טעות מחיר באינטרנט

rachel140

New member
טעות מחיר באינטרנט

בוקר טוב,

ראיתי הבוקר לפ טופ באתר אינטרנט (שעולה בד"כ מעל 8,000 ש"ח) והחברה לא שמה לב שהוא ב- 0 ש"ח. החלטתי להזמין אותו אבל אני תוהה מה החוק אומר לגבי טעויות מחיר באינטרנט.

תודה,
ליאורה
 
טעויות קולמוס

אין חוק לגבי האינטרנט, חל חוק החוזים (חלק כללי) חוק המכר, וכל דיני הגנת הצרכן, אבל יותר רלוונטית השאלה, מה קובע תקנון האתר לגבי טעיות קולמוס. תבדקי ותעדכני אותנו, כנראה שם התשובה.
 

rachel140

New member
מחיר 0 ש"ח למוצר באינטרנט

"במידה ותחול טעות בתום לב בהדפסה, בתיאור המוצר ו/או השרות, במחירו ובתנאי התשלום, החברה המציעה רשאית לבטל את הרכישה הספציפית. הביטול ייעשה רק במקרים של טעות חריגה וברורה על פניה . "
 

rachel140

New member
מה שיותר מסקרן אותי

זה מה היה קורה לולא הם כן היו מכניסים מחיר אבל נגיד חצי שקל. האם אז הייתה לי אפשרות להגיש תביעה נגדם? בדיוק כמו שאני הולכת לסופר והמחיר שעל המוצר הוא הקובע גם אם המחיר בקופה יהיה גבוה יותר...
 

John the Savage

New member
חוק הגנת הצרכן

חוק הגנת הצרכן קובע שמחיר המתפרסם על מוצר הוא מחיר מחייב. על פי סעיף 17ב בחוק:

17ב. (א) עוסק המציע, המציג או המוכר טובין לצרכן יציג על גביהם או על גבי אריזתם את מחירם הכולל.
(ב) הצגת המחיר כאמור בסעיף קטן (א) תהיה -
(1) של המחיר הכולל בלבד, ורק במטבע ישראלי;
(2) במקום הנראה לעין, בספרות ברורות וקריאות.
(ג) הוראות סעיפים קטנים (א) ו- (ב) יחולו גם על טובין המוצגים על ידי עוסק לראווה בכל דרך שהיא, באופן הנותן יסוד להניח שהטובין, או טובין הדומים להם, מוצעים על ידיו לצרכן למכירה.
(ד) המחיר המחייב של טובין יהיה המחיר שהוצג עליהם בהתאם להוראות סעיף זה, אף אם מחירם בקופה גבוה מהמחיר האמור.
(ה) השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לקבוע סוגי טובין שלגביהם תהיה חובה להציג, נוסף על המחיר הכולל או במקומו, את המחיר ליחידת מידה, משקל או נפח, הכל כפי שיקבע.


שים לב לס"ק 2ג' שקובע שהוראות הסעיפים בחוק יחולו גם "על טובין המוצגים על ידי עוסק לראווה בכל דרך שהיא", מה שכולל על פניו גם מכירה באינטרנט. הוראות חוק הגנת הצרכן גוברות על תקנון האתר, כך שאם יש סתירה ביניהם, החוק הוא הקובע ולא מה שכתוב בתקנון.

מקרה בו בית המשפט פסק בהתאם:
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000278082
שים לב רק שמדובר בתביעה בבית משפט לתביעות קטנות, כך שלא מדובר בתקדים מחייב.

היה גם מקרה אחר בו בית משפט לתביעות קטנות פסל את טענת התובע, בין השאר משום שהמחיר היה כה נמוך שלטענת השופטת לא סביר שהתובע לא ידע שהמחיר המוצג הוא שגוי:
http://www.tviaktana.co.il/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=289626
צריך לקחת בחשבון שבבית משפט, ובייחוד בבית משפט לתביעות קטנות, אופן הצגת הדברים ונסיבות המקרה יכולים להשפיע על החלטת השופט.
 

dino_din

New member
לתומי חשבתי שהתשובה תהייה פשוטה

פשוט תגידו לו שאין סיכוי שיקבל לפטופ בשווי 8000 בחינם וזהו.
כל השאר אלו התחכמויות שאני בספק אם יתפסו בבית משפט.
 
מכירה ב 0 ש"ח

היא לא מכירה, היא מתנה.
האתר הוא אתר מכירות כך שכל בר דעת יכול להבין שיש טעות קולמוס. אם הוא ינסה לבצע רכישה, קרוב לודאי שלא יוכל. איך מחייבים כ"א ב 0 ש"ח?
אם היה כתוב 8 ש"ח יתכן שהמצב היה שונה, ב 0 יותר פשוט.
אני מסכים איתך, dino_din שאין סיכוי שהקונה יקבל מחשב בשווי 8.000 ש"ח בחינם.
יתכן שיחוייב בפיצוי כלשהו ללקוח.

לפני שנים היה מקרה שבאמזון פורסם PDA בשווי 150$ ב 15$. המכירות בוטלו על ידי אמזון ולא ידוע על תביעות (שהתקבלו או נדחו).
לפני כ 10 שנים ייצגתי חנות אלקטרונית שפירסמה בטעות מצלמה שמחירה היה 4,000 ש"ח ב 800 ש"ח. כמה לקוחות הספיקו להזמין עד שהטעות נתגלתה. בעלי החנות ביטלו את העיסקואת, לא גבו כסף והיו מוכנים להציע פיצוי קטן (כרטיסי זיכרון). שני לקוחות שכר עו"ד והגישו תביעות.
לאחר שהגשתי כתבי הגנה, תובע אחד מחק את תביעתו. השני התעקש לנהל את התביעה עד הסוף. ההליכים נמשכו כשנה וחצי. מחיר המצלמה ירד כמובן. הקונה כבר לא רצה אותה. בית המשפט פסק שהחנות היתה זכאית לבטל את העיסקה, אולם חייב אותה לשלם פיצוי על נזק לא ממוני ללקוח, בשווי כ 1,000 ש"ח.

בעולם המשפט, שום דבר אינו לגמרי בטוח.
 
John the Savage

על התשובה המושקעת כרגיל אצלך!
המעניין הוא שבשתי הדוגמאות ההצגת, בתי המשפט לתביעות קטנות העדיפו את הדין הכללי, כפי שבא לידי ביטוי בבעיף 14 לחוק החוזים (חלק כללי), התשמ"ג - 1973, על פני הדין המיוחד, שהוא סע' 17ב לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981, וזאת בניגוד לכללי הפרשנות, הקובעים שחוק מיוחד גובר על חוק כללי, .Lex specialis derogat legi generali
חוץ מזה, אני מתקשה לדמיין אפילו שופט שיקבע שספק חייב למכור במחיר אפס, כי זו לא תהיה מכירהאלא מתנה.
 
למעלה