טיפול נרטיבי בOCD

עמיאור

New member
טיפול נרטיבי בOCD

האם יש נסיון בטיפול בהפרעה זו? איך נעשה טיפול בהפרעה כזו? נשמע מעניין, רציתי לשמוע לא רק למען עצמי אלא גם למען כל אלה שניסו טיפולים מסוגים שונים והם עדיין תחת עינויי הOCD. תודה
 
שינוי בתפיסה של הבעיה

לעמיאור שלום. הטיפול שנחשב כיום למומלץ ביותר ב-OCD, הוא טיפול משולב של תרופות ופסיכותרפיה. הטיפול התרופתי חשוב מכיון שידוע היום כי קיים רקע ביולוגי משמעותי לבעיה. הטיפול הפסיכותרפי חשוב אף הוא מכיון שהוא מעניק למטופל כלים טובים יותר להתמודד עם הבעיה בחיי היומיום. הטיפולים הפסיכותרפיים הטובים ביותר ל-OCD הם למיטב ידיעתי טיפולים התנהגותיים או קוגניטיביים-התנהגותיים, שמטרתם לשנות את אופן התפיסה של הבעיה ולעזור בהתמודדות עם המחשבות והפעולות הכפייתיות הכרוכות בה. גם טיפול נרטיבי יכול לעבוד על שינוי "היחסים" שיש למטופל עם הבעיה שלו ולעזור לו להגיע לשליטה יותר טובה בה. הטיפול הנרטיבי עושה בדיקה מאד מעמיקה של הבעיה, ההסטוריה שלה ודרכי פעולתה, כך שניתן להגיע למצב בו המטופל מוצא דרך בה הוא יכול לשנות את השפעתה עליו. אשמח לענות על שאלות נוספות, רינה בלום.
 

עמיאור

New member
תודה על התשובה

כמי שהכיר את הטיפול ההתנהגותי אך ללא המרכיב הקוגניטיבי (אף שהמטפלים קראו לו "טיפול קוגניטיבי התנהגותי"!) וכמי שמכיר אנשים שעברו טיפול כזה, אני חייב לומר שהטיפול הנ"ל אינו יעיל כפי שמפרסמים שהוא יעיל. לכן החלטתי לברר לגבי טיפול נרטיבי שלראשונה אני שומע עליו כאן. כפי התרשמותי ממה שקראתי כאן על הטיפול הנרטיבי, אני מתרשם שטיפולך זה הוא טיפול יותר מושכל, טיפול בו המטפל משתמש יותר בתכונות היצירתיות שלו, בתבונה האישית שלו, משתף בתהליך את המטופל, דברים שבטיפולים הנפוצים הם לא ממש החלק החזק בטיפול. היכן אפשר לקבל רשימה של מטפלים נרטיביים? מה אורך פגישה ומה עלותה? מה אורכו של טיפול כזה בממוצע? ותודה לך על הפורום הזה!
 

alon5559

New member
אני עדיין לא מבין.

שלום רינה. קראתי חומר על הטיפול, נכנסתי לאתר שלך, גם שאלתי על ההבדלים בין טיפול נרטיבי לטיפול קוגנטיבי-התנהגותי, ובכל זאת הטיפול הזה נותר עבורי נורא מעורפל. כתבת: "הטיפול הנרטיבי עושה בדיקה מאד מעמיקה של הבעיה, ההסטוריה שלה ודרכי פעולתה" שזה למיטב ידיעתי, מה שעושים בטיפול פסיכודינמי רגיל- אז מה ההבדל? עכשיו, מה שאני כן יודע על הטיפול שהוא שונה, זה שהמטופל מדבר על הבעיה כ... (קשה לי להסביר את עצמי, אלך לבדוק) כבעיה שהיא לא חלק מהאישיות שלנו, אלא כדבר חיצוני, ובכל זאת, זה לא נראה לי מרכיב בטיפול שיכול לשנות את ההתנהגות ודפוסי המחשבה שלנו, כלומר אני לא אומר שזה לא עוזר, אבל מה- זה שאני אדבר על הבעיות שלי כדבר חיצוני, עד כמה כבר זה יכול להשפיע? חלק מהאישיות שלי, או לא- הסיפור עדיין קיים.. בנוסף, הבנתי שהמטפל לא נותן למטופל להרגיש תלות כלפיו, גם- מרכיב שיכול לעזור. אבל, תכלס, אחרי כל המרכיבים האלו של הטיפול הנרטיבי, מה הפתרונות של המטפל, כיצד הוא עוזר בסופו של דבר לפתרון הבעיות? חג פורים שמח ושבוע נפלא, אלון.
 
תשובות לשאלותיך

ל- alon5559 שלום רב. אנסה לענות לך על שאלותיך הרבות והמקיפות. קודם כל, לגבי העיקרון של החצנת הבעיה בטיפול נרטיבי: זוהי אינה טכניקה טיפולית בלבד! זוהי ממש השקפת עולם ממנה יוצא הטיפול הנרטיבי: השקפה הרואה את הבריאות ולא את החולי, שאינה רואה באופן סטיגמטי אנשים עם בעיות, אלא רואה בכל מצב את האפשרות לשינוי. הדרך של ראית הבעיה כחיצונית לאדם, מאפשרת קודם כל הורדת רגשי אשם והסרת הנטל של ה"בעייתיות" מהמטופל. מדהים לראות איך זה פועל בטיפול אמיתי. הבדיקה המעמיקה של ההסטוריה של הבעיה ודרכי פעולתה בטיפול נרטיבי מכוונת בטיפול הזה למטרה מאד מסוימת: לדעת הכל על הבעיה כדי שניתן יהיה לראות איך ניתן לנטרל אותה או להחלישה ביתר קלות. פתרון הבעיות בטיפול נרטיבי מושג לאחר שהמטופל מצליח להעלות סיטואציות או מצבים מסוימים בהם הוא יכול להצליח להתגבר על בעייתו. בעזרת המטפל מתבצע בתהליך הטיפולי "עיבוי" של המצבים האלה ונתפר בעצם סיפור חדש של המטופל והיחסים שלו עם הבעיה. אם זה נראה לך עדין ערטילאי, יכול להיות שזה יכול להיות ממש ברור רק אם תתנסה בטיפול נרטיבי. קשה מאד לחוות את זה ממש מהסבר קצר שכזה. אשמח לענות על עוד שאלות עד שתרגיש פחות או יותר מסופק, בברכה, רינה
 

alon5559

New member
תודה רבה, יש לך מסר.

הטיפול הנרטיבי נשמע נורא מעניין, דיי שונה משאר הגישות שקראתי עליהן/ם, נראה כי שווה לנסות אותו.
 
למעלה