טוב ורע בהגותו של הרמב"ם- 1

אנסה לנסח את שאלתך:

אם הציווי לא יהיה אלא לבן דעת, נראה שהדעת היא הבוחרת, והדעת מצדה מחייבת לבחור בחיים, כיצד ייתכן שהאדם יבחר במוות?
שאלה טובה על הרמב"ם.
 
אני חושב שהתשובה היא צמידות השכל לחומר

ובאליגוריה דידן: האישה. אדם בסיפור חטא עץ הדעת מתייחס לצורה האנושית הטהורה. חיבורו עם האישה יכול לגרום לו לבחור בדמיון.
 

iricky

New member
מחשבה יפה

בפירושו השני לסיפור גן העדן פונה הרמב"ם באמת לאפיק הזה.אבל זה לא עוזר לפתור את הבעיות. נגיד בקיצור, שמלכתחילה נברא האדם כך שהצורה תשלוט בחומר, ובחטא נתהפכו היוצרות והחומר השתלט על הצורה. איך זה קרה? איך זה ייתכן?
 
זה לא סיפור היסטורי

הצורה האנושית בוחרת בטוב. צמידותה לחומר גורם לה לפעמים לאכול עם האישה מעץ הדעת.
 

iricky

New member
תראה, גם משל צריך שיהיה בו הגיון פנימי.

אם אין בו הגיון זה סתם סיפור מעשיה ולא משל. מבחינת הגיונו הפנימי של המשל, נברא האדם מתחילת ברייתו - ז"א עוד לפני החטא - מצורה וחומר כמו כל נברא אחר. אבל מלכתחילה שלטה הצורה בחומר, והנה בחטא נשתלט החומר על הצורה. הכיצד? הרי לא אירע שום שינוי בטבעו של האדם עד לחטא עצמו.
 
למעלה