טבח עם

shukfr

New member
רוצה לחזק

בהחלט קיים מוסר מלחמה - ומוסר בכלל תקף גם בעת מלחמה. דוגמא מעניינת לכך אפשר למצוא בסיפור בספר שמואל בו דוד מבקש ללכת למלחמה בגלבוע לצד אכיש מלך גת ומתרעם על סילוקו ע"י הסרנים.הקושי הוא, כמובן, מה רצה דוד לעשות אם ייעתר לו אכיש. לכאורה התשובה המתבקשת היא שדוד תיכנן להיות "גיס חמישי" כלפי פלישתים ובעת המלחמה להפוך צד ולפגוע בהם מבפנים - אולי להרוג את אכיש שהוא היה שומר ראשו כמפורש בתנ"ך. אבל מעניין שרוב הפרשנים דוחים פירוש זה על הסף מתוך הבנה פשוטה שלא ייתכן שדוד יעשה כזה מעשה נבזי של הפרת אמון ובגידה, גם אם מטרתו להלחם בפלישתים שהיוו סכנה לעצם קיום העם בארץ. ראו למשל אברבנאל במקום. כלומר גם במלחמה יש מוסר ויש מידות.
 

hillelg

New member
באמת צ"ע דעת הפרשנים הלזו.

(בלי להסתכל בפנים.) על כל פנים זה שהאברבנאל אומר משהו זה לא "הוכחה".
 
אלי כהן

"התשובה המתבקשת היא שדוד תיכנן להיות גיס חמישי כלפי פלישתים ובעת המלחמה להפוך צד ולפגוע בהם מבפנים... רוב הפרשנים דוחים פירוש זה על הסף מתוך הבנה פשוטה שלא ייתכן שדוד יעשה כזה מעשה נבזי של הפרת אמון ובגידה, גם אם מטרתו להלחם בפלישתים שהיוו סכנה לעצם קיום העם בארץ." האם זה לא בדיוק מה שעשה אלי כהן בסוריה? אלי כהן נחשב לגיבור לאומי שמעשיו כרוכים באומץ מסירות ואהבת מולדת, ובהחלט אינם "מעשה נבזי של הפרת אמון ובגידה" (אולי רק הסורים רואים את זה כך...)
 

shukfr

New member
ההבדל הוא

שאלי כהןנשלח לשם בדיוק בשביל זה, ועבור עמו ואילו דוד נרדף על ידי עמו (שאול) וקיבל מקלט מדיני אצל אכיש. אכיש ידע מי הוא, נתן לו מקלט ולכן תהיה זו נבזות לגמול רעה תחת טובה. הסורים לא ידעו מי זה אלי כהן ולא עשו לו שום טובה. הבנת את זה
 

tzimisce

New member
מוסר מלחמה בתורה

ישנם כמה דוגמאות לחוקים שניתנו לעם ישראל בהקשר למוסר מלחמה שלא היו קיימים בשום מקום בעולם הקדום. למשל אשת יפת תואר בפרשת כי תצא שיש הטוענים כי מדובר בחוק שמקורו למנוע אונס נשים במלחמה. אם תרצו אוכל להסביר את התזה הזו . בכל מקרה מדובר בחוק הומני מן המעלה הראשונה שלא היה קיים במזרח הקדום. ישנו החוק האוסר על כריתת עצים בזמן מצור על עיר. ועל שמירת הקדושה במחנה.
 

פלגיה

New member
רצח העם היהודי לא היה חלק מהמלחמה

ובהחלט יכול להיחשב כטבח - הריגת אזרחי המדינה עצמה, אינה חלק מלוחמה במדינה אחרת
 
הלו הלו../images/Emo2.gif../images/Emo2.gif../images/Emo2.gif

מה זה פה
רק פתחנו את התנ"ך, את הפורום... רק התחלנו ללמוד, לדבר... וכבר לקפוץ לעימותים הכי מורכבים עם התנ"ך ועם הרגשות המעורבים שהוא מעורר בנו??? לא יפה...
בואו נתחיל ברגל ימין, עם האהבה שלנו לספר הזה שהביאה אותנו לכאן. בהצלחה לנו...
 

יוסי ר1

Active member
טבח עם

עזוב אותך מטבח עם. לך על הרג עם סטייל, עם דמיון.כשדוד מכה את מואב הוא בוחר בשיטה מקורית להמיתם "ויך את מואב וימדדם בחבל השכב אותם ארצה וימדד שני חבלים להמית ומלא החבל להחיות..." שמואל ב' ח' ב'.
 

pdib

New member
איך אתה מגדיר טבח?

כל מלחמה שהתקיימה ונהרגו בה אנשים מעם אחר..? או סתם יהודים חמומי מח שהחליטו "להיכנס" בעם אחר?
 

shushu10

New member
שאלתי אליך - opeth3

לפי ניסוח השאלה לא ברור לי אם היא תמימה כלשונה, או שאתה רק מחפש חיזוקים לדעה שעם ישראל היה מושחת וטבח עמים מסוימים. ברור שהתשובה אינה חד-משמעית ולא הכל צודק, אך ראוי שנזכור כי מדובר בתקופה סוערת של כיבוש הארץ, תקופה רווית דם. התנך אינו מסתיר מאומה וזו גם גדולתו. לכן יש לבדוק את נושא מוסריותו של עם ישראל גם מהזוית הנגדית, בצורה מבוקרת ומאוזנת, הוגנת ואובייקטיבית . כפי שהיו מעשים מכוערים שבאו מתוך טרוף של נקמה, יש גם מעשים חיוביים שאפשר ללמוד מהם, ובמקביל לראות נכונה את התנהגות העמים שהתנכלו, רצחו, זינבו בחלשים ,חמסו ורוששו את עמנו, והתעלה על כולם העמלק. את הנושא צריך לבדוק לא מתוך צורך להתגונן או להצטדק על מעשה זה או אחר, ולזכור שאמות המדה של אז אינם בהכרח תואמים את כללי ההתנהגות דהיום. מה דעתך?
 
למעלה