידת השלום בלוזאן) ועם הפלסטינים (ראש משלחת הפליטים הפלסטינים מחמּד נימר אלחוארי הציע לישראל החזרה של כמחצית הפליטים בלבד, שיקבלו את שלטון ישראל ואפילו יהוו גשר לשלום עם מדינות ערב). ממשלת ישראל לא עשתה זאת משום שרצתה אוכלוסיה הומוגנית (אז למה אישרה את הצעת החלוקה שכללה אוכלוסיה לא הומוגנית?) ולא רצתה לוותר על הרכוש שהם השאירו, שכבר יישבה בו מהגרים יהודים. כמו תמיד בשעת המבחן, מתברר שלא היה כיסוי של ממש למתק הלשון הזה, והוא התפוגג כמו צמר גפן מתוק בפה.