טוב, אני רואה שאנשים כאן מתמהמהים משום מה

שיוש82

New member
טוב, אני רואה שאנשים כאן מתמהמהים משום מה

אז אקח את המושכות: מאמר של יוסי זיו:
http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.2425155

"ניקח את הרופא האונקולוג הממשיך לעשן למרות שהוא יודע, מיד ראשונה, מהם נזקי העישון. אכן, האונקולוג הזה ממשיך לעשן למרות הידיעה, משום שהוא רוצה לעשן. אבל כעת בואו ונחשוב על מיליוני האנשים שאהבו מאוד לעשן ושהפסיקו לעשן: מדוע הפסיקו לעשן? ובכן, יאמר ליבוביץ, משום שהם רצו להפסיק לעשן, ואין לזה קשר לשום ידיעה ולשום עובדות. האומנם? אני חושב שחלק ניכר מהאנשים הפסיקו לעשן משום שהתוודעו לעובדות על הנזק הצפוי מעישון, ואלמלא היו נחשפים לעובדות הללו, ובהנתן העובדה שהם מאוד אוהבים לעשן, היו, ככל הנראה, ממשיכים לעשן. אם כן, הסיבה להפסקת העישון היא הידיעה על הנזקים שהעישון גורם והנה לנו ראיה לכך שלפעמים העוּבדות בהחלט משפיעות על הרצון, לפחות באופן סטטיסטי - והסברים סיבתיים סטטיסטיים הם הסברים לגיטימיים לחלוטין" -

אם הסיבה היא הידיעה כיצד יסביר הכותב שרק חלק מהאנשים שהתוודעו לעובדות על הנזק הצפוי מעישון הפסיקו לעשן. אם מדובר בעובדה שכביכול כופה עצמה על הרצון, היה עליה לכפות עצמה על כולם. והרי מי כמו האונקולוג את נזקי העישון, אך בוחר בכל זאת להמשיך לעשן? מכאן נובע שעובדה זו אינה חזקה יותר מרצונו של האדם להמשיך לעשן.

"אני חושב שההסבר שלי פשוט ומסתבר יותר (וכעת אני שמח שליבוביץ אינו כאן כדי לצעוק עלי שאינני מבין כלל). גם ה"קמפיין" המסיבי נגד עישון השפיע על חלק מאלה שהפסיקו לעשן - מכאן שאפשר ואפשר להשפיע על הרצון, ומכאן שאינו תמיד עניין בסיסי, ראשוני, שאין אפשרות לעשות לו רציונליזציה ולהשפיע עליו" -

כאמור, מדוע הקמפיין השפיע רק על חלק מן המעשנים?

"אני חושב ששינוי הערכים העמוק שהתחולל במעבר מן החברה המסורתית לחברה המודרנית נעוץ במידה רבה בהתפתחות מדעי הטבע, כלומר בגילוי עובדות חדשות, במתן הסברים סיבתיים חדשים, ובפיתוח תיאוריות חדשות. כך למשל, המעבר מתפישת עולם גיאוצנטרית, שבה כדור הארץ במרכז (והאדם במרכז המרכז) לתפישה הליוצנטרית, שהדיחה את כדור הארץ מהמרכז" -

עובדה היא שהיו שחשבו שהאדם אינו נזר הבריאה גם לפני הגילוי שכדוה"א מסתובב סביב השמש.
הסברים היסטוריוסיפיים על שינויי גישות בעקבות מהפכה או התפתחות כזו או אחרת אינם מעידים על השפעת המדע או המסקנות על הערכים אלא הם מעידים על הבחירה של האדם להיות מושפע מאותן התגליות ואפשר להסיק מכך אולי מסקנה סוציולוגית ותרבותית, שלפיה ההמון נוטה לשנות את עמדותיו בקלות על בסיס התגליות הללו, אך לא חלילה שהידע משפיע על הערכים.

"ליבוביץ טען שלערכים אין שום השפעה על הידיעה שיש לאדם - האומנם? ובכן, האם יצא לכם לדבר לאחרונה עם חוזר בתשובה ולדבר אתו על "אבולוציה" ר"ל? לפי ליבוביץ אבולוציה היא סתם עובדה כשאר העובדות ושעל כן היא כפויה על תודעת האדם - אבל נסו לדבר על כך עם חב"דניק. לא! לדידו האבולוציה אינה עובדה כלל וכלל, ולא יעזור כלום - כל ראיה שתביאו תדחה חד וחלק בנימוקים מנימוקים שונים. אם כן הערכים בהחלט משפיעים לפעמים על הידיעה שיש לאדם" -

הכחשתו של החב"דניק אינה משנה את המציאות. ליבוביץ' לא טען שאי אפשר להתווכח עם העובדות, הוא טען שאי אפשר לשנות אותן. גם אם יאמין בכל ליבו שאמת מתמטית היא שקר, הוא יכול להמשיך להכחישה עד מחרתיים.

"ליבוביץ היה ודאי אומר שהחב"דניק משקר, שהוא יודע שהאבולוציה היא עובדה - אבל ממתי יכול מישהו, ויהא חריף כמו ליבוביץ, לדעת מי משקר ומי אומר אמת?" -

כלל לא בטוח שליבוביץ' היא טוען שהוא משקר. אלא שלא משנה מה הוא סובר, תקפותה של האמת המדעית אינה מותנת בו או בכל מי שמבין אותה.

"אילו לא היה אלוהים טרנסצנדנטי אזי יכולנו, עקרונית, להכירו, והוא היה נהפך לאחת מאינסוף העובדות המוכרות לנו והכפויות על תודעתנו, ולפיכך היה נהפך לחסר ערך; שכן, כזכור, מה שהוא בעל ערך נתון לבחירתו הרצונית של האדם ואינו כפוי על תודעתו, ודווקא משום כך הוא ערך. תשכחו מהמחזירים בתשובה המנסים "להוכיח" את קיום האל - כי אם תהיה הוכחה לקיום האל, קיומו של האל יהפך לעובדה ככל העובדות, וכבר אמרנו שלפי ליבוביץ עובדות כפויות על תודעתנו ואינן ניתנות לבחירה, ועל כן אין להן ערך - ולכן, אם יוכח קיומו של האל, הוא יהפך לחסר ערך וחסל סדר הדת!" -

כאן כבר לדעתי אין הכותב מתווכח עם ליבוביץ' אלא לא מבין אותו. את הנקודה הזו ליבוביץ' מעלה בכתביו פעמים רבות. הבלבול שזיו יוצר כאן הוא בזיהוי של ערך עם הכרת האל: ערך אמנם מושפע אך ורק מן הרצון, אך לפי ליבוביץ' הערך אינו הכרת האל, שלכאורה מתבטאת בהכרה, אלא הכרת האל בקיום מצוות. מבחינת הכרת האל ייתכן מכיר את קונו ומתכוון למרוד בו, ויתר על כן, מבחינת ליבוביץ' גם אם היו מגלים צילומי וידאו שמוכחים כי היה מעמד הר סיני כפי שהוא מופיע בתורה, או להיפך, שכל הנאמר שם הוא בדיה, הדבר לא היה משנה את החלטתו לקיים מצוות, שזו היא החלטתו הערכית. צעד נוסף שליבוביץ' עושה כאן, ואולי זה מקור הבלבול, הוא לתהות במה בדיוק מאמין המאמין שאינו מקיים מצוות? והוא מעלה את הסברה כי כל עוד הדבר אינו מתגלם בעשייה, הוא הולך לכיוון של אמונה בזקן היושב בשמיים ומושך בחוטי העולם. נראה שגם הציטוט הבא מוכיח כי כאן טמונה אי ההבנה:

"אל מוּכר או שיכול להיות מוכר לאדם, נהפך לאליל, ועבודתו היא עבודה זרה" -

לפי ליבוביץ', בעקבות הרמב"ם, הכרת האל נעשית על דרך השלילה, ועבודתו - בחיוב המצוות.
 
התייחסות

נהוג לייחס למיכאלנג'לו את האמרה "מימיי לא פיסלתי פסל. רק הסרתי את האבנים שמנעו מהפסל להיראות". בספר "המדינה" אפלטון שם בפי סוקרטס את האמרה שאין האדם הרע רע אלא מתוך טעותו. נטלת ממנו את טעותו, מן ההכרח שהפכת אותו לטוב. משפט זה משתייך, מצד תכנו, לסוגי שיח שונים; יש לו היבטים אתיים ומטאפיסיים, אולם לפני הכל הוא מביע איזו עמדה הנוגעת לפסיכולוגיה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, ובניגוד לאופן שפרשני אפלטון פירשוהו בפועל, הדעה המוצגת במשפט הנ"ל היא שרצונו של אדם אינו מושפע מידיעותיו באופן ישיר. לאמור, האדם מלכתחילה רצה בטוב, הוא רק לא ידע מה הוא אותו טוב. ברגע שהסרת את מונעי הידיעה, חשפת את מה שהיה גלום ברצון מעיקרו של דבר.

אף על פי שנקודת המוצא, הרקע והביסוס של הדברים שונים מאד, ליבוביץ הציג עמדה דומה. ליבוביץ טען שהרצון הוא סיבתם של דברים, לא תוצאתם. הוא יכול להוות נימוק לפעולות מסוימות, אך אין הוא מסקנה שנגזרת מהקדמות. ליבוביץ הכיר בכך שבמעמד של הכרעה רצונית כלול שיקול דעת, אולם אין שיקול הדעת מהווה את הסיבה להכרעה גופה, משום שהוא רק "מציג" לאדם [כלומר ל"רצון"] את החלופות השונות כדי שהלה יבחר ביניהן. לפיכך מידע זהה הקיים לשני אנשים אינו גורר הכרעות זהות.

אחת הדוגמות שליבוביץ נתן לכך היא ידע משותף שיש לכל היושבים בחדר לגבי כך שהתקרה עומדת ליפול. כל הנמצאים בחדר יודעים אותם דברים על מבנה החומר, הלחץ שמופעל על התקרה, יש להם ידע זהה בפיסיקה וכו'. אליבא דידו, ידע זה אינו גורר את ההחלטה לצאת מהחדר כדי להימנע מהנזק. כמובן שגם לפי ליבוביץ הידע רלוונטי להחלטה, - כי ייתכן שאלמלי הידיעה שהתקרה עומדת ליפול חלק מהנוכחים היה נשאר בחדר - אולם אין יחס של גרימה בין הידיעה להחלטה.

עמדתו של ליבוביץ לגבי הרצון היא נגזרת של תפיסה רחבה יותר הקשורה למעמדו של האדם בעולם. אותה תפיסה נמצאת בבסיסן של הבחנות שונות שהוא ביצע, כגון ההבחנה בין עובדות לערכים, קוגניטיבי מול קונאטיבי וכו'. ניתן לומר שלא משנה מהן הידיעות שליבוביץ רכש בתחומים שונים, בסופו של דבר תפיסתו את מעמדו של האדם בעולם הייתה ונותרה קאנטיאנית. האדם הוא ממלכה בתוך ממלכה. לפיכך נמצא אצלו התבטאויות שעצם אמירתן מעידה על כפירה מוחלטת בסיבתיות דו כיוונית. במילים אחרות, בניגוד לידיעה, אשר מגיעה מן העולם, ולכן היא כפויה על התודעה, הרצון מכוון אל העולם. תפיסה זו נמצאת ברקע של אמירות כגון:

"ניתן למצוא הקבלה בין "מדרש קוהלת" לבין מוצר מן המפורסמים ביותר בספרות העולם, שבא למעלה מ2000- שנה לאחר מכן ובמקורו הוא אנגלי, אולם ידוע בתרגומיו לכל שפות התרבות. עובדה זו אינה צריכה להפתיע ובוודאי אינה מיקרית, ואין כל ספק שאותו סופר ומשורר גדול ויליאם שייקספיר ידע את המקרא, אולם הוא בוודאי לא הכיר ולא ידע את המדרש של המקרא, ולכן התיאום בין דבריו לבין דברי "מדרש קוהלת" מעניין ביותר, ומוכיח בעליל כי ההגות הפסיכולוגית איננה תלויה כלל ברקעם התרבותי של בני אדם"

היגדים כאלו בעייתיים מכמה היבטים. ראשית, בצורה שליבוביץ ניסח את הדברים, הרי שהם אינם ניתנים להפרכה [ניסוח שונה של הדברים ממילא יזמין דרכי פתרון אחרות]. זו עמדה מטאפיסית מובהקת, ולכן לראיות ולמבדקים אין מבוא אליה. מהיבט זה, וממנו בלבד, הפסיכולוגיה שליבוביץ הציג אינה שונה מהפסיכואנליזה. כלומר בשתי הגישות התאוריה מלכתחילה מסבירה את כל המקרים האפשריים. שנית, וזה עיקר, ליבוביץ לא לקח בחשבון, או לקח והתעלם, מהממצאים על אודות הפלסטיות של המח. אנו יודעים היום, בגדר עובדה, שיש יחסי גרימה בין רקעו התרבותי של אדם לבין בחירותיו. דבר זה נכון גם ברמות יותר מצומצמות. לדוגמה, עשרות מחקרים איששו את ההנחה שלצבעים שאדם נחשף אליהם יש כח להטות את בחירותיו ואת אופן התנהלותו. אדם שלפני שאלון ישהה חצי שעה בחדר שקירותיו צבועים בצבע ירוק-בהיר יענה על השאלון מהר יותר, והוא ייטה לתשובות וניסוחים חיוביים יותר, מאשר אדם שישהה לפני השאלון בחדר שקירותיו צבועים באדום.
 
מאי שנא

בין אמירתך: "אנו יודעים היום, בגדר עובדה, שיש יחסי גרימה בין רקעו התרבותי של אדם לבין בחירותיו".

לבין אמירתך ביחסו המשוער של לייבוביץ: "כמובן שגם לפי ליבוביץ הידע רלוונטי להחלטה - כי ייתכן שאלמלי הידיעה שהתקרה עומדת ליפול חלק מהנוכחים היה נשאר בחדר".

זאת למרות שכתבת בסיומה: "אולם אין יחס של גרימה בין הידיעה להחלטה".

הסבר לי מאי כאן כגרים ומאי כאן כגרים?

(ואני מאוד מקווה שאתה לא מתכוון לומר לי שכאן הידיעה המודעת היא זו שגרמה וכאן רצונו של האדם הלא מודע הוא זה שגרם).


אני באמת רוצה לקרוא את הפיתול הזה..

(וסתם בזמנך הפנוי, הפנה אותי למחקר המצביע על <b>העובדה </b>הזו - אני מכיר מחקרים רבים בנוגע לרדוקטיביות להתנהגותם של כלל בני האדם בסיטואציות מסויימות תלויות גורם חיצוני, כולן הן השערות).
 
<><>

בעצמך עמדת על ההבדל. ליבוביץ לא כפר ברלוונטיות של הידע לגבי ההכרעה הרצונית. הוא פשוט כפר ביחסי הגרימה ביניהם. בניגוד אליו, הצגתי עמדה לפיה הידע עצמו מהווה עילה לשינויים ברצון האדם. ידע מקודד במוחנו בצורות מסוימות, ואלו - במישור הפיסי - משנות את היערכותו הפנימית. זה גורר שינויים באישיות, וכן בבחירות, בערכים, בראיית העולם הכללית וכו'. זה מה שאני חוזר ואומר: אין "רצון", יש מכלול של דברים שיש קשרים הדוקים ביניהם. לא ניתן לדון על שום היבט כזה בלי לקחת בחשבון את הפלסטיות של המוח - שכוללת בתוכה את התמורות שנובעות מכל שינוי באחד מחלקיו - ובלי לגשת לחקר המח מתוך ראייה הוליסטית.

אני לא מבין אם אתה נוהג עמי בקטנוניות, או אם אתה רציני בהערתך. הרי אני משוכנע שאתה יודע שהמונח "עובדה" במדע משמעותו השערה מאוששת. לפיכך כל עובדות המדע הן השערות, שברגע נתון הן עובדות, עד שיפריכו אותן, אם יפריכו אותן כמובן. לגבי המחקרים, הרי אם אתה מעורה בתחום, אינך זקוק להפניות. הדוגמאות הספציפיות שהשתמשתי בהן נשאלו מכהנמן וטברסקי. אך כאמור, במידה ואתה רוצה ביבליוגרפיה מפורטת אין לי בעיה להמציא לך.
 
ההערה על הקטנוניות שאני מתייחס לדבריך לא הייתה במקומה

שכן, אתה יודע (זוהי אמורה להיות ידיעה של ממש, ואם לא הריני לאומרה) כי למרות הפער האדיר מארץ מידה הקיים בינינו, שאינני מתייחס לדבריך לא בקלות ראש, לא בסרקזם ולא בציניות (תכף אתייחס לדברים הללו בתמצית).

אבל אפתח ראשונה במלכות:

אם בכוונתך בידע מסויים, שקראת לו מקודד במוחנו מרגע הורתנו וכאן יש הסכמה מלאה בינינו - (שאפילו קאנט עמד עליו) - למעין התמצאות לוגית אינטואיטיבית (תרצה אבולוציונית, תרצה צלם אלוהים) הכוללת מספר פרמטרים שהמדע היום לא יכול לכמתם - הרי זה ודאי.
אך אין זה כלל קשור למודעותו של האדם, שבה הוא נבדל מבעלי החיים שגם במוחם קיים קידוד זה - יש כאלו, ואני מכיר את הגותם, בעיקר בדורות האחרונים - הטוענים שידע מקודד זה הוא הבסיס להחלטותיו הרצוניות הלא מודעות של האדם - שהוא מעבר לאינסטינקט - והוא העומד בבסיס כמה הנחות והשערות מחקריות שהן הבון טון בחקר המוח בימינו.

נו, ניתן לייחס לזה אפילו את רצונו של האדם הלא מודע, שאינו תלוי הכרתו המודעת את העולם, אלא בא ממנו אל העולם (אותה דאבל ממלכה קאנטיאנית שהזכרת במטאפורה נאה). וידע פרימארי זה אינו מבדיל בינו ובין העוף למינהו. זאת למרות שברור לך שאני כופר בכך כפירה מוחלטת, אבער מכל מקום אינני כופר בבדיקה ובחינה של תיאוריה זו (טענתי היא כי רצונו המודע של האדם - אינו דבר טבעי והוא ייחודי לבני האדם ולהם בלבד, ואני עדיין מחזיק בעמדה, עד שתוכח אחרת, כי אין לדבר סיבה ולא תוכל להיות לו סיבה - על אף שיש מחקרים מסויימים שמראים איזושהי הבנה חלקית של המנגנון הזה).

הבעיה בגישה ההוליסטית שאתה מציג בחקר המוח - והיא הנכונה - שכנראה לא ניתן לדעת לעולם את המורכבות הזו בשל הקשריה האינסופיים - אלא זה נתון, שיש דברים, אפילו בהתערבותו מולוקולרית (שלא לומר כירורגית) המשפיעים בצורה כזו או אחרת על התנהגות האדם, זאת על אף שלא ניתן לייחס לכך שום פרידיגמה - או נוסחה מדעית דדוקטיבית כוללת, מה שמביא אותי לענות לחלק השני של דבריך.

כדי לאשש עובדה בסבירות גבוהה בחקר מדעי - אגב כל חקר מדעי - נדרשים מספר פרמטרים (אמפיריות, תצפית וכו') ושיטות מטא מחקריות (איכותי/איכותני וכמותי) שהן תולדות הקריטיריונים הראשוניים הללו. השיטה המדעית לבחון מושא מחקר כלשהו, היא השיטה הדדוקטיבית - והיא זו שמאששת תיאוריה סבירה (והיא אכן תיאוריה ולא עובדה, אבל לצורך ענייננו, נקרא לה עובדה).

במידה ובשיטת אלמינציה זו (מן הכלל אל הפרט) מתגלות חריגות מהותיות, כמותיות או איכותיות או שילוב של השניים, שאינן עומדות אפילו במינימום ההסתברותי סטטיסטי - זורקים את התיאוריה הזו לפח - או יותר נכון, היא משמשת כרובד תשתיתי למחקר חדש - שישיג תוצאות טובות יותר. זוהי עובדה, אין בלתה.
(זאת למרות שניתן לומר שאם יש כלל ויש חריגת פרט ממנו, ולחריגה זו יש גם כלל ברור - אזי תיחשב גם תיאוריה זו לעובדה).

העובדה שכשאשר אטדגי שותה מיץ תפוזים נגרם לו תופעה רפלקטיבית המתורגמת לצרבת - היא אינה עובדה אלא תופעה סובייקטיבית תלויית הסטרקטורה הפיזיולוגית שלו ושלו בלבד. אכן, אם לאחר בדיקה דדוקטיבית יימצא כי האנזימים הקיבתיים של אשר אטדגי ושל כל יתר אלו ששותים מיץ תפוזים המקבלים את אותה תופעה צרבתית - הבאים במגע עם חומציות התפוז יוצרים מסס מסויים, שהוא הגורם לצרבת - ניתן לומר שזו עובדה. כל עוד אין רדוקציה אחידה בין כלל התופעות לגורמים להם - זו אינה עובדה אלא תופעה.
 
<<<<<<<<<<

לא התכוונתי לידע שמקודד בנו מלידה [ברוח הגישה החומסקיאנית, שאת עיקריה אני מקבל], אלא לידע שמגיע אלינו תדיר. כל פיסת מידע שנכנסת אליך משנה את הרכבו של המוח. כשעובר מספיק זמן, בשילוב עם תהליכים טבעיים של שחיקת תאים, התקשרויות חדשות [סינפסות וכד] - האישיות משתנה. אישיות שונה = בחירות שונות. זהו יחס גרימה חד משמעי.

אם לא הייתי רואה טעם בדיונים אתך, היה בטוח שלא הייתי מנהל אותם. לא כל שכן שלא הייתי משקיע בתגובות ארוכות, מפורטות, המלוות במראי מקום וכד'. כתבתי שאינני יודע כיצד להתייחס להערותייך. זה נובע מבלבול מסוים שיש לי לגביך. מצד אחד, ישנן תגובות שאני קורא, ונראה כי לפני אדם שיודע מה הוא אומר, גם אם אני חלוק עליו. אולם לפתע צצות הודעות שניכר מהן שאין להן שום שייכות לנושאי השיחה, הן מסרבלות, מלאות בכשלים לוגיים ובתחביר לא תקני וכו'. הייתי יכול לומר שמדובר בשני אנשים שונים.
 

שיוש82

New member
רצון ותודעה

דברים מעניינים כתבת. אתייחס ברשותך לפסקה האחרונה: אני משער שליבוביץ' היה שואל אותך למה אתה מתכוון יחס של גרימה ומוסיף ושואל אם בחדר מסוים עם צבע מסוים האדם כפוי להחליט כפי שהחליט? והיה מוכיח לך שלא כך מכיוון שאנשים שונים בכל זאת החליטו אחרת זה מזה. העובדה שהמחקר יראה כי מדובר באחוז שולי אינה מעידה לפי ליבוביץ' אלא את זה שהרוב בוחר להשתכנע או שההמון נסחף בקלות. נראה לי שלניסוח מסוג זה התכוונת בדבריך כי הוא אינו ניתן להפרכה, אך בכך אין תשובה לקושייתו של ליבוביץ'.
בנוגע לרקע התרבותי אני חושב שליבוביץ' היה משיב לך שהאדם בוחר את הרקע התרבותי שלו. הוא נשאל בשיחות על שמונה פרקים אם מולדתו של האדם אינה משפיע עליו, ותשובתו היתה שהאדם בוחר את מולדתו.
&nbsp
ריקי: מדוע חשובה ההבחנה שלך? אני חושב שברור שיש הבדל בין השניים ושהכרעה ערכית, אם ניתן לומר זאת, תלויה ברצון באופן ישיר ואילו הכרעה אינסטרומנטלית תלויה ברצון באופן ישיר והאדם עשוי להיות מושפע ממשתנים שונים - אך האם לא נכון שליבוביץ' יאמר כי המשותף לשניים הוא שבסופו של דבר האדם הוא שמכריע מרצונו בשני המקרים?
&nbsp
לגביי שפינוזה, גם הבנתי את השאלה שלך ככזו שמבטאת בדיוק את מה שהוא אמר ולכן לא ברורה לי הקטגוריה שלך כלפיו. והאם אתה זוכר מה אמר עליו ליבוביץ' בנוגע לתפישת הרצון שלו?
"יש הגדרות רבות מאד לחירות האדם; העמוקה ביותר מבחינה פילוסופית היא זו של שפינוזה" משפט זה אמנם מבטא רק חלק מהרעיון של ליבוביץ' אבל היה חשוב לי לכתוב אותו אף שלא הייתי מוכרח לברבר
&nbsp
 

iricky

New member
היי שי

ברכות לתכניתך החדשה. עוד לא יצא לי לשמוע.

קודם כל - למה יש מקום לבלבול בין הכרעה ערכית להחלטה (או מסקנה) אינסטרומנטלית? כי בשני המקרים אנו דנים בבחירה של האדם בין מספר אלטרנטיבות פעולה העומדות בפניו.
ולמה חשוב להבחין ביניהם? בגלל הניגוד בין משקלו של הידע, של האינפורמציה, מזה, ומשקלו מזה. בהכרעה ערכית אין הידע תורם מאומה להכרעה. בהחלטה אינסטרומנטלית הידע הוא גורם בעל חשיבות רבה.
קודם כל, יש לדעת לגבי כל פעולה אפשרית אם היא מקרבת אותנו לתכלית, או מרחיקה, או אינדיפרנטית. אדם רציונאלי יבחר כמובן באותן פעולות המקרבות אותו אל התכלית ולא באחרות.
כמו כן חשוב לדעת מה יעילותה של כל פעולה אפשרית ביחס להשגת התכלית. אדם רציונאלי יטה לבחור בפעולה היעילה ביותר.
עוד חשוב לדעת מה מחירה של כל פעולה אפשרית. אדם רציונאלי יטה לבחור בפעולה הזולה ביותר.
אבל גם בהחלטה אינסטרומנטלית יש מקום לרצון. קודם כל, אדם לא מוכרח להיות רציונאלי. הוא יכול לרצות לפעול מתוך שיקולים לא רציונאליים. שנית, גם בהחלטה רציונאלית יש trade-off בין יעילות לעלות. בד"כ פעולה יעילה יותר תהיה יקרה יותר, ושם כבר הרצון קובע מה תהיה הבחירה.

לא הבנתי את שאלתך לגבי שפינוזה. ליבוביץ דיבר על תפישתו של שפינוזה את החירות ולא את הרצון. אלו שתי קטגוריות שונות בתכלית. שפינוזה היה דטרמיניסט גמור, וליבוביץ היה וולונטריסט גמור.
 

שיוש82

New member
היי ריקי

תודה. האמת היא שזו לא בדיוק תוכנית חדשה, אלא סיכום חדשות היום שמדי פעם בפעם נותנים לי להגיש. אבל בהזדמנות זו אשמח לשמוע רעיונות לאייטמים אקטואלים ממך או מכל אחד אחר כאן, אם אתה חושב שהם יכולים להיות מעניינים.

האם נכון לומר שלפי ליבוביץ' המשותף לשניהם הוא שבסופו של דבר האדם מכריע מרצונו בלבד, ואין שום דבר שכופה עליו להכריע? האם זו הכוונה ב"וולנטריסט גמור"?

בין החירות לרצון יש איזשהו קשר קטן, לא?
שפינוזה שהיה דטרמיניסט טוען שתחושת הבחירה החופשית היא אשליה. מדוע אתה מזלזל בעמדה זו?
 

iricky

New member
מאז גדעון לוי איני קורא הארץ

וזה לא שקראתי הארץ לפני כן.

ודאי הוא שאין הכרעותיו המעשיות של האדם מנותקות מן הידע שיש לו על העולם, שהרי כל פעולותיו מבוצעות במסגרת אותו עולם. אבל לעולם אינך יכול לגזור לגבי אדם מסוים את הכרעתו גם אם אתה יודע את כל מה שהוא יודע, ובכלל זה אתה יודע עליו כל מה שרלוונטי להכרעה. על המצב הזה אנו אומרים שההכרעה היא תלוית רצון ולא ידע. ז"א, אין הרצון אלא היכולת הנתונה לאדם לבחור בפעולה שלא על פי מה שגלום במציאות הנתונה. למא איננו מיחסים רצון לאבן הנופלת? משום שאבן הנתונה בשדה גרויטציה מוכרחה ליפול ואין לה שום בחירה (מה שמבטל את השטות שאמר שפינוזה).
כמו כן יש להבדיל בבירור בין הכרעות ערכיות שהן בבחינת בחירה בין תכליות, ששום ידע על היש אינו יכול להועיל להן דבר, שהרי תכליות עוסקות לא ביש אלא במה שראוי להיות; ובין הכרעות או מסקנות (מעשיות) אינסטרומנטליות, שהן בחירה בין אמצעים שונים להשגת תכלית נתונה, שבהן הידע הוא בודאי רלוונטי מאוד.
זה מסכם את כל העניין ועושה אותו פשוט בתכלית. יוסי זיו צריך (רוצה?) למלא טור בעיתון ולכן הוא מברבר.
 

iricky

New member
שמעתי ששפינוזה אומר

שאילו לאבן היתה תודעה היתה משוכנעת שהיא רוצה ליפול. אני אומר שלו היתה לה תודעה היתה משוכנעת שהיא מוכרחה ליפול, בדיוק כפי שאני, שהנני בעל תודעה, משוכנע שכבעל גוף הנתון בשדה גרויטציה מוכרח ליפול, ולפיכך מראש אני כבעל רצון שלא ליפול נוקט בכל מיני אמצעים שלא אפול כשלא מתחשק לי.
 
<<<<

שפינוזה לא התכוון לומר שלוא לאבן הייתה תודעה היא הייתה מתעלמת מהעובדה שחלים עליה כוחות פיסיקליים. הוא סך הכל שלח חציו כלפי התפיסה הליברטריאנית לפיה האדם פועל מתוך בחירה חופשית, כלומר מתוך בחירה שאין לה סיבה. כשם שאבן עם תודעה הייתה סוברת שיש לה בחירה לבחור אם להיכנע לכוחות הפיסיקליים, ושהיא פשוט מתגלגלת כי היא בחרה להתגלגל, כך ישנם אנשים שמאמינים שכשהם שוחים בים, הם יכולים להיכנע לפיסיקה, ולתבוע, אך הם בוחרים להניע את ידיהם ורגליהם ולשחות.
 

iricky

New member
אינני מוצא כאן שום סרקאזם

אלא שימוש קלוקל במונחים, כדרכם של רבים המוחזקים פילוסופים (אין הפילוסופיה אלא שיטה קלוקלת לשימוש במונחים שהומצאו במיוחד לצורך זה). אם יש סיבה, הרי שאין מקום לבחירה. אנשים הטובלים בים באמת מסוגלים לבחור להניע את ידיהם ורגליהם ולא לת/טבוע, מה שהאבן כמובן אינה מסוגלת לעשות, ולא רק מפני שאין לה ידיים ורגליים. זו אינה אמונה, זו עובדה. שפינוזה היה רוב ימיו שיכור, ובמצב של שיכרות באמת אין האדם בעל יכולת בחירה והוא מוכרח לפלוט הבלים.
 
אינך

יכול לומר דברים כאלו על פילוסופיה, כל עוד אינך יודע מהי פילוסופיה [לא מושגית, אלא בתוכן גופו]. בזה לא אמרתי שאני מצדד בעמדותיו של שפינוזה.
 

iricky

New member
מה משמע איני יכול לומר?

עובדה שאני אומרם, אז אני יכול.
 
לפלוט פונים לחלל העולם

גם אחיינית שלי הקטנה כולה. אולם נכון להיום, היא לא יכולה לדון אתי על פילוסופיה. אני מאמין שיבוא יום שאכן תוכל להביע את עמדתך לגבי השיח הפילוסופי. אולם נכון להיום, אינך יכול.
 
למעלה