יאכטה קטמרן או יאכטה רגילה?

יאכטה קטמרן או יאכטה רגילה?

חזרתי מטיול שבוע בבודרום תורכיה על קטמרן הקטמרן יציבה נוחה ומהירה ביותר המינוסים היחידים שגיליתי (חוץ מזה שהיא יקרה להשכרה) הם שטווח הראייה של הקוקפיט הוא מוגבל. מדוע היאכטה קטמרן לא פופלארית בקרב היאכטות?
 

מאיר ריבא

New member
קטמרן או יכטה רגילה

קודם כל, אין חוקים ואין תשובת "בית ספר". תנסה כזה וכזה - מה שימצא חן בעיניך, זה הפתרון הנכון בשבילך. תמצט אנשים עם אין ספור דעות בנושא. מה שאני חושב אישית שיש יתרונות וחסרונות לשתי האפשרויות. קטמרן של צ'רטרים בדרך כלל לא מחדד טוב לרוח ומצד שני, דווקא כשאתה בשיט בילוי שבו לא תמיד הצוות מקצועי - אתה מקבל מפרש עם שחיפים במקום מתגלגל מה שדורש רמת מיומנות גבוהה יותר. אני גם חושב שבים גבוה ורוח חזקה, התנועה של Monohull נעימה יותר. בתנאים קיצוניים, שבצ'רטר אנחנו לא פוגשים, הקטמרן פחות יציב מהיכטה ואם יתהפך חס וחלילה, הוא גם ישאר הפוך בעוד שיכטה רגילה תקום בחזרה (אם כי כנראה בלי תורן). כאמור - זה כנראה לא רלבנטי לשייט צ'רטר. באופן אישי אני מרגיש על הקטמרן של הצ'רטר קצת כמו באוטובוס, פחות מרגיש את הים והגלים מאשר ב-monohull. קח חשבון גם שבעיתות שיא העונה, קשה יותר למצוא מקום פנוי בתוך מעגן - אתה צריך רוחב כפול. מצד שני יש המון יתרונות - תנאי חיים משופרים. מקום אחסון בלי סוף. כניסה ועגינה במקומות רדודים, שליטה נוחה בסירה על מנוע בעזרת שני מנועים ועוד. כמו שהתחלתי - תנסה ותחליט. אני אישית שוכר בדרך כלל יכטה רגילה אבל לפעמים קטמרן אם זה מתאים לדרישות של הצ'רטר הספציפי.
 

בקי ברי

New member
קטמרן או יכטה רגילה

קודם כל, אין חוקים ואין תשובת "בית ספר". תנסה כזה וכזה - מה שימצא חן בעיניך, זה הפתרון הנכון בשבילך. תמצט אנשים עם אין ספור דעות בנושא. מה שאני חושב אישית שיש יתרונות וחסרונות לשתי האפשרויות. קטמרן של צ'רטרים בדרך כלל לא מחדד טוב לרוח ומצד שני, דווקא כשאתה בשיט בילוי שבו לא תמיד הצוות מקצועי - אתה מקבל מפרש עם שחיפים במקום מתגלגל מה שדורש רמת מיומנות גבוהה יותר. אני גם חושב שבים גבוה ורוח חזקה, התנועה של Monohull נעימה יותר. בתנאים קיצוניים, שבצ'רטר אנחנו לא פוגשים, הקטמרן פחות יציב מהיכטה ואם יתהפך חס וחלילה, הוא גם ישאר הפוך בעוד שיכטה רגילה תקום בחזרה (אם כי כנראה בלי תורן). כאמור - זה כנראה לא רלבנטי לשייט צ'רטר. באופן אישי אני מרגיש על הקטמרן של הצ'רטר קצת כמו באוטובוס, פחות מרגיש את הים והגלים מאשר ב-monohull. קח חשבון גם שבעיתות שיא העונה, קשה יותר למצוא מקום פנוי בתוך מעגן - אתה צריך רוחב כפול. מצד שני יש המון יתרונות - תנאי חיים משופרים. מקום אחסון בלי סוף. כניסה ועגינה במקומות רדודים, שליטה נוחה בסירה על מנוע בעזרת שני מנועים ועוד. כמו שהתחלתי - תנסה ותחליט. אני אישית שוכר בדרך כלל יכטה רגילה אבל לפעמים קטמרן אם זה מתאים לדרישות של הצ'רטר הספציפי.
מצרפת לינק שמתאר את ההבדל בין קטמרן, לגולט, למנועית

 

Alex33

New member
זה עניין של השקפה, אכן לא תמיד...

מוצדקת.. אם אזכיר כמה מהדברים שנאמרים ל"שלילה" על קטאמרנים כCRUISER .. - לא מתאים לים גלי-גבה גלי ודורש בתנאים אלה ניהוג הרבה יותר קפדני. - בים סוער, הוא עלול להתהפך יותר ב..פתאומיות , והניגוד ל MONOHALL גם להישאר הפוך אחר כך . ללא Ballasted Keel ( וכמעט ללא קיל או BALLASAT לרוב), אסור לו להגיע לזוויות הטייה מעבר למידה די קטנה..ולא בטיחותי אפילו להרים מאראן. כל אלה תנאים שבאים לידי ביטוי בים הפתוח ובאוקיאנוסים, אבל לא בהפלגות חופיות בעיקרן באיזורינו. - יכולת העמסה קטנה יחסית לגודלו ונפח הפנימי ; העמסת יתר כאן פוגעת משמעותית גם בנושא הבטיחותי . זה אומר גם מיכלי מים/דלק לא גדולים ולא הרבה JUNK מהסוג שממלא לוקרים של קרוסרים.. - מחיר משמעותי יקר יותר במרינות, רוחב של שתי סירות כמעט שלא תמיד נמצא פנוי במרינות הצפופות בעונה. גם מחיר קניה ראשוני יקר יותר מMONOHULL באותו אורך. כמובן לחיוב יש להזכיר -את היכולת להגיע למקומות רדודים וחלקם אף בנויים עם חיזוקים מתאימים לביצוע החפה קלה.. -שני מנועים לרוב, הנותנים יותר "שרידות" ויכולת תמרון על מנוע הרבה יותר טובה.. - במזג אוויר סביר, מהירות ממוצעת-מנוע או מפרשים גבוהה יותר משל MONOHULL . - אין הטייות, אפשר לחתוך בשקט סלט ולמלא קפה בכוס ללא חשש.. - נפח פנימי גדול שנותן לרוב סלון גדול באיזור המרכזי(אבל לעתים חללים צרים ונמוכים במאראנים בצדדים, אלא בכלים ממש גדולים..) - ללא הטיות , עם משקל עצמי קטן יותר של הסירה , שטח מפרשים קטן יותר, ועם ונטות התומכות בתורן בזווית גדולה יותר ( לרוב גם תורן נמוך יותר) המערך בתאוריה "עמיד" ו"שורד" יותר. ולסיכום, לדעתי כיום אם מתעלמים מעלות כספית-ראשונית וכוללת- גבוהה יותר ומהצורך למצא במרינות מקום פנוי רחב במיוחד, היתר זה עניין של..בחירה אישית..
 

אילנא

New member
שייט מיקצועי שאת שמו איני זוכר השיב

בראיוןטלויזיה בקצרה "מונוהול בקידמיות וקטמרן בגביות".
 

soso_sami

New member
מהנסיון המצומצם שלי....

ראשית אני מצטרף ומחזק את כל מה שנאמר כאן לפני. ולעניין עצמו. את הפלגת האוקיינוס הראשונה שלי עשיתי על קטמראן "לגון 42" מפלורידה לסנט מארטין בקריביים - נמצא בספר הכפפות. חוויה מסעירה ומהנה גם בתנאי ים סוערים מאוד ועם קצת חשש. ה"שוק" היה כשיצאתי להפלגה הבאה על מונוהול די בסמיכות ופתאום גם ברוח של 5 קשרים הסירה נוטת 5 מעלות שלא לדבר כשיש באמת רוח ופתאום אתה צריך רגל אחת ארוכה ואחת קצרה. באחת ההפלגות הזדמן לנו להפליג כמעט שבוע ימים במפנה אחד ורוח יציבה מה שגרם לנו ליפול מהרגליים מייד כשדרכנו על הרציף. בהפלגה אחרת עם "לגון 47" אפילו ביצענו החפה כשהחרטומים מונחים על החוף והסירה קשורה עם עוגן על החוף לבל תיסחף....תנסה לעשות את זה עם מונוהול...
לסיכום הקטמראן לא פופלרית בעיקר בגלל עלויות רכישה, אחזקה, איחסון, תפעול למרות שהיא אחלה סירה להפלגה. ולגבי נושא התחושה של הים כן או לא אפשר עוד להתווכח על זה אני לא בטוח שמאיר ישוש וישמח לחזור להפליג על 420, 470 או אפילו הולנדי מעופף במקום על הנקרה 6 שלו.....
 

מאיר ריבא

New member
סמי יקירי

נתחתי יכטות מול קטמרן לקרוז. לא דינגי. שם המצב קצת שונה. חשבתי שתבין... חוץ מזה - הולנדי מעופף - אני מוכן בכל רגע! פעם אחרונה הייתה אני חושב בשנות ה -70 עם בושי בבת-ים שלקח אותי לסיבוב.
 

soso_sami

New member
סיבוב עם בושי (ז"ל) תמיד מלבב

הבנתי בדיוק את הניתוח שלך אלא שרק עם נושא אחד לא הסכמתי והוא לכאורה ניתוק מהים או קהות התחושות בהשוואה למונוהול. בדיוק כמו בדינגי כך גם ביכטות כשהים עולה האדנלין עולה ובקטמראנים התגובות והחדות הנדרשת מלהיבה זה לא גורע בכלום מהנאת ההפלגה במונוהול והכיף הטמון שם. אני מסכים שברוחות בינוניות במונוהול יש יותר אקשן בגלל הזוית מאשר בקטמראן ובים סוער ישנה יותר בטיחות בזכות היציבות הדינמית אבל לא בכל הנוגע לתפקוד בסירה וההתנהלות בסירה עצמה.
 

אילנא

New member
במונוהול, תיכנון המבנה לוקח בחשבון

הפלגה בנטיה ולכן בתחרות, צריך לאזן עד לזוית אופטימלית כ 5-7 מעלות, לקבלת נתוני הפלגה מירבים- ציפה, גרר, שטח מפרשים ביחס למרכיב אפקטיבי לרוח וכדומה.
 

Alex33

New member
לא דובר כאן על קאטאמראן תחרותי...

שהוא שונה בהרבה מ CRUISER. הכלים התחרותיים, כולל אלה הענקיים משיגי שיאים סביב העולם, הם כלים מאוד לא נוחים לאדם בתוכם במהירויות של 20-30 + קשרים בהן קאטאמראנים אלה מפליגים או נכון יותר טסים... כלים אלה , כמו הקטאמראנים הקטנים הספורטיביים, מרימים מראן באוויר למרות גודלם ..מראה מרהיב שהזדמן לי לראות בחו"ל.
 
למעלה