חתונה אזרחית

מצב
הנושא נעול.
חתונה אזרחית

חתונה אזרחית
אני מתעניין בהדל שבין חתונה אזרחית כגון בקפריסין ובין חתונה דתית ברבנות -האם יש מעמד שונה לבני הזוג מבחינה משפטית ומהו מעמד הילדים בנושא הירושה באם מדובר בנישואין שניים אודה לתשובתכם
 
חתונה אזרחית

חתונה אזרחית
אני מתעניין בהדל שבין חתונה אזרחית כגון בקפריסין ובין חתונה דתית ברבנות -האם יש מעמד שונה לבני הזוג מבחינה משפטית ומהו מעמד הילדים בנושא הירושה באם מדובר בנישואין שניים אודה לתשובתכם
חתונה אזרחית
משרד הפנים ירשום זוג שהתחתן בקפריסין כזוג נשוי (וכך יהיה רשום בת"ז) מהבחינה הזאת אין כל הבדל. לעניין הגט, עפ"י הגישה האחרונה של בית הדין הרבני, יתכן כי זוג שהתחתן בנישואין אזרחיים אפילו לא יצטרך לגט (גם לא לחומרא) על מנת להתגרש. מבחינה משפטית אין כל הבדל. במקרה של גירושין ניתן יהיה לטעון במקרים מסויימים לעניין מזונות הילדים שלא חלים עליהם כללי מזונות של דין תורה אלא דיני המזונות האזרחיים. הייתי שמח לשמוע מעו"ד דיין-וולפנר אם ידוע לה על מקרה בו טענה זו הצליחה בעניין ירושה - עד כמה שידוע לי החלוקה תהיה שווה בין כל הילדים (מכל התקופות וגם מחוץ לנישואין)
 
תשובה

חתונה אזרחית
משרד הפנים ירשום זוג שהתחתן בקפריסין כזוג נשוי (וכך יהיה רשום בת"ז) מהבחינה הזאת אין כל הבדל. לעניין הגט, עפ"י הגישה האחרונה של בית הדין הרבני, יתכן כי זוג שהתחתן בנישואין אזרחיים אפילו לא יצטרך לגט (גם לא לחומרא) על מנת להתגרש. מבחינה משפטית אין כל הבדל. במקרה של גירושין ניתן יהיה לטעון במקרים מסויימים לעניין מזונות הילדים שלא חלים עליהם כללי מזונות של דין תורה אלא דיני המזונות האזרחיים. הייתי שמח לשמוע מעו"ד דיין-וולפנר אם ידוע לה על מקרה בו טענה זו הצליחה בעניין ירושה - עד כמה שידוע לי החלוקה תהיה שווה בין כל הילדים (מכל התקופות וגם מחוץ לנישואין)
תשובה
1. הגירושין אצל בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים נערכים אף הם בבית הדין הרבני. אמנם קיים פס"ד של בית הדין הרבני לפיו לא נדרש כלל גט,כפי שציין עו"ד צעיר, אך בפועל בתי הדין הרבניים נוהגים לקבוע שיש לתת גט לחומרא במקרה של נישואין אזרחיים. 2. לגבי מזונות ילדים - הטענה של החלת דיני המזונות האזרחיים לא תצליח כאן מסיבה פשוטה - אדם חב במזונות ילדו על פי הדין האישי החל עליו. על פי הדין העברי אב חב במזונות בנו גם אם אינו נשוי כלל לאימו. אב אינו חב במזונות על פי הדין האישי אם הקטין הוא בנה של גויה ורק במקרה זה מחילים את הדין האזרחי. 3. הטענה זו נכונה לגבי מזונות אישה וקיימת מחלוקת פסיקה לענין חבות במזונות אישה כשמדובר בנישואין אזרחיים, שהרי לפי הדין האישי החבות הינה רק במקרה של נישואין כדמו"י. ישנם שופטים שקובעים שיש חבות במזונות אישה וישנם כאלו ששללו זאת.
 
הערה

תשובה
1. הגירושין אצל בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים נערכים אף הם בבית הדין הרבני. אמנם קיים פס"ד של בית הדין הרבני לפיו לא נדרש כלל גט,כפי שציין עו"ד צעיר, אך בפועל בתי הדין הרבניים נוהגים לקבוע שיש לתת גט לחומרא במקרה של נישואין אזרחיים. 2. לגבי מזונות ילדים - הטענה של החלת דיני המזונות האזרחיים לא תצליח כאן מסיבה פשוטה - אדם חב במזונות ילדו על פי הדין האישי החל עליו. על פי הדין העברי אב חב במזונות בנו גם אם אינו נשוי כלל לאימו. אב אינו חב במזונות על פי הדין האישי אם הקטין הוא בנה של גויה ורק במקרה זה מחילים את הדין האזרחי. 3. הטענה זו נכונה לגבי מזונות אישה וקיימת מחלוקת פסיקה לענין חבות במזונות אישה כשמדובר בנישואין אזרחיים, שהרי לפי הדין האישי החבות הינה רק במקרה של נישואין כדמו"י. ישנם שופטים שקובעים שיש חבות במזונות אישה וישנם כאלו ששללו זאת.
הערה
למיטב ידיעתי אין מחלוקת לגבי מזונות אשה שנישאה בנישואין אזרחיים. אם הנישואין תקפים לפי המשפט הבינלאומי הפרטי מחייבים את הבעל במזונותיה לפי דינו האישי כאילו היתה נשואה לו כדמו"י. הלכה זאת נקבעה בפס"ד שמואל.
 
נא לפרט

הערה
למיטב ידיעתי אין מחלוקת לגבי מזונות אשה שנישאה בנישואין אזרחיים. אם הנישואין תקפים לפי המשפט הבינלאומי הפרטי מחייבים את הבעל במזונותיה לפי דינו האישי כאילו היתה נשואה לו כדמו"י. הלכה זאת נקבעה בפס"ד שמואל.
נא לפרט
אשמח לקבל הפניה לפס"ד הנ"ל או מראה מקום שלו תודה
 
תשובה

לעו"ד פנדריך
כבוד השופט שוחט סקר את הגישות השונות בתמ"ש 79721/98. אם אתה רוצה אוכל לפקסס לך את פסק הדין.
תשובה
אודה לך אם תגידי איזה פסק דין של ביהמ"ש העליון שינה את הלכת שמואל או קבע שלאשה שנשואה בנישואין אזרחיים תקפים אין זכות למזונות. הלכה כזאת תקרב אותנו לאיראן.
 
בעניין פס"ד שמואל

תשובה
אודה לך אם תגידי איזה פסק דין של ביהמ"ש העליון שינה את הלכת שמואל או קבע שלאשה שנשואה בנישואין אזרחיים תקפים אין זכות למזונות. הלכה כזאת תקרב אותנו לאיראן.
בעניין פס"ד שמואל
קראתי את פס"ד וגם אני הייתי מעוניין לדעת האם אכן זאת ההלכה כיום או שהיא שונתה. עו"ד דיין וולפנר - מה אורכו של פס"ד הנ"ל? אודה קבלת העתק ממנו אם הוא אינו ארוך מדי בשביל הפקס. עו"ד פנדריך - עד כמה שאני הבנתי את תשובתה של עו"ד דיין-וולפנר, כוונתה היא מחלוקת לגבי איך יקבעו את מזונות האשה, האם לפי דין אישי או דין אזרחי, אני לא הבנתי ממנה כי האשה תשלל ממזונותיה לחלוטין. אם אני טועה בהבנתי אודה לשניכם לתקן את טעותי (ומה הקשר לאירן???)
 
תגובה

בעניין פס"ד שמואל
קראתי את פס"ד וגם אני הייתי מעוניין לדעת האם אכן זאת ההלכה כיום או שהיא שונתה. עו"ד דיין וולפנר - מה אורכו של פס"ד הנ"ל? אודה קבלת העתק ממנו אם הוא אינו ארוך מדי בשביל הפקס. עו"ד פנדריך - עד כמה שאני הבנתי את תשובתה של עו"ד דיין-וולפנר, כוונתה היא מחלוקת לגבי איך יקבעו את מזונות האשה, האם לפי דין אישי או דין אזרחי, אני לא הבנתי ממנה כי האשה תשלל ממזונותיה לחלוטין. אם אני טועה בהבנתי אודה לשניכם לתקן את טעותי (ומה הקשר לאירן???)
תגובה
אני הבנתי אחרת אבל זה ממש לא חשוב. אין סיבה ששאלות של אנשים אנונימיים יגררו מחלוקות חריפות. כל אחד יענה את מה שהוא חושב
 
שאלה נוספת בנושא

לעו"ד פנדריך
כבוד השופט שוחט סקר את הגישות השונות בתמ"ש 79721/98. אם אתה רוצה אוכל לפקסס לך את פסק הדין.
שאלה נוספת בנושא
דבר ראשון ברצוני להודות על תשובותיכם-הם סיעו לי מאוד אך ברצוני לשאול לגבי הירושה לדוגמה באם אדם נישא בפעם שניה מי יורשו החוקי? ילדיו מנישואיו הקודמים או אשתו איתה התחתן בנישואין אזרחיים (במידה ולהם אין ילדים)? האם הסכם ממון לפני הנישואין יכול להביא לביטול זכותה על רכושו? או הדבר יכול להעשות רק עי צואה?
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה