טיסה מרהיבה ומפחידה ב Grand Canyon

צור בנר

New member
טיסה מרהיבה ומפחידה ב Grand Canyon

לאחר שעברנו את הרי הרוקי במאמץ רב באזור העיר אלבקרקי בניו מקסיקו, החלטנו לקום מוקדם ליום הטיסה שהיה צריך להיות בין היפים: סיור מעל הפארקים הלאומיים בהרים. המראנו מעיירה נידחת בניו מקסיקו לכיוון Lake Powell (באריזונה, כמדומני). טיפסנו לגובה 10,000 רגל באוויר הקר מאד, והשקט של הבוקר וכעבור כשלוש שעות טיסה, מעל המדבר הצחיח אך מלא סלעים מזדקרים, ראינו פיסות של מים כחולים מבצבצות מבין ההרים הכתומים - צהובים. המראה היה מהמם. לשונות המים של האגם השתלחו להן למפרצים רבים מספור והניגוד בין המים למדבר היה מרתק. משם - המשכנו צפונה לכיוון ה Bryce Canyon, שמורה בה ישנן תצורות סלע כתומות הנראות כעמודים אדירים ומעוצבים כמגדלי ארמונות באגדות, והכל טבעי. נחתנו במנחת המקומי בקור עז ולאחר מנוחה קלה , המראנו באיטיות מהמנחת. זאת העת לספר שגובה הצפיפות אכן פועל. המנחת היה בגובה של כ 6000 רגל מעפ"י, ולמרות הטמפרטורה הקרה, המטוס בקושי האיץ וההמראה ארכה זמן רב מאד שנראה כנצח. לאחר ההמראה, האוויר כבר לא היה יציב כמקודם. נוימן ישב מאחרו והחל לחוש בקפיצות, בעוד שכטר, שהטיס, מנסה לתפוס טרמיקות כפי שדואה לימד אותנו באלבקרקי. כל פעם שכנף התרוממה, הוא פנה לתוך הטרמיקה והיה מאושר כשהצלחנו לצבור גובה. רק לשם מתן קנה המידה, עקב הרוחות החזקות מאד שנשבו באזור באותו יום (30 עד 40 קשר על הקרקע ויותר מכך ברום), נוצרו זרמים עולים ויורדים חזקים ביותר. כשאני מדבר על חזקים ביותר, אני מדבר על זרמים עולים שמגיעים עד 1800 רגל בדקה (מרגישים מכה חזקה בתחת) וזרמים יורדים של עד 1300 רגל בדקה. סיירנו צעל ה Zion Park , שלדעתי הוא בין הפארקים היפים בארה"ב עם קירותיו התלולים האדירים ומשם טסנו לגרנד קניון. ע"פ הוראות ה FAA הטיסה מעל הקניון מוגבלת מתחת לגובה 14,500 (כ 6000 מעפ"ש) ורק במסדרונות מיוחדים ניתן לטוס פחות (מינימום של 10,000 רגל QNH). תכננתי לנו ב GPS נתיב התואם את המסדרון האוויר ושייטנו ב 10,000 רגל כשהמטוס מטלטל במה שנקרא Light Turbulance ולפעמים גם Moderate Turbulance. הטיסה לא היתה נעימה, בעיקר לנוימן שישב מאחור. המטוס הטלטל כקליפת אגוז במים סוערים. הטלטולים התחזקו ככל שהתקרבנו לקניון. ברגע שחצינו את גדת הקניון הצפונים, הטלטולים הגיעו לשיאם. שמרנו באדיקות על ה Va ( תשעים ושבעה קשרים) , כדי לפחות להיות בטוחים שהמטוס לא יתפרק. שמענו את קולות הרוח האימתנית (להערכתינו הצנועה כ 60 עד 70 קשר, אבל זו רק הערכה לא מבוססת) פוגעת במטוס ומשנה את כיוונה ועוצמתה מדי כמה שניות. המטוס טיפס והנמיך כמעט ללא שליטה. הקטעים שמהם חששנו בעיקר היו אלה שבהם טסנו ב Vy במנוע מלא וה VSI הראה הנמכה של 1000 רגל לדקה ומד הגובה הסכים איתו... פשוט לא ידענו איך לצאת מזה. היינו באמצע הקניון והמטוס כבר היה בגובה 9000 (1000 רגל מתחת לגובה החוקי). הגדה השנייה הייתה ב 6000 עד 7000 רגל. במבט למטה, ראינו את הקרקע הפעורה ואת נהר הקולורדו השוצף כ 6000 רגל מתחתינו - מראה מרהיב ומפחיד כאחד. לא עניין אותי באותו רגע לשמור על המסדרון הקבוע ועל וביקשתי משכטר שיפנה אותנו לנקודה הקרובה ביותר בעברו השני של הקניון. המטוס המשיך לקפוץ ובקפיצה רצינית אחת - נוימן חבט את ראשו בגג הפלסטיק של התא ועשה בו סדקים רציניים.. כעבור מספר דקות הגענו אל עברו השני של הקניון והתחלנו את ההנמכה את שדה התעופה Grand Canyon Int. נחתנו שם ברוח משבית חזקה שהגיעה עד 33 קשרים (רכיב צד של כ 15 קשר). לאחר מנוחה והמראה מחודשת, התרחקנו מגדת הקניון בדרכנו ללאס - ווגאס ונוימן טיפס ל 12,000 רגל, שם היה קצת יותר שקט. את המתח הוצאתי בלאס - ווגאס והרווחתי 56$!! בשלב מאוחר יותר, כבר בדרך חזרה מערבה קיבלנו עצה ממדריך מנוסה ב Mountain Flying בנושא הזרמים היורדים, בעייה שניתן להתקל בה גם בטיסה בארץ (אולי בצורה מתונה יותר, אך היא קיימת באזור הרי הגליל והר הכרמל ובאזורים הרריים אחרים). כשנתקלים בזרם יורד - יש להוריד אף , להגביר מהירות ולצאת ממנו כמה שיותר מהר. זיכרו - בכל מקרה - לא לעבור את ה Va!
 

t5166480

New member
שלום צור

אחלה קטע, אני חייב להגיד שחוויות כאלו יש רק שם אני מבין מהכתיבה שלך אני יכול להבין שהמרחבים הם עצומים וחוקי התעופה גם יחד באים ליידי ביטוי יפה מאוד כך שצריך להנות אך יחד עם זאת לשמור על קור רוח... תדע לך שהקטע הזה חזק מאוד אם יש עוד אז קדימה אני משתוקק אולי לא היום כי מאוחר אבל מחר אז ביי בינתיים ולילה טוב, חלומות נעימים (בטוח)...תמיר
 

t5166480

New member
אין בעד מה

אני צמא לעוד אז בזמנך החופשי .....אש. לילה טוב אני כבר עייף.
 

צחי נבו

New member
מקווה שבסיכומו של דבר נהניתם ../images/Emo61.gif

אריזונה (וכנראה גם יוטה בה ביקרתם) מתחממות במהלך היום. מומלץ לטוס מוקדם בבוקר או בשעות אחה"צ המאוחרות כדי לא להיטלטל (כמובן כאשר יש ברירה). באיזה מסדרון טסתם? המרכזי? המזרחי? ססתי שם פעמיים, פעם אחת באמת היו טלטולים קלים ובפעם אחרת היה די חלק. טיסה מעל ה ZION צריכה להיות מהממת אם כי דווקא BRYCE נראה לי עדיף מגובה פני הקרקע. אגב, לייק פאוול נמצא בגבול, רובו למעשה ביוטה. גובה הנתיבים בעל GC הוא 10,500 11,500 12,500 13,500 וזהו (הפרדה של 1000 בין כיוונים מנוגדים). אגב "המראנו באיטיות" - נראה להיפך... המהירות הקרקעית היתה דווקא רבה, אלא אם כן התכוונת לשיעור הטיפוס. כשאני עולה על "קפיצה" באוויר אני מקלל שאני לא בדאון... אגב השיא האישי עומד כרגע על 10,000 מעפ"ש - 11,300 MSL (בדאון כמובן).
 

omni

New member
חתחות חזק גם בארץ

טסנו שלישיית מטוסי p92 במבנה (+ מטוס רביעי -המצלם-)ביום קייץ רגיל לצילומים ברחבי הארץ. הנתיב כלל את הכנרת וסביבותיה. כבר בתדריך אמרתי לצוות כי בתוך אגן הכנרת עלולים להיות חיחותים חזקים, ועם כך יהיה נפזר את המבנה לטווח גדול ונטפס לגובה ונפגש שוב רק לפי הוראה מיוחדת ממני. הטיסה במבנה מכונס עד הכנרת עברה ללא בעיות (טיסה יפה מאד בגובה 500 רגל מעל שפלת החוף, הכרמל, העמקים, התבור, כוכב הרוחות, בקעת יבנאל...) ירדנו בגלישה לתוך אגן הכנרת, מאזור אלומות לכיוון צמח. כשהגענו לגובה ´500 מעל צמח "תפס" אותנו חיתחות חזק ביותר שגרם להרגשה של אובדן שליטה במטוס, כמובן שמיד התרחקנו אחד מהשני תוך שמירה על קשר עין והתחלנו לטפס, ואז נתקלנו בתופעה נוספת והיא הרגשה של "שאיבה" כלפי מטה, למרות שהמנוע פעל בכל יכולתו והמהירות היתה מיטבית לטיפוס המטוסים כמעת שלא טפסו ולקח הרבה זמן להחלץ מה"ביצה" הזו. התופעה בתוך אגן הכינרת היא לא תופעה של זרמים ארוכים עולים ויורדים אלא חיתחות חזק וקטן בהרגשה זה כמו לנסוע מהר על כביש עם בורות ולא כביש עם עליות וירידות. הקטע הזה היה מאד לא נעים אך הכנה מוקדמת בתדריך, גרמה לכל הטייסים להגיע מוכנים למצב ולהחלץ ממנו בשלום ואפילו להנות. לסיום אחת קטנה: טייסים טובים לא חושבים מהר אלא חושבים קודם..
 

cmotti

New member
חתחות גם באזור ראש הכרמל

גם אני נתקלתי בתופעה של זרמים חזקים ה"מצמידים" אותך כלפי הקרקע באזור ראש הכרמל לכוון מערב מלווים בחתחות חזק מאוד. תחושה מאוד לא נעימה על סף תחושה של איבוד שליטה. הנסיון להנמיך הסתבר כמוטעה מאחר והזרמים גברו. הטיפוס מחדש לגובה היה קשה מאוד וארך זמן רב אבל בסביבות 2000 רגל (באישור הבקר) היתה הקלה. בינתיים גם הדרמתי והתופעה נחלשה. טסתי ב-P92 הקטע בין ראש הכרמל לחדרה נמשך כ-50 דקות!! במהירות מכשירית 90 מי"ש .
 
וואו, מזכיר נשכחות, לנו היה..../images/Emo41.gif

מזג אויר הרבה יותר נינוח, לא היה לנו כזה אקשיין, אבל הנוף היה מהמם בדיוק כפי שתארת
 

asmi

New member
שכטררררררררררררררררררררררררררר

אחי שכטררררררררררררררררררררררררררררררררררררררררררררררררר אני גאה בך נשמה
 
בנינו.... הוא מגיע ליותר אבל...../images/Emo129.gif

אני לא אשים תמונה בפורום כדי שלא יעמידו אותי לדין
 
ביננו

אני יודע שעם שני צפלונים כמוכם לקח לכם 40 מייל לטפס לשם. צור ונוימן כל אחד זה מעל 100 ק"ג אחרי קקי:)
 
אבל זיו לקח אותנו בגדול עם המשקל

הוא גם חיסל לנו את כל החמצן ברבע שעה, אבל זו הייתה חוויה משהו משהו, אני אסרוק כמה תמונות ואשתול כאן. נחתתם ב- PAGE ? זה מנחת שגובל ב- LAKE POWELL אחד המקומות הכי יפים שקיימים עלי אדמות ?
 
זה את צריכה לשאול את צור?

מרוב שנחתנו כבר השד יודע איפה. שיספר גם על ה"בוחן ברור" שהוא עשה לי
 

צור בנר

New member
במקום LAKE POWELL

נחתנו ב BRYCE כי רצינו לעלות צפונה מהקצה המזרחי של האגם ולא לחתוך מערבה ישירות ל PAGE.
 
מה עם תחושת חוסר חמצן !../images/Emo101.gif

האם בגבהים האלו (מעל 4 ק"מ) אין תחושת חוסר חמצן וכאבי ראש נפוצים. האם יש סיכון למי שמושפע מכך ? האם לקחתם מיכלי חמצן למקרה הצורך? בטיסתי בארה"ב בד"כ לא עברתי את ה- 5000 FEET ובגבהים כאלו לא מרגישים כל שינוי או תחושה. יורם
 
למעלה