טבלת חיזוקים...

אריאל 40

New member
טבלת חיזוקים...

קצת רקע - בן 7.5 מאובחן מזה כשנתיים - אספרגר בתפקוד גבוה.
לומד בכיתה א' בחינוך הרגיל עם סייעת.
בבית הספר הכינו לו טבלת חיזוקים המורכבת מ- 7 פרמטרים לשיעור.
בממוצע יש לו 5 שעות ביום ז"א הוא צריך לעמוד ב- 35 "יעדים" ביום.
הוסבר לו, ע"י המחנכת, שעד 4 איקסים בטבלה זה בסדר... אך הוא יודע שאני מאוד אתאכזב אם האיקסים יהיו בעמודות של האלימות.
מדובר על ילד שמאוד אוהב לרצות אך יחד עם זאת מאוד קשה לו לשלוט על עצמו בזמן התקפי זעם ואז הוא מאבד שליטה וזה מתבטא באלימות פיזית ו/או מילולית.
כבר התרעמתי לא מעט על הטבלה הזאת, אבל המחנכת מתעקשת שכמו שלפעמים הטבלה "מפרקת" אותו היא גם אוספת אותו.
אשמח לדעתכם/ן...
 
אני לא מורה, אבל

7 פרמטרים נראה לי מוגזם.

לדעתי, צריך לקבוע פרמטר אחד (למשל אלימות) ולטפל רק בזה, כי נראה לי שלאדם קשה לעמוד בכמה פרמטרים. ולכן עדיף כל פעם להתרכז בדבר אחד וכשמתגברים עליו, לעבור לדבר הבא.
 

אריאל 40

New member
גם לי זה נראה מוגזם...

אפילו לילד רגיל.
קשה לי להאמין שילד בכיתה א' יכול לעמוד בכ"כ הרבה פרמטרים בנוסף ללימוד השוטף.
 


 
אולי להגדיל את מספר האיקסים "המותרים"?

או לעשות קטגוריות לאיקסים: 0-4 מצוין, 4-6 טוב מאוד וכו...
 

TikvaBonneh

New member
הדיעה שלי

טבלה כזו היא כלי שמשתמשים בו בניתוח התנהגות.
רצוי שמנתחת התנהגות תלווה את התהליך. אולי המתי"א יכולה לשלוח. אולי יש בבית הספר.
מה שצריך לעשות זה קודם כל איסוף נתונים, כלומר מי שאחראית על הרישום בטבלה (הסייעת?), צריכה לעשות זאת באופן דיסקרטי כמה ימים בלי להראות לך ובלי להראות למורה, ולראות מהו יעד ריאלי בשביל הילד.
כלומר, אם בשלב איסוף הנתונים יש בכלל ימים של 4X. אם יתברר שהמינימום כרגע חלילה הוא 10X, אסור לדרוש ממנו 4X. בשלב הראשון צריך לדרוש 10X, ובהדרגה כל שבוע להוריד את מספרם.
לדעתי כדאי להציג לילד את היעד כיעד חיובי ולא כיעד שלילי, כלומר למשל להשיג בשבוע 31V, זה היעד.

לגבי אלימות, היא צריכה לגרום להורדה ממספר הV שנצברו, כדי שיפנים את החומרה של אלימות.
יש לחזק את הילד ע"י שבחים (ואולי גם פרסים קטנים בשלב ראשון) על עמידה ביעדים.
לדעתי גם לחזק על יום שכולו V. לתת בונוס V נוסף למשל, ולא לשכוח לשבח.
בבקשה לא להתאכזב מהילד בשום מקרה. אם לא הצליח, לנחם אותו ולהגיד שבשבוע הבא יהיה יותר טוב.
 

אריאל 40

New member
הטבלה נבנתה ע"י האחראית על הסייעת

היא גם זו שעושה לצוות הדרכות. אין לי מושג האם היא מנתחת התנהגותית.
המחנכת היא זו שאחראית על הסימונים בטבלה מלבד ביום החופשי שלה, שאז זה עושה זאת הסייעת.
כפי שזה נראה כרגע, 70% מהזמן הטבלה מלאה ב- V, הקושי והתסכול מגיעים כשיש את ה- Xים במיוחד בעמודות האלימות - זה שובר אותו ואז הוא כבר לא מסתכל בכלל על כל השבוע הנפלא שהיה לו.
 

TikvaBonneh

New member
טוב, לא הבנתי את ה70%

70% מהשבועות אין בכלל X? זאת הכוונה? יכול להיות שהוא מתפרק בגלל האכזבה שלך? צריך לעשות לו הכנה מראש שיכול להיות שיהיה X, ומה הוא יכול להגיד לעצמו שיעזור לו להתגבר (למשל בשיעור הבא אני אצליח.).
 

אריאל 40

New member
אכן ב- 70% מהשבועות הכל תקין...

הבעיה היא לא בשיעורים אלא בהפסקות...
הם משחקים כדורגל והוא לא רואה כלום מלבד את עצמו מגיע לכדור. הוא בשביל להגיע לכדור יכול לדחוף, "לשים רגל" לאחרים וכמובן שלאחר מכן זה משליך על השיעור.
גם אם הוא לא התחיל ומישהו דוחף אותו אז הוא לא נשאר חייב ודוחף או בועט בזה שדחף אותו.
ברור לי שהוא מתפרק בגלל האכזבה שלי - אבל אלימות מבחינתי זה קו שחור.
ודווקא בגלל הרגישות שלו כלפיי אולי חשבתי שזה בסדר להביע בפניו את אכזבתי אך הוא באמת לא שולט בזה

אני מכינה אותו מראש לסיטואציות יומיומיות ואנו עוברים על דרכי ההתמודדות - תאורטית זה עובד יופי אבל מעשית זה ממש לא מיושם.
 

TikvaBonneh

New member
כמה דברים

אם הבעיה היא בהפסקות ולא בשיעורים, אז זה מה שצריך לספור בטבלה.
את ההפסקות. לא את השיעורים.
לגבי פסיכולוגית, במחשבה שניה הוא יכול להיתרם מטיפול פסיכולוגי בשיטת CBT. באיזו גישה עובדת איתו הפסיכולוגית שלכם?
ו- אני יודעת שמאוד מאוד קשה להשתנות, אבל כמו שאנחנו דורשות מהילדים שלנו להשתנות, אנחנו צריכות לדרוש גם מעצמנו.
כשיש X בעמודת האלימות, תנסי להגיד לעצמך שיש גם המון V. תנסי לעודד את עצמך ולחשוב חיובי. אני הולכת לשיחות עם פסיכולוגית. לפעמים גם אנחנו, האימהות, צריכות לדעת לקבל עזרה כדי להשתנות.
 

אריאל 40

New member
אקרא על השיטה שכתבת...

הפסיכולוגית שלו מלבד לשחק איתו במשחקים שהוא בוחר - לא עושה איתו כלום. נטו משחקים.
אחת לחודש יש לנו אצלה הדרכת הורים, שגם שם היא לא נותנת לנו כלים להתמודדות.
כרגע מחפשת עבורו מנתחת התנהגות, שתעזור לו ולנו ובמקביל עובדת על עצמי המון בנושא החשיבה החיובית
 

TikvaBonneh

New member
לבן שלי יש פרופיל דומה, נותנת לך טיפ

לימדנו אותו טכניקות להרגעה עצמית: נשימות. לתרגל פעם ביום לפחות.
הצגנו לו מדחום רגשות. הוא צריך לזהות כשהוא נמצא בצבע הצהוב ולהפעיל טכניקות להרגעה עצמית.

 
הייתי מבקשת מהצוות היקר לקרוא את הספר ילד פיצוץ של רוס גרין

הוא מראה על שיטת הסלים : 4 פרמטרים בלבד
הולך ככה : 1. הסל האדום הוא אלימות כלפי אחרים , עצמו, חפצים - על זה אין ויכוח ומשא ומתן עם הילד זה הקו האדום היחיד שלא מקובל עלינו המבוגרים .
2. אותם דברים שאפשר לקיים משא ומתן עליהם ( תלוי במה שמצפים מהילד ) אבל תינתן בחירה של שתי אופציות בלבד לגבי התגובה שלנו .
3. דברים שאנחנו מצפים מהילד אבל נותנים לו את האופציה לבחור את התגובה שלנו (למשל סידור החדר/ תיק / ארון / משחקים )
4. אותם דברים / התנהגות שכרגע לא חשובים להגיע בגינן למריבה או ויכוח עם הילד כגון צחצוח שיניים , בחירת בגדים .....
&nbsp
&nbsp
מאוד מאוד ממליצה לעבוד לפי שיטה זו ולא לפי מה שהבי"ס קבע לכם כי האפשרות שילד יצליח לעמוד בכל כך הרבה פרמטרים כל יום היא אפסית ולא תביא לשום הטבה בתפקוד ותכניס אותו למקום מאוד לא טוב לדעתי
&nbsp
לי אישית הספר הזה והשיטה הזו פתחו את העיניים בזמנו .
&nbsp
&nbsp
בהצלחה
 

אריאל 40

New member
בבית...

אנו מתנהלים +- לפי השיטה הנ"ל.
הוא יודע שאם ינקוט באלימות הוא לא ילך לחוג הכדורסל (שזה מבחינתו הדבר הכי חשוב לו)
למרות שהוא יודע זאת, הוא לא שולט על עצמו ולפעמים כן נוקט באלימות.
אני מבינה שעונשים לא עוזרים לו - אבל איך יכולה לעזור לו להמנע מאלימות?
 

TikvaBonneh

New member
אז הבעיה קיימת גם בבית

כדאי במקביל לעבוד עליה גם בבית בהדרכה של מנתחת התנהגות.
עם ילדים בספקטרום צריך לעבוד בצורה מאוד מדוייקת כדי לקבל תוצאות.
עונש זה מוצא אחרון, אם שום דבר אחר לא עובד.
 

אריאל 40

New member
גם העונש לא עובד...

כי אחרת הוא לא היה חוזר על ההתנהגות הזו.
והכוונה היתה לאלימות בבית הספר.
 
למעלה