טוב ורע בהגותו של הרמב"ם- 1

iricky

New member
טוב ורע בהגותו של הרמב"ם- 1

1. אמת ושקר, טוב ורע
"כי בשכל יבדיל (האדם) בין האמת והשקר, וזה היה מצוי בו בשלמותו ותמותו. אבל הטוב והרע הוא במפורסמות לא במושכלות. לפי שאין אומרים השמים כדוריים טוב, והארץ שטוחה רע, אלא אומרים אמת ושקר, וכך בלשוננו אומרים על הנכון והשווא - אמת ושקר, ועל הנאות והמגונה - טוב ורע. ובשכל ידע האדם האמת מן השקר, וכך הוא הדבר בכל העניינים המושכלים." (מו"נ א:ב)
מילותיו הנצחיות הללו של הרמב"ם מוכרות לכל מי שמצוי ואפילו מעט בהגותו. אבל עולה מהן שאלה גדולה. כיצד האדם, שנברא כיצור בעל שכל, בעל תבונה, בעל חוכמה, הגיע אל הטוב והרע המדומים, כאשר באמצעות שכלו מן ההכרח שיגיע אל האמת והשקר בלבד? אומר הרמב"ם: "כאשר היה (אדם הראשון) במצבו השלם הגמור ביותר, הרי חרף טבע בריאתו ומושכלותיו, אשר בגללם נאמר עליו: "ותחסרהו מעט מאלהים" (תהלים ח:6), לא היה לו בכלל כוח המיועד לעסוק במפורסמות". ואם הטוב והרע הם במפורסמות, משמע שלא היה לו גם כוח להכיר את הטוב והרע. אם כך, כיצד נאמר "ותרא האשה כי טוב העץ למאכל" וכו' (בראשית ג:6)? כיצד יתכן שהאשה ראתה שהעץ הוא טוב ונחמד אם בכח שכלה יכלה להבדיל רק בין האמת והשקר?
יתרה מזאת. אם לפני שחטא לא הכיר האדם את המושגים "טוב ורע", כיצד ניתן לו הציווי "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו" (בראשית ב:17)? הן במושגיו של האדם באותה עת, שלא כללו את מושגי הטוב והרע, לא היה לציווי הזה מובן.
מתוך זה משתמעת עוד שאלה נוספת. אל איזה כח מכוחות הנפש של האדם כוון הציווי האלוהי? עקרונית, אומר הרמב"ם, "כי לא יהיה הציווי לבהמות ולא למי שאין לו שכל". משמע, שהציווי האלוהי מכוון תמיד לשכל האנושי, אבל כאמור השכל אינו מכיר את המושגים טוב ורע.
ב'שמונה פרקים', לאחר שסקר את כוחות הנפש, דן הרמב"ם בשאלה - על איזה כוח מכוחות הנפש ניתן בכלל לצוות.
דע שהעברות והמצוות התוריות אמנם ימצאו בשני חלקים מחלקי הנפש, והם: החלק המרגיש והחלק המתעורר לבד. ובשני אלו החלקים יהיו כל העברות והמצוות. אמנם החלק הזן והחלק המדמה, אין מצוה בו ולא עברה, שאין לדעת ולבחירה באחד משניהם מעשה כלל, ולא יוכל האדם בדעתו לבטל מעשיהם, או למעטם מפעולה אחת. ...
אך החלק השכלי יש בו מבוכה. אבל אני אומר שיש בזה הכח גם כן מצוה ועברה: לפי אמונת דעת בטלה, או אמונת דעת אמתית. אבל אין בו מעשה שיאמר עליו שם מצוה או שם עברה סתם, ולזה אמרתי למעלה, שבשני החלקים ההם ימצאו העברות והמצוות.
אם כן, לפי דברים אלה ניתן לתלות את חטא גן העדן, עקרונית, בכח המרגיש ובכח המתעורר, ואולי גם בכח השכלי, שיש בו מבוכה. המבחן המאפשר לייחס עבירה לכוחות אלה, ומונע את ייחוסה לכוחות האחרים, הוא, אם יש באותם כוחות "דעת ובחירה", כלומר אם יש בכוח האדם לשלוט בהם מדעתו ומרצונו. לפי הרמב"ם, האדם יכול לשלוט בכח המרגיש, בכח המתעורר ובכח השכלי, ואילו בכח הזן ובכח המדמה אין לו שליטה. לפיכך שני הכוחות האחרונים אי אפשר לצוות עליהם ואי אפשר לתלות בהם שום אשמה.
אבל לשונו של הרמב"ם במו"נ א:ב היא: "וכאשר חטא, ונטה אחרי תאוותיו הדמיוניות ותענוגות חושיו הגופניים...". מלשון זו משתמע שהחטא נעוץ בשני כוחות, בכוח המרגיש (חושיו הגופניים), ובכח המדמה (תאוותיו הדמיוניות). הכח המרגיש ניחא, אבל הכח המדמה הרי אינו בר עבירה כלל, שהרי "אין לדעת ולבחירה (בו) מעשה כלל". תמוה.
אבל גם בכח המרגיש לא ניתן לתלות את האשם. אי אפשר לומר שהכח המרגיש חטא ונטה אחרי תענוגות החושים, שהרי תענוגות החושים הם הם הכוח המרגיש. את החטא יש לתלות במי שנוטה אחרי תענוגות החושים, ולא בחושים עצמם.
מה נשאר? נשאר הכח השכלי. ואמנם, בהמשך הדברים אומר הרמב"ם בפירוש "ולפיכך המרה את הציווי אשר מחמת שכלו נצטווה בו", כלומר הצווי מלכתחילה כוון אל הכח השכלי, ולכן אם הופר האיסור ונעשתה עבירה, לא ניתן לתלות את האשם אלא במי שנצטווה, היינו – בכח השכלי.
אבל, אומר הרמב"ם, בכח השכלי יש מבוכה, שהרי אין בו מעשה. הכח השכלי יכול לכל היותר לטעות בחשיבתו, אך אינו יכול לשלוח את ידו אל העץ ולאכול ממנו. יתר על כן, ראינו שבסיפור גן העדן לא ייתכן ליחס לכח השכלי אפילו טעות בחשיבה, שהרי האדם היה בגן עדן בשלמות מצביו ותמימותן, ולא היה לו כח כלל שמתעסק במפורסמות ולא השיגן כלל, אם כן כיצד יכול היה לטעות? גם זה תמוה.
 

iricky

New member
טוב ורע בהגותו של הרמב"ם - 2

2. מה השכל מכיר - ומה לא?
אבל עיון בדברי הרמב"ם במקומות אחרים מעלה את האפשרות שאולי בכל זאת כן ניתן לייחס לכח השכלי את החטא, באשר מושגי הטוב והרע היו כבר טבועים בו מלכתחילה, ומקורם אינו בהכרה החושית ובדמיון.
בפרק הראשון של 'שמונה פרקים', שבו פורש הרמב"ם את כוחות הנפש, הוא אומר על הכח השכלי כך:
"והחלק השכלי – הוא הכח הנמצא לאדם אשר בו ישכיל ובו תהיה ההשתכלות ובו יקנה החכמות, ובו יבדיל בין המגונה והנאה מן הפעולות. ...והמחשבי – הוא הכח אשר בו יסתכל האדם בדבר אשר ירצה לעשותו: אם אפשר לעשותו, אם לאו. ואם אפשר לעשותו, איך צריך שיעשה"
ובכן לפי זה, האדם מכיר את המושגים מגונה ונאה, שבהם משתמש הרמב"ם במו"נ כמקבילים למושגים טוב ורע, באמצעות הכח המחשבי שבו, שהוא חלק מן הכח השכלי. אמנם ב'שמונה פרקים' מוסבים מושגים אלה על פעולות ומעשים, ולא על עצמים. כלומר, נראה שהרמב"ם מתכוון לשיקול הדעת, שהיא אמנם פונקציה שכלית, רציונלית, ולא לשיפוט והערכה של אובייקטים או של מצבים, שהיא פונקציה אי-רציונלית (עניין של טעם?); ואף על פי כן מושגים אלה (נאה ומגונה, טוב ורע) מקורם בשכל. וכן ניתן לומר שגם כאשר אותם מושגים מוחלים על אובייקטים, הרי האובייקט נבחן כטוב או רע לא מבחינתו הוא, אלא מבחינת פעולתו על החושים, ולפי זה מחליט האדם אם להתקרב אליו (או לאכול ממנו) אם לאו. והרי לפנינו שיקול דעת מובהק.
ועוד. על הפסוק "ותפקחנה עיני שניהם וידעו כי ערומים הם" (בראשית ג:7) אומר הרמב"ם בפרקנו שהראיה כאן משמעותה שאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע "חשב (האדם) למגונה מה שלא חשב למגונה קודם". אבל הוא מוסיף ואומר דבר העומד ממש בסתירה לדבריו קודם: "ודע כי מלה זאת, רצוני לומר: פקח, משמשת אך ורק במשמעות של גילוי ראיית השכל ולא ראיית חוש". דבריו אלה של הרמב"ם נתמכים ע"י השימוש בפועל "ידעו", שבדרך כלל מכוונת לידיעת השכל, ובאמת רש"י מפרש שם: "לענין החכמה דבר הכתוב"; וכן במו"נ א:ד, שבו דן הרמב"ם בפעלים "ראה הביט וחזה", הוא אומר: "והושאלו שלשתן להשגת השכל". אם כן לפי זה, ההכרה שהעירום הוא מגונה היא הכרה שמקורה בהשגת השכל, במושכלות, בניגוד לדבריו הקודמים שמקורה במפורסמות.
מכאן מיד ניתן להשליך גם על שם העץ. גם בשם העץ מופיעה המילה "דעת", המצביעה כאמור על ההכרה השכלית. וכן נאמר בעניין העץ שהוא לא רק טוב למאכל ותאוה לעינים, אלא גם נחמד להשכיל. להשכיל מלשון שכל. ואמנם הרמב"ם משמיט את העניין הזה כשהוא דן בפסוק הרלוונטי (בראשית ג:6). וכן כדאי לציין עוד, שאם אנו מפרשים את המאכל על דרך האלגוריה, כפי שהרמב"ם אמנם עושה, הרי שבעצם תחילתו של הפסוק "כי טוב העץ למאכל", וסופו "ונחמד העץ להשכיל" מכוונים לאותו דבר – להשגה השכלית. ואם נצרף לזה גם את פירוש רש"י לפסוק: "להשכיל – כמו שאמר לה יודעי טוב ורע", נמצאים דברי הרמב"ם מעורערים לגמרי.
זאת ועוד. הנחש אומר לאשה "והייתם כאלהים יודעי טוב ורע" (בראשית ג:5). הדעת נותנת שאם האדם מתדמה לאלהים בידיעת הטוב והרע, הרי שמעלתה של ידיעה זו היא גבוהה ביותר, ואם האדם הגיע אליה רק אחרי החטא, נראה אמנם שהוא התעלה בהכרתו, ואילו הרמב"ם מספר לנו בדיוק את ההיפך.
יתר על כן. אותו דבר שראתה האשה בעץ הדעת טוב ורע, היינו "כי טוב העץ למאכל...ונחמד העץ להשכיל" ונחשב לגנותה, נאמר ע"י הכתוב עצמו על שאר עצי הגן: "ויצמח ה' אלהים מן האדמה כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל" (בראשית ב:9). כאן נושא הפסוק הוא האל בכבודו ובעצמו, והוא המצמיח כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל, ולכן אי אפשר בשום אופן לומר שידיעת הטוב והרע, הנחמד והדוחה, הם עניין מגונה. ואם נזכור גם את ההיתר (או אפילו הציווי) "מכל עץ הגן אכל תאכל", ונוסיף לזה את פירוש הרמב"ם עצמו שמדובר במושכלות, נמצאים כל דברי הרמב"ם מעורערים.
 
ניסיון לענות - 2

1. על הסתירה בין דברי הרמב"ם במורה לדבריו בשמונה פרקים אין לי תשובה. ייתכן שהשכל מודד את הפעולות לפי תועלת ונזק ולא לפי טוב ורע ועדיין צריך עיון.
2. פקיחת שכל להבדיל מפקיחת חושים. אבל כאן מדובר על המדמה. הרב קאפח מתרגם פקיחת רעיון. לא שכל.
http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/a3-2.htm#1
גם בדוגמאות על "חזה" יש "אשר חזה על יהודה וירושלים" ששם כידוע היה המדמה לפחות שותף.
3. רש"י ייתכן שלא סבר כהרמב"ם ואין להקשות מרש"י לרמב"ם.
4. "והייתם כאלוהים" לא בכדי הרמב"ם מקדים שאלוהים שם משותף... למנהיגי המדינות וראה דבריו עליהם בתחילת פרקי הנבואה.
5. האל הוא בורא רע. אריכות בתגובה הבאה.
 

iricky

New member
טוב ורע בהגותו של הרמב"ם - 3

3. השמים כדוריים - טוב?
וגם זאת. על פי דיונו המפורט של הרמב"ם במושגי הטוב והרע, מתברר שדווקא במילון האלוהי, אם אפשר להתבטא כך, מיטשטש ההבדל בין טוב ורע ובין אמת ושקר, או היש והאין. במו"נ ג:י' מביא הרמב"ם את הפסוק מישעיהו (מ"ה:7) "יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא רע". כיון שלא יתכן לייחס לאל את הרע, מפרש הרמב"ם שהרע, כמו החושך, יסודו בהעדר (ולא בעשיה האלוהית): "כי החושך והרע הם העדרים". ובהמשך, אחר שמביא דוגמאות נוספות: "לכן ניתן לומר משפט כללי שהרעות כולן העדרים". ולכן, המסקנה היא: "שאין לומר בשום אופן שהאל יתגדל ויתרומם עושה רע בעצם...זה אינו אפשרי...אלא מעשיו יתעלה כולם טוב צרוף. כי הוא אינו עושה אלא מציאות, וכל מציאות היא טוב. הרעות כולן העדרים....מכאן שאמיתת עשייתו של האל כולה טוב, מכיון שהיא מציאות". הנה כי כן, המציאות, כלומר היש, היא היא הטוב, והאין הוא הרע. וכבר אי אפשר לקבל את דברי הרמב"ם במו"נ א:ב "שאין אומרים השמים כדוריים טוב והארץ שטוחה רע, אלא אומרים אמת ושקר". אדרבה. אפשר ואפשר לומר שהשמים כדוריים – טוב, שהרי זו מציאות, "וכל מציאות היא טוב".
לפי זה מתברר גם מדוע נאמר על כל עצי הגן "כל עץ נחמד למראה וטוב למאכל" שהרי אותם עצים קיימים במציאות, ולכן גם הם בגדר "טוב". אבל, על פי קו מחשבה זה, מתחייב שגם עץ הדעת טוב ורע הוא טוב, שהרי גם הוא מציאות, גם הוא קיים. ואם הוא טוב, במה חטא האדם שאכל ממנו, ולמה אכילתו נאסרה מלכתחילה?
גם במציאות האנושית מסתבר שהגבולות בין אמת ושקר ובין טוב ורע אינם כל כך ברורים. בפרק ג:יא עובר הרמב"ם לדון בטוב והרע האנושיים, ואומר שגם "הרעות הגדולות האלה המתרחשות בין אדם לאדם, מאיש לרעהו, בהתאם למטרות, לתאוות, לדעות ולאמונות כולן, אף הן נובעות מן ההעדר". העדר כאן במובן העדר החכמה, הבורות. האדם עושה רע מכיון שאין הוא מכיר את האמת "כי בידיעת האמת מסתלקות האיבה והשנאה, ומתבטלת פגיעתם של בני אדם זה בזה" (שם). ומכאן בעל כורחנו עלינו לומר שאדם המכיר את האמת מכיר את הטוב, ואדם המכיר את הרע הוא מי שאינו מכיר את האמת, ונמצא שהטוב והרע הם דווקא במושכלות ולא במפורסמות, בניגוד לדברי הרמב"ם במו"נ א:ב.
זאת ועוד. ראינו שהרמב"ם מזהה את השלמות האנושית, שהיא שלמותו השכלית, עם חיי עולם, חיי נצח, ומתוך זה מאפשר סמיכות פרשיות בין הצווי האלוהי בפרשת גן העדן: "ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו כי ביום אכלך ממנו מות תמות" (בראשית ב:17), ובין הציווי האלוהי "ובחרת בחיים" (דברים ל:19). אבל במו"נ א:מב, שבו עוסק הרמב"ם במונח "חי", אין הוא נשען על "ובחרת בחיים", אלא דוקא על "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע" (דברים ל:15). נמצא שהחיים, שהם רכישת החכמה וקנית המושכלות, מתוארים דווקא כ"טוב" ולא כ"אמת", והמוות מתואר כ"רע" ולא כ"שקר".

אז איך יוצאים מכל התסבוכת הזאת?
 
ניסיון לענות - 3

אולי כאן טמונה התשובה על הסתירה בין דברי רבנו במורה לדבריו בשמונה פרקים ועל פי הסיבה החמישית לסתירות בדברי המחברים.
 
דבריך המעניינים

לוקים בשניים. האחת, בהשתמש בטקסט המקראי להפרכת טיעוניו העקרוניים של הרמב"ם, אשר אין הטקסט להם אלא אסמכתא דרשנית (ובוודאי לא פשט).

והשני, בהתעלם (כמעט) מהכוח המשמעותי ביותר אצל הרמב"ם הן בשמונה והן במורה, הוא הכוח המתעורר - אם כל חטאת.

אשר לראשון,מן המפורסמות אצל הרמב"ם, בכל הגותו, למעט במשנה תורה, שהוא לוקח את הטקסט המקראי ואונס אותו לצרכיו ולדעתו, תוך הוצאתו המובהקת והמודעת מפשטו (כיצד הוא עושה זאת? נו על זה הוא עונה היטב בהקדמה המפורסמת לא פחות לפרק "חלק").

אשר לחלק השני, והוא הנוקב יותר. הרמב"ם מטיל את כל כובד המשקל האנושי על הכוח המתעורר - היינו כח הרצון. למעשה, אין האדם אדם אצל הרמב"ם אלא בכוחו זה, והוא ממש צלם אלוהים שבו, והיותו כאלוהים יודע טוב ורע. אם כן, האדם בהיותו נברא בעל כח זה, יכול להשתמש, עקרונית, בכוחו זה כדי להשבית את הכוח המדמה שבו לכח השכלי שבו. זוהי עבודה קשה מאוד, וטריינינג ארוך ביותר, אך אליבא דהרמב"ם הוא באפשר. לגבי הכוח המרגיש אין בו דבר מכל הדברים שהזכרת ואין הוא אלא אינסטרומנט הכרחי, אשר אין בו לא אמת ולא שקר, לא טוב ולא רע, ובלשונו של הרמב"ם קרוי הוא ה"הכרחי". היינו טבעו של עולם, שהאדם נכלל בתוכו.

מהמורם עולה, כי האדם ניכר באדמיותו רק בשל כוח רצונו, שהוא כאלוהים יודע טוב ורע בעניין זה, וראיית העץ במונחים של טוב ורע, בהתעלם מהיות העץ בעל אלמנטים פיסיקו כימיים בילוגיים (היינו שכליים) זהו כבר עונשו של האדם ולא חטאו!!!
 

iricky

New member
כל טענותיך משוללות יסוד

וחלקן אף סותרות זו את זו.
1. אני מסכים עם הדעה שהרמב"ם אונס את הטקסט המקראי לצרכיו, אבל אני בספק אם זה כל כך מפורסם, ויש גם מלומדים היוצאים נגד דעה זו. על כל פנים, הרמב"ם עצמו מציג את הכתובים כאילו הם מעידים על אותן הדעות שהוא משמיע, אבל הוא מסתיר את העובדה שהבחירה שלו גם סלקטיבית מאוד וגם אונסת את אותו כתוב שהוא כבר מביא. וכאן אני מנסה לחשוף עובדה זו כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרשנותו על סיפור גן העדן, וכלל לא להפריך את אתטעוניו על יסוד הכתוב.
2. אין שום יסוד בטקסט של הרמב"ם עצמו לטענתך שהכוח המשמעותי ביותר אצלו הוא הכוח המתעורר. לא תוכל להביא שום פסוק שממנו משתמע דבר זה. כנגד זאת, אומר הרמב"ם בפירוש במקומות הרבה מהו לדעתו צלם אלוהים שבאדם, אבל בזה וא מצביע על הכוח השכלי ולא על המתעורר. לא תוכל להביא אפילו פסוק אחד מכל כתביו שבו אומר הרמב"ם שצלם אלוהים שבאדם הוא הכוח המתעורר. אפילו אחד לא. אבל פסוקים שבהם נאמר על הכוח השכלי שבשלו נאמר על האדם שנברא בצלם אלוהים ישנם רבים.
3. היות האדם כאלוהים יודע טוב ורע לא נאמר כלל ע"י הכתוב (בלשון ספרותית - ע"י המספר התורני), אלא זו טענה שהושמה בפי הנחש, וכמובן לא בכדי. אם אתה סומך על דברי הנחש - יערב לך. כשהזכרתי דברים אלה כתומכים בטענה שידיעת הטוב והרע היא מעלה ולא חסרון, שהרי כמוה כדעת עליון, קפץ אחד כנגדי ואמר לי שיש לי טעות חמורה כיון שהמונח "אלוהים" שם אינו במובן של אלוהי כל הארץ, אלא במובן של שופטים, כתרגומו של אונקולוס, ומכאן הקדמתו הקטנה של הרמב"ם לגוף הדיון במורה א:ב. (אתה יכול לקרוא את הדברים בקבוצת ליבוביץ בפייסבוק. ביקשתי שיביא אותם כאן, והוא סירב). אבל אותו אדם לא נתן דעתו לכך שהרמב"ם נזקק להקדמה זו ולאונקולוס משום שגם הוא, כמוך (וזה יאמר לשבחך), מתעלם מכך שאלה דברי הנחש והוא מביא אותם כדברי הכתוב, והיה צריך לנטרל אותם שהרי כל מענהו של הרמב"ם למקשה מושתת על כך שידיעת הטוב והרע היא חסרון וירידה לאדם.
עכשיו אתה קופץ כנגדי שאני מתעלם מאותם הדברים שהושמו בפי הנחש, ועל כן מעמיד את ידיעת הטוב והרע כחסרון. יצאתי קירח מכאן ומכאן.
4. תחילה אתה כותב שהכוח המתעורר הוא אם כל חטאת, ואח"כ אתה כותב שהוא ממש צלם אלוהים שבו. צלם אלוהים שבאדם הוא אם כל חטאת? זה בהחלט חידוש. לפחות מבחינתי. אבל אני סבור שגם הרמב"ם היה רואה בזה חידוש.
 
*Scholars are prone to succomb to the error of

Scholars are prone to succomb to the error of disregarding the* obvious

דבריך, להוציא את שגיאת הניסוח אשר נפלה בחיקי (ודאי שהרמב"ם לא מזהה את צלם אלוהים ככח המתעורר אלא ככח השכלי), יכולים להצביע על חשש שאינך מעורה די בנושא זה, אך מכיוון שאני חושב שיש באמתחתך אי אלו הבנות בנושאים הללו, אני פותר את דבריך בפראפרזה על אמרתו השנונה של אחד מגדולי הפיזיקאים בדור הקודם, יוג'ין פ. ויגנר שאותה ציטטתי בכותרת לעיל: "מלומדים קרובים יותר להכשל בטעות של התעלמות מן הנראה בעליל".

סיפור גן העדן האלגורסיטי אצל הרמב"ם - אשר הוא המשכו של סיפור הבריאה - מצביע בלבד על הכוח המתעורר ככח שגרם לחטא - הרי הכוח המתעורר מסומל על ידי הנחש, ריבונו של עולם, שהוא הוא הגורם לחטא. הנחש אצל הרמב"ם - הוא כח הרצון (המתאווה), והנחש - להוי ידוע הוא גורם החטא. ואין האדם והאישה - אשר אינם באלגוריה זו אלא אחד -"האדם" (שמחולקים לאאוזיה (מהות) ואיידוס (צורה) האריסטוטלים) חטא אלא בשל התגברות כח המתעורר, אשר נתן לכח המדמה שבו להתגבר על הכח השכלי.
חייבים לציין שהרמב"ם בפירושו לאלגוריה זו אינו יחידי, חז"ל קדמו לו באומרם על הנחש: "הוא שׂטן הוא יצר הרע הוא מלאך המוות"
כל ארבעת הכוחות אצל הרמב"ם הם אינדיפרנטיים כליל להיותו של האדם אדם באשר היותם סבילים - מופעלים - כלומר כפויים עליו - להוציא כח אחד - הוא כח הרצון.

אשר לדבריך בעניין ההסתמכות על הטקסט המקראי וכו'. לא הרמב"ם לבדו, אלא חז"ל, ולא כל שכן הפרשנים לאורך כל הדורות, רואים בטקסט המקראי מליצה (או שמא נאמר המלצה) לפירושם. עליך להבין כשאנו עוסקים באמונות ודעות, אין הסתמכות על הפסוקים מעלה ומורידה (גם בעניינים אחרים וממש אכמ"ל), אלא כמליצה ופיוט ותו לא מידי. זו אינה גחמה של הרמב"ם, אלא ה-קפריזה של עולם היהדות - ובכלל זה תנאים - מימות היהדות נוסדה ועד רגע זה. בעניין מצוות, לעומת זאת, קיימת זיקה ישירה יותר למשמעות הפסוקים - ודי לנו לראות את המחלוקת למעשה ובפועל (שעליהם כן אומרים הלכה כפלוני) בעניין תרי"ג המצוות על סמך אילו פסוקים הן מבוססות.
לענייננו: אין הרמב"ם מבסס את דעתו ואמונתו על סיפור גן העדן האלגורי על-סמך פסוקי המקרא בפרשייה זו. רוצה לומר - לא מהם הוא שאב את דעתו - אלא מצא לדעתו אסמכתא בהם. ואם תמצא אי אלו אי התאמות בין הפסוקים בענייני אמונות ודעות, אצל הרמב"ם ובכלל, לדעה או האמונה המובעת - היא אינה ולא כלום. ומבחינה אופרטיבית היא חסרת כל משמעות. (אגב, זהו הפירוש האותנטי לפתגם: "אין מקשין על הדרשן").
לסיכום: דבריך המעניינים בנוגע להגותו של הרמב"ם בפרשיית גן העדן לוקים בשניים: הן בהתעלמך כליל מהכח המתעורר, והן בסימוכיך על פסוקי התורה כדי להפריך את טענותיו.
 
אם נלך על דברי הרמב"ם ולא נ'נחש' לגביו הרי שהנחש הוא הכוח

המדמה והוא פונה לאישה = לאדם בשל היותו בעל חומר. גם התאוות אצל הרמב"ם קשורים לכוח המדמה. הכוח המתעורר אינו רק הכוח המתאווה אלא גם הכוח הרוצה במובן הטוב של המילה.
 
הנחש הוא הכוח המתעורר. אל תתפתל במובן מאליו

ואל תיפול בשוחות שאחרים כורים לעצמם, בין במודע, בין שלא.
 

iricky

New member
מנין לך הביטחון הזה

שהנחש הוא הכוח המתעורר? הכוח המתעורר איננו מפתה. הוא מתפתה.
 
בדיוק בגלל דבריך..

ארבעת הכוחות אצל הרמב"ם (הזן, המרגיש, המדמה והשכלי) הם סבילים היינו נפעלים, ואילו הכח היחיד אצל הרמב"ם שהינו אקטיבי היינו מפעיל, הוא הכח המתעורר.
ועל כן הכח המתעורר הוא המפתה, ולא המתפתה.

אחלה שנה.
 

iricky

New member
יש לך כאן המון שגיאות ניסוח

אבל אין לי ממש חשק לתקן אותן.
 
הרמב"ם מתייחס לטקסט המקראי כאל ספר שהוא הכשרת הראשונים

והאחרונים ומורה ללמדו בעיון רב. ממש לא יחס כאל טקסט שמשתמשים בו לצרכים אחרים.
 
ניסיון לענות

1. "ותרא האישה כי טוב העץ למאכל..." לא בכדי זו האישה ולא האיש. האישה כידוע מסמלת את החומר כפי שהרמב"ם מביא בפתיחה בשם אפלטון.
2. המובן של הציווי הוא ההכרה בכך שעץ הדעת טוב ורע ממית.
3. אין לאדם בחירה מה ידמה אבל יש לו בחירה אם לנטות אחר המדמה או לא.
4. האדם המרה את הציוווי שמחמת שכלו בגלל נטייתו אחר המדמה. לא השכל הוא שחטא אלא האדם שהמרה את ציווי שכלו.
 

iricky

New member
מה זה האדם? מי זה האדם?

יש עוד משהו באדם שהוא מעבר לחמשת כוחות נפשו?
 
ודאי. נפש האדם אחת. הבוחר הוא רק האדם

יש לו בחירה על מה ירגיש וירצה ואולי גם יחשוב. אין לו בחירה אם להשתין או לחלום.
 
למעלה