פרנקל, שמיר וחברון
אני חושבת ששמיר עולה על פרנקל. ספרו על יאיר מענין. לדעתי סופרים אינם שונים מאחד האדם ככל שזה שנוגע לדעותיהם וחוכמתם בנושאים שאינם קשורים בספרות. הנטיה להפוך אותם לאורקלים ולזמנם לכל שיח כבני-סמכא שגוי. לעיתים פאטתי (אם נחזור לסופרת האהובה עלי, אביגור-רותם, לדוגמא, היא הלכה לאיבוד ועשתה טעות כשנאותה להופיע בפוליטיקה הגם שהנושא הפורמאלי של אותה שיחה היה אמור להיות על מצב התרבות). יתרה מכך, יש סופרים(שמיר ופקנקל ביניהם) שלדעתי מחבלים ביצירתם כשהם הופכים לנביאים ומוכיחים בשער בכל נושא וענין (לא עשיתי מחקר, אבל נראה לי שיש מתאם גבוה בין ההדרדרות באיכות הכתיבה של גרוסמן וההתגיסות שלו כנביא הזעם של השמאל). ובאשר לחברון -איני כופרת בזכותינו לחיות שם, רק שנראה לי שהעובדה שיש שם עשרות אלפי ערבים לא מאפשרת זאת. ובכלל אם רצוננו לשמור על זהות יהודית (ואת בוודאי רוצה זאת לפחות כמוני)- אין בררה אלא להכיר בעובדה שיש כאן כמה מליונים ערבים שמתרבים כמו זבובים ואנו נמהל בהם אם לא נפרד מהם (או שנטרנספר אותם מה שלא בדיוק אפשרי, שלא לדבר מוסרי). ונניח שהייתי מסכימה שיש להתעקש ולחיות בחברון- היהודים שחיים שם הם קיצוניים,ומחרחרי ריב ומדון. בהתחשב שיש גם מסה של ערבים בחברון שלא נופלים מהיהודים בקיצוניותם, אפילו הרב פורמן ושלום עכשיו היו מתקשים לקים שם דו-קיום סביר.